Ga er even voor zitten, dit zijn onze voorspellingen voor 2015!
Zelf wacht ik nog steeds op Wouter die een epische split doet tussen twee niet nader te omschrijven voertuigen. Mijn collega’s hebben echter hele andere dingen in petto voor het komende jaar, hieronder hun gedachten…
Casper denkt dat we over een jaar terugkijken op het jaar waarin de Jaguar XE vriend, maar vooral ook de aloude Duitse vijand, weet te verrassen. Een mooie auto die eindelijk wél mensen uit hun BMW, Audi en Mercedes weet te lokken. Ja, dat Jaguar, dat gaat in 2015 heel groot worden. Er zijn nog meer spelers die hetzelfde trucje proberen maar die hopeloos gaan falen: Alfa Romeo natuurlijk met de nieuwe Giulia, maar ook Lancia komt met een nieuwe middenklasser op de markt. Deze nieuwe Lancia is gebaseerd op het Saab Phoenix platform, wie er achter dit mirakel zit is niet bekend. Er gaan tegen het eind van 2015 geruchten dat Lancia in 2016 aan de Formule 1 gaat deelnemen. Als potentiële coureurs worden de namen van Juan Manuel Fangio en Jos Verstappen gefluisterd.
Het grote vergelijk tussen de Porsche 918 Spyder, McLaren P1 en LaFerrari wordt eindelijk gemaakt. Niet door Top Gear want dat programma wordt na twee afleveringen van de buis gehaald omdat Jeremy Clarkson een denigrerende opmerking maakt over de emancipatie van hamsters. Een belangenorganisatie onder leiding van een zekere Richard Hammond klaagt de BBC aan en eist onmiddellijke opheffing van de BBC, Jeremy Clarkson en de kleur bruin. De rechter stelt de belangenorganisatie in het gelijk. James May gaat solo verder met een programma dat alle leuke dingen van Nordic Walking combineert met het koken van hutspot, nadat Richard Hammond aankondigt over te stappen naar een keihard heersende autosite in Nederland. Hij mag af en toe figureren in een video op Autoblog.nl als er een derde presentator nodig is. Aangezien Sacha “geen zin heeft in hybrides, het is verdulleme Groen7.nl niet” doet Hammond mee en de video met de P1, 918 en LaFerrari is een feit.
Verder win ik 50 euro met de oudejaarsloterij. Deze investeer ik in een setje originele wielbouten voor een Porsche 911 uit 1964. Dankzij de enorme prijsstijgingen op de klassiekermarkt kan ik ze na een klein maandje met een winst van €657.000 euro op eBay verkopen. Van de winst koop ik een Porsche 911 Carrera GTS, Rolls Royce Ghost of Aston Martin Vanquish als daily driver. Ik moet nog even proefrijden om te beslissen welke het gaat worden.
Dizono voorspelt dat 2015 een mooi jaar voor de Autosport zal worden. Zo zal Verstappen zich naar de vijfde plek in de einduitslag van de Formule 1 rijden, maar al voordat het zover is tekenen als tweede rijder bij Ferrari voor het seizoen 2016. Bernie zal dit jaar noodgedwongen de Formule 1 moeten verlaten, daags na zijn vertrek wordt aangekondigd dat het jaar erop met atmosferische 2-liter V12’s zal worden gereden. In de Dakar schrijven Tim en Tom Coronel al tijdens de tweede etappe hun buggy’s af doordat ze tegen elkaar botsen, saillant detail is dat de heren niet goed verzekerd blijken te zijn.
Elon Musk gaat in 2015 vijf nieuwe modellen aankondigen, waarvan er geen enkele in de showroom zal verschijnen en die andere visionair, Victor Muller, kondigt aan Fisker over te nemen. Op basis van Karma-techniek wordt en passant nog een nieuwe plug-in Spyker gepresenteerd. Grote verrassing in 2015 is Lada, dat van de nieuwe Vesta een plug-inhybride presenteert met 7%-bijtelling. Deze verschijnt precies op tijd, in december worden er net geen 12.000 op kenteken gezet vanwege de veranderde bijtellingsregels. Fiat’s nieuwste succesnummer wordt de 600, een retroversie van de oude 600, die net iets groter is dan de 500. Later in 2015 verschijnen nog een 600L, 600XL en 600X als ook de elektrische 600E. Dat andere retromerk, Mini, komt met een sedanversie.
Ook 2015 wordt een jaar vol terugroepacties. Toyota vraagt eigenaren van de Prius naar de dealer te komen in verband met een probleem met de styling, de Citroën Cactus kampt met airbumps die klappen wanneer de auto te lang in de zon wordt geparkeerd. Amerikaanse eigenaren van de Porsche 918 Spyder dagen de constructeur in 2015 voor de rechter omdat hun supercar de fabrieksopgave bij lange na niet blijkt te halen. Over zuinige supercars gesproken, Corvette gaat in 2015 de wereld verrassen met de ZR-E, waarbij een 647pk sterke V8 wordt gekoppeld aan twee 175pk sterke elektromotoren. Ondanks plug-intechniek nét niet zuinig genoeg voor 7%-bijtelling, al schijnt daar in de States niemand van wakker te liggen.
Mauritsh denkt dat 2015 het jaar wordt van de wederopstanding van Alfa Romeo (24 juni). De nieuwe Giulia (of hoe dat ding ook mag gaan heten) wordt een daverend succes en vormt een schril contrast met de teloorgang van Ferrari. Door verdere opwarming van de aarde en striktere anti-rookwetgeving zakt de verkoop van paraplu’s en asbakken in. Zelfs de verdubbeling van het aantal geproduceerde personenauto’s kan deze financiële dreun niet opvangen. Di Montezemolo koopt een rode Huracan en rijdt in de vrije uurtjes alleen nog maar volgas door Maranello.
Het roer gaat om in de Formule 1. De turbomotoren worden na een paar jaar alweer bij het grofvuil gedumpt en vanaf 2017 wordt er weer gereden met 3.0-liter V10’s. Met handbak.
Om het merkimago nog enigszins te redden, gaat BMW’s M-divisie zich met de 2-Serie Active Tourer bemoeien. De M2 Active Tourer GTS rijdt het ‘Ringrecord voor voorwielaandrijvers aan diggelen en vindt gretig aftrek bij de beoogde doelgroep. Zandvoort introduceert speciale trackdays voor 65-plussers inclusief gratis lunch en dito luierwissels tussen de verschillende heats in.
Bugatti slaagt er niet in de laatste exemplaren van de Veyron te verkopen en trekt de stekker uit de Chiron. Victor Muller neemt de rechten op de merknaam over en bouwt, met de Nigeriaanse kroonprins als belangrijkste investeerder, een elektrische auto die tijdens het remmen benzine opwekt.
Ricardo zwijmelt. Augustus 2015. Net aangekomen in zijn villa op het eiland in de Balearen tuurt hij overpeinzend richting zee. Terwijl hij zijn Panamahoed corrigeert, grijpt hij naar een glas Túnel en denkt bij zichzelf: ‘goeie genade, de overname van Tesla kostte met tien jaar van m’n leven, maar we zijn eindelijk waar we willen zijn. En die fuckers maar lachen. Volgende maand presenteer ik de eerste prototypes van de elektrisch aangedreven C8 Electricia, de door kernenergie aangedreven Spyker D12 Peking to Borssele, én de Flying Dutchman.’ *pling & bzzz* Een appje van Elon: ‘Hi Vic. Just finished working on the Hyperloop. You’ll be able to visit your air castles any day now! Cheers.’
Sir Smokalot gokt op een sabbatical voor Elon Musk. Hij vliegt met zijn SpaceX-privéraket naar Mars om een maandje tot rust te komen en samen met Machete tequila te drinken. Na terugkomst lanceert hij een ingenieus plan voor de ‘Tesla Superportals’. Deze portalen (gratis voor Model S P85-eigenaren, 5.000 euro voor P60-rijders) creëren een vacuum in de ruimte-tijd dimensie, waarbij een zwart gat wordt opgewekt. Wie er met zijn Tesla doorheen rijdt, wordt in een fractie van tijd geteleporteerd naar een Superportal elders op aarde, wat de reistijd tussen Kaapstad en Palo Alto reduceert tot een milliseconde.
Victor Muller laat van zich horen door met een revolutionair concept te komen dat de hele autowereld op zijn kop gaat zetten. Hiervoor werkt hij samen met een niet bij naam genoemde grasmaaierfabrikant. Wie nu zijn slag slaat en de waardeloze Spyker-penystock opkoopt wordt rijker dan Bill Gates, aldus de tovenaar van Zeewolde, aan wiens mentale capaciteiten we steeds verder gaan twijfelen.
In een onverklaarbaar incident crasht een Alitalia-vrachtvliegtuig op een zondag bovenop de Ferrari-fabriek in Maranello. Er zijn geen slachtoffers te betreuren, maar de gehele inventaris ligt wel aan puin. Ooggetuigen zeggen dat ze de dienstdoende piloot een dag van tevoren in een chique restaurant hebben gespot, waar hij een koffertje in de handen gedrukt kreeg van een man met ‘opvallend grote wenkbrauwen’ en een mysterieuze Italiaanse elitedandy die ‘Signore Luca’ genoemd werd.
Volvo brengt een S80 D0,5 op de markt die dankzij een transformers-grille, ellenlange bakverhoudigen en volledig griploze, keiharde banden in de 14% bijtellingscategorie valt. Half Nederland leaset het ding, maar tijdens een onverwachte sneeuwstorm in augustus is het leed in de avondspits niet te overzien.
BMW lanceert de Z4 ActiveTourer en de 7 Serie GT. De eerste 2.000 kopers krijgen een gratis busreis naar Zwitserland aangeboden (met koffie, gebak, en gezellige schlagers onderweg), alwaar ze een fabrieksbezoek bij pharmafabrikant Novartis cadeau krijgen, inclusief 2 minuten ‘gratis winkelen’, waarin ze alle pillen die ze in het mandje van hun rollator kunnen mikken gratis mee mogen nemen.
Oh, Citroën komt eindelijk met een moderne interpretatie van de 2CV!
Wouter denkt dat ze 2016 als tussenjaar zien bij Wiebes op kantoor, daar hoef je autobelasting-technisch niet al te veel woorden aan vuil te maken. Dat doen we ook niet, want het gevolg van het flink oppompen van de belastingen op (zakelijke) auto’s is ook dat 2015 helemaal top wordt qua verkopen. Iedereen met een leaseauto met meer dan 14% bijtelling zorgt dat hij (m/v) er vanaf komt. Sloten staan vol met 25% bijtellers, het aantaal eenzijdige ongevallen met lantaarnpalen neemt schrikbarend toe en alles van het VAG-concern wordt volledig gesloopt en in onderdelen verkocht. Ook zijn er mensen die hun contract afkopen, maar dat zijn uitzonderingen. 513.000 auto’s worden er verkocht in 2015. Het lijkt even of de economie in Nederland weer op peil is, maar dan begint 2016.
Stekkers, stekker, stekkers everywhere. Als je nu aan een auto met een stekker denkt, dan denk je aan de Outlander, V60 en de Model S. Niet meer in 2015, want met name de Duitse merken gaan volledig los met plug-in hybrides. Het wordt het thema van de IAA in Frankfurt in september. Ieder merk komt (of heeft) met een stekkervariant van een grote limousine (S-klasse, 7-serie, A8, Panamera), een SUV (Cayenne, Q7, X5 en GLnogiets) en een compacte sedan (3-serie, C-klasse, A4, Passat). Hatchbacks zijn er ook zat (A3 en Golf), maar de klap op de vuurpijl is de Porsche 911 S e-hybrid. Zeven procent bijtelling in een 911 zorgen voor recorddrukte bij de Porche Centra. Het wordt zo druk dat 23% van de Porsche verkopers overspannen thuis komt te zitten. Dat is niets om medelijden mee te hebben, want de gemiddelde uitgekeerde bonus is 3,5 ton. Een bedrag waarvoor je bijna 5 Porsches 911 S e-hybrid kan kopen.
Andere records worden ook gebroken: bij Jaguar weet men niet waar ze het moeten zoeken door recordverkopen van de Jaguar XE. Een vage site op des internets maakt tijdens de persintroductie van de XE epische opnames van een driftende XE op een rotonde. Dat zorgt ervoor dat iedereen die iets met autorijden heeft er eentje wil hebben.
volvaudi zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
reinoutgtr zegt
-edit: ok, dan reageer je niet-
drugsrunner zegt
@reinoutgtr: Haha oeps.
stephanotis zegt
Zalig uiteinde
haroldv zegt
Hahahahah: ‘Toyota vraagt eigenaren van de Prius naar de dealer te komen in verband met een probleem met de styling’
stfu zegt
Teveel onzin dit. Kwam dan met iets realistisch dan dit hersenspinsel. Desondanks: goed 2015 en iets minder GS-crap :)
tupperware zegt
En ik sta aan het einde van 2015 gewoon weer bovenaan het lijstje reacties..
Oké, dat is eerder een dreigement dan een voorspelling..
De beste wensen allemaal..
norge zegt
Mijn voorspelling?…..meer VAG nieuws op Autoblog?
JvT zegt
@drugsrunner:
En dan te bedenken dat ik dikwijls een melding krijg dat “mijn reactie nog moet worden goedgekeurd ” en dat bovenstaande reactie schijnbaar gewoon door de spreekwoordelijke beugel kan..
Toch een -edit straks?
tupperware zegt
@norge:
Het gebeurt niet vaak, maar nu hoop ik dat je er heel ver naast zit..
brandon1997 zegt
Lol een M2 Active Tourer, voor de sportieve opa’s
autogedrocht zegt
Behoorlijk kansloos stuk, te professioneel om echte voorspellingen te doen? ;-)
Succes in 2015 AB, word vast weer mooi!
lamborgfan zegt
Haha.. Stuk leuker om te lezen, dan naar “ik houd van belastingparadijs/holland op tv te kijken”
Toch denk ik dat die XE na zn 1e 2 jaar zeer matig gaat verkopen. Slechts een vermoeden, maar toch..
blagh zegt
De formule 1 met 2l v12 of 3l v10. Dat zou best wel leuk zijn ! :)
escort77 zegt
Niemand durft zich te wagen aan het aantal wederopstandingen van Saab?
tjorque zegt
Heerlijke stukjes satire…
Prettig 2015!!!
mashell zegt
Dus ik ga straks een auto (911S e-hybrid) leasen met een nog kleinere kofferruimte dan de huidige? Het gaat een goed jaar worden!