
Hoe gek wil je het maken?
Er zijn van die auto’s die je gaat waarderen naarmate je er een tijdje mee onderweg bent. Nou klinkt het idee van een BMW 530d of Mercedes S500 voor de meeste mensen wel goed in de oren, maar er zijn ook van die auto’s waarvan je bovenstaande eigenschap minder snel verwacht.
Claudia is op zoek naar een dergelijke auto. Zij en haar man hebben een gezin met drie kinderen. Maar zoals wel vaker het geval is met kinderen, nemen ze vriendjes en vriendinnetjes mee, waardoor ze niet in de auto passen en met twee auto’s moeten gaan. De man van Claudia rijdt in een Audi A3 sedan met dieselmotor. Die auto wordt nu alleen zakelijk ingezet. Claudia heeft jarenlang in een Renault Scenic gereden, maar is er naar eigen zeggen een beetje op uitgekeken. Ja, de auto is praktisch, maar ze wil geen MPV meer. Anders had ze een Grand Scenic kunnen kopen en het AB-advies formulier niet ingevuld.
Het liefst heeft Claudia zo’n nieuwe Mercedes GLS, maar ze realiseert zich ook wel dat die auto’s wel érg kostbaar zijn. Gezien het beperkt aantal kilometers dat ze maakt, gaat de voorkeur uit naar benzine. Er hoeft geen trekhaak achter en ze is ook geen scheurneus, dus de motor hoeft niet te krachtig te zijn. Luxe uitrusting is daarentegen wel gewenst.
De wensen en eisen kun je bekijken in de onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Audi A3 TDI sedan, Renault Scenic Privilege |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 20.000 euro |
Jaarkilometrage: | Niet meer dan 10.000 km waarschijnlijk |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Scenic wordt echt te oud, op zoek naar grotere SUV |
Gezinssamenstelling: | Getrouwd, drie kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | Mercedes-Benz GLS 580 |
No-go modellen / merken: | Frans en Italiaans. Daar hebben we er te veel van gehad. |
Wat mis je door de no-go’s:
Hier kunnen we kort over zijn, namelijk niets. Er zijn geen Franse en Italiaanse auto’s die in aanmerking komen.
We beginnen met zo verstandig mogelijke opties en gaan langzaam over naar minder verstandige, maar wellicht leukere mogelijkheden:
Nissan Qashqai+2 2.0 Connect Edition (J10)
€ 19.950
2014
50.000 km
Het avontuur begint met de Nissan Qashqai+2. De naam zegt precies wat de auto is: een Nissan Qashqai, maar dan met ruimte voor twee extra personen. Precies goed dus. In deze context is het vooral een heel erg verstandige keuze. In het budget kun je namelijk met gemak heel keurige exemplaren met weinig kilometers vinden bij officiële dealers met dealergarantie. Het is meer een crossover dan echt een avontuurlijke SUV. Je kan ze vinden met vierwielaandrijving, maar in de basis is het eerder een hoge hathcback. Dat merk je ook aan de beschikbare ruimte, die valt enigszins tegen. Daardoor valt het verbruik dan wel weer mee.
Mitsubishi Outlander 2.0 Business Edition (ZK)
€ 19.995
2015
90.000 km
Dankzij al die PHEV-gekte vergeten we dikwijls dat de Outlander an sich een uitstekende auto is. Nieuw is het niet meer de beste keuze, maar als occasion is het een topper. Een voordeel van een ‘niet-PHEV’ is dat je namelijk exemplaren kan vinden met een extra zitrij. Net als de Quashqai+2 is het vooral een verstandige keuze. Het ruimte-aanbod is iets beter voor elkaar dan bij de Nissan. Om te rijden is het allemaal niet spannend: de Outlander met 2.0 motor is niet bijzonder vlot en de wegligging is voornamelijk op comfort afgestemd. Voordelen zijn de degelijke techniek en het feit dat je jonge exemplaren kunt vinden voor 20 mille.
Kia Sorento 2.4 X-ecutive (XM)
€ 17.950
2012
60.000 km
Kijk, dit begint er al meer op te lijken. De Sorento is een flinke maat groter dan de bovenstaande Japanners. Ondanks het feit dat je een grotere 2.4 benzinemotor hebt met meer vermogen, voel je daar in de praktijk niet zoveel van: de Sorento is immers ook ietsje zwaarder. Qua betrouwbaarheid staat de auto minimaal op het niveau van zijn Japanse collega’s. Kortom, net even wat stoerder, maar nog enigszins verantwoord. De ‘XM’-generatie van de Sorento komt uit de tijd dat Kia sprongen vooruit maakte qua verfijning en qua interieur-kwaliteit. Helaas is dat bij deze Kia nog net níet het geval. Het is vrij saai en voelt, ondanks de aanwezige luxe, vrij kaal aan. Wel zijn er voldoende exemplaren te vinden bij merkdealers met gunstige garantievoorwaarden.
Mazda CX-9 3.7 V6 (TB)
€ 16.950
2009
135.000 km
Een van de gaafste auto’s in zijn klasse was de Mazda CX-9. Helaas is de auto maar heel kort in Nederland geleverd. De auto was ontworpen met de Amerikaanse markt in het achterhoofd. Dat verklaart meteen de motor, een lekker dikke 3.7 liter grote V6. Deze levert een gezonde 273 pk en is gekoppeld aan een automaat. De prestaties van het geheel laten zich desalniettemin slechts als ‘adequaat’ omschrijven. De auto weegt meer dan twee ton, dus je moet alle zeilen bijzetten om die Qashqai bovenaan dit lijstje voor te blijven. Het is vrij lastig om een goed exemplaar in de buurt te vinden, simpelweg omdat het aanbod vrij beperkt is. Als het lukt heb je wel een originele auto.
Subaru Tribeca 3.6 (GH)
€ 15.900
2007
145.000 km
Een goede tegenhanger van de Mazda CX-9 is deze Subaru Tribeca. Deze auto begon zijn carrière nogal ongelukkig: de neus was dermate lelijk dat zelfs de marketingafdeling er niet veel mee kon. Bij de advertentie koos men er destijds voor om de achterkant van de auto weer te geven. Gelukkig kwam er snel een facelift. De motor maakt een geluid dat doet denken aan dat van een 911. Niet vreemd aangezien het een zescilinder boxermotor betreft. Ondanks meer dan voldoende vermogen, is het niet echt een snelle auto. Dit met dank aan het hoge gewicht en de stroomlijn van SUV. Voordeel: bijna alle exemplaren zijn standaard zeer luxe uitgerust. De betrouwbaarheid is over het algemeen goed voor elkaar, maar onderdelen zijn erg schaars en dus vrij prijzig.
Volvo XC90 2.5T Momentum
€ 17.500
2010
140.000 km
De auto die zijn segment min of meer herdefinieerde. De XC90 was destijds een van de eerste SUV’s met personenwagen kwaliteiten. Waar de X5 sportieve kwaliteiten biedt, gooit de XC90 het over de comfortabele boeg. De XC90 is zeer ruim en het niveau van verfijning staat op een hoog niveau. Er zijn diverse benzinemotoren leverbaar. De 2.5 vijfcilinder heeft de voorkeur; een betrouwbaar werkpaard. De 3.2 is maar marginaal sterker en verbruikt vooral meer. De XC90 was in 2010 al behoorlijk op leeftijd, dus verwacht niet het nieuwste van het nieuwste op het gebied van infotainment. Voordeel is dat de betrouwbaarheid van de latere XC90’s behoorlijk goed is. Het is wel een vrij complexe auto, dus het onderhoud is wat prijziger dan bij de meeste andere opties. Bekijk hier het XC90-aankoopadvies.
YOLO: Chevrolet Tahoe
€ 18.500
2008
105.000 km
Als je een stoere auto wil die je het gevoel geeft dat je alles aankan, dan moet je de Tahoe hebben. Je kent de auto van zo’n beetje elke actiefilm en serie van de afgelopen tien jaar. De Tahoe is minder modern qua opzet, want hij staat op een ladderchassis. Op het gebied van comfort én sportiviteit zijn er concurrenten die het beter doen. De 5.3 V8 is behoorlijk dorstig, maar het verschil met de XC90, Tribeca en CX-9 is minder groot dan de cilinderinhoud doet vermoeden. Het interieur is opgetrokken uit de goedkoopst mogelijke plasticsoorten. Het blijft overigens wel allemaal heel en is voornamelijk functioneel. Er zijn in Nederland voldoende specialisten die zich bezig houden met deze generatie Chevrolets, dus onderdelen en onderhoud zijn verrassend goed te doen voor deze auto die in Nederland officieel nooit geleverd is.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
BMW X5 3.5i X-drive
@bennyweisz: nein, een stukje oudere X5 4.6 of 4.8 IS????????????
Ik zou voor je eigen voorkeursmodel gaan
@janmetdelangeachternaam: Dan moet het budget wel een klein beetje opgeschroefd worden.
@janmetdelangeachternaam: doe dan er dan nog maar een tonnetje minimaal bij.
Als Claudia en haar man er zeker van willen zijn dat hun (klein)kinderen tot hun enkels in het water staan, is de Tahoe een uitstekende keus… Een beetje met de tijd meegaan en een iets groener advies geven, misstaat niemand Autoblog.
@thearchitect: Wat is er mis met een Tahoe voor 10.000 km per jaar? Wat is daar niet groen genoeg aan in vergelijking met de andere auto’s?
@willeme: een Tahoe vind ik per definitie niet groen. Amerikaanse old school mastodonten zijn nou niet bepaald vooruitstrevend in technologie met 400 gram uitstoot. 10.000 km per jaar is zeker niet veel, maar verandert niets aan het principe dat je auto uit de jaren 80 bestuurt..
@thearchitect: Ah, dat fabeltje. Ja, een Tahoe kan inderdaad CO2 uitstoten (waar de boompjes overigens blij van worden). De andere opties hebben een andere fabrieksopgave, maar reken maar dat het niet heel veel scheelt. Die CO2 uitstoot staat direct gerelateerd aan het verbruik. ZO variabel als de pest. Dus of je nu 1 op 6-7 met een Tahoe doet of een Outlander PHEV, de uitstoot aan CO2 is dan ongeveer gelijk. Net als de Mazda, Subaru en Volvo. Die rijden ook geen 1 op 12.
Het is vrij simpel: gewicht en snelheid. Amerikaans of niet doet daar niets aan af. Sterker nog, die 5.3 kun je lekker op koppel rijden, terwijl je bij de andere auto’s veel meer volgas moet rijden (= CO2 uitstoot).
@willeme: dat koppel stopt evenveel uit, dus die redenatie klopt niet.
@thearchitect: *stoot
@thearchitect: Weleens een ei-diagram van een verbrandingsmotor gezien?
@thearchitect: wat bedoel je daarmee ? Koppel stoot meer uit ? Verbruik is rechtstreeks gerelateerd aan co2 uitstoot. Hoge conpressieverhouding, compressor, turbo, groot volume, laag toetental of hoog toerental. doet er niet toe hoe je de kracht genereert. Met veel kleine ontploffinkjes of 1 grote. Efficient of niet. Verbruik is co2. Co2 taks bestaat dus al in de vorm van accijbs op benzine. Als de c h verhouding van je brandstof veranderd, dan verander je de relatie co2 en verbruik. Maar of dat bijzonder veel verschilt weet ik ff niet uit mijn hoofd.
@thearchitect: gasinstalatie er in, stoot het iets minder uit.
@sjeppie156: dop op de uitlaat, ben je er helemaal vanaf
@thearchitect: Als ze (Claudia en haar man) zo graag ‘groen’ hadden willen leven, hadden ze niet aan kinderen moeten beginnen…
@henrie: ik ben benieuwd naar je motivatie
@thearchitect: Meer mensen meer uitstoot. Een kleuter kan dat nog bedenken.
@karaya: Ik weet niet of Henrie de letterlijke CO2 uitstaat uit een menselijk lichaam bedoeld. Laten we hem daarom zelf antwoorden..
@thearchitect: Wat @karaya zegt, hierboven. Dat had je vast zelf ook wel kunnen bedenken…
Of, als je wat meer achtergrondinformatie wenst, lees dit stukje van Lynn Berger eens: https://decorrespondent.nl/9482/toch-een-tweede-in-tijden-van-klimaatverandering/4715898424666-dae77139
Dat gaat overigens over veel meer dan alleen CO2-uitstoot (zeker in het tweede deel), en CO2-uitstoot alleen zal waarschijnlijk voor niemand een reden zijn om maar niet aan kinderen te beginnen, maar 58,6 ton CO2 per kind, per jaar(!) geeft toch te denken… En die kinderen krijgen vast ook weer kinderen, en die krijgen vast ook weer kinderen, enz., enz.
@thearchitect: Serieus? Ik dacht dat architecten relatief intelligente mensen waren.
@baardmijt: relatief he…
@henrie: ik zie menig vader en moeder waarbij ik hetzelfde advies zou geven. Helaas zitten de kids ook op autoblog ;)
@henrie: ik ben benieuwd naar je motivatie
@thearchitect: last van je korte termijn geheugen?
@toniominestrone: Nee hoor, slechts iets te enthousiast geklikt
@henrie: Tja maar als niemand meer kinderen krijgt, is er straks niemand meer over om te bewonderen hoe weinig CO2 we uitstoten.
@thearchitect: de emotie die opkomt bij het lezen van jouw reactie is “flikker toch op naar bomenknuffelen.nl”
@sudbina: eh…. oke.
@sudbina: Zeg sorry
@sudbina: wat een trieste reactie…
@thearchitect: gewoon een Prius+ kopen, die valt ook binnen haar wensen, tis namelijk een redelijk SUV model
De Xc90 is een super goede keuze. Maar de T6 (2.5) heeft een GM versnellingsbak gemaakt van papier-maché. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een XC90 maar tenzij het een heel goede deal is zou ik wegblijven van de t6. Rond elke 100k (miles) geven de bakken het op. Er zijn uitzonderingen maar het komt wegvak voor. Verder een heerlijke motor.
De 3.2 is machtig mooi maar het verbruik is bijna gelijk aan de V8 dus zou ik die doen.
@sketcher: thuis hadden we we een xc90 t6 met de 4 bak. Reed super, volgens mij heeft mijn pa er 300k aan kilometers meegereden nooit geen problemen gehad met de bak. Maar het klopt inderdaad dat de 4 bak nogal berucht is.
@thjvanvlerken: Je kan geluk hebben, vele helaas niet. Er staan er flink wat te koop met kapotte bak (ik zoek een opknapper) en het internet staat er vol van. Ook wordt hij ronduit afgeraden op de Volvo fora. Maar zo is het internet natuurlijk. Je leest vooral de drama verhalen. Op zich, voor de juiste surf ok het wel aan. Een keer een bak wisselen is ook het einde van de wereld niet. De T6 is verder een heerlijk smeuïge motor.
@sketcher: 2.5t is geen t6. Zit ook een andere bak in. De t6 was in 2010 niet meer leverbaar.
Wat betreft je uitspraak over de versnellingsbak t6, die is wel waar. De t6 had een 4 traps automaat omdat de motor langer was en de ruimte voor de bak dus beperkter. De 2.5t, d5 en v8 hadden een veel betere automaat.
@pa045: de V8 wel. De 2.5 en de D5 hadden ook een slechte bak. Rgelmatig met de caravan er achter gehad dat de bak door verhitting in de noodloop liep. En toen hadden we al een extra olie koeler geplaatst voor de automaat. Daarna kwam de XC90 met V8 en dat liep toch allemaal wat beter en nooit problemen mee gehad. Echter was een verbruik in de Pyreneeën met 10 meter caravan een gezonde 1 op 3.
@kennone: de bakken van Volvo zijn geprogrammeerd om zo snel als mogelijk naar een zo hoog mogelijke versnelling te gaan. Wanneer je met zo een caravan door de bergen trekt, moet je zelf schakelen en de automaat uit zijn slip houden. Dan lopen ze ook niet warm.
@pa045: volgens mij zijn alle automatische bakken geprogrammeerd om zo snel mogelijk naar een hogere versnelling te gaan, dat is i.h.a. beter voor de motor en hij rijdt zuiniger.
@kennone: automaat van de v8 is trouwens gelijk. Aisin 6-traps automaat.
@kennone: goh. Mijn reactie was weer niet goedgekeurd..
Ik probeer het nog eens.
De bakken in de d5 2.5t en v8 zijn dezelfde Aisin bakken. In ieder geval de latere met 6-traps automaten. En deze zijn goed.
Wanneer je met zo een grote caravan de bergen in gaat, moet je zelf de automaat bedienen. Volvo laat deze bakken veel te snel naar een hoge versnelling gaan. Hierdoor is er veel slip. En zeker met gewicht in de bergen brengt dat veel hitte.
@sketcher: helemaal eens met de XC-90. Comfortabel, robust, discreet, luxe, ruim en veilig.
@sketcher: Bijna goed. De T6 was geen 2.5, maar een 2.9 zescilinder.
De 2.5T is niet kapot te krijgen, en dat geldt ook voor de bak.
@koffiekopje: qua blok heb je gelijk. Je moet heel gek doen wil je die stuk krijgen maar de bak is niet super sterk… ondanks dat Volvo zegt dat de bak geen onderhoud nodig heeft toch gewoon de bak regelmatig laten spoelen. Dan houdt hij het een stuk langer uit.
@volvo480gtt: Dat geldt eigenlijk voor alle auotmaatbakken. Een automaatbak is nooit onderhoudsvrij, maar 200.000 km halen ze zonder onderhoud wel en dat noemt men “levenslang” bij de meeste fabrikanten.
@koffiekopje: Had de 2.5 geen zwakke cilinderwanden? Mogelijk iets met een klok en een klepel, maar zoiets staat mij bij.
@phaeton: jep, maar met de originele 210pk en normaal warm rijden kunnen deze blokken bizarre kilometerstanden halen.
@koffiekopje: Je hebt helemaal gelijk. Ik vraag me af of de 2.5t ooit in het VK geleverd is want ik ben hem niet tegen gekomen. Wellicht latere modellen. Hoe dan ook ik was abuis idd
Zonder enige twijfel de Tahoe. Zoals Claudia zelf aangeeft heeft ze het liefst een Mercedes GLS. Kijk dan eens naar de Mercedes GL van de eerste generatie, ruim binnen het budget te vinden.
BMW X5, Audi Q7 en Mercedes R-Klasse zijn ook goede opties. De gebruikskosten liggen alleen wel een stuk hoger dan alle bovenstaande opties.
Of een Mercedes E-Klasse Estate met een extra bankje achterin. Voor die aantal keren per jaar dat je die 7 zitplaatsen écht nodig hebt moet dat wel kunnen lijkt mij.
Wat een verdrietig lijstje auto’s. :|
@bernoulli: Ik zou zeggen, doe een voorstel! Wat zou jij adviseren? Het zal niet de eerste keer zijn dat de beste keuze in de commentsectie staat!
@willeme: een 9 persoons busje, altijd ruimte genoeg en met 10k aan kilometers goed te doen
@willeme: ik snap zijn opmerking wel. Als ik het voor het zeggen had bij Autoblog werd voor deze vervoerswens geen advies gegeven.
Maar als loonslaaf met de wens de Alfa draaiende te houden snap ik dat dat wel is gebeurd: werk hoeft niet altijd leuk te zijn.
Maar dat maakt de droevigheid van dit lijstje niet minder.
@ghengiskhan: Paar fouten in je betoog. Ik ben geen loonslaaf. Daarbij kost de Alfa geen drol om draaiende te houden. Afwisseling in de aanvragen maakt de rubriek wel wat interessanter. Elke week hot hatches of snelle stationwagons is ook zo afgezaagd.
@willeme: maar ik ben wel een loonslaaf. En mijn Alfa kost wel een (klein) drolletje. Ik kan, zoals zoveel mensen, slechts redeneren met mezelf als referentiekader.
Ben ik een keer empatisch bezig, is het weer niet goed. Hier, nog wat empathie: ik kan me ook voorstellen dat het een zekere charme heeft om uit een stapel ‘oplossingen voor een mobiliteitsvraagstuk’ de minst kloterige auto uit te zoeken.
Maar dat nog steeds niets af aan de droevigheid van bivenstaand lijstje, ondanks je nijvere inspanning ende noeste arbeid.
@ghengiskhan: Ah, my bad! Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd ;-). Mijn welgemeende excuses!
Op zich heeft elke aanvraag wel wat. Aan de ene kant willen we daadwerkelijk een goed advies kunnen geven, aan de andere kant moet het leuk zijn om te lezen. Daar zitten ook wat categorieën die wat minder spannend zijn. Ik vind persoonlijk de Tribeca en CX-9 best gave en geslaagde auto’s. Als het dan toch een zevenzitter moet zijn, zou ik het zeker overwegen.
@willeme: geen kritiek op de voorstellen, maar inderdaad over het type vervoermiddelen.
@willeme: avontuurlijk crossovers bestaan niet!
@toniominestrone: het zou een heel avontuur kunnen zijn voor iemand om mij te overtuigen om voor zo iets te kiezen…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mercedes ML/R van +/- 2008
Als het echt moet de Tahoe. De andere wagens zijn gewoon verschrikkelijk saai. Blij dat ik geen kinderen heb.
@shiva: daar zijn wij ook blij mee
@shiva: Ja want als je kinderen hebt moet je je in zo’n bak verplaatsen?
En een ford smax? bjv
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-s-max-titanium-s-2-0scti-xenon-pano-shz-benzine-wit-60dfbc20-fb0e-407d-98ee-2d80cbd9d272?cldtidx=3
voor iets goedkoper kan je ze ook vinden
@seba: ik heb vorig jaar ook gekeken naar zoiets als bovenstaande . Heb toen ook een S-max gekocht ( zelfde als in de link). Pas op met de power shift automaten. Heeft mij al een revisie van 4000 euro gekost .
@seba: is een MPV en die willen ze juist niet
Buick enclave. Destijds de amerikaanse tegenhanger van de audi Q7.
Voorkeursmodel: Mercedes van een ton. Budget: 20k. Nog ff sparen..
Ik begrijp dat de aanvrager geen frans wil, maar aangezien er in het advies stond dat er niks gemist wordt door niet voor Frans te gaan. Vroeg ik mij af waarom de 3008 niet aangeboden is?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peugeot-3008-1-6-thp-allure-navi-leder-panorama-1e-eigenaar-benzine-zwart-be25edde-bc62-4f17-a79a-8002c424e68f?cldtidx=2
Of het vorige type koleos:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-koleos-2-5-171pk-dynamique-pack-navi-ecc-pdc-trekhaak-benzine-zwart-30048440-bb7b-4d05-8776-81e9e6a066b1?cldtidx=11
Er is wel wat te vinden.
@benja01: Koleos en 3008 =/= zevenzitter
@koffiekopje: zijn alle andere 7zitters? Wist niet dat de XC90, Tribeca als 7zitters verkrijgbaar zjn geweest.
@benja01: XC90 is standaard een 7-zitter. Je kon ‘m voor een minderprijs als 5-zitten krijgen.
@benja01: XC90 is al beantwoord, Tribeca is inderdaad ook een zevenzitter.
@benja01: geen 7 zitters……
Toyota FJ Cruiser! Veel leuker gaat het niet worden voor 18K:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/toyota-fj-cruiser-j-4-0-vvt-i-4×4-airco-cruise-pdc-benzine-zwart-53652d78-a1d0-4b3f-9c84-49cc3269079a
Goed je hebt wel een 4.0 liter motor maar luxe zat en deze loopt itt de hierboven genoemde kandidaten tenminste níét vast op een modderig grasveld
Moet het persé een 7 zitter zijn, of stoppen er soms stiekem 4 kindertjes op de achterbank? Een XC90 is fijn, maar als een XC60 ook kan zou ik toch daar voor gaan.
Zeker de Subaru! En de Tahoe?? Daar heb je in Nederland niks aan, probeer dat maar eens op de parkeerplaats van een gemiddelde supermarkt kwijt te raken….
@slowland: gewoon genoeg ruimte hoor voor een Tahoe, in de wijk. Zelfs voor zijn grotere broer Suburban, zoals deze spot illustreert: https://www.autojunk.nl/2017/04/origineel-nlse-08-suburban
GMC Acadia
Met die jaarlijkse kilometers zou ik toch kijken voor de Outlander phev mits je thuis kunt opladen, 1 op 30 is makkelijk mogelijk dat scheelt je aardig wat geld per jaar.
@kobus1967: inderdaad en voor €20.000 zijn er hele mooie exemplaren te krijgen!
Tijdelijk rijd ik een 330e en het is toch fijn dat ik volledig elektrisch naar de zwemles kan en terug. Zeker die korte ritjes zijn killing voor een brandstofmotor in zowel verbruik als slijtage. Voordeel van de Outlander is kofferbak en dat hij veel meer als een EV rijdt, met bijkomende lage onderhoud.
@kobus1967: is niet te krijgen als 7 zitter
Wat ik gewoon niet snap is dat de meeste mensen niet verder kijken dan hun neus en de suffe SUV’s eens niet gaan kopen.
Mijn 2e komt er met 2 weken aan ik had een E39 Touring en een E39 M5. Touring is nooit vol geweest met de kleine, werd te duur in onderhoud dus moest weg.
M5 was meer dan dikke prima, echter na 6 jaar wil je weleens anders en de winst kun je dan gebruiken om een wat modernere familiewagen te kopen.
Na serieus zoeken is de keuze gevallen op een Lexus LS460 als familiewagen. Zelfde prijsklasse als deze SUV’s maar je hebt zoveel meer auto voor je geld en in tegenstelling tot de 3 premiummerken heb je wel wat betrouwbaars.
@205GTI16: Ik denk dat je wel spijt gaat krijgen.
@frederik: ik vermoed het niet.
Tuurlijk is het wat langzamer dan de M5, maar niet veel. Comfort daarentegen en het soundsysteem wauw……..dat is wel even een hele klap beter dan de duitse 3.
Ruimte binnenin ook te over, dus ik zie niet in wat ik zou missen…
Wij hebben begin dit jaar de XC90 gekocht. Een V8. Zelfde situatie: gezin, jonge kinderen, wilden ruimte en vooral een comfortabele en veilige reisauto. Nog geen seconde spijt van, wat een heerlijke auto. En laat je niet tegenhouden door onderhoud, de prijzen van onderdelen vallen reuze mee en je kan heel veel zelf! (Als je dat wil en kan, tenminste..)
Een hele nette XC90 of Tribeca straalt echt iets uit. Maar een X-Trail heeft net als een Sorento bijvoorbeeld ook nét iets meer omdat je ze niet vaak ziet terwijl ze ruim genoeg zijn.
Tahoe, Tribeca, CX-9, Sorento. In die volgorde mijn aanraders
Ik vind het wel schokkend om te zien hoe duur SUV rijden is. Voor hetzelfde geld heb je 7 zitplaatsen in een véél nieuwere, zuinigere en modernere MPV. Het laatste model Grand Scenic (2017) is mooi om te zien en te krijgen voor 21k. Zafira voor onder de 20k uit 2016. Voor 21k heb je zelfs een BMW 2 Gran Tourer. Maargoed; dan heb je geen SUV looks. Had Renault dat RX4 idee ook op de huidige Scenic moeten toepassen.
Overigens, een compleet vergeten en onderschatte 7 zits SUV: de Citroën C-Crosser. Gebaseerd op de oudere Outlander maar ziet er nog steeds fris uit, is Japans betrouwbaar, verkrijgbaar als 7 zitter en cheap! Een expemplaar uit 2009 heb je voor 13k.
@vpowert: ze willen geen Franse auto.
Yolo 2: Hummer H3, zie je amper, rijden prima, betaalbaar in aanschaf.
De GLS of de Volvo:-)
Autoblog tast je hersenen aan. Wat een boel drogredenen in de reacties.
Zelden de yolo zo’n lekkere keuze gevonden. Vind dit nog steeds een van de mooiste SUV’s. Doen! Als het minder yolo moet zijn; een Tahoe met een gastank erin. Als het niet yolo moet zijn, dan de Outlander. De rest is ouwe meuk. Scheelt soms bijna tien jaar omderling, met de andere genoemde modellen. Merk je op teveel vlakken.
Ik mis de dacia duster, dat ding is zo goedkoop en simpel dat het gaaf is.
Ik vind de prijs van het oude model van Nissan schrikbarend veel
Suburban al overwogen?