Je kunt van 2015 zeggen wat je wil, maar op autogebied kunnen we terugblikken op een interessant jaar. Een overzicht.
We beginnen bij het begin. Eerst was er de verrassende Ford GT Concept In januari is het verder rustig, maar iedereen gaat stuk om een Marktplaats-advertentie. Het blijkt een terugkerende trend, want sinds dat artikel krijgen we per week ongeveer 1200 tips over “grappige” advertenties. Ze bleken nooit zo grappig als de Benz. Het is 4 februari als Porsche met, wat mij betreft, het lekkerste nieuws van 2015 komt. De Cayman GT4 is officieel. Het blok van de 911, geen turbo’s, een handbak met automatisch tussengas in de sportstand, kortom: heerlijk. Een absolute wens van vele Porsche-puristen was hiermee in vervulling gegaan. Zie je wel, dromen komen soms uit. Een paar weken later wordt Jetcar door de mannen van RamBam ontmaskerd.
Jon Olsson bouwde een briljante Audi RS6 DTM. Daar komen we nog even op terug zo. Alfa Romeo onthulde eindelijk de Giulia, die door de fanboys wat enthousiaster werd ontvangen dan door de mensen met een realistische kijk op de wereld. Afrojack kwam ook met regelmaat voorbij, bijvoorbeeld toen Wouter hem ondervroeg over zijn Lamborghini Aventador SV.
2015 was ook het SUV-jaar van Mercedes. In 2014 trapte het merk al af met de GLA. Dit jaar werd de GLC, GLE (Coupé) en GLS hieraan toegevoegd. Een nieuwe strategie waarbij de ML- en GLK-benamingen kwamen te vervallen. Of de modellen een aanwinst zijn voor het merk? Financieel ongetwijfeld. Een auto als de GLE Coupé blijf ik echter een verschrikkelijk hok vinden. Maar soít.
In juni kwam ander bijzonder autonieuws naar voren. De V8-motoren van Ferrari gingen permanent aan de beademing. Als aftrapper was daar de California T en later de 488 GTB. Gelukkig blijven die heerlijke twaalfcilinders wel atmosferisch. Ferrari bevestigde dit onlangs nog voor de geplande facelift van de FF.
Naast de permanente V8 turbokuur, deed Ferrari nog iets anders dit jaar. De Italianen maakten eindelijk de stap naar de beurs. Met een introductiekoers van 52 Amerikaanse dollars wisten ze een waardering van 10 miljard dollar te realiseren. Je kunt ze terugvinden onder het coole Ticker Symbol RACE.
Ook natuurlijk van belang in 2015: downsizing. De nieuwe Boxster en Cayman (718) zullen worden voorzien van een viercilinder turbo motor. Niet echt nieuws waar we een extra biertje op drinken. Positief downsizing-nieuws was er ook. Zo zal de nieuwe R8 vermoedelijk een vijfcilinder als instapper gaan krijgen. Dat het mes gezet wordt in het aantal cilinders wil niet per definitie zeggen dat dit een slechte ontwikkeling hoeft te zijn. Met de juiste gewichtsverdeling kan de R8 2.5 TFSI een leuk sturende auto worden, met een uiteindelijk goedkoper prijskaartje.
Dan McLaren. De Britse autofabrikant presenteerde dit jaar maar liefst vijf nieuwe modellen. Opvallende nieuwe instappers waren de 540C en de 570S. Een model met minder power, ver onder die reeks, hoeven we echter niet te verwachten, aldus de Britten.
Onze regering had ook nog wat te melden op autogebied. Er werd over diverse zaken gedebatteerd, maar de grootste verandering was natuurlijk het nieuwe bijtellingsplan voor 2016 en de jaren daarna. In dit overzicht check je de grootste veranderingen. Ondertussen worden in deze laatste maanden van het jaar, een shitstorm aan registraties verwacht.
Naast het terugkerend thema bijtelling, ging het afgelopen jaar ook meer dan eens over de milieuzones. Naast Utrecht speelt ook Amsterdam met serieuze plannen. Hoewel de Tweede Kamer keihard tegen de milieuzones is, voert Rotterdam morgen haar eigen regeltjes in. Oh, en teruggetunede auto’s hielden ons ook bezig.
2015 kan ook de geschiedenisboeken in als waterstofjaar. Naast Toyota/Lexus kwamen ook merken als Mercedes en Honda met hun plannen. Over Mercedes weten we dat de GLC een waterstof-jas zal worden aangemeten. Dit maakte R&D chef Thomas Weber nog niet zo gek lang geleden bekend. Honda toonde op de Tokyo Motorshow de FCV. Een sedan die een range van 700 km zal krijgen dankzij een brandstofcel die waterstof in energie kan omzetten.
Op elektrisch gebied wist Porsche te verassen met het Mission-E concept. Tesla is volgend jaar aan zet, met de Model X en een goedkoper, nieuw model dat nog aangekondigd moet worden.
En dan is het 18 september 2015. De dag dat het eerste artikel verscheen over het dieselschandaal van Volkswagen. Nu, drie maanden later, staat de teller bij Autoblog inmiddels op 116 artikelen over het veelbesproken onderwerp. In die paar maanden is er ontzettend veel gebeurd bij het concern. Het aftreden van Koning Sjoemeldiesel Martin Winterkorn en het aantreden van Matthias Müller als nieuwe CEO van Volkswagen. Het apart leggen van 6.7 miljard euro voor alle klappen die de VAG-groep zal moeten opvangen. De reacties van jullie over een ‘hoe nu verder’ lopen inmiddels in de vele honderden. Als onderdeel van de reorganisatie werden sponsoringen stopgezet en werden sommige ontwikkelingen achter de schermen bevroren. De Phaeton ging exit, evenals ‘Das Auto‘. VAG zat voor het eerst in 15 jaar in de rode cijfers en VW-medewerkers beleven momenteel een onzekere tijd. Hoewel Nederlanders niet zoveel om het schandaal geven werd ‘sjoemelsoftware’ toch als woord van het jaar verkozen. Tot tweemaal toe. De onderste steen lijkt nu boven te zijn, toch zullen we in 2016 ongetwijfeld nog veel nieuws horen omtrent #dieselgate.
Hoewel het érg belangrijk nieuws, gebeurde er meer in het laatste kwartaal. Zo werd de eerder genoemde Audi RS6 DTM gejat en in de fik gestoken. Maar er was ook goed nieuws in de vorm van Victoria Koblenko. Met een Jaguar F-Type. Boobies! Ook komen we steeds meer te weten over de Bugatti Veyron opvolger, de Chiron.
Maar het allermooiste, bescheiden als we zijn, creëerden we misschien wel zelf. We maakten onze grootste videoproductie ooit met acht verschillende Porsches 911 RS. Check hier deel 1 en hier deel 2.
Tot slot nog een jongeman die de voorpagina van Autoblog in 2015 vaker wist te halen dan de aantal keren dat Patricia Paay in de Playboy heeft gestaan. Max Verstappen. We hebben er vaak over geschreven en niet zo gek ook. Acties op het circuit, prijzen, een relletje, een goed gelukt vriendinnetje en grappige momenten. De inmiddels 18-jarige raceheld werd dikke matties met David Coulthard en is er klaar voor om ook in 2016 weer fronsende wenkbrauwen te creëren. Natuurlijk, in positieve zin.
Er gebeurde natuurlijk nog veel meer, maar je kunt dan ook alles teruglezen als je dat zou willen. Mooi he, dat internet? Wat was jou automotive hoogtepunt van 2015? Laat het ons weten in de comments!
mrrallycross zegt
Leuk, gelukkig nieuw jaar!
rb26dett zegt
Ben benieuwd welke ontwikkelingen 2016 zal brengen.
nvn1993 zegt
@rb26dett: ben echt retebenieuwd naar de nieuwe E-klasse die in 2016 uit gaat komen.
Carreza zegt
@nvn1993: Benieuwd naar de E-Klasse…? Wel, het interieur heeft Mercedes zelf al vrijgegeven en het exterieur is een S-Klasse in het klein.
Alsjeblieft, en dat nog in 2015!
nvn1993 zegt
@Carreza: haha nu heb ik niks meer om naar uit te kijken ?
Dutchdriftking zegt
Het was een leuk jaar, en al het nieuws is leuk gebracht en redelijk objectief behandeld door Autoblog. Goed gedaan mannen! Tot volgend jaar.
desalen zegt
@dutchdriftking: hahahaha objectief… Whahahaha????
Als ‘ze’ íets zijn…! ;p
Maar leuk artikel! Have fun iedereen vanavond! Fijne jaarwisseling en voorzichtig allen
?
Carreza zegt
Het automotive hoogtepunt was wat mij betreft de Mazda RX-Vision. Eigenlijk verdient Mazda in het algemeen zelfs een dikke pluim. Omdat ze het anders doen dan de rest en elk nieuw model er geweldig mooi uitziet.
Voor volgend jaar kijk ik vooral uit naar de standaardversie van de Alfa Romeo Giulia en de bijhorende reviews.
Een gelukkig nieuwjaar voor iedereen!
jpoers zegt
@Carreza: hoop voor je dat Alfa het waar gaat maken om een standaardversie van de Giulia te presenteren maar verwacht die niet eerder te zien dan 2017, als we die überhaupt ooit gaan zien. Zo en dat nog ter informatie in 2015! Veilige en goede jaarwisseling gewenst!
knipperlichtje zegt
Mijn hoogtepunt van 2015 is de opleving van het D-segment. De ford mondeo werd eind 2014 eindelijk afgelost door z’n opvolger, de nieuwe superb is haast te mooi voor een skoda, de gefacelifte Mazda 6 komt qua rijden verschrikkelijk dicht bij perfectie, de talisman is een frisse verschijning de ontzettend veel waar voor je geld biedt en de passat was altijd al een goede auto. Het hele segment is een grote snoepjeswinkel geworden wat mij betreft.
nvn1993 zegt
Eindelijk mijn droomauto kunnen kopen!!!!
Donstil zegt
@nvn1993: Vertel vertel.
knipperlichtje zegt
@Donstil: ik wist me nog te herinneren dat hij deze week op de frontpage stond: http://www.autojunk.nl/2015/12/mijn-nieuwe-cl500
nvn1993 zegt
@Donstil: een mercedes cl 500 uit 2007!
jpoers zegt
@nvn1993: zoiets? http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/29067466a5693943759832589c0737e3d/T/340×340/C/FFFFFF/url/porsche-911-trapauto.jpg
nvn1993 zegt
@jpoers: Nee die is voor kleine kinderen. Ik ben voor de grote jongens skelter gegaan, bergafwaarts heb al de 35 kilometer per uur aangetikt!!!!
http://images5.images-speurders.nl/images/14/1405/140566515_1_big.jpg
Megakix zegt
Beste wensen allemaal !
awesome zegt
Mijn automotive hoogtepunten op AB waren vooral de niet-mainstream topics.
Denk Liberty Walk, Nakai San’s RWB afgewisseld met luchtiger onderwerpen.
Een hele verademing in verhouding tot de Sonama-websites waar men grappig probeert te doen maar het niet is.
Sportief gezien blij dat er weer volop aandacht is voor autosport en dan met name F1.
Op dat vlak is mij vreemd genoeg het beteuterde gezicht van Massa na de repliek van Max het meest bijgebleven…
Mooi jaar, meer dan eens een schaterlach moeten onderdrukken om de mooie topics, met daar de meest hilarische reacties op!
2016 mag van mij een jaar als 2015 worden.
Verder wens ik jullie allemaal veel geluk, gezondhe… F*ck it.
Ik wens jullie allemaal veel sex, drank en het winnen van de loterij toe! Koop in dat laatste geval een mooie auto en dump foto’s op Auto junk. Hebben we allemaal iets gewonnen.
henkhupelschoten zegt
Hoogtepunt voor mij? De Mercedes-Maybach S600 Pullman en de Mercedes-Benz S-Cabriolet. Als ik de loterij vanavond win trakteer ik iedereen op een rondje in de Maybach!
nvn1993 zegt
@henkhupelschoten: haha als ik hem win trakteer ik iedereen op een rondje in mijn F12 TDF!!!!!
gelukkig nieuwjaar!!!!!!!!!!!
henkhupelschoten zegt
@nvn1993: Worden we ook met volle buik thuis gebracht?
nvn1993 zegt
@henkhupelschoten: met 30 miljoen bijgeschreven op mijn rekening breng en haal ik iedereen op, trakteer ik iedereen op een ronde buik en breng ik iedereen thuis en lees (indien gewenst) nog een verhaaltje voor :D
edftw zegt
2015 was een interessant en leuk autojaar! Met veel plezier de berichten op autoblog gelezen en ik kijk uit naar 2016. Fijne jaarwisseling iedereen!
gtwillem zegt
Positief:
1. Mazda MX-5 (trouw aan het concept gebleven, goede looks, betaalbaar).
2. Mazda RX Concept (Wauw!)
3. Volvo XC90 (meest geslaagde Full Size SUV)
4. Honda Civic Type-R (bruutste Hot Hatch in zijn klasse)
5. Jaguar F-Pace (mooiste medium SUV)
6. Audi S4 (rationeel gezien de beste auto ooit, voor mij althans
7. Honda NSX (mijn favoriete supercar van het moment)
8. Ford Mustang Shelby GT350 R: terug naar de basis. Hoogtoerige flatplane V8, achterwielaandrijving, handbak.
9. Porsche Cayman R: Rijdersauto van het jaar. Beetje kolderiek met die spoiler, maar in basis een briljante auto. Wel even de bak iets inkorten.
10.
Teleurstellend:
1. Alfa Romeo Giulia (op zich een mooi auto, maar minder fraai dan dat ik had gehoopt en veel te laat bovendien.)
2. Lancia (schandalig dat een eens zo trots merk zó beledigd word.
3. Fiat 124 Spider (op zich niet zo verkeerd, maar een Fiat koetsje op een MX-5 met een ander motortje is mij te makkelijk. Misschien dat ie in het echt beter bevalt).
4. Alfa Romeo 4C Spider (Elise specs voor een Boxster S prijs: ik zie het nut niet).
5. Mercedes-Benz GLE Coupe (gewoon nee).
6. Ferrari F12tdf (knullige naam, bizar lelijk, waanzinnige specs: dat wel).
7. Audi A4 (prima auto, daar niet van. Maar veel te duur voor wat ie biedt).
8. BMW M4 GTS (BMW doet hetzelfde minder dan wat huistuner AC Schnitzer kan met de ACS4)
9. Renault Talisman (saai uiterlijk, interieur valt tegen).
10. Bentley Bentayga (zal wel een fantastische auto zijn om te hebben, maar qua uiterlijk blijft er te veel te wensen over).
alassad zegt
@gtwillem: die Audi s4 in de top vs a4 in de flop begrijp ik niet helemaal
awesome zegt
@alassad: de S4 is in verhouding niet gek duurder dan de A4, temeer een aantal opties van de A standaard zijn op de S.
Dus voor wat meer geld heb je meer power en een ander onderstel.
berlinetta zegt
@gtwillem: Met de positieve punten ben ik het helemaal eens, op de s4 na. Maar dat is dan ook subjectief. Hoewel het een erg goede auto is, is het voor mij niet de beste auto ooit.
Wat betreft de teleurstellende punten:
De M4 GTS ziet er idd uit als een auto die een tuner onder handen heeft genomen. Kan wat mij betreft zeker niet tippen aan de CSL. Maar de prestaties van dat ding zijn fenomenaal. Sneller dan een 458 en even snel als een 12c of Carrera GT op de Ring. Dan zie ik het sjonnie-uiterlijk wel door de vingers.
De Talisman is zeker niet de beste auto in het segment en het interieur is niet erg spannend, maar het exterieur kan ik niet saai noemen. Zeker niet in vergelijking met de concurrentie. VAG, Volvo en Ford maken toch saaier uitziende auto’s in dat segment.
norge zegt
Hoogtepunt was toch wel de nieuwe Tucson? In ieder geval voor mij wel….Verder heb ik natuurlijk genoten van de VAGsjoemelDiesel soap dit jaar… Godt nytt år alle sammen.
awesome zegt
@norge: Har du også et Godt Nyttår
robert110 zegt
Mijn automotive hoogtepunt(en)? Het behalen van het rijbewijs begin dit jaar en de aanschaf van een eigen auto een half jaar later (een kleine, maar zeer goedkope Hyundai. Niet echt autoblog waardig). Iets dat ook wel nodig was aangezien ik bijna iedere week wel van iemand een auto leende.
Op autonieuws gebied waren de Volvo XC70 en de Mazda MX-5 dit jaar toch wel de hoogtepunten.
clarkson zegt
Hoogtepunt? De mx5 / fiat 124 spider.
Voor de rest genoten van de andere topics!
Fijne jaarwisseling allemaal!
berlinetta zegt
Mijn hoogtepunt is de Cayman GT4. Een pure pretmachine in 2015. Ik hoop dat we dat in 2016 ook nog mogen mee maken.
Dieptepunt is wat mij betreft Alfa. Het blijven toch Italianen he.
rufctr01 zegt
Mijn hoogtepunt qua auto’s is de Cayman GT4 en de andere hoogtepunt was dat VAG gruwelijk onderuit ging op gebied van uitstoot, kwaliteit en oliegebruik??????
Rhyo zegt
BMW M2 natuurlijk!!
autogedrocht zegt
Dieptepunt is het verdwijnen van mijn favoriete blogger, nog steeds in rouw….
toyotafortuner zegt
@autogedrocht: hij was ook mijn absolute favoriet. AB voelt anders…
OT: Heb zelf niet echt een specieke hoogtepunt. De hoogtepunten zaten al verwerkt in t mijn comment in het Autojunk Jaaroverzicht
eaudi zegt
Had de 911 (gt3) rs filmpjes nog niet gezien. Nu wel: gelijk een van de hoogtepunten van 2015. Top gedaan!
freshlife zegt
Eindelijk mijn eigen 6 cilinder(m54b22) dit jaar
pinut187 zegt
Hoogtepunt aanschaf nieuwe wagen: VW CC TSI 200pk met alcantara beklede stoelen, dieptepunt het verdwijnen van Lancia ook al was het al bijna niks meer…