De guilty pleasure die we eigenlijk niet leuk mogen vinden.
Iedereen heeft er een mening over. Power-SUV’s. Groot, onnodig, overbodig en asociaal bovendien. En zo snel zijn ze nu ook weer niet. Een beetje GTI blijf je wel voor, maar tijdens zo’n sprintje sterven er gewoon 3 vogelsoorten uit, volgens het partijprogramma van GroenLinks althans. Ok, dat laatste is verzonnen. Maar heb je wel eens in zo’n ding gereden? Dat gevoel is machtig. Ondergetekende vergeet het moment nooit meer dat de iets te enthousiast gekietelde Range Rover Sport TDV8 van mijn ouweheer tot 160 km/u de S2000 van mijn broer voorbleef. Dat Britse Theehuis met haast rookte, blies en siste, maar tot de 100 mijlen per uur bleef de ranke Japanse sporter gewoon kansloos. Dat is dus machtig.
Maurice begrijpt de charme van zo’n SUV. Altijd meer dan voldoende performance onder de rechtervoet. Een ruim en luxueus interieur, voorzien van alle gemakken. Het stoere uiterlijk en wellicht het allerbelangrijkste: de hoge zitpositie. Je kan alles makkelijk overzien en voelt je king of the road in je eigen lederen cocon van rust (de stilte aan boord), reinheid en regelmaat (dat betreft het tanken).
Maurice heet zijn wensenplaatje keurig over weten te brengen in onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Mazda 626 |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Beide |
Budget: | €25.000 |
Jaarkilometrage: | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Grotere en snellere auto |
Gezinssamenstelling: | Alleen |
Voorkeursmerken /modellen: | Duits |
No-go modellen / merken: | Frans |
Er is een gigantische dansende olifant in de kamer. De afschrijving op dit soort auto’s is namelijk bizar hoog. Daar is een reden voor: alles, maar dan ook alles om zo’n auto rijdend te houden is peperduur. Qua verbruik mag je blij zijn met 1 op 5. De verzekering is torenhoog, dankzij de exotische techniek is het onderhoud ook stervensduur. Om maar te zwijgen van futiele dingen als wegenbelasting, bandjes vervangen of slijtage van de remmen. Ons advies: als €25.000 het budget is, zorg er dan wel voor dat het niet je laatste €25.000 zijn.
Porsche Cayenne Turbo (957)
€25.000 (Dld.)
2008
95.000 km
De Porsche Cayenne Turbo is de absolute vedette in deze klasse. De competentie van deze alleskunner uit Zuffenhausen is werkelijk bizar. De 4.8 liter V8 met dubbelturbo is goed voor 500 pk en zorgt ervoor dat de bijna 2.400 Kg zware auto in 5,1 seconden naar de 100 sprint, om door te denderen tot 275 k/u. Ondanks het gewicht laat de auto zich behoorlijk plaatsen in een snelle bochtensectie. Pas bij het aannemen voel je echt met hoeveel massa je onderweg bent. De Turbo uitvoeringen zijn standaard behoorlijk compleet, maar de meeste eigenaren hebben hun exemplaren volgehangen met opties. Nog een voordeel van de Cayenne Turbo is dat je in het terrein veel verder komt dan met bijvoorbeeld een X5. Het is echt een alleskunner. Zijn er ook nadelen? Ja: alles is duur aan een Cayenne en het is niet moeders mooiste.
Mercedes-Benz ML63 AMG (W164)
€24.500 (Dld.)
2007
110.000 km
Hoe versla je een auto met 500 pk? Simpel, stop er 510 pk in. Dat moeten ze bij AMG gedacht hebben. AMG is toch het enige bewijs dat de Duitsers daadwerkelijk humor hebben. De ML63 (rijtest) heeft namelijk een 6.2 V8 met 510 paarden onder de kap. Ondanks dat de foute ML63 AMG (aankoopadvies) ook zwaar is, scheelt het toch een kleine 200 Kg met de Porsche Cayenne, waardoor je in 5,0 seconden op de 100 zit. Toch is er een kleine maar: koppel. De ML63 heeft er gewoon minder van en levert later in de toeren. Zeker op een hoger gewicht merk je dat. Maak je geen zorgen, je kunt prima het verkeer voorblijven, maar zo soepel als de 4,8 liter van Porsche is de 6,2 van AMG niet. Het geluid is dan wel weer goed: ruig en gruizig.
Infiniti FX50 (S51)
€25.000 (Dld.)
2010
165.000 km
We weten dat Duits de voorkeur heeft, maar deze Japanse Amerikaan willen we zeker niet onbelicht laten. Want wat is de Infiniti FX50 S een cool apparaat. AMG’s en M’s zijn leuk en aardig, maar worden dik aangekleed. Standaard zijn het gewone burger-SUV’s. Zo niet de FX50 S, die auto heeft echt een compleet eigen en uniek uiterlijk. De atmosferische 5-liter V8 motor is minder sterk dan zijn Duitse tegenstrevers, maar met 390 pk zul je nimmer tekort komen. Nog een voordeel is de uitrusting: er waren niet zoveel opties mogelijk, alles zat er standaard al in. Maak niet de fout te denken dat dit een Nissan met erebadge is, van deze auto is er enkel een Infiniti. Nadelen? Ze zijn weinig te vinden in het budget. That’s it.
Volkswagen Touareg W12 Sport (Typ 7L)
€22.500 (Dld.)
2005
90.000 km
Je kan van Ferdinand Piech zeggen wat je wil, maar niet dat hij geen ambitie heet getoond. De Touareg W12 Sport is een project van Volkswagen Exclusive. Er waren twee exponenten. De W12 Executive (die kocht bijna niemand) en de W12 Sport. Deze had de motor uit de A8 W12, compleet met dikke bodykit en 21″ velgen. Ook bij deze motor zie je de tekortkomingen van het atmosferische principe: onderin is er niet heel veel koppel voorhanden, waardoor de oude, trage ZF automaat terug moet schakelen. Het brandstofverbruik van deze auto is gewoon desastreus. Maar het is wel de enige auto in dit lijstje met een twaalfcilinder aan boord. En dat in een VW.
Range Rover Supercharged Autobiography (L322)
€23.000 (Dld.)
2010
140.000 km
The Daddy. De Range Rover Supercharged (rijtest) laat zien hoe het heurt. Een statige koets, terreincapaciteiten om de maan mee rond te gaan en een drankverbruik waar Bonnie St. Claire zich nog voor zou schamen. Het interieur is een absolute pre van deze auto. Het is gewoon een Britse herenkamer. Ondanks 510 pk is de auto niet zo heel erg snel, komt door de bijna 2.700 Kg die deze unit weegt. Maar dat maakt niet uit, want deze auto is gemaakt om je overal te brengen in ultiem comfort. Houdt er wel rekening mee dat de meeste 510 pk sterke exemplaren nog behoorlijk aan de prijs zijn, of veel kilometers hebben gemaakt. Enige in het lijstje die je ECHT stijlvol kunt noemen.
BMW X6 xDrive 50i Hamann (E71)
€22.0000 (Dld.)
2008
110.000 km
Misschien is het sommige lezers opgevallen: ondergetekende is geen fan van de BMW X6 (rijtest). Een getunede X6 maakt het alleen maar erger. Dus waarom toch deze auto aanraden? Ten eerste is een X6 M (rijtest) net even uit budget. Maar er zijn voldoende X6’en te vinden die wel in het budget passen, met de latere 4.4 turbomotor. Met Hamann goodies (of die van AC Schnitzer) kom je in de buurt van de 500 nodige PK’s. En ondanks dat de ‘stijl’ je ding moet zijn, is Hamann wel topkwaliteit. En ook dit ding gaat serieus vooruit. 0-100 in 5 seconden en een top van rond de 270. Dag gaat gewoon helemaal nergens over. Daarbij is de X6 redelijk modern, ook van binnen. En er is een groep mensen die helemaal blij worden van dit soort auto’s. Dus over een jaar of vier kun je hem gewoon verkopen aan de rechtsback van FC Emmen.
Audi Q7 4.2 TDI quattro S-Line (4L)
€24.500 (Dld.)
2009
160.000 km
Wederom een toonbeeld dat de atmosferische V8 een beetje zinloos was. In de Q7 was de 4.2 FSI in staat om heel veel te verbruiken en veel geluid te maken, maar de voorwaartse drang was matig. Niet doen dus. 1 op 2 rijden en toch meer dan 7 tellen nodig hebben om de 100 te halen is gewoon gênant. Ga daarom voor de 4.2 TDI (de V12 TDI is net even te duur) Deze heeft ongeveer evenveel vermogen, maar veel meer koppel bij een veel lager toerental, waardoor je de auto echt op een golf van koppel kan rijden. Het interieur is weliswaar typisch Audi, maar niet zo verfijnd als bijvoorbeeld een A8. Qua wegligging duidelijk minder dan de Porsche. Zowel op het asfalt als in de modder.
YOLO: Dodge Ram SRT-10 Quad Cab
€23.500
2006
95.000 km
Laten we eerlijk zijn: alle auto’s hierboven zijn eigenlijk van het YOLO kaliber. Maar de Dodge gewoon net even wat meer de anderen in dit overzicht. Om te beginnen: het is geen SUV, maar een Pick-up. Ook is de auto niet voorzien van vierwielaandrijving. Elk achterwiel krijgt dus meer dan 250 pk voor zijn kiezen. En wat voor Peekaa’s: romige, volvette, supersized 8,3 liter V10 pk’s. De motor (rechtstreeks uit de Viper) is hondsbetrouwbaar. Het uiterlijk mag niet onvermeld blijven: de Ram SRT-10 is gewoon superdik, opvallend en waanzinnig infantiel. En toch heeft de auto zo’n charme dat je hem alles vergeeft, zoals het hopeloos slechte dashboard. Of het verbruik van 1 op 2, als je rustig aan doet.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
lekkerlinksrijden zegt
De Range Rover graag. Dat vind ik nog stijlvol, de rest kan ik niet voor warm lopen. Onder aan het lijstje de x6
goodolddays zegt
@lekkerlinksrijden: idd, alleen leg er nog een 23k naast voor onderhoud hehehe
Rob zegt
Jeep Cherokee met 6.1 HEMI V8, wat anders?
ouweroestkar zegt
@Rob: Nespresso
toyotafortuner zegt
Infiniti, X6 of Yolo
Infiniti en X6, omdat heerlijk tegen de gevestige orde ingaan altijd mag!
En Yolo, omdat Murica! V10 pickup!
2wheeler zegt
Ik zou twijfelen tussen de ML of de Cayenne. Van de Cayenne weet ik dat hij heerlijk rijdt, maar de ML is net wat subtieler. Voor zover je daar over kunt spreken in deze categorie voertuigen.
granlusso zegt
Als je een X5 4.8i uit 2008 zoekt, weet ik nog wel wat voor ‘m :)
camber24 zegt
Ik vind het eigenlijk allemaal wel yolo adviezen. Voor mij niets uit deze lijst, liever een snelle station dan.
MoeWat zegt
Ik twijfel zelf tussen de ML en de Cayenne. Maar uiteindelijk zou ik denk ik toch voor de AMG gaan, want Mercedes-Benz.
mrbones zegt
De YOLO is helemaal niet gek duur als je m op grijs kenteken zet en er een flinke LPG G3 installatie inlegt (175 liter). Ik zie ze in Brabant regelmatig rijden.
st220 zegt
Waarom houden jullie geen rekening met de 4000 (bv.) aan invoer……..
DCG zegt
@st220: Hear hear! Leuk om in Duitsland te kijken voor €25k, maar niet reëel i.v.m. bijkomende kosten.
f31bmw320d zegt
@dcg: @st220: net even gekeken voor een ML63 AMG uit 2009 maar dan komt er zelfs ruim 6k bij terwijl je dan al ruim 85% BPM hebt afgeschreven!
pa045 zegt
XC90 V8. Niet de meest bijzonderen snelste of beste wegligging. Maar alles is voldoende. En juist door de conventionele techniek is deze één van de meest betrouwbare en makkelijkst te onderhoud SUV’s.
bmwm3gtr zegt
@pa045: zeker waar maar zou toch liever een touareg met v10 diesel nemen
730ld zegt
@pa045: tel er dan nog 3500 bij voor automaat revisie
pa045 zegt
@730ld: valt best mee. De V8 heeft de Aisin bak. Die zijn goed. Niet foutloos of super verfijnd, maar goed. Bovendien: bij de BMW moet je dat alleen maar tellen om je wielophanging in orde te krijgen.
seanxtype zegt
@pa045: eerlijk te zijn zou ik ook voor de xc90 v8 gaan. Alles prima voor elkaar. Makkelijk te onderhouden en voor 25k kun je wel een heel goede vinden. Of iets geld over houden voor andere uitlaat. Dan kun je heerlijk genieten van de v8
kobus1967 zegt
Ik wil mijn rijbewijs nog even houden dus doe maar een Outlander PHEV.
jpoers zegt
@kobus1967: ook met een PHEV kan je over de maximum toegestane snelheid komen. Alleen rijd je dan niet zo uhm stijlvol?
Junior540 zegt
@kobus1967: welke auto kan tegenwoordig geen 80km per uur?
Rij in een woonwijk waar je 30 mag, en je auto word al in beslag genomen als je 60 rijd, (dubbele van de toegestane ’s elheid) en je rijbewijs bij 80
ch26 zegt
ML 63 AMG ?
E34M5Touring zegt
Leuk segment maar hou een flinke baal geld over voor onderhoud. We hebben zo’n Cayenne Turbo gehad en dat is qua onderhoud echt bizar. Ding vreet remmen en banden. Setje schijven en blokken is 2500.- En goed oppassen met de bak. Vol weg acceleren of op lage snelheid kickdown waardoor je terug naar 1 gaat vind ie niet fijn. Als dat schokkend gaat of je hoort em kraken zit je aan een bakrevisie. Die bak kan dat koppel niet helemaal aan. Die facelift versie heeft er iets minder last van. En zo’n Q7 diesel is leuk maar de wegenbelasting is ook gigantisch. Nog buiten al het onderhoud etc.
snorrie zegt
Wat een geld voor die BMW zeg.
lekbak zegt
In dit segment is er maar één goede weg natuurlijk. Amerikaans!
Niet alleen deze Yolo maar er is genoeg leuk spul te krijgen met veel vermogen. En de gein is, ze kosten aan onderhoud maar een fractie van wat de Duitsers kosten. Zelf zou ik voor een ram 2500 met Cummins diesel gaan. Uiteraard niet geheel standaard meer motorisch. Want er is maar één ding leuker dan met een range rover een s2000 voor blijven: met een semi landbouwvoertuig zo’n sportwagen vernederen!
berlinetta zegt
Ik zou de Range of de Inifiti kiezen. Of een X5 4.4i of Range Sport met V8.
De Cayenne is ook erg goed, maar ik vind hem wel hondslelijk.
mercedesw140 zegt
Voor mij de ML als Mercedes fan!
Je kunt ook eens kijken naar de nog dikkere, grotere en mooiere (naar mijn mening) Mercedes-Benz GL.
Dan zijn er ook nog amerikanen zoals de Chevrolet Tahoe of Chevrolet Suburban en de Cadillac Escalade. Bij Ford zijn er de Explorer en Expedition.
Een grote pick-up kan ook leuk zijn. Een Chevrolet Silverado of een Ford F-150 bijvoorbeeld.
Joost zegt
Waarom alleen maar de dikste uitvoeringen in het lijstje?
Prijzen zijn allemaal rond de 25K; hiermee spreek je jezelf tegen: niet je laatste centen aan opbranden. Want onderhoud etc…
Voor iets lichtere motor (echt sportief wordt het toch nooit) gaan en dan kiezen tussen XC90, Range Rover of X5 (2e generatie). Zou mijn lijstje zijn…
ko4n zegt
De Cayenne komt natuurlijk niet uit Zuffenhausen maar uit Leipzig he.
janmetdelangeachternaam zegt
Range rover is best een vette bak, maar niet enorm betrouwbaar. De cayenne is inmiddels op veel fronten flink verouderd. Ik zou dus voor de ML gaan.
rufctr01 zegt
Ik zou de Range Rover kiezen.
bmwm3gtr zegt
Touareg met 5.0 v10 TDi
Dutchdriftking zegt
X7 V12.
Gulli zegt
Wat mij betreft is de ML van deze generatie de enige mooie SUV die Mercedes ooit gemaakt heeft. Punt. De rest vind ik ronduit verschrikkelijk, zowel het oude als het nieuwe spul. Die niche modellen spannen natuurlijk de kroon.
Overigens een oude G op diesel reken ik niet tot de SUVs ?
lodewijkyolo zegt
De Amg en daarna de cayenne!
thomasthomas zegt
Touareg R50 V10 tdi
tvr1974 zegt
Hij zou ook aan een Volvo XC 60 T6r kunnen nemen en dan chip er in. Heb je ook 350pk en 6,5sec naar de honderd maar loop je niet leeg op onderhoud en bij normale rijstijl is 1:8-1:10 mogelijk
broekhoest zegt
Ik zou voor die X6 gaan, dan kan ik over een aantal jaar op de parkeerplaats van de plaatselijke FC ook een keer een dikke auto van een van de spelers bewonderen. ;)
joost2000 zegt
Er staat geloof ik een nulletje teveel bij de BMW X6
davido89 zegt
Beste Maurice,
Koop een dodge Viper of een Corvette Z06,
Dan heb je een patserbak die daadwerkelijk sensationeel zijn om in te rijden.
Dat zijn de bovenstaande SUV’s namelijk niet ondanks hun vermogen. Ze zijn iets duurder in aanschaf maar hebben lagere runningkosten dus zeer waarschijnlijk kan je ze wel betalen. En hou de Mazda er gewoon bij als dailey driver!
wimbers zegt
Jeep grand cherokee srt. Blijft tenminste heel, en neem dan die van na 2008, met een fatsoenlijk interieur en xenon
pier zegt
Aangezien hij uit een 626 komt zou ik lekker voor een CX-5 gaan en met het geld wat je bespaart iets leuks erbij kopen of op vakantie gaan.
Crosscabouter zegt
King of the road willen zijn? Een Lincoln Navigator met bijv. een 5,4 v8. Relaxed, maar snel genoeg (in rechte lijn) om indruk te maken op het pleps.
Jochen zegt
Ook bij deze ben ik bovengemiddeld geïnteresseerd naar de uiteindelijke keuze
ruudbmw zegt
Kennis van mij had een ML63, staat nu trouwens te koop. Alleen al aan brandstof was hij 2000 euro per maand kwijt…. leuke auto’s hoor maar totaal overbodig. Neem gewoon een 3 liter, meer dan voldoende power en de kosten zijn dan gewoon oke.
mpc007 zegt
Leuk lijstje. En de belangrijkste reden voor km heffing te zijn want ook al koop je tweedehands loop je met deze bakken helemaal leeg op mrb ook al rijd je niks.
– De Mercedes ML van deze generatie vind ik echt heel fraai (goede balans van luxe en dikheid) en wint het. Ook vanwege de SLS AMG motor.
– De Porker, X6, RR, zijn het allemaal niet qua uiterlijk
– De Ram is pure lompheid in het kwadraat maar nog best overwegen waard want met gris kenteken en op gas naai je de overheid geweldig. Daarnaast denk ik dat als je m netjes houdt met niet al teveel km hij door zn uniekheid (vooral qua blok) redelijk waarde houdt
– XC90 V8 mag er idd bij
– Altijd gek gevonden dat VW een Touaeg V10 TDI en W12 had en Audi in de Q7 andersom een V10 benzine en V12 TDI. Ontwikkelkosten zijn dan hoog want deze motoren zijn in weinig VAG producten geleverd. Wel mooi, nu zou VW zoiets niet meer doen…