Stel, je wilt een cabrio met alles, dus met automaat en klapdak. Waar moet je dan uit kiezen? Team Autoblog zocht het uit en geeft advies!
Er zit altijd een verschil tussen wat de autojournalist vindt en de consument. Er zijn genoeg auto’s waar de zichzelf puristen wanende journalisten lyrisch over zijn, die vervolgens door niemand gekocht worden. De Honda NSX, Fiat Multipla en Audi A2 kregen lovende kritieken.
Andersom is het ook waar. Er zijn voldoende auto’s die zeer kritisch ontvangen zijn, maar goed verkochten. Dat zo’n vakschrijver het niets vindt wil niet zeggen dat het publiek er niet van kan houden.
Met de aanvraag van vandaag kwam die gedachte weer op zetten. Kitty is namelijk op zoek naar een vervangende voor haar huidige auto. Nu heeft ze een Volkswagen Golf GTI uit 2011. Ondanks dat een Golf GTI heel erg leuk is, blijft het een Golf. Niet dat het negatief is, maar de GTI biedt twee dimensies ten opzichte van een gewone Golf: meer wegligging en meer snelheid.
De volgende auto moet een cabriolet worden. Maar als het een cabrio wordt, zitten er wel een paar eisen aan vast. Ten eerste wil Kitty absoluut een automaat. Dat heeft ze nu ook en vindt ze veel prettiger dan een handbak. Nu is Kitty nog een beetje aan het dubben tussen toch maar een Golf GTI of een Clio R.S., maar is een cabriolet niet veel leuker? Het is niet de eerste keuze van elke zichzelf zeer respecterende journalist. Maar who cares? Op het moment dat je het dak open doet, heb je een bak zon en frisse lucht waar geen paar honderd pk tegenop kan.
De wensen en eisen van Kitty kun je lezen in onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Peugeot 406 Coupé |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 10.000 op korte termijn |
Jaarkilometrage: | 10.000 km max, vooral bedoeld voor uitsptapjes, en een roadtrip |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, maar een mooie diesel sluit ik niet bij voorbaat uit |
Reden aanschaf andere auto: | Puur voor de leuk, nu het nog kan en er geen limiet is op de Autobahn. |
Gezinssamenstelling: | Vriendin |
Voorkeursmerken/modellen: | Geen specifieke voorkeursmodellen |
No-go modellen / merken: | Geen |
Wat mis je door de no-go:
Tsja, als je geen Peugeot wil, dan mis je dus een, jawel: Peugeot. Om eerlijk te zouden we niet aanraden om 15 mille stuk te slaan op een Peugeot met kenmerkend ‘CC’ dak. Zo rond de 10 mille mille vind je voldoende keurige exemplaren met zeer rijke uitrusting en niet al te veel kilometers. Echt prima auto’s om dagelijks te gebruiken. Het is niet bijzonder spannend, maar qua onderhoud vallen de kosten mee, alhoewel sommige 1.6 THP motoren nog weleens een kuurtje willen vertonen. De automaat is trouwens niet al te prettig in het gebruik, een handbak is beter te vinden en rijdt prettiger.
Mazda MX-5 RC 2.0 Sports-Line Aut. (NC2)
€ 12.800 (Dld.)
2011
85.000 km
Deze cabrio met klapdak was nog eventjes zoeken. Een MX-5 met hard dak én met automaat is zoiets als vanillepudding met sashimi. Je hebt echt een topkok nodig om daar iets smakelijks van te maken. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de uitwerking van dit recept reuze meevalt. De automaat doet het op zich prima, maar die handbak voegt juist bij een MX-5 heel erg veel toe. Voordeel: de automaat is altijd voorzien van de sterkere 2.0 motor en is vaak erg luxe uitgerust. Verder heb je alle sterke punten van een MX-5: relatief lage gebruikskosten (@Wouter kan er weinig op aanmerken), weinig afschrijving en een wegligging die altijd zorgt voor een glimlach. Net als de automaat is het klapdak niet helemaal volgens het MX-5 recept, maar valt de toegebrachte schade heel erg mee, terwijl de gebruiksvriendelijkheid en inzetbaarheid wordt vergroot.
Volkswagen EOS 2.0 TSI Highline DSG
€ 13.500
2011
111.000 km
De saaist mogelijke cabriolet met klapdak die je in dit lijstje voorgeschoteld krijgt is de Volkswagen Eos. Dat komt voornamelijk omdat de Eos absoluut niet spannend is. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ‘ie daar ook niet voor ontwikkeld of ontworpen is. De Eos is een combinatie van een Golf (voorkant) en Passat (achterkant). In combinatie met de 2.0 TSI motor en de DSG transmissie heb je wel een uiterst prettig rijdende automobiel, let even op deze aandachtspunten. In het budget kun je kiezen uit hele fraaie exemplaren met een riante uitrusting. Zie het een beetje als een Audi A5 Cabriolet zonder R. Qua ruimteaanbod is het heel ordentelijk gesteld in de Eos.
Volvo C70 T5 Cabrio Summum Geartronic
€ 14.750
2007
120.000 km
Zweedse cabrio’s zijn altijd zeer breed inzetbaar geweest. Helaas moeten we dat in verleden tijd schrijven, want ze worden niet meer gemaakt. Dit type was de meest luxe en snelste versie die Volvo bouwde. Ondanks de heftige vijfcilinder turbomotor en het Ford Focus platform, hoef je geen scherpe rijdersauto te verwachten. De C70 is log, zwaar en mist stijfheid. Aan de andere kant is de auto zeer comfortabel en koersvast. De T5 motor is koppelrijk en de stoelen zijn uitstekend. Dit is een typische lange-afstandscruiser om met je eega (M/V) naar Zuid-Frankrijk te zoeven. Qua aandachtspunten valt het heel erg mee.
BMW 325iA Cabriolet High Executive (E93)
€ 13.950
2007
130.000 km
Qua concept lijken de Volvo en BMW elkaars gelijke, maar de uitwerking is compleet anders. Beide zijn wederom een cabrio met klapdak. Maar er zijn vooral veel verschillen. De BMW heeft de stijfheid beter voor elkaar, maar voelt zeer zwaar aan. De Volvo heeft een potente motor, de 3.0 zes-in-lijn van de 325i moet je echt in de toeren jagen. De Volvo is gebaseerd op een C-segment platform, maar heeft (een klein beetje) meer ruimte dan de D-segment BMW. De automaat in de BMW is wel veel prettiger. In het budget zijn er voldoende exemplaren te vinden. Houd er rekening mee, dat je moet gaan voor een zo origineel mogelijk exemplaar, dat is het altijd het beste voor je restwaarde.
Mercedes-Benz SLK280 (R171)
€ 14.950
2008
105.000 km
De grondlegger van het genre ‘cabrio met klapdak’ is natuurlijk de Mercedes-Benz SLK. De eerste generatie (R170) was erg fraai, maar had had een nogal goedkoop interieur en een zeer oninspirerend rijgedrag. Bij zijn opvolger (deze R171) was dat een heel stuk beter voor elkaar. Zelfs met de SLK200 Kompressor (de instapper) is voldoende lol te beleven. Trakteer jezelf echter op de ‘280’. Die heeft namelijk aanzienlijk meer vermogen, koppel én een aangenamer geluid. In het budget kun je post-facelift modellen vinden met niet al te veel kilometers. Een zeer geschikte allrounder.
Lexus IS250C Executive Aut. (XE20)
€ 17.500
2011
125.000 km
We gaan hier behoorlijk over het budget heen. Toch willen deze IS250C graag even benoemen. Het is namelijk een zeer zeldzame auto die naadloos past bij de wensen en eisen. Alleen de vraagprijs is wat hoger. Je kan met deze Lexus dat ‘risico’ wel lopen. Deze generatie IS staat namelijk bekend als zeer betrouwbaar (mits je de diesel overslaat). De IS250C is een rechtstreekse concurrent van de BMW 325i. De motor is beduidend minder potent, maar eveneens zeer trillingsarm en erg stil. De Lexus is nog meer op comfort afgestemd. De grootste uitdaging is een betaalbaar exemplaar vinden. Importeren biedt helaas geen soelaas, want de Lexus IS250C is door heel Europa erg prijzig.
Semi-Yolo: Mercedes-Benz SL350 (R230)
€ 14.999
2003
130.000
Wat? een SL? Is die auto niet veel te duur? Eh, ja. Eigenlijk wel. De leuke SL’s beginnen bij 25 tot 30 mille. Voor 15 mille kun je in principe een ‘R230’ vinden. Bij diverse particulieren vonden we een SL 350, de ‘instap’-zescilinder. Met 245 pk uit de 3.7 V6 kom je in principe niets te kort. Het is altijd een cabrio met klapdak. Sterker nog, het is een van de leuker sturende SL’s, voor zover dat een prioriteit is. Ook is de ‘350’ niet voorzien van ABC hydropneumatische vering. Gezien de onderhoudsperikelen daarmee is dat stiekem een aanrader. Zonder dat ABC-systeem heeft de Benz minder dat ‘vliegende tapijt’ gevoel, maar juist iets meer wat de oude SL roadsters hadden.
YOLO: Ford Thunderbird
€ 13.950
2002
180.000 km
Meestal hebben we al een behoorlijk idee van wat de YOLO moet gaan worden. Soms is het een verrassing, zoals vandaag. De Ford Thunderbird is een zeer vreemde eend in de bijt. Qua onderdelen hoef je je geen zorgen te maken. De Thunderbird is in technisch opzicht een Jaguar S-Type met aparte cabriokoets erop. Helaas is de auto ook voorzien van een knakeninterieur. Het is beter gesteld dan in zijn opvolger (de Mustang), maar bij zo’n bijzonder koetswerk verwacht je niet het dashboard waar Hertz Atlanta zich nog voor zou schamen. Maakt allemaal niet uit, met mooi weer zijn er weinig betere auto’s. De wegligging is verrassend goed, de motor is een beetje lui, maar klinkt lekker en elke keer als je de reflectie ziet van jou in je Thunderbird vraag je je af waarom iedereen in zulke saaie auto’s rijdt. Enig nadeeltje: het is eigenlijk geen cabrio met klapdak, maar de hardtop is goud waard.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Benny_Weisz zegt
De BMW E93 …. anytime….anywhere…. en voor dat geld vind je ook een 335i, vooral wanneer je ook bereid bent om bij de oosterburen te gaan shoppen.
Enige nadeel is dat je eerst zelf de Golf moet verkopen (maar dat lijkt mij nou niet bepaald de moeilijkste auto om te verkopen)
chrism zegt
@bennyweisz: Mee eens, maar ja… Ik rij zelf een E93 325i LCI. Die heb ik vervolgens laten chippen op 330i specs. Gaat moeiteloos, aangezien het dezelfde motoren betreft.
1000bochten zegt
Ik heb 4 jaar met heel veel lol in een BMW E93 gereden. Het was de 320d, full-options en met M-pakket. Voor de persoon in kwestie ook best een te overwegen optie: met 20.000 km per jaar heb je het omslagpunt makkelijk bereikt. Ze zijn gebruikt een stuk voordeliger dan een vergelijkbare benzine versie en je bespaart behoorlijk op de brandstofkosten. Daarnaast rijdt de 320d eigenlijk fijner dan de 325i omdat hij veel meer koppel heeft bij een heel laag toerental. In alle tussensprints is de 320d sneller dan de 325i en in de praktijk voelt hij veel vlotter aan; de automaat hoeft maar zelden terug te schakelen om er vandoor te schieten.. Enige minpunt tov de 325i is het motorgeluid, want die zescilinder klinkt een stuk mooier dan de viercilinder diesel.
christian85 zegt
Is een mx5 van de beschreven generatie ook geschikt voor langere personen? 1,90 meter ?
lekkerlinksrijden zegt
@christian85: nee
basjaski zegt
Is er minder ruimte dan een eerste generatie mx5 dan? Mijn kleine broertje is 2m05 en heeft een eerste generatie mx5. Kleiner stuur erin maar standaard stoelen en heeft ook hardtop
luckyluck zegt
@christian85: jawel.
techniekmeneer zegt
@christian85: Ik kan er met m’n 1.92 niet rechtop in zitten helaas.
tenaci zegt
Ik zou voor de MX-5 of Voorde IS. Maar toen zag ik yolo2. Een guilty pleasure van mij…. Weke knieën, dus doe die maar!
3246cm252kw zegt
Altijd de BMW! Heerlijke auto om mee te rijden en nog wat ruimte ook!
Vreddy_B zegt
In eerste instantie zou ik voor de BMW gaan. Maar ik heb echt een zwak voor de Thunderbird. En voor de fun en lekker cruisen zou ik die toch nemen. Dat Halfords interieur neem ik op de koop toe.
tttijn zegt
Moeilijk. Ik denk dat Ik zelf voor de.mx5 kies.
tvklarenbosch zegt
Voor mij maar de Volvo. By far de meest chique keuze.
wimof zegt
Je moet er es ééntje bezitten, je zou anders piepen.
toyotafortuner zegt
Thunderbird of IS250C
205zonderdak zegt
Met een Deense dog en en een zoon van 1.90 vallen er al een paar suggesties af.
wimof zegt
Alles moest blijkbaar in het groot!
burninrubber zegt
Lexus gewoon extra betalen, betrouwbaar mooi en uniek
racerx zegt
Met dak open sowieso de 3, jammer dat het met dicht dak geen looker is vind ik… Zo’n SL blijft ook wel dik!
markos78 zegt
BMW Z4 van de 2e generatie!
Iedere kenner vindt dat toch al een vrouwenauto, maar stiekem is deze toch veel mooier dan die raar gevouwen 1e gen Z4 van Chris Bangle.
Een comfortabele roadster met klapdak, ideaal! Ok, misschien niet voor de hond dan… Maar die past ook niet samen met zoonlief in een MX5.
willemb zegt
ik mis in dit rijtje de Saab 9-3 cabriolet. Voor het genoemde budget zijn de facelift versies van 2008 en later al te koop… ook de ultieme combi Aero 2.8T v6 met automaat. Saab was in 1986 min of meer de uitvinder van de 4 personen cabriolet die ook prima in de winter gereden kon worden
Jochen zegt
@willemb: maar die is er toch alleen met stoffen kap ?
Ik schrik van de prijzen van bepaalde auto’s. 12-17 jaar oud en dan net in het budget passen. Ergens toch ook wel risicovol en potentieel kostbaar.
SpiderIV zegt
@willemb: dat is idd een echte cabrio. Vraag is echter daar zo’n hard-klapdak.
ronnys zegt
Maar de softkap van Saab is haast vergelijkbaar met een gemiddelde hardkap.
Die zijn echt goed en dik uitgevoerd!
Daar is echt fijn rijden in de winter en zomer, bovendien vouwt die beter op zodat de auto mooier is.
lekkerlinksrijden zegt
Opel Cascada is een mooie verschijning, weet ff niet uit mijn hoofd of die ook met automaat te verkrijgen is, maar zal wel
appeltaartislekker zegt
Mazda X5 in het geel.
thestino zegt
Een Audi TT Roadster?
emping zegt
@thestino: heeft een stoffenkap
eviva zegt
Alfa Romeo Spider! Beste auto aller tijden. Gewoon met de instapmotor. Heerlijke 2.2 van GM.
johnhert zegt
@eviva: Ik ga er van uit dat je hier sarcastisch bent hé ?
pcooperworks zegt
SL
wimof zegt
Een Audi A4 cabrio vanaf 2005 er zitten heel leuke tussen (gezien op mobile.de)
sleepyj zegt
@wimof: is met stoffen kap
charlesz zegt
Als een reden voor aanschaf ‘weer wat anders is’, dan een Infiniti G37: http://link.marktplaats.nl/m1506360829?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_io
kevindb zegt
Jaaah koop mijn Infiniti G37 Cabrio, zelfde specs als degene in de advertentie alleen 30k km minder en binnen budget! Ik vraag 14.950 voor de auto namelijk!
kempenaer zegt
Een cabrio met een hardtop en een automaat.
Dan moet je van rustig cruisen in het zonnetje houden.
Ook lekker.
frank2b zegt
Diverse leuke wagens en zelfs een Lexus. What’s not to like?
Nou …… één wagen die ik nooit zou kiezen: de Thunderbird. Nog nooit zo’n droevig interieurtje gezien. Mijn Corolla uit 1984 was spannender. Geen enkele auto heeft het recht diens inzittenden zó teleur te stellen.
cloverleaf zegt
Nissan 350z cabrio?
ricardo964 zegt
Op de EOS na staan er geen vrouwen auto’s tussen… komt ze toch op een softtop uit zoals de mini cabrio.
De Mercedes is trouwens de enige die er met dicht dak nog een beetje uitziet!
eviva zegt
@johnhert de redactie meent mijn reacties te moeten aanpassen, iets met pesten. Mijn tip was een r171 slk 350.
Heerlijk potent ding met zijn 272pk.
eviva zegt
@johnhert, trouwens waardeloze motor die 2.2 jts, te weinig vermogen en veel ketting problemen.