Misschien wel de meest populaire categorie. Een goede goedkope auto.
We krijgen enorm veel aanvragen binnen op [email protected] voor een autoblog advies, waarvoor heel erg veel dank! Sterker nog, we krijgen meer aanvragen binnen, dan dat wij kunnen beantwoorden. Nu zijn er diverse soorten aanvragen. Zo zijn er veel mensen op zoek naar de ene uitzondering. Een auto die zeer snel is, goedkoop in aanschaf uiterst betrouwbaar, goedkoop in de MRB en verzekering, zeer compleet met groot navigatiescherm en panoramadak en met nauwelijks afschrijving.
Tinder
Net als tinder-advertenties: als het te mooi is om waar te zijn, is het waarschijnlijk niet waar. Autoblog-lezeres Eline heeft echter een compleet andere vraag. Een vraag die niet alleen haar bezig houdt, maar een heel grote groep mensen die een gebruikte auto zoeken. Wat is nu eigenlijk een goedkope auto? Niet alleen om aan te schaffen, want dan kun je tot in lengte van dagen Peugeots 607 blijven rijden.
TCO
Nee, welke auto’s zijn voordelig in het gebruik. De zogenaamde TCO: Total Cost of ownership. Normaal gesproken kun je dan meteen een Toyota Aygo, Hyundai i10 of Suzuki Alto aanraden. Nu willen we niemand tegen het hoofd stoten, maar dat is wel het minimale qua auto wat überhaupt mogelijk is. We kijken nu even een segmentje hoger. Nu zijn dat nog steeds compacte auto’s, maar heb je net even iets meer ruimte, comfort en luxe dan zo’n uitgeklede A-segment auto. In dit geval gaat het om een vervanger voor een Fiat Punto uit 2008 met 211.000 km op de teller.
De wensen en eisen van Eline kun je zien in de onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Fiat Punto |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | 5000 |
Jaarkilometrage: | 20000 |
Brandstofvoorkeur: | benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Mijn auto heeft nu 211.000km gelopen en vrees dat hij het niet meer lang volhoudt. En omdat ik elke dag 40 km naar mijn werk moet rijden, wil ik een betrouwbare auto kunnen rijden. |
Gezinssamenstelling: | ik en mijn partner (die heeft een leaseauto) |
Voorkeursmerken/modellen: | kleine auto (formaat polo, daar voel ik me iets veiliger in dan in het formaat C1) |
No-go modellen / merken: | Geen |
Tip 1: Blijf rijden in de Punto
De Fiat Grande Punto (en Punto Evo + Punto) zijn al heel behoorlijke compacte hatchbacks waar in principe niet heel erg veel mis mee is. Jouw exemplaar heeft wat meer kilometers gelopen en is wat ouder, maar heel erg veel zul je er niet op vooruitgaan qua auto met de gestelde eisen. Een B-segment auto kan maar een bepaalde hoeveelheid comfort leveren. Die keuze wordt nog lastiger als je kijkt naar betrouwbare auto’s. Een Peugeot 207 is véél comfortabeler, maar heeft zo zijn kuren. Een Clio III is eveneens comfortabeler en wat betrouwbaarder, maar dan nog is het meer een stap op zij dan een stap voorwaarts. Daarom kan het zeker geen kwaad om even te inventariseren wat er mis is met de huidige Punto en hoe lang er nog door gereden kan worden zonder grote reparaties. Stel dat je dit met twee jaar kan verlengen (wat goed mogelijk is), dan zijn er na die periode weer wat modernere alternatieven beschikbaar. Soms is het beste advies om gewoon met je auto te blijven rijden.
Tip 2:
Kijk een klasse hoger. Aangezien het absoluut ging om een compacte auto voor erbij hebben we het C-segment even gelaten voor wat het is. Echter, de Grande Punto is redelijk volwassen voor zijn segment. Wil je meer comfort, kom je al gauw uit op een klasse hoger. In combinatie met een kleine benzinemotor hoeft het extra gewicht nog niets eens zo heel erg gek te zijn. Maar eerlijk is eerlijk: over het algemeen stijgen de kosten voor brandstof, verzekering, motorrijtuigenbelastingen en onderhoud gewoon mee. Maar een nette Kia Cee’d of Honda Civic kan zeker de moeite waard zijn.
Toyota Yaris 1.0 VVTi Cool Limited (XP90)
€ 4.950
2010
105.000 km
De Toyota Yaris is een beetje de standaardkeuze in deze klasse als we kijken naar de eisen van Eline. De Yaris is een compacte, redelijk volwassen, betaalbare en zeer betrouwbare auto. We hebben winnaar, zou je zeggen. Helaas niet helemaal, want ze zijn best lastig te vinden. Als je voor een jong exemplaar wil gaan, zijn er alleen maar 1.0’s beschikbaar. Deze driecilinder levert 68 pk en dat is net genoeg voor de boodschapjes. De 1.3 is veel prettiger en nauwelijks minder zuinig. Wat je kan doen is even zoeken naar de laatste exemplaren van de Daihatsu Charade. Dat zijn exact dezelfde auto’s, maar dan met een Daihatsu logo erop.
Mazda 2 1.3 TS+ (DE2)
4.500 euro
2011
85.000 km
Laten we meteen met de deur in huis vallen, de Mazda 2 is níet comfortabeler dan de Punto en voelt ook zeker niet een klasse rijker aan. Integendeel. De Mazda 2 is kleiner en voelt ook zo aan. Laat je niet afschrikken, want de Mazda 2 is namelijk bijzonder leuk om te rijden. Het sturen gaat behoorlijk direct met zelfs wat gevoel, schakelen is ook een plezier en de wegligging is zelfs bij normale modellen erg vermakelijk. Het maakt een normaliter nogal saai ritje net wat leuker. In het budget zijn ze redelijk goed te vinden. Qua betrouwbaarheid zijn het meer de afwerkingsfoutjes dan serieuze gebreken. Wat dat betreft gelijk aan het Mazda 2 alternatief, de Ford Fiesta, wat in feite dezelfde auto is.
Hyundai i20 1.4i Dynamic (PB)
€ 3.950
2010
105.000 km
Misschien maken de Zuid-Koreanen betere Japanse auto’s dan de Japanners zelf. De Hyundai i20 is eigenlijk een typisch Japanse auto: een tikkeltje saai, een tikkeltje blikkerig, maar wel goed uitgerust en zeer betrouwbaar. De i20 is zo’n auto die eigenlijk niets verkeerds doet. Het heeft alleen geen sjeu, wat te zien is in de prijzen. We vonden diverse exemplaren met lage kilometers, ruime uitrusting en prettige motor voor minder dan 4 mille. Als je particulier gaat shoppen kun je ze voor nog minder vinden. Onder aan de streep is zo’n i20 niet veel beter of slechter dan wat er verder in het rijtje staat. Het gehele betoog voor de Hyundai i20 geldt trouwens ook voor de tweede generatie Kia Rio.
Mitsubishi Colt 1.3 Edition Two (Z30)
€ 4.650
2011
115.000 km
Uiteraard behandelen we ook een Nederlands product vandaag in onze zoektocht naar een betaalbare auto. Ondanks de Japanse roots van Mitsubishi is deze Colt geboren in Limburg. De Colt is een steengoede aanbieding: de auto is relatief ruim, licht, goed uitgerust en betrouwbaar. Wederom zijn het kleine issues en afwerkingsmissers die de auto kunnen kenmerken. In het budget kun je gaan voor een vijfdeurs met de prettige 1.3 motor. De 1.0 en 1.1 zijn driecilinders die echt moeite hebben om de auto vooruit te stuwen, wat je weer terug ziet in het verbruik. Qua uitrusting kun je kiezen uit diverse special editions met wat items die het leven net wat aangenamer maken. Mocht je de vijf deuren niet nodig hebben, is de Colt CZ3 ook een optie. Deze ziet er aanzienlijk sportiever uit en rijdt ook wat beter. Iets ouder, maar technisch identiek is de Smart ForFour.
Nissan Micra 1.2 Connect (K13)
€ 4.450
2011
110.000 km
De meeste auto’s in dit Autoblog advies zijn in basis al wat ouder. Ongeveer net zo oud als de Punto of zelfs ouder. De Nissan Micra is juist veel moderner in basis. Dit model, de K13,is namelijk pas op de markt gekomen in 2010. Bij Nissan hebben ze niet geprobeerd om de Micra ‘een klasse hoger’ te laten aanvoelen. Het is gewoon een keurige vijfdeurs hatchback in het B-segment. Waar de Micra excelleert is bouwwijze, want de auto weegt net iets meer dan 900 kilogram. In dit geval hebben we gekozen voor de 1.2 met 80 pk, wat in principe prima is. Als je wilt is er ook een 1.2 DIG-S met mechanische compressor. Jazeker, even bij Jaguar een ‘supercharged’ badge scoren en je bent helemaal het mannetje (M/V) in je Micra. Enig nadeel: er staan niet heel erg veel te koop binnen het budget.
Suzuki Swift 1.2 Comfort
€ 4.950
2011
125.000 km
Als je veel auto wil voor weinig geld kom je vaak bij Suzuki uit. Niet alleen qua aanschaf. Want in dat opzicht kun je ook een Renault Vel Satis of Opel Signum kopen. We hebben het over gebruikskosten. Onder aan de streep zijn veel Suzuki’s voordelig om te rijden. Dat geldt ook voor deze Swift. Net als de Nissan is deze Swift wel relatief fris. Ondanks dat ‘ie veel lijkt op het oude type (afkomstig uit 2003), is deze Swift een stukje volwassener geworden. De 1.2 motor is ook hier net voldoende en de Comfort-uitvoering is net luxe genoeg. Ze zijn redelijk goed te vinden in het budget.
Yolo: Honda Legend (KA9)
€ 4.450
1998
175.000 km
Betrouwbaar? Behoorlijk. Comfortabeler dan een Punto? Jazeker? Minder kilometers dan de huidige auto? Absoluut. Kortom, er staat dus niet zoveel in de weg om te kiezen voor een superluxe Honda Legend. De Legend is een enorm grote sedan met alle bijbehorende nadelen: de V6 lust een slokje, de MRB is hoger en qua verzekering zul je ook iets dieper in de buidel moeten tasten. Daarom is het natuurlijk ook een YOLO. Het gaat nu over een Legend, maar elke obscure grote sedan is enorm interessant. De tientjes die je links en rechts kan besparen heb je na een versnellingsbakrevisie bij een Punto of Corsa zo weer uitgehaald. Natuurlijk, ook bij zo’n grote sloep kun je tegen kosten aanlopen, maar dan heb je wel het voordeel dat de afschrijving aanzienlijk minder is.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
por100 zegt
Ik zou nog even doorrijden(tip 1) en dan over een paar jaar kijken wat er het meest goedkoop is.
Voor het zelfde geld kiest het volgebde kabinet voor rekeningrijden. Misschien is het verschil tussen een koekblik en een volwaardige sedan dan wel verwaarloosbaar wat betreft mrb.
Ook het punt van afschrijving is met de komende elektrificatie een interessante. Over twee drie jaar zullen de renault zoe’s ongeveer €8000,- kosten denk ik zo. En misschien zijn de budget benzine autos dan wel een stuk duurder om te rijden. En dan zit jij met een flinke afschrijving.
Laatste tip: kijk voor minder €3000-_ bij particuliere verkopers en doe een aankoopkeuring. Vind ik zelf een betrouwbaardere manier van kopen.
iannuzi zegt
@por100: Zoe? Ik denk niet dat je in de winter heen en terug redt.
flutterby zegt
@iannuzi: 40 km? Makkelijk. Zelfs 100 km is geen probleem voor de eerste generatie Zoë. Met accuhuur vind je ze trouwens nu al vanaf 8k.
boxergt zegt
@por100: Dat laatste zeg je goed ja!
De particulieren die weten dat ze een probleem hebben met hun auto, ruilen ze in of verkopen ze via ANWB of Ikwilvanmijnautoaf..dan voelen ze zich minder schuldig namelijk.
T5Power zegt
Ik kan de Colt van harte aanbevelen, net als zijn oudere broertje de Smart ForFour. De 1.3 is vlot genoeg al is het een raadsel waar die 95pk verstopt zijn. Verder verloopt het schakelen wat stroef maar al met al zijn het zeer degelijke autootjes. Ik heb twee jaar geleden voor mijn schoonpa een Colt 1.3 van 2012 uit Duitsland gehaald en jaaaren geleden voor mijn inmiddels ex een ForFour 1.3 van 2005. Prima karretjes.
mennok zegt
Ik mis al die plusjes die ik altijd op al mijn reacties krijg.
onnes zegt
@mennok: +
grasvreter zegt
Colt 1.3 of 1.5. geweldige auto’s. Volgens de duitse wegenwacht de auto met de minste pechkans op de duitse wegen. Extreem betrouwbaar, climate control is standaard, rijdt goed, ruim ondanks de beperkte afmetingen (bij de 5 deurs, altijd de 5 deurs doen). Heb al 2 vrienden (eigenlijk de partners van) een colt geadviseerd, beiden gekocht, beiden heel tevreden. 1tje heeft er zelfs 1 full option. De 1.5 met leren bekleding en stoelverwarming.
Laatste (HEEL BELANGRIJKE) tip: absoluut geen automaat nemen. Is een gerobotiseerde handbak, heb er ooit 1x mee gereden, ik wist niet dat het mogelijk was om zo’n verschrikkelijk slechte automaat te maken. Je moet zelf je voet van het gas halen wanneer de auto denkt oja ik ga schakelen.
bernoulli zegt
Wat een automobiele droevenis. Maar het blijft heel.
jack_abarth zegt
Ik heb zo gauw geen alternatieven, maar dit zijn toch wel redelijk “open deur” aanbevelingen?
Elk exemplaar is voor de hand liggend.
Is er echt niks bijzonders dat menig autokenner ineens denkt: “verrek, dat is inderdaad een goed idee”.
Ultimora zegt
Volgens mij kloppen de waardes niet. Een Suzuki Swift van 2011 met zulke km’s vinden… voor onder de 5k die kloppend is qua geschiedenis? succes!
Idem voor een Hyundai i20 met 1.4 motor, mazda 2 of Toyota Yaris.
Wat mij betreft kloppen de auto’s goed bij het advies, maar in de praktijk kan je geen fatsoenlijke vinden binnen de boven genoemde bedragen, en krijg je of auto’s met meer ervaring, of auto’s met een geschiedenis waar je niet op zit te wachten. Alleen de Micra lijkt te kloppen qua schattingen met de verhouding geld, leeftijd en km’s.
willeme zegt
@Ultimora: we hebben daadwerkelijk de auto’s opgezocht ;-). Ze stonden wel degelijk te koop. Sommige ook bij dealers en particulieren, dat dan weer wel. Maar het is echt prima te vinden. Van alle auto’s stonden er meerdere te koop. Prijzen, bouwjaren en km’s kunnen uiteraard variëren. Dus prima te doen ;)
nietcreatief zegt
Een Punto op 211? Dat is het soort auto dat ik koop! Beurtje, remmen, banden en gaan.
Totdat (meestal binnen 4 jaar) er iets lomps gebeurd als een steen door de radiateur ofzo en dan schrijf je hem in 1 keer af wegens toch geen drol waard.
jack_abarth zegt
@nietcreatief:
Radiateurtje online bestellen voor pakweg € 125,- zelf een middag klungelen en gaan met de banaan.
Het is wel grappig dat mensen nog steeds het beeld hebben dat auto op is wanneer deze de 200.000km passeert.
dirkiii zegt
@jack_abarth: de slecht onderhouden auto’s zijn dan afgeragd en de goed onderhouden exemplaren rijden nog wel even door richting de 3 a 3,5 ton.
flutterby zegt
@jack_abarth: een auto die na 10 jaar nog niet op de 2 ton zit heeft te weinig gereden. Dat is of veel stilstaan of korte ritjes, beide niet aan te raden voor de levensduur.
jack_abarth zegt
@flutterby:
Dat lijkt mij redelijk meevallen. Heb zelf een V70 D5 als 2e auto. Inmiddels 14 jaar en ca. 235.000km gelopen. Veel variërende ritten gehad, van kort tot lang en ding snort als een zonnetje.
thearchitect zegt
Ik wil niet de party Popper zijn, maar waarom überhaupt een YOLO auto toevoegen? Da’s totaal niet wat ze zoekt..
willeme zegt
@thearchitect: omdat Autoblog naast tips en advies geven (van zowel redactie als reageerders), óó een beetje vermaak is ;-)
soundgarden zegt
@willeme: haha ja het is inderdaad wachten op die ene die denkt, indd waarom ook niet?! YOLO!
pier zegt
@nietcreatief
Laatst bij een 206 gedaan. Radiateurtje €32, zelf uurtje klussen, nieuwe koelvloeistof erop en gaan.
por100 zegt
Serieus? Dan heeft dat ding nog minder bestaanrecht
maferick74 zegt
Just love my Toyota Yaris 1.8ts
baklava zegt
Een auto van 211.000 km die het bijna niet meer volhoudt? Hoe? Wordt ie nooit onderhouden?
potjak zegt
Hier al bijna 6 jaar de Mitsubishi Colt CZ3 als tweede auto. Erg betrouwbaar, doet het altijd. Enige nadeel als er iets stuk is kost het meer geld dan bij Fiat, Peugeot, Opel e.d. Daar tegenover staat dat hij weinig in de belasting kost en zuinig is.
divided zegt
Private lease een nieuwe auto ?? geen gezeur en vaste kosten
soundgarden zegt
@divided: kan ik van harte aanbevelen. Geen seconde spijt van en inmiddels een half jaar verder. Wat een genot. 0 stress, weten waar je aan toe bent en niet elk jaar weer een halve echtscheiding omdat vrouwlief (preventief) onderhoud etc niet begrijpt. Ha!
techniekmeneer zegt
Zo’n Swift kun je bijna geen miskoop aan doen. Rijd ook nog verassend goed vergeleken met z’n concurrentie.
deVia zegt
Mijn YOLO: Daihatsu Copen, rechtsgestuurd.
E34M5Touring zegt
Ik zie behoorlijk wat Opel Corsa’s staan binnen budget. Allemaal aardig in de spullen en onder een ton gelopen. Ook wel wat Fiesta’s enz. Zoiets is toch ook prima.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1512424964-opel-corsa-1-4-16v-2010-zwart-vol-optie.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1488928104-corsa-1-4-101-pk-5-deurs-bj2010-km-87483-airco-cruisecontrol.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1513451882-opel-corsa-1-4-16v-sport-airco-cruisecontrole.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
kennone zegt
Yolo; Volvo 2.3 240 estate. Voor 5k heb je een serieus mooi en goed exemplaar die nog makkelijk een paar keer de wereld rond kan. Je kan alles en iedereen mee nemen als het een keer moet en je hebt het ultieme king of the road gevoel.
emping zegt
@kennone: veel te Spartaans zeker tov de Legend.
kevertje zegt
Algemene bedenking, één van de beste auto’s ooit was de Volvo Amazon. Het was een auto waar je gerust 30 jaar kon mee rijden (heb ook zo’n mensen gekend die daar effectief in lukten). Alle onderdelen waren robuust en desgevallend aan een redelijke prijs te vervangen. Veel meer dan rubbers, schokbrekers of remschoenen ging normaal niet stuk aan zo’n auto. Vandaag de dag evolueren we meer en meer naar een wegwerpcultuur rond auto’s. Ze zijn ook niet zo lang meer op de baan te houden, tenzij misschien door liefhebbers die eindeloos naar een printje of specifiek stukje broos plastiek op zoek gaan. Ik wil het verschil in ecologische voetafdruk nog wel eens zien tussen een EV die alleen met veel twijfels over de batterij een decennium uitrijdt, of zo’n Amazon. Ook de ’total cost of ownership’. Het woord duurzaamheid – in de zin van vele jaren meegaan – is iets dat je nog amper in de automobielwereld tegenkomt. Maar goed, zo’n auto kon dikwijls wel héél succesvol 2 of 3 levens lijden en geen berg afval creëren.
mpgc zegt
@kevertje: in nederland is het wagenpark nu gemiddeld 11 jaar oud. Dat gemiddelde blijft stijgen enerzijds door dat nieuwe auto’s in Nederland relatief duur zIjn en anderzijds omdat auto’s technisch langer mee gaan. Wat betreft auto’s kun je dus niet zeggen dat we in een wegwerp cultuur leven.
bartteeuwen zegt
Uiteindelijk met ongeveer dezelfde wensen 2 weken geleden voor een ford focus (mk2) gekozen. Een klasse groter, dat merk je aan alles. Zeker als je veel snelwegkilometers maakt een flinke stap vanaf een opel corsa c. Interesse gekregen voor de focus in eerste instantie om zijn relatief lage gewicht en ik vind persoonlijk het dashboard erg tijdloos en mooi. Na enkele proefritten uiteindelijk tegen verwachting in gekozen voor een 2.0 in Rally uitvoering ondanks z’n wat hogere gewicht en verbruik. Zo’n 2.0 rijdt met 145pk gewoon veel fijner dan de 1.6jes. Erg fijne cruiser met een sportief randje, stuurt ook nog erg prettig. Daarbij heeft de 2.0 een distributieketting en ik heb daar tot nu toe alleen maar goede ervaringen mee gehad.
mar10us zegt
Wij hebben lang zitten wikken en wegen over een Mazda 2 1.5 (niet met LPG ivm verbandende kleppen!!!) en de Chevrolet Aveo 1.4. Uiteindelijk voor de Aveo gegaan, vooral ivm meer ruimte binnenin de auto. Hij zit vol in de opties: cruise, airco, stuurwielbediening, Bluetooth, centraal afstandsbediend. Mijn vrouw rijdt 3x per week 50km naar en van haar werk en is er erg blij mee. Qua sturen denk ik dat de Mazda een betere optie was geweest.
superfred zegt
Ik mis de MiTo. Das toch een beetje een Punto 2.0. Zelfde techniek, maar dan wel leuk ?
tenaci zegt
Ik zou lekker voor een Prius II met 2 ton op de teller gaan. Niet stuk te krijgen. Remmen slijten niet, want je remt vooral regeneratief. Motor slijt niet want die heeft niks te lijden met optrekken door assistentie van de electromotor en op snelheid draait hij lekker stationair in z’n Atkinson-mode. De CVT is foolproof en kent nauwelijks slijtende delen. Hij is wat zwaarder dus de MRB is wat hoger, maar dat maak je ruimschoots goed met 1/20 rijden (wat echt makkelijk kan, ik heb het vijf jaar gedaan). Bovendien rijdt je net ff wat comfortabeler en heb je lekker veel ruimte.
Trust me lady, gewoon doen!
bmwe46m3balling zegt
Luister dan Eline, voor als je dit toevallig leest. Die auto is nog niet op. 211000 gelopen, die auto gaat nog lang mee hoor. Als je die auto verkoopt doe dat dan lekker via marktplaats ipv inruilen. Vang je nog een goed bedrag voor ipv uitgekleed worden door een handelaar. De reden in combinatie met je verhaal en auto/bouwjaar/km stand valt veel geld mee te verdienen.
En eigenlijk moet je nooit je schoenen weggooien voor je nieuwe hebt maar met auto’s is dat een andere verhaal. Dan maar lekker paar dagen met de trein of familie/vrienden/buurmannen/vrouwen lastig vallen.
Eerst verkopen dan pas kopen.
Succes.
net10 zegt
211000 kilometer valt best mee, bij goed onderhoud kun je er dan vaak nog jaren plezier van hebben. In mijn ogen ga je er ook niet veel op vooruit met een budget van € 5.000,00.
petrolhead89 zegt
Gewoon doen zo’n Legend. Maar het is geen vrouwenauto, dus dat wordt hem natuurlijk niet.
Robert zegt
LOL @YOLO! Dit is ook precies de enige in Nederland die er binnen dit budget te koop staat.
Honda Legend 3.5i V6 | Climate Control | Leer | Parkeersenso
€ 4.448,00
http://link.marktplaats.nl/m1507135005?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Alles behalve een rationele keuze, maar god, wat is -ie eigenlijk gaaf. Alleen die running costs… 93 euro per maand voor alleen de MRB. Bij 20dkm per jaar moet je ook rekenen op 250-300 euro per maand aan Super plus. En dat Honda retebetrouwbare auto’s bouwt kan ik uit eigen ervaring beamen, maar de prijzen voor onderdelen die op basis van slijtage toch periodiek moeten worden vervangen zijn soms op het draconische af. Ga maar uit van 7-10 cent per km voor het onderhoud.
Ik denk dat bovenstaande opsomming al snel een verklaring kan zijn waarom deze toplimo toch inmiddels al weer elf(!) eigenaren heeft gekend.
nietcreatief zegt
@jack_abarth en @pier
Dat is helemaal waar. Echter: dat soort dingen overkomt de km vreter, die rijdt zij, die kan vanwege niet even een week stilstaan terwijl er onderdelen in bestelling staan en als daar rijdende voort wat aan begint te markeren dan overwint “ja, maar ik moet toch te werk”..
Dus zoveel mogelijk preventief en het merendeel uitbesteden anders draait ze hem zo het graf in..
Wegens bovenstaande is het ook geen optie dat ze de mijne pakt terwijl ik wacht op onderdelen ;)
Arno's zegt
Kia Rio, no nonsense auto en niet kapot te krijgen. En voor 5000 koop je ook nog eens iets met een niet al te hoge km stand