Fun en een beetje trekcapaciteiten. Gaat dat lukken voor 6.000 euro? Maar natuurlijk!
Vandaag gaan op zoek naar een auto voor Vince. Hij is 21 jaar en heeft onlangs een bootje gekocht. Nou ja, een bootje, met 7 meter is het een behoorlijke boot. Helemaal toevallig is zijn auto: een Fiat Barchetta, inderdaad Barchetta betekent ‘bootje’. De cirkel is rond. Alleen kan Vince niet zo veel met de Barchetta. Ja, er kan een trekhaak achter, maar de Barchetta mag slechts 450 kg trekken, terwijl de boot met trailer zo’n 800 kg weegt.
Nu kan Vince de Volvo van zijn ouders even lenen, maar dat is geen handige situatie. Vince wil een auto voor zichzelf. Asl het even kan, mag het wel iets leuks zijn. Zelf dacht hij aan een Suzuki Jimny. Dan kan hij deze helemaal optuigen met bullbars, sidesteps en/of roofrack om de auto zo een ‘baby-Humvee’-look te geven. Vince is niet van plan heel erg veel te gaan rijden met de auto, dus het mag wel iets geks zijn. Zolang er maar 800 kg aan mag hangen, de andere wensen en eisen kun je zien in onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Fiat Barchetta |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 4.000 - 6.000 |
Jaarkilometrage: | 10.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Een boot gekocht maar achter de Fiat Barchetta mag geen trekhaak en om mijn ouders lastig te vallen elk weekend of ik de auto (met trekhaak) mag is ook zo lastig |
Gezinssamenstelling: | Een vriendin |
Voorkeursmerken /modellen: | Suzuki Jimmy of een goede 4X4 maar alles mag zolang het maar wel een beetje 'cool' is! |
No-go modellen / merken: | - |
Asia Rocsta 1.8 DXL Softtop
€ 5.850
1994
50.000 km
De Asia wat? Jazeker, de Asia Rocsta. Uiteraard is het een Jeep Wrangler kopie en niet eens zo’n heel verkeerde. Ze zijn erg zeldzaam in Nederland; er zijn er maar een handjevol van verkocht. Dat klinkt heel erg exotisch, maar dat valt reuze mee. Asia Motors was een onderdeel van Kia. In de jaren ’90 werd er nog veel gebruik gemaakt van Mazda techniek. De auto heeft Jeep Wrangler looks met Mazda 626 techniek: dat klinkt als een goede combinatie. Niet alleen de looks lijken op die van een Jeep, de rijeigenschappen zijn dat ook. Op de weg is het vooral erg avontuurlijk, rumoerig en oncomfortabel. Deze auto is overduidelijk ontworpen als terreinauto. In de blubber komt deze auto helemaal tot zijn recht. Of met een kar erachter.
Suzuki Jimny 1.3 JLX Cabrio (JB43)
€ 5.950
2002
75.000 km
Suzuki kent een rijke historie als het gaat om terreinauto’s. Het is het recept van de Willy’s Jeep en de originele Land Rover, maar dan misschien nog wel beter. Het was de overtuiging van Suzuki dat juist een kleine en lichte auto beter uit de verf komt in het terrein dan een grotere. Daarom is de auto zo compact en minimalistisch. Een Lotus Elise voor in de blubber. Maar dan een stuk betrouwbaarder. Veel exemplaren zijn overigens al getooid met allerlei accessoires, dus doe daar je voordeel mee. Ook de Suzuki Jimmy is geen comfortwonder. Het ding stuitert, maakt kabaal en is erg zijwindgevoelig. Dat maakt allemaal niet uit, want ook dit is een goudeerlijk werkpaard. Werkpaarden doen niet aan sportief of comfortabel.
Toyota RAV 4 2.0 VVT-i 4×4 Linea Sol
€ 4.945
2000
165.000
Mochten bovenstaande opties iets te hardcore zijn, dan is de RAV 4 een uitstekend alternatief. Zo ruig en terreinwaardig als de Suzuki is de RAV 4 niet, maar je krijgt daar een hoop verfijning voor terug. Zeker in Linea Sol uitvoering waan je je in een Range Rover met airco, radio, elektrische ramen + spiegels en boordcomputer. Natuurlijk, zo relaxed als een Camry is deze RAV4 niet, maar in vergelijking met de raszuivere terreinautootjes is dit een verademing. Hiermee kun je nog enigszins lange ritten maken, zonder dat je rug en trommelvliezen eraan gaan. De versie met korte wielbasis zie je niet heel erg veel, maar is zeker het zoeken waard. Wel is het zaak even het gaspedaal te checken.
Land Rover Freelander 1.8 SE Softback
€ 4.950
2005
150.000 km
Het leukste is natuurlijk een originele Land Rover (dat wat Land Rover later de Defender noemde). Deze zijn bijzonder lastig te vinden in het budget. De exemplaren die voldoen hebben allemaal achterstallig onderhoud en gebreken. Overslaan dus. Wat als je dan toch een Land Rover wil? Kijk eens naar deze Freelander. In tegenstelling tot de Defender zijn die totaal niet geliefd. Al vanaf 2.500 kun je redelijke exemplaren vinden. In dit budget zelfs zeer fraaie exemplaren. Ga voor de 1.8, dat is best een potig motortje, de V6 zuipt te veel. Laat de stationwagon voor wat het is en ga voor de Softback variant, dan kan het achterstuk van het dak eraf. In vergelijking met de Jimny is de Freelander wel wat duurder in onderhoud, alhoewel de betrouwbaarheid van de latere modellen aanzienlijk beter is dan de eerste serie.
SsangYong Korando 2.3 E Cabriolet
€ 3.450
2000
150.000 km
De SsangYong Korando (Korea Can Do) is een maatje groter dan de hier genoemde alternatieven. Dat betekent dat het gewicht ook wat hoger is (meer dan 1.700 kg) en de 2.3 motor (van Mercedes) best een slokje lust. Er was zelfs een V6 variant met 220 pk. Dat was best een rap ding voor zijn tijd. Op zich best de moeite waard om op te zoeken, alhoewel ze ook bekend stonden om hun exceptionele drang naar benzine. Je krijgt vooral heel erg veel waar voor je geld met zo’n Korando en je hebt niet eens het volledige budget nodig om een aardig exemplaar op de kop te tikken. De meeste Korando’s zijn ook nog eens behoorlijke luxe aangekleed en voorzien van stoere items als de bullbar, treeplanken en witte letters op de banden. Mocht je ooit gaan voor een grotere boot, dan is de Korando erop voorbereid: geremd mag ‘ie namelijk 2.800 kg trekken.
Jeep Wrangler 2.5i Soft Top
€ 5.500
1990
180.000 km
Als we de Jeep Wrangler-kopiën behandelen, moeten we ook het origineel opzoeken. Ondanks dat de Asia Rocsta er best op lijkt, wil je wellicht liever het origineel. Helaas beginnen de Wranglers (en de CJ-modellen van daarvoor) in rap tempo duurder te worden. Dus een exemplaar van rond 1990 is de meest reëele optie. Houdt er rekening mee dat er altijd kleine gebreken zullen zijn. Inspecteer de auto’s dus goed en beraam de kosten voor jezelf. Als het gaat om het optuigen van je auto, zit je goed bij de Wrangler. Er is namelijk enorm veel voor te krijgen. Het rijden is net als in de Rocsta en Jimny vooral lekker ouderwets, maar dan met een beetje meer bravoure. Het blijft een Amerikaan. Gelukkig maar.
Lada Niva
€ 5.950
2007
80.000 km
De auto met het meest klassieke uiterlijk in dit rijtje is opmerkelijk genoeg de modernste. De Lada Niva is misschien wel de beste Russische auto ooit gebouwd. Het is elk geval de meest cult-waardige auto. De auto schreeuwt het niet van de daken, maar dit is een serieuze terreinauto. Dankzij een ladderchassis, vierwielwielaandrijving en tussenbak kom je overal. Ook kan er een flinke kar achter: 1.500 kg. Een groot voordeel is dat je er meerdere in het budget kunt vinden van dit millennium.
Dacia Duster 1.6 Lauréate
€ 6.300
2010
150.000 km
Het kan zijn dat je genoemde opties net even te oud (of ouderwets) vindt. Als je een niet al te oude auto wenst, maar het er wel stoer uit mag zien, is een Duster een leuke optie. Met name de eenvoudige varianten zien er juist stoerder uit met de stalen velgen en zwarte bumpers. Een versie met vierwielaandrijving vinden is wat lastiger in Nederland, maar over de grens geen enkel probleem, alhoewel de versie met voorwielaandrijving 1.200 kg mag trekken. Onderhoud en onderdelen is lekker goedkoop en overal te regelen. Ook wel lekker. Het Autoblog Aankoopadvies kun je hier bekijken.
jurdespotter zegt
Past misschien niet helemaal in het rijtje, maar de eerste generatie audi allroads. Heb ik altijd wel stoer gevonden.
r55clubman zegt
@jurdespotter: dan moet je je wel voorbereiden om minimaal de aanschafprijs aan onderhoud te moeten uitgeven in het eerste jaar als ik de verhalen zo mag geloven. Voor een 21 jarige niet bepaald handig lijkt me.
koffiekopje zegt
@r55clubman: Ik denk dat je het daarmee nog mager inschat. Op een simpele A6 1.9 TDI kan je dat bedrag al stuk slaan.
toyotafortuner zegt
Ik zeg Jimny of Wrangler. Of doe eens gek en kies de Niva
Tonnie zegt
@toyotafortuner: wrangler, wrangler kopie of freelander. De meest geinige wagens imo.
MercMax zegt
Opel frontera sport?
Michiel1 zegt
hoezo hier geen YOLO??
gemiste kans dit..
escort77 zegt
@michiel1: inderdaad, ik mis de LM002 in dit overzicht.
ferdie zegt
@escort77: helaas mag daar ook geen trekhaak onder (ik heb het nagevraagd bij een eigenaar)
piebepost zegt
@michiel1: Dit zijn alleen maar YOLO’s. Afgezien dan van de auto die, ironisch genoeg, als laatst genoemd is.
MaartenD zegt
Waar is de YOLO?
phevtreb zegt
Ik las boot-vervanger als een auto die een boot moet/mag vervangen. Was benieuwd naar het verhaal, maar het gaat dus om een boot-trekker..
escort77 zegt
@phevtreb: de nieuwe auto moet de Barchetta (bootje) vervangen.
fouadski zegt
Toyota. Omdat toyota
v60germany zegt
Nee, de Yolo is toch echt deze;
https://www.autoscout24.nl/aanbod/-9ede3404-6cc5-4a4f-b5f9-638e031f8916?from=ww3.autoscout24.nl
En qua budget dan maar ff privé lease toepassen…
mikje90 zegt
Iveco daily 3.0 hpi geen idee?. Is ook handig met verhuizen en mag 2500kg geremd trekken.
oemplus zegt
@mikje90: Lomp schip voor iemand die nog geen 10.000 km per jaar maakt. Beetje duur in vaste lasten.
shibby zegt
Een subaru forester, want boxerroffel
desjonnies zegt
@shibby:
Eigenlijk stiekemweg een heel serieus alternatief.
En misschien wel de beste c.q. meest fijne trekwagen, bij alle wagens in de topic zit je trekhaak relatief hoog wat de stabiliteit niet ten goede komt.
w0o0dy zegt
@desjonnies: de gewone Impreza of Impreza Plus doen het ook goed en iets lichter/kleiner/goedkoper
realracing3 zegt
@shibby: deze bijvoorbeeld: http://www.autotrader.nl/auto/subaru-forester/2003/geesbrug/92r5f/subaru-forester-20-turbo-awd-xt-bj-2003/
177k km, dealer onderhouden, alle bonnetjes en shizzle bewaard. Dit is toch precies wat hij nodig heeft?
serialchiller zegt
@realracing3: goede keuze inderdaad. Ook nog relatief snel bij een acceptabel verbruik.
cloverleaf zegt
@shibby: je bent me voor. De enige keuze. Van die kapsterjeepjes ga je toch genoeg krijgen!
w0o0dy zegt
Daihatsu Rocky is nog niet genoemd geloof ik. Mitsubishi pinin ?
robert110 zegt
@w0o0dy: Rockys zijn tegenwoordig nogal lastig te vinden, de kleinere Feroza wordt vaker aangeboden maar die is net te klein denk ik.
oemplus zegt
@w0o0dy: Rocky? Schaf er dan gelijk een lasapparaat bij aan.. Die dingen zijn carrosserie technisch écht een ramp.
Robert zegt
@oemplus: dat geldt in zekere zin ook voor de Suzuki Jimny/Samurai. Technisch onverwoestbaar, maar verder vaak net als een vers gebakken pizza: krokant tot op de bodem.
w0o0dy zegt
Niet zo cool misschien maar best een prima apparaat… De Daihatsu Terios.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/-bc99905d-59a3-5a63-e053-e250040a6804?smid=TAF-SM-TL-S
oemplus zegt
@w0o0dy: 2e generatie terios zijn echt goede auto’s, gaat weinig kapot aan. Zijn wel gigantische stuiterbakken, en maken erg veel toeren boven de 80 km/h..
lacker zegt
Mijn idee: als je een Jeep wil, koop dan ook een Jeep. Als je een Suzuki wil, koop dan een Suzuki. Waarom moet alles op een weegschaal?
phevtreb zegt
@lacker: omdat de wegenbelasting per kg gaat?? ?
lacker zegt
@phevtreb: Als je je leven laat leiden door de wegenbelasting, wat voor een truttig leven heb je dan?
MaartenD zegt
Ik zou zelf vorm het oudere model Suzuki Vitara gaan. Betaalbaar, genoeg trekkracht en geleverd in leuke versies met bullbars, roofracks etc wat hij zoekt
noosaheads zegt
Een boot van 7 meter die inclusief de trailer slechts 800kg weegt.Ik ben heel er benieuwd wat voor lichtgewicht dat is. Mijn houten sloep van 5.90 weegt incl. inboord al bijna 1.200 kg.
Leg dat ding lekker in een jachthaven, hoef er ook niet mee te zeulen en hou lekker die Barchetta.
tenaci zegt
@noosaheads: flinke Zodiac of QuickSilver?
cloverleaf zegt
@noosaheads: Een ribje. Niet iedereen wilt zaaddodend met een mooikaapje in de hand flanerend over de kager plassen sloepen…
flutterby zegt
@noosaheads: misschien een zeilboot?
013bas zegt
Waar is de Yolo??
oemplus zegt
@013bas: Het hele lijstje zijn yolo’s…
Gulli zegt
-EDIT: klopt helemaal! Dankjewel, is inmiddels gefixt!-
Als YOLO moet er toch ergens een ML63 te vinden zijn met wat werk? :P
desjonnies zegt
Gewoon een Impreza station, deez’ is leuk aangekleed met wat WRX STi spul, Subaru’s staan bekend dat ze welhaast oud testamentische kilometerstanden kunnen halen, onderdelen en onderhoud is goed betaalbaar en je zit jezelf de hele week niet rot te hobbelen en weg te tochten in zo’n agrarische 4-wiel drive.
Deze kun je gewoon als auto gebruiken.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/subaru-impreza-plus-2-2-gx-awd-lpg-blauw-02984506-a4e6-4209-9229-ceb43a97996a?cldtidx=8
Robert zegt
@desjonnies: Ik zie dat die Impreza is voorzien van lpg installatie. Dat gaat goed met die boxermotor?
robert110 zegt
Eigenlijk wil je helemaal geen korte wielbasis als je een aanhanger trekt, hoewel 800kg nog wel meevalt is 7 meter toch wel een lengte.
Ik rijd zelf een Daihatsu Feroza (vergelijkbaar formaat als de Jimny) en het is gewoon minder stabiel op de snelweg met een aanhanger dan bijvoorbeeld een Discovery of een 4 deurs Frontera (beide prima te vinden binnen het budget)
Als je de jaarlijkse kosten kan betalen zou ik persoonlijk naar een Discovery zoeken.
Wil je toch iets kleins kan ik ook de Feroza aanraden, kost niets, kan een hoop trekken (1,5T op kenteken, wel wat meer in de praktijk) simpele, betrouwbare techniek. Kies een model van na 1991/1992 dan hebben ze namelijk injectie en zijn ze iets zuinig en betrouwbaarder. Let wel op roest, vooral de achter spatborden en de dorpel (maar dat gaat op voor de meeste 4×4’s). Het aftermarket onderdelen aanbod is in vergelijking met de Jimny mager. En onderdelen kan je het best uit Engeland halen, dat is goedkoper.
Andere opties:
Suzuki (Grand) Vitara – net een beetje groter dan de Jimny
Opel Frontera – Goedkoop en ondergewaardeerd
Hyundai Terracan – Weet ik verder weinig van, maar ik ken iemand die er een heeft en die is er tevreden mee.
Nissan Terrano
Ford Maverick/Hyundai Tribute
Mitsubishi Pajero Pinin
robert110 zegt
@robert110: Isuzu Trooper!, ik wist wel dat ik er nog een vergeten was.
w0o0dy zegt
Suzuki Vitara of de Honda C-RV ook best aardige dingen als je een SUV achtige zoekt. Verder de Hyundai Tuscon of de Kia Sportage en de Nissan Murano
https://www.autoscout24.nl/aanbod/nissan-murano-3-5-v6-automaat-leder-navigatie-benzine-blauw-be94afd6-57bd-4277-9149-f479c04381d2?smid=TAF-SM-TL-S
ohoogeveen zegt
@w0o0dy: huh?? Nooit gedacht dat ze voor die prijs al te koop zouden zijn. Doe mij er maar een!
robert110 zegt
Oh en bedenk een ding goed voordat je een kleine (en sommige grote) 4×4 kiest:
Wil je harder dan 110 km/h op de snelweg? Vergeet het maar, ze zijn over het algemeen al niet zuinig maar boven die snelheid (+/-) zetten ze het bijna allemaal op een zuipen, daarnaast worden ze over het algemeen veel te lawaaiig om een fatsoenlijk gesprek te kunnen voeren en zijn ze boven die snelheid hopeloos instabiel. Zeker als je er ook nog het een en ander aan wil hangen om hem “stoerder” te maken.
Wil je toch harder zet het hele idee van een echte 4×4 gewoon uit je hoofd en koop een station of een suvtje met AWD.
Dutchdriftking zegt
Freelander is gaaf!
denniss00 zegt
De Amphicar? Als je toch een vervanger van een boot wil..
tenaci zegt
Hij weet het zelf al: De Jimny, wat een absolute topkarretjes! Oersterk, betrouwbaar tot op het bot, en tegen dezelfde lasten als je barchetta, met een softtop hoef je niks van je cabriogenot te missen en je kunt toch je boot trekken. Aan onderhoud hou je geld over en geloof me, dat is best fijn als je een boot hebt….
dunhozzie zegt
Veel te duur maar:
https://www.autoscout24.nl/resultaten?mmvmk0=52&mmvmd0=1905&mmvco=1&pricefrom=0&cy=NL&fuel=B&powertype=hp&atype=C&ustate=N%2CU&from=ww4.autoscout24.nl&sort=standard&desc=0
kevinova zegt
Waarom geen amerikaanse pick-up? Op gas, genoeg trekkracht. Vaak hoogte verstelbare trekhaak en ligt als een blok op de weg.
mgmgb zegt
Ik zou persoonlijk voor de Niva gaan, met een degelijke anti-roest bescherming geen cent afschrijving en het is gewoon leuk en anders. Wat mij betreft meer karakter dan de rest, op wellicht de Jeep na, maar die lijkt mij in vaste lasten aanzienlijk prijziger.
vpowert zegt
Ik zou toch ook niet zo snel voor zo’n hoog klein 4×4 ding als een Jimny gaan. Prima om beetje mee door de blubber te raggen, maar niet echt fijn om een rit een zware aanhanger mee over de snelweg te trekken. Al is zo’n Freelander best cool. En een Duster met zwarte bumpers echt vet hipster.
Onverwoestbaar, cool en comfortabeler is een Subaru Forester. Of anders een Impreza Plus (http://www.autotrader.nl/auto/subaru-impreza/2006/bredevoort/87wwc/subaru-impreza-plus-20r/) of Legacy (https://www.autowereld.nl/subaru/legacy-touring-wagon/2-0i-26162574/foto.html – met de award voor slechtste foto’s van een auto ever).
Voor seriously cool kies je zo’n legendarisch ding: http://www.autotrader.nl/klassieker/volvo-v70/1997/ermelo/8jpgf/volvo-v70-23-r-awd-7-pers-youngtimer/ heb je meteen voldoende plek als het erg gezellig wordt met je vriendin in dat bootje.
In het rijtje van ‘normale’ auto’s met AWD is een Jaguar X-Type ook wel leuk: http://www.autotrader.nl/auto/jaguar-x-type/2003/geesbrug/92mpx/jaguar-x-type-30-v6-sport-nieuwe-apk-bj-2003/specificaties/ alles met meer dan een en je verwacht het niet, maar er is zelfs een 159 met AWD! Wel wat te duur: http://www.autotrader.nl/auto/alfa-romeo-159/2006/steenwijk/84enm/alfa-romeo-159-32-jts-v6-q4-progression-handgescha/
Als je Puff Diddy cool vindt (of Arjen Lubach, want die heeft er ook zo eentje), dan is dit misschien wat: https://www.autowereld.nl/saab/9-7x/4-2-26182196/details.html. Zuipt wel en niet al te beste kwaliteit, maar best cool? De Kia Sorento is een andere full-size 4×4 die best te pruimen is en binnen budget valt: http://www.autotrader.nl/auto/kia-sorento/2003/etten-leur/8ylpd/kia-sorento-24i-ex-ecccruise-contrpdc4x4trekhaaket/
Wat een keuzes, wat een keuzes!
cloverleaf zegt
@vpowert: haha. Zoals iedere week is de 159 DÉ keuze ?
bakkerst zegt
Mocht je de Niva overwegen, doe even een berichtje, ik woon in Polen, hier is het aanbod wat groter en ze kosten geen drol (in euro’s).
victornator95 zegt
@bakkerst: Rijden er daar ook UAZ 452’s rond waar jij mogelijk mee kunt helpen?
bakkerst zegt
@victornator95:
Zo uit het hoofd, geen idee. Ik zal vanavond of anders morgen even rond neuzen.
bakkerst zegt
@victornator95:
Als je nog geïnteresseerd bent, ik heb je een bericht gestuurd.
akabanga zegt
De eerste generatie RAV4 – XA10 model met S3 motor, handbak, all-wheel drive en centraal diff lock. Is niet kapot te krijgen en komt vaak verder waar Land- Rovers en Cruisers vast komen te zitten. Voor mij nog steeds m’n daily driver, rij er dagelijks een krater mee op en neer (diff lock handig tijdens regen en modderstromen). Hou je nog geld over ook voor je boot en je vriendin! De auto ziet er niet echt stoer uit, maar stukken beter dan latere modellen. Plus je kunt er makkelijk en redelijk comfortabel lange afstanden mee rijden (rij er zelf 1 of 2 keer per maand een 700km rit en terug). Af en toe een druppeltje olie en schone filters, en je bent voorzien voor de komende 100 jaar!
aquila2003 zegt
Niva all the way!!
E34M5Touring zegt
De Asia Rocsta, Autoweek’s slechtste nieuw geteste auto ooit. Langste remweg van welke nieuwe auto dan ook. All Round totale rotzooi. Ver van uit de buurt blijven, zeker als je gaat slepen. Zoek een Wrangler of een Vitara oid. Die trekken die trailer met gemak en zijn verder nog prima te rijden. Zo’n 4l Wrangler is technisch gewoon erg sterk, helaas roesten ze wel. Dus wel ff goed onder de auto kijken.
tjorque zegt
Ik heb ooit een Daihatsu feroza (als ik me niet vergis) met M3 blok gezien. da’s de enige echte yolo voor deze vraag.
tjorque zegt
@tjorque: dat was waarschijnlijk een Bertone freeclimber waarin een M3 blok ingelepeld werd, of een zelfbouw projectje. Dik, maar jammer genoeg niet veel over te vinden… ?