Wat is de beste auto als je voor 11 mille de ideale compacte hot hatch zoekt? Team AB zocht het voor u uit!
Vandaag gaan we opzoek naar een opvolger voor de auto van Autobloglezer Michael. Nee, we bedoelen niet onze hoofdredacteur @michaelras. Deze Michael heeft namelijk een Suzuki met maar liefst vier wielen in plaats van twee.
Michael rijdt op dit moment met alle plezier en tot grote tevredenheid in een Suzuki Swift Sport. Hij is inmiddels 27 en zoekt iets volwasseners. Zijn vriendin vindt de BMW X3 helemaal het einde, maar Michael heeft zelf niet zo veel met crossovers. Daarbij hebben ze de ruimte ook (nog) niet nodig.
De volgende auto moet eigenlijk in geest gelijk zijn aan de Suzuki Swift Sport. Dus een wendbare en sportieve auto, maar nog wel makkelijk en handzaam genoeg om elke dag te gebruiken. Een echte compacte hot hatch, dus. De auto mag niet te groot, maar zeker niet te zwaar zijn. Alles in het B-segment met een beetje ‘pep’ kan op Michael zijn goedkeuring rekenen. Kortom, wat moeten we gaan zoeken?
De wensen en eisen van Michael in een tabel:
Huidige /vorige auto's: | Suzuki Swift Sport, Renault Clio Dynamique 1.6, Smart ForFour 1.0 (traag) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | 11.000 euro (inclusief inruil van de Suzuki) |
Jaarkilometrage: | Toch wel 20.000 per jaar |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Zoek iets volwasseners dan de Swift, maar niet te volwassen! |
Gezinssamenstelling: | Vriendin |
Voorkeursmerken/modellen: | Fiesta ST is net iets te duur, maar zo'n soort auto |
No-go modellen / merken: | Liever geen C-segment, absoluut niet iets wat zwaar is |
Peugeot 208 GTI
€ 10.950
2013
95.000 km
De 206 GTI en 207 GTI waren niet echt geslaagde Hot Hatches, zeker niet in vergelijking met hun roemruchte voorvader: de 205 GTI. De 208 GTI was echter een zeer welkome comeback. Veel leuker dan de 206 en bizar veel leuker dan de 207 (alhoewel dat ook niet moeilijk was). Het was niet de scherpste in zijn klasse, wel een van de vlotste. Ook lekker was de riante standaarduitrusting en dikke sportstoelen met leder/alcantara bekleding. Zeker in het donkerrood een snoepje om te zien. Het is niet overdreven, maar de 208 GTI heeft voldoende afwijkende features. In het budget prima te vinden. De 208 GTI is typisch zo’n auto die in elke catgorie een tweede plaats scoort en daardoor misschien wel de beste compacte hot hatch is.
Opel Corsa OPC Nürburgring Edition (D)
€ 10.950
2012
115.000 km
Waar de 208 GTI een charmante compacte hot hatch is, is de Opel Corsa OPC een stuk rauwer. De auto is sowieso bijna een volle generatie ouder. Dat is op zich geen probleem, daar de opvolger van de Corsa meer een doorontwikkeling was, dan een nieuw model. De Nürburgring-versie is de leukste, scherpste en ruigste. Met het Drexler sperdifferentieel en de erg stugge ophanging is het een geweldige trapdoos om uit te wringen. Verfijning is niet zijn sterkste punt, maar dat wordt ook nergens gepretendeerd.
Renault Clio Renault Sport 200 Cup
€ 12.000
2011
120.000 km
Zie deze auto als de 911 GT3 onder de B-segment hatchbacks. Een snaarstrcak chassis, puike sportzetels, ragfijne besturing en een hoogtoerige atmosferische viercilinder. De Clio is een van de laatste der mohikanen. Eh, correctie: de Clio ís de laatste Mohikaan. Hoe hoog je de turbodruk opvoert, de sensatie van een grote, natuurlijk ademende motor evenaar je niet. Het is de combinatie van een directe reactie op het gaspedaal en lineaire vermogensopbouw. De Clio is een absolute klassieker in de dop. De beste keuze in dit lijstje? Bwoah: het is de leukste hot hatch voor erbij. Een echte compacte hot hatch is het niet echt. Om elke dag mee te rijden is de auto wat vermoeiend, mede door de korte overbrengingen is er nauwelijks rust op de snelweg. Het dashboard oogt spotgoedkoop (omdat het ook goedkoop is) en de uitrrusting laat zich het beste omschrijven als adequaat, doch povertjes.
Citroen DS 3 Racing
€ 10.995
2012
95.000 km
Man, wat is er een hoop te vinden als je op zoek bent naar een originele Hot Hatch voor 11 mille. Wat dacht je van deze Citroen DS3 Racing? Het is de MINI Cooper S voor mensen die pertinent geen MINI Cooper S willen. Dan niet vanwege de motor, want die is grotendeels identiek. Let dan ook op de aandachtspunten. De DS3 Racing heeft 200 pk (hoppatee), riante uitrusting en een afwijkend uiterlijk met enorme wielen. Het leuke is dat het een opvallende én originele auto is. Daarbij is het relatief gezien ook nog eens een compacte hot hatch. Je vullingen springen er niet uit als je denkt aan de veerwegen van de DS3 Racing. Gezien de relatief beperkte productieaantallen kan het ooit nog eens een klassiekertje worden. De zitpositie kan voor sommigen even wennen zijn, net als het uiterlijk. Maar het is in elk geval een origineel en karaktervol bommetje.
MINI Cooper S (R56)
€ 11.295
2012
125.000 km
Als we het dan toch over de MINI Cooper S hebben, dan kan deze niet niet benoemd worden. De Cooper S is een beetje de grondlegger van het genre, veel vermogen, luxe en stijl en in een klein pakketje. Een rijdende iPod nano c.q. de ideale all Round hot hatch, maar dan met een aardappel in de keel. Wel moet je in zijn voor Duitse retro-kitsch. Nu zijn de Oosterburen beter in retro-kitsch dan humor. Dit is nog net de laatste Cooper S voordat die gekke neus kwam. Het is mogelijk om een leuke special edition op de kop te tikken. Om te rijden is deze generatie nog altijd onovertroffen, kwikzilverig rijgedrag in combinatie met een potent blokje en relatief weinig kilogrammen zorgen voor bakken fun. Leuk: er zijn exemplaren te vinden met enorm veel uitrusting. Nadeel: zeer kale exemplaren zijn ook te vinden. Ook zijn ze niet geheel zonder fouten.
Abarth Punto Evo Super Sport (149)
€ 10.995
2012
115.000 km
Een beetje Italiaanse flair mag niet ontbreken in het lijstje. Als het gaat om vlotte Abarths kijkt iedereen naar de 500. Dat is ook terug te zien in de prijzen. Dat is precies waar deze Abarth Punto om de hoek komt kijken. Die is aanzienlijk stoerder en ‘mannelijker’ dan de 500. Waarschijnlijk worden we gefileerd door de redactie van Opzij, maar de Punto spreekt de mannen wellicht iets meer aan dan de 500. Eerlijk is eerlijk: de 500 rijdt wel spectaculairder. Niet zo zeer beter, maar wel geiniger. De Punto kan pareren met een veel betere zitpositie, een ruimer interieur en de wetenschap dat je in een (veel) zeldzamere auto rondrijdt. Ook is het iets meer een compacte hot hatch dan de Abarth 500.
YOLO: Ford Fiesta ST
€ 12.950
95.000 km
2013
Waarom een degelijke auto als de Fiesta kenmerken als een ‘YOLO’. Simpel, ze zijn een stukje duurder. Dat was niet het geval met de nieuwprijs. De Fiesta ST is door vele media uitgeroepen als ‘beste in zijn segment’ en ‘absolute vedette in zijn klasse’. Bij Autoblog was dat niet anders. Als het gaat om het rijden is de Fiesta verreweg het leukste (de ‘oude’ Clio even niet meegerekend) uit dit lijstje. Onderstel, schakelen, sturen, stoelen: alles is duidelijk afgestemd voor (en door) mensen die van autorijden houden. Nadelen zijn er ook. Relatief gezien zijn ze prijzig. Ook is het interieur niet van hoge kwaliteit, ondanks de leuke vormgeving. Maar wil je de leukste bruikbare Hot Hatch, spaar even door voor een Fiesta ST. In de tussentijd kun je mooi al deze Fiesta ST aandachtspunten uit je hoofd leren.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
RickB zegt
Lekker advies weer, een auto met een THP motor (problematisch tot en met) bovenaan zetten…
willeme zegt
@RickB: In de 208 GTI was het al véél beter dan in de 207. Daarom staat het aankoopadvies ook in de tekst verwerkt om te zien waarmee je rekening moet houden. Overigens is het ook allemaal niet zo’n drama. Meeste auto’s hebben nu wel een fix gehad en zo niet: er zijn genoeg bedrijven die zich ermee bezig houden.
RickB zegt
Precies. Maar om gelijk een fixe operatie aan je vers gekochte auto uit te laten voeren… Dan heb je gelijk een zure smaak van je aankoop.
Vaak mag je het jaar erop weer ene revisie uitvoeren. Ik pas dan liever voor zulke techniek. :)
willeme zegt
@RickB: Huh? Meteen een reperatie en dan een revisie? Het is een Peugeot, geen Alfa Romeo ;-).
Je moet even scherp zijn bij de aanschaf: even checken of het al is aangepast. Uiteraard ook even de motor controleren. Desnoods voor 100 euro een aankoopkeuring laten doen. Weet je precies waar je aan toe bent. In het ergste geval pas je alles aan voor 1.500 euro. Kun je er direct weer tegen aan. Maar ja, ik vind onbetrouwbare auto’s veel interessanter dan auto’s die het altijd doen ;-)
sirdrinksalotofpetrol zegt
Het zijn zulke drama motoren, met heel veel problemen. Ik doe elke dag aankoopkeuringen. Als er een thp in zit, ook na 2010, kan ik geen enkele garantie geven dat het blokje goed is. Als mensen die dingen willen inruilen neem ik ze niet eens in. Alleen als je een hekel hebt aan iemand smeer je diegene een auto met zo’n blokje aan.
markos78 zegt
Bij mijn 2008 Clubman Cooper S maakte ik altijd de (niet eens zo bedoelde) grap dat ik zelfs de olie peilde als ik er niet mee gereden had…
Ongelooflijk dat dat motorblok nog een paar keer Engine of the Year is geweest….
techniekmeneer zegt
@sirdrinksalotofpetrol: Precies. Om zo’n auto te kunnen verkopen moet je geen geweten hebben.
tttijn zegt
@willeme: en zo niet heb je ruimte om te onderhandelen.
208gtidekkers zegt
@RickB: beetje zonde van de reactie, rijd mijn GTi al sinds 2018 en het is puur en puur plezier! Ik heb nergens last van en nog geen enkele keer problemen gehad met de 1.6 THP.
lender zegt
Ik heb een 2tal jaar een 2013 model gehad. Heel veel plezier mee gehad, maar ik heb ook toch een aantal problemen mee gehad. Grootste probleem was de melding “storing in de motor” die om de zoveel maand terug kwam die er voor zorgde dat mijn wagen in limp home modus kwam te staan. Was effectief een probleem ergens in de motor dat er voor zorgde dat de melding met regelmaat terug kwam. Volledige reparatie ging een grapje van 4000€ worden…
mick0210 zegt
@RickB: Die zijn vanaf 2013 niet. Meer problematisch hoor
awesome zegt
@RickB: en daarmee valt de DS3 en de Mini ook gewoon al af.
Dezelfde THP motor.
Richmond zegt
@awesome: 208 GTi Heeft een andere cilinderkop dan de 156pk en 174pk thp motor. De 174pk thp heeft ook een andere turbo en luchtfilter.. dus niet alles over een kam scheren.
wimof zegt
Komt ervan als je geen werktuigkundigen op de redactie hebt.
Robert zegt
Recent twee keer in een Fiësta gereden (geen STj. Beide keren aangenaam verrast door het snaarstrakke onderstel en trefzekere sturen. Alleen: de (banden)herrie die vanuit de wielkasten het interieur in kwamen, vergalden veel van het rijplezier. Na de eerste keer dacht ik dat het aan het type band lag (Hankook. Ventus Prime 3), maar diezelfde banden had ik destijds ook onder de eigen auto gemonteerd zitten en daar had ik dit probleem helemaal niet. Tweede keer: andere banden, zelfde probleem. Herkenbaar, voor iemand hier?
Verder wel een leuke lijst dit. Opvallend te zien dat Frankrijk ruim is vertegenwoordigd; het lijkt wel of enkel dit land nog is geïnteresseerd in de hot hatch. Als ik moest kiezen, dan zou ik de Renault Clio nemen; die auto’s uit de PSA stal zitten toch vaker ergonomisch niet altijd even lekker.
Zou er nog iets uit Japan of Korea kunnen komen wat hier in dit rijtje ook hoge ogen zou kunnen scoren?
wimof zegt
Banden/ wielen zitten kort tegen de slecht geïsoleerde wielkasten, geluidsisolatie kost veel geld en dat merk je niet op een plaatje op het internet. Vandaar oa dat premiumwagens een stuk duurder zijn.
bernoulli zegt
@RRRobert: het is Fiesta. Zonder puntjes. ?
Richmond zegt
@RRRobert: Seat maakt al een tijd geen Ibiza Cupra, Nissan en Mitsubishi geen GTI van de Micra en Colt/Spacestar, Honda heeft geen sportieve Jazz. Koreanen idem. De i30N is de eerste hot hatch maar ook een klasse hoger. Daarom het beperkte aanbod.
moveyourmind zegt
Moet ik gelijk een beetje valsspelen…
Want het is geen echte hot hatch, je kan jezelf afvragen of het überhaupt wel een hatchback is, en dan is het ook nog eens een c-segmenter…
Maar hij is wel cool, eigenzinnig en ziet er sportief en serieus genoeg uit: de Hyundai Veloster. En dat hij wat groter is maakt niet zoveel uit. Het gewicht is niet heel veel meer dan een B-segment auto.
marcel174 zegt
@moveyourmind: Als Veloster rijder kan ik dit zeker aanbevelen. Het een zeer leuke bijzondere auto maar verwacht geen snelheids monster. Tenzij je voor een mooie prijs en Duitsland een turbo op de kop kan tikken. Er rijden op dit moment ongeveer 450 Velosters in NL dus je bent wel uniek.
saxoke zegt
@marcel174: ook die Turbo vond ik niet zo spectaculair. Zeker de naam hothatch niet waardig.
marcel174 zegt
@saxoke: de turbo hen ik nooit gereden maar heeft toch iets van 180pk. Maar het zijn vooral de looks van de auto die het hem doen. Maar ja dat is natuurlijk erg persoonlijk. Ik vind het in iedergeval een fijne auto.
erikabarth zegt
Heel erg leuk lijstje met auto’s!
De fiesta ST is idd een topper, maar de interieur kwaliteit van deze generatie is nog bedroevend slecht.
Iemand een idee van de ketting problematiek van de DS3 racing?? ik weet dat deze 1.6 THP best best veel problemen daar mee heeft gehad. Is het na modificatie helemaal opgelost?? en hoe zit het met de vervuiling van het blok. Maar oh wat is die DS3 racing toch gaaf!!!
Lees je ook veel van, elke 60k is een walnut blasting noodzakelijk?
Abarth ook erg gaaf hoor! jaren diverse van gereden.
saxoke zegt
@erikabarth: de Racing met nieuwe ketting is betrouwbaar, indien er niet als een ouwe zak mee gereden is. Mijn advies: normaal warm rijden en dan rijden zoals je met een benine moet rijden. Niet op 2500tr al opschakelen omdat het kan, nee je moet bij een benzine schakelen op hogere toeren omdat je dan een betere verbranding hebt en zo koolaanslag tegengaat, zodat er geen olieverbruik is. Ik ken mensen met probleemloze THP’s en TSI’s omdat ze juist vaak op hoge toeren rijden. Dan worden het geen oliestokers.
erikabarth zegt
@saxoke dank voor je advies en tips.
golf1985 zegt
Ik zou denk ik toch voor de fiesta ST gaan. Lijkt me een onwijs leuk autotje voor dat geld waar je heel veel plezier mee kunt hebben?
ktm690sm zegt
Doe mij maar een polo gti
bernoulli zegt
@ktm690sm: ik heb een nieuwe 6R GTI gehad, met de 1.4TSI 180 PK Twincharger. Dat is inderdaad een auto die alle vinkjes groen heeft als het gaat om het begrip Allrounder.
Toch zou ik hem met een budget van 11K laten staan met dat blok, want er zijn gewoon veel te veel horrorverhalen. Zelfde geldt voor de Ibiza Cupra. Mocht je er eentje vinden met de 1.8TSI 192PK, dan heb je er een hele leuke auto aan die prima geschikt is voor dagelijks gebruik.
Puur qua rijden zou de Fiesta mijn keuze zijn. Ik heb een 1.6 TI-VCR Sport gehad met ‘maar’ 120PK, maar zelfs dat was al geweldig leuk. Auto schreeuwde om beetgepakt te worden.
bernoulli zegt
@bernoulli: TI-VCT dus.
michaelb zegt
@ktm690sm: 1.4tsi… ik denk niet dat je dan veel beter uitkomt
1ercoupe zegt
Ik ben in het bezit van bovengenoemde R56s, in dezelfde Spicy Orange kleur. Fantastische auto, maar neem het N18 blok (facelift vanaf 2011). Houd de olie een beetje in de gaten maar voor de rest is het een superfijne auto die zijn waarde goed blijft behouden.
emping zegt
Allround hot hatch, adviseert een Renault aan met een snaarstrcak = snaar strak chassis aan en geeft aan dat het niet een allround auto is. Juist.
Richmond zegt
@emping: allround betekent dat je ook mee naar supermarkt moet kunnen gaan, zonder dat Alle vullingen eruit trillen
emping zegt
@benja01: ja dat was me wel duidelijk.
dalmore zegt
Mijn keuze zou makkelijk zijn; eventjes doorsparen voor de Fiesta ST, de wegligging steekt met kop en schouders boven de rest en meer dan prima dagelijks te gebruiken!
benvan zegt
Als alternatief op de Punto zou ik persoonlijk eveneens een Alfa Romeo Mito durven overwegen.
emping zegt
@benvan: is die er als hot hatch uitvoering?
benvan zegt
Jazeker, ze hebben hem Quadrifoglio Verde genoemd en 170 pk uit de 1.4 multiair geknepen. De laatste hete versie van de Mito heet intussen Veloce als ik me niet vergis.
Groetjes.
seba zegt
Spaar even door en doe je zelf een plezier en neem een fiesta. Interieur is niet echt fantastisch maar de rij gedrag is zeer goed.
tenaci zegt
Tja, als je eigenlijk een Fiesta ST wilt en je komt 2000 te kort dan denk ik dat er maar één ding op zit: doorsparen!
Anders denk je steeds bij al die andere: Maar ik wilde eigenlijk een Fiesta ST….
tazmania zegt
BMW 130i. Andere klasse, maar veel meer auto dan al die kleine gebakjes. Had best een YOLO kunnen zijn.
mick0210 zegt
@tazmania: En 5 jaar ouder met dit budget
markos78 zegt
…maar niet zoveel afschrijving meer. Ze gaan weer duurder worden, dus sla je slag!
lecomte zegt
Ik zou voor de Punto of Fiesta gaan.
maldini zegt
Al die franse gebakken zou ik laten staan, verlies je alleen geld op. Lekker doorsparen voor een st200.
bochtenridder zegt
Erg gaaf inderdaad die ST200’s. Was zelf nooit zo’n fan van het uiterlijk van de Fiësta, maar op een een of andere manier weet deze specifieke uitvoering door de combinatie van die fantastische grijstint en fraaie velgen, bij mij wel de juiste snaar te raken. Verder profiteer je van aangepaste versnellingsbakverhoudingen, verbeterde stuurinrichting en natuurlijk het extra vermogen.
In Nederland zijn de ST200’s alleen wel lastig te vinden, omdat ze hier nooit nieuw geleverd zijn. In Duitsland staan er gelukkig wel voldoende te koop. Prijzen liggen wel weer een stukje hoger dan die van de normale ST, maar doordat het een speciale uitvoering betreft heb je wel kans dat ze beter hun waarde blijven houden.
208gtidekkers zegt
Heb ze allemaal gereden buiten de Fiat. Heb uiteindelijk gekozen voor een 208 GTi en kan niet anders dan hem aanraden. Heb de facelift (2018) & het is een superkar. Elke ochtend een glimlach op mijn gezicht als ik naar het werk vertrek & geen enkel kwaaltje gehad in de afgelopen 2jaar.
robin66079 zegt
Ik rij zelf de fiesta st, met een stage 1 chip heb je echt een kanon. Bij onze duitse vrienden koop je al een ST voor 9000,- vaak wel net boven de ton gelopen maar who cares? Mijne gekocht met 54k en 3 jaar later inmiddels 119k. Zonder problemen, en olie/koelvloeistof verbruik dus voorlopig blijf ik lekker genieten?
robin66079 zegt
Even terug te komen op m’n vorige post. Als je wilt kan de fiesta super zuinig zijn! Als je netjes 100 rijdt is 1 op 14 / 15 prima te doen. 2 maal met de fiesta st incl dakkoffer naar toscane gereden en dan is het verbruik zeker niet slecht 1 op 10/11
wimof zegt
Zoveel verbruikt mijn T4 met 2.5 tdi ook bij die snelheid., en die is betrouwbaar (maar niet sportief) maat Oh zo handig.
bohica zegt
@robin66079: dat niet slecht noemen .
agdesigns zegt
Zou zelf voor de ds3 gaan. Qua uiterlijk de apartste. Alleen 200pk uit een 1.6 en citroen klinkt me niet al te betrouwbaar.
Andere vraag totaal los van t onderwerp. Mijn auto is al enkele keren bij de garage geweest om een veerpoot probleem te laten maken, probleem is dat de veerpoot onder de motorkap forse speling heeft dus klappen bij drempels. Al 3x laten maken en nieuwe onderdelen erin maar komt steeds terug. Weet iemand of dat een bekend probleem is (c2 vts)
Rob zegt
Een rode Alfa Romeo Mito natuurlijk.
En als het een maatje meer moet worden; een Volkswagen Scirocco.
techniekmeneer zegt
De Fiesta is eigenlijk de enige verstandige keuze in dit lijstje…
kennone zegt
500 Abarth! Onze vrouwenkappers auto is toch de leukste rijders auto van dit moment als je niet meer te besteden hebt en toch een beetje met de tijd mee wilt. Heb toch elke keer een glimlach door die rugzak van ons als ik hem start.
bernoulli zegt
@kennone: kon de stoel maar omlaag.
cossiekiller zegt
Ik heb met de meesten van het lijstje al eens gereden. De Fiesta is door zijn gewicht wel iets beter dan de rest als hot hatch zijnde, maar gaat niet volwassener aanvoelen dan de Swift Sport.
Als aanrader zou ik de Corsa opc Nurburgring edition kiezen. Wel enkel als je bijna nooit iemand meeneemt achterin. Want door de Recaro’s krijg je zelfs geen kinderzitje op de achterbank gezet. Maar voor 2 mensen is die echt geweldig, heel veel grip door het standaard mechanische sper. Ook veel koppel op lage toeren, je moet hem dus niet hoog in de toeren jagen zoals de Clio om er fun mee te hebben. En er zijn er maar 500 van gemaakt, de prijzen blijven hangen rond de 10 a 12k. Dus veel afschrijving gaat hij niet meer hebben de komende jaren.
Groninger zegt
Bmw 130i!
coldzero zegt
https://www.autotrack.nl/a/bmw-z4-49914808
Niet een hothatch maar wel een volwassenere uitstraling dan de meeste auto’s uit het bovenstaande lijstje. Nog keuze ook binnen het budget.
henkp1 zegt
Renault Clio RS natuurlijk!
thomasthomas zegt
Mijn zus heeft die Punto Abarth al 125000km mee gereden. Punto is gewoon als basis al een goede auto. Erg onderschat.
shicomm zegt
Als je budget zo krap is kan een auto als dit dan wel ?
Geen idee wat z’n huidige swift kan opleveren maar 4 á 5 k lijkt me geen onredelijke schatting , dan heb je dus “maar” max. 7k om bij te leggen.
Wetende dat de meeste auto’s in dit lijstje vies veel meer kosten om netjes te houden ( zeker in vergelijk met de swift ) zou ik nog eens nadenken of erg wel een goede keuze tussen zit.
Misschien is een wat jongere swift dan een beter idee ?
Die houden iig hun waarde wat beter / langer vast dan het meeste spul in dit overzicht.
Dutchdriftking zegt
Een Corsa OPC is geniaal. Maar ga maar eens een nette Nürburgring editie vinden… Doorsparen voor een Fiesta ST, of een Polo GTI. let bij de laatste goed op dat je een facelift hebt. de 1.4 GTI is drama, alle bekende VW problemen in dat hok. De 1.8 opvolger was geniaal qua rijden, en stukken betrouwbaarder.