Onze voorspellingen voor het komende jaar zijn hier, klaar om gelezen te worden.
Autoblogger: 2014 wordt het jaar van:
– de koudste februari-maand ooit, met bijbehorende files
– diverse terugroepacties voor elektrische auto’s (Outlander en Model S)
– een ramkraak in MINI-store Amsterdam (met Suzuki Alto uiteraard)
– Afrojack die zijn Aventador tegen zijn RS6 parkeert
– talloze uitgebrande LaFerrari’s
– Wouter die een epische split doet tussen twee niet nader te omschrijven voertuigen
Carmiggelt: 2014 wordt onmiskenbaar het jaar van de grote schoonmaak, waarin autorijden onaantrekkelijker wordt dan ooit. Alle roetverspreidende oude Benzen worden afgedankt en luttele minuten na de jaarwisseling naar het ausland geëxporteerd. Oldtimerrijders die hun liefhebberij nog wél kunnen bekostigen, moeten thuis overwinteren om in aanmerking te komen voor het kwarttarief. Fietsgiganten Batavus, Giant en Sparta (niet de voetbalclub) floreren als nooit tevoren.
EV’s en hybrids zijn dankzij wegvallende fiscale voordeeltjes ineens niet meer zo aantrekkelijk, de buzz rondom het groene rijden komt daarmee abrupt tot een eind. Nederlanders zijn immers net zo milieubewust als hun portemonnee dik is. Ondanks dat ziet Tesla geen vuiltje aan haar emissieloze lucht en plaatst per iedere hectare drie laadpalen en een Superchargerstation.
Spyker zegt maandelijks toch écht te gaan starten met de productie van de B6 Venator, maar doet dat uiteindelijk niet. Ze gaan falliet, om vervolgens wederom een opstanding te beleven en daarbij meteen een hyperexclusief nieuw model te presenteren dat nooit het Hollandse asfalt zal raken.
Tot slot onthult Bentley wederom een SUV die bij niemand in de smaak valt, Porsche viert uitbundig het 51ste levensjaar van de 911 en Maserati viert haar honderdjarige bestaan. Opel wordt dankzij het verdwijnen van Chevrolet weer de auto van de gewone man, een herlancering van de merknaam Kadett is niet ondenkbaar.
CasperH: Komend jaar zien we een voorzichtig herstel van de autosector in ons land. Natuurlijk hebben we nog te maken met de naweeën van de financiële crisis maar de scherpste randjes lijken er nu wel af. De belastingmaatregelen in de oldtimersector zorgt er nog wel voor dat er daar nog wat flinke klappen vallen, met name bij de specialistische, kleine bedrijfjes uit de sector. Elektrisch en hybride rijden blijft populair, of het nu gaat om 0, 7, 14 of 20 procent: het blijft minder dan 25% en dus verkoopt het als een malle in ons-bin-zuunig-land. Ook kleine turbo(diesel)motoren scoren steeds beter. Een mazzeltje voor bijvoorbeeld Seat, dat in ons land een kleine opleving krijgt dankzij de 14% Leon ST diesel, een leuke concurrent voor het leaseliefje dat de Renault Megane Estate diesel al jaren is. Die auto blijft overigens ook gewoon 14% bijtelling behouden maar verliest wel terrein aan nieuwe spelers, waaronder de eerder genoemde Leon ST, de Peugeot 308 SW en de Toyota Auris TS.
In premiumland zorgt de nieuwe Audi A4 voor klamme handjes in München en Stuttgart. Uiteraard geen spectaculair vernieuwend design, maar wel een “gewoon goede” auto die de onlangs geïntroduceerde 3 Serie en C-Klasse het nakijken geeft. Maar die winst geldt alleen bij de modellen voor de gewone man, want de BMW M3 en M4 blijken zo goed dat de RS4’s, RS5’s en C63’s onder dikke lagen stof komen te staan bij de dealers.
Op performancegebied is er ook genoeg te beleven. Denk daarbij aan de Lamborghini Huracán. Een auto die misschien nog sterk aan de Gallardo doet denken, maar die écht een stap vooruit blijkt te zijn gegaan. Tegelijkertijd is de auto ook klein gehouden, om niet in het vaarwater van de Aventador terecht te komen. Porsche’s nieuwe 911 Targa en Macan komen eindelijk in het straatbeeld terecht maar het leukste nieuws blijken de briljante Cayman en Boxster in GTS uitvoering. Betaalbare fun komt er in de vorm van de Peugeot 308 met een sportief sausje, of de 308 R al voor komend jaar bedoeld is blijft echter nog even de vraag. Het kan goed zijn dat de Franse marketeers eerst een GTi variant willen uitmelken namelijk. Het beste nieuws voor de echte petrolheads gaat in 2014 echter van Ford komen: Team RS is in 2014 namelijk ein-de-lijk klaar met de ontwikkeling van de Focus RS opvolger en dat blijkt een grote verrassing te zijn!
Kortom: het wordt weer een lekker jaar voor ons allemaal. Of we nou bijtellingsslaven of échte petrolheads zijn: 2014 heeft voor iedereen wat moois in petto. Een fijne jaarwisseling allemaal!
Maru: Nu de bijtelling voor stekkerauto’s omhoog gaat, zal de kunstmatige populariteit flink dalen. Immers, de meeste Nederlanders rijden emissievrij vanwege de fiscale voordelen, niet omdat het zo “milieuvriendelijk” is. De enorme run op (PH)EV’s in de afgelopen maanden is hier een goed voorbeeld van. Met alle extra auto’s die geladen moeten worden wordt het steeds moeilijker om een beschikbare oplaadpaal te vinden, waardoor de zakelijke rijder wellicht liever een zuinige diesel kiest. Het kost dan wel iets meer, maar we zitten niet te wachten op extra laadstress.
Als alternatief wordt er in 2014 nog steeds gekeken naar rijden op waterstof. Een prachtige technologie, maar wel ééntje die tegen dezelfde problemen aanloopt als bij de introductie van elektrisch rijden. We hebben niet eens genoeg laadpalen; het aanleggen van een waterstof tanknetwerk lijkt vele malen gecompliceerder. Desondanks is het de ideale manier om op de lange termijn het gebruik van fossiele brandstoffen te vervangen. Elektrisch rijden voor de korte afstanden, waterstof voor de lange rit, benzine en diesel voor de liefhebber.
Echter, zo ver zijn we nog lang niet. Het komende jaar wordt er dan ook gekeken naar het verbeteren van de huidige technologieën. Nog zuinigere motoren die het uitstekend doen op biobrandstof. Downsizing is the key, maar op het vermogen wordt niet ingeleverd. In 2014 is het de sport om, net als bij kei-cars, zo veel mogelijk peekaa’s en koppel uit een zo klein mogelijk blok te lepelen.
Op Autoblog (en Groen7) brengen we jullie in 2014 een hoop spannend nieuws dat je echt niet wilt missen. Of je nu een mueslivreter of bandenroker bent, we maken er samen iets moois van. Een knallend nieuwjaar iedereen!
MrBrown: 2014 gaat het jaar worden waarin Polo Bluemotions en roetende Mercedessen massaal geëxporteerd worden. De brandstofprijzen gaan na een lichtte daling in 2013 weer flink omhoog en de koppen uit Den Haag vinden het tijd voor een BPM verhoging. Kortom, autorijden wordt weer eens duurder. Mede daarom blijven Oldtimerbezitters in de wintermaanden binnen, omdat ze willen profiteren van het kwarttarief.
De nieuwe Mercedes C-klasse gaat het helemaal maken en zorgt voor een flinke daling van de 3 serie verkopen. Maar met de introductie van de nieuwe A4 weten ook de Audi-mannen hun graantje mee te pikken. Mitsubishi verkoopt volgend jaar 400% minder auto’s omdat toch iedereen al een Outlander PHEV heeft. Ford komt eindelijk met de ‘nieuwe’ Mondeo naar Europa en weet de leaserijder uit zijn Passat te halen. Verder start Mini de productie in Born en gaat Tesla verder met hun laadpaalinvasie. Nederland blijkt daarnaast een groot afnemer van de nieuwe Model X.
China wordt een nog grotere afzetmarkt voor de Europese autoindustrie, maar ook andersom is veel gaande. Zo probeert Qoros met de GQ3 voet op Europese bodem te zetten. Helaas kan de auto, ondanks zijn 5 sterren EuroNCAP-score, geen potten breken vanwege de te hoge prijs. Toch blijven Chinese merken met bosjes uit de grond komen, het is een kwestie van wachten totdat ze de Kia’s en Hyundai’s van deze wereld wél voorbij streven. Merken die prutsen gaan genadeloos op hun bek, Fiat krijgt een Chinese eigenaar en ook Mitsubishi moet goed zijn best doen om het hoofd boven water te houden.
De verkoopcijfers in Nederland zullen met een lichte stijging doorzetten maar weten nog steeds niet te overtuigen. De overheid blijft sturen en muesli is wederom een kernwoord in 2014, maar met zuinigere motoren en nieuwe technieken weten merken muesli wel steeds lekkerder te maken. Al met al wordt het weer een spannend jaar met veel nieuws. Er gaat vast heel veel gebeuren wat we nu nog niet in onze glazen bol zien, Autoblog blijven volgen dus.
Ricardo: Mazda herpositioneert de MPS-lijn. De Mazda3 MPS eet vervolgens de Golf GTI voor ontbijt en de Mégane RS als lunch. De Focus ST wordt zijn second diner. Omnom.
Door de accijnsverhoging van onze melkkoegeile regering sluiten tankstations in grenstreken massaal de schuifdeuren. Tesla koopt ze op en maakt er gratis Supercharger-stations van. Klanten moeten er tijdens laadsessies verplicht en al knielend een lofzang over Elon Musk meezingen. Groen7 schrijft dit lied. Bij de overige oplaadpunten ontstaan turf wars tussen de Outlander Hybrid-rijders en de taxontlopers in Ampera’s. Men knevelt elkaar met oplaadsnoeren. Bloederige taferelen.
In het hypercarsegment blijkt niet de LaFerrari, McLaren P1 of de Porsche 918 Spyder het allersnelst. Nee. Die eer gaat naar de Devel Sixteen. Komt in een oplage van 600 stuks en is eerder uitverkocht dan de Veyron.
Alfa Romeo slaat dankzij de 4C eindelijk aan in de VS. Ondanks de geringe productiecapaciteit, is het toch de imagobooster waarop gehoopt werd. De Giulia faalt echter als blijkt dat Lapo Elkan het interieurdesign voor zijn rekening heeft genomen en door het grote aantal interieur- en cokespiegels een onwerkbare situatie voor de inzittenden heeft gecreëerd.
Oh, en Autoblog wordt in maart overgenomen door BuzzFeed. Hierna volgen louter topics als ‘De 21 Automotive CEO’s Die Het Meest Op Alpaca’s Lijken’, ‘De 12 Beste Maanden van 2014 Om Een Cabrio Te Hebben’ en ‘Dit Filmpje Van Een Vierjarig Meisje Dat Alle Automerken Kan Opnoemen Herstelt Je Vertrouwen In De Mensheid’.
Robbie: 2014 wordt het jaar waarin:
– (puur) elektrische auto’s door de mand vallen
– Alfa Romeo eindelijk wordt verkocht aan Audi
– Saab wéér failliet gaat
– Chinese auto’s eindelijk doorbreken in Europa
– Crossover hybride cabrio’s de markt veroveren
– Subaru zich terugtrekt uit Europa
– Fiat alleen nog maar varianten van de 500 gaat verkopen
– MINI officieel zijn naam aanpast in MAXI
– Porsche 25 varianten van de 911 heeft
– Spyker eindelijk auto’s gaat bouwen
– Citroën wordt opgeheven en alleen de DS-lijn overblijft
Sir Smokalot: Melanie Schultz maakt bekend dat, door nieuwe onderhandelingen van ons kabinet om steun te verwerven, haar volledige budget is weggestreept ten behoeve van cultuursubsidies voor interpretatieve dans. Er komt geen meter asfalt meer bij, en ook reparaties worden doorgeschoven.
Ferrari zet met de LaFerrari een ringtijd van minder dan 6 minuten neer dankzij een nieuw snufje: Maranello super-KERS. De batterij wordt gevoed door het ego van de bestuurder, en via de cloud kunnen er ook andere lappen ego worden bemachtigd om de batterij 6 minuten lang volledig opgeladen te laten zijn.
In de Formule 1 verzint de FIA op het laatste moment een nieuwe maatregel. Na de kwalificatie worden lootjes getrokken die bepalen wie de race in welke auto rijdt. Op die manier worden Vettel en Alonso in Monaco teamgenoten bij Caterham, met desastreuze gevolgen…
BMW verzint een 6 serie GT, Z4 Gran Coupe en X5 GTS in een wanhopige poging nog meer mensen te bereiken. De optielijsten worden aangevuld met extra Premium ruitenwissers en autosleutels, met handtekeningen van de kinderen van van Hooydonck.
De autobelastingen in Nederland gaan op de schop. BPM en bijtelling worden nu alleen begrijpelijk voor mensen die gepromoveerd zijn in de wiskunde. Hierdoor ontstaat een nieuwe beroepsgroep van ‘bijtellingsadviseurs’, die standaard een plug-in hybride adviseren.
Wouter: Iedereen in Nederland hoopt op een herstel van de economie en de automarkt, maar dat gaat in 2014 niet gebeuren. Het koopkrachtverlies en onzekerheid door het zwalkende beleid van de overheid durft niemand meer grote aankopen te doen. Alleen de vervangingsmarkt voor massaal gestolen Outlanders PHEV houdt de markt nog een beetje op de been. De totale verkopen in 2014 komen uit op 409.185 eenheden.
Tesla blijft nieuwe modellen en initiatieven aankondigen, maar komt in 2014 met niets nieuws op de markt. Vrijwel iedereen die een Model S wilde, heeft nu een exemplaar en de verkopen zakken licht in. In 2014 brandden bovendien exact zeven Model S-en uit, iedere keer weer duikt de gehele internationale pers er weer bovenop. Het meest spectaculaire Model S ongeluk vindt plaats in Nederland. Na tegen een van een Prius afgevallen fietsdrager te zijn gebotst, vliegt de Model S een kanaal in. Omstanders helpen de bestuurder (een bekende IT ondernemer uit het noorden van het land) uit het kanaal, hij komt er vanaf met alleen een nat pak. De Model S vliegt vervolgens in de brand, terwijl deze vijf meter onder water ligt. De brandweer zit met de handen in het haar, uiteindelijk blaast de marine de Model S op, om zo het vuur te doven. Herstel van kanaal en de naastgelegen N-weg nemen zes maanden in beslag, maar de video van onder water brandende Model S wordt wel de meest bekeken video op Youtube in 2014.
De strategie van Alfa Romeo wordt weer herschreven, de tiende keer in vijf jaar. In design-kringen wordt het nieuwe plan van Sergio Marchionne met groot enthousiasme ontvangen. Hij wil Feng Shui toepassen voor alle toekomstige ontwerpen en claimt dat daar al de eerste stappen zijn gezet toen de Alfa 156 een asymmetrische plaatsing van het nummerbord vooraan kreeg. Sommige kenners wijzen er echter op dat de oorsprong van Feng Shui uit het begrafenisboek Zang Shu komt en zien deze aankondiging als laatste stap van Alfa Romeo voor overlijden. RIP, je was nog maar een schim van wat je ooit was, maar nu zullen we definitief afscheid moeten nemen.
De verkoop van winterbanden zakt volledig in. In de winter van 2013-2014 is er geen sneeuw gevallen en het heeft het niet gevroren, dus niemand ziet nog de noodzaak. Het noopt de regering wel om een extra Delta-heffing op auto’s in te voeren van 500 euro per gram CO2. Met dit extra geld worden de Deltawerken 2 uitgevoerd. Direct na deze aankondiging in november 2014 gaat het 15 graden vriezen en valt er gedurende vijf dagen achtereen sneeuw. Het leidt tot recordfiles tot 1230 kilometer lengte. De PVV stelt voor om alle spoorwegen te asfalteren, aangezien de treinen gedurende 4 weken amper rijden.
timdrogt zegt
ik voorspel weinig oldtimer tussen 25-40 jaar op de weg (weekers bedankt)
en ik wil mijn kever (uit 1973, haha van mij krijg je niks frans) wel uitlenen voor de epische split haha
sebasjuhh zegt
Lekker mannen, lees t morgen wel ,, nu alvast goed nieuwjaar en op veel automotive nieuws !! Voor mij nog steeds de #1. Gegroet Uit Zeeland
tunefuldjmike zegt
Te veel tekst, ergens halverwege afgehaakt. Overigens is die van sir_smokalot wel mooi :)
carmiggelt zegt
@tunefuldjmike: Die was inderdaad sterk. Zal ik er volgend jaar een haiku van maken? ;)
tunefuldjmike zegt
@carmiggelt: Haha, als je goed kan dichten waarom niet ;)
autoblogger zegt
@tunefuldjmike: Smoke heeft op het laatste moment toch nog een vooruitblik ingestuurd, die staat er nu bij.
E34M5Touring zegt
Ik ga het hele jaar de achterbanden van de Camaro op roken. Fijn en gezond 2014 iedereen!!!!!
Ram-G-maN zegt
In 2014 zal ABHD eindelijk écht HD zijn een dan ook meteen 4K UHD als optie om alvast voorbereid te zijn en HTML5 gebaseerde viewer. En in 2014 is het eindelijk mogelijk om je reactie aan te passen met een “changelog”-mouse-overlay-venster. ;-)
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: Fijne jaarwisseling en tot volgend jaar trouwens. (^^,)
zakar36 zegt
@AutomotiveDesigner:
Inderdaad, geen mooier begin dan een edit knop op Autoblog !!!!
Lucb zegt
@AutomotiveDesigner: Zou inderdaad mooi zijn voor ABHD, want het is nu totaal geen HD meer.
toyotafortuner zegt
2014 zal vast weer een spottastische jaar worden!
Hopelijk het jaar van mijn allereerste gespotte:
Ferrari Testarossa
Mazda RX-7
Viper en nog een paar personal firsts die hoog op mijn to spotlijst staan.
Een spotjaar met natuurlijk weer leuke young en oldtimers, die ene ondergewardeerde wagen enz. K kijk er naar uit! Alvast de beste wensen!
woot zegt
@toyotafortuner: ik zag eergisteren nog een spierwitte rx7 met bodykit die met pech langs de snelweg stond, toen ik anderhalf uur later weer langs reed stond de ANWB onder de kap met veel glimmende onderdelen te koekeloeren. Gave auto verder.
Leuk stukje overigens en ik zie wel wat er gebeurt dit jaar.
tt123 zegt
Haha goed artikel
rob68 zegt
Het jaar waar alle reaguurders gratie krijgen en na een maand weer onder kontrolle gezet worden?
freezzr zegt
Leuke stukjes, ik had van smokalot de leukste tekst verwacht (zoals altijd), helemaal op voorbereid, kopje thee erbij, oliebolletje, en uiteindelijk viel dat wel een beetje tegen, hoop dat 2014 beter wordt ;)
sir_smokalot zegt
@freezzr: helaas, het moest even snel tussen een paar sneeuwsessies door..
celica89 zegt
Iedereen de beste wensen! En nj vuurwerk afsteken allemaal!
ko3n zegt
Dat afrojack z’n aventador in z’n rs6 parkeert zie ik nog wel gebeuren
ko3n zegt
Ik voorspel dat porsche geen 25 maar 50 nieuwe 911’jes en dat is alleen maar leuk
glennie zegt
Hahahha loten bij de f1
Carreza zegt
2014, het jaar waarin we een edit-knop krijgen? ;)
De beste wensen voor iedereen!
r32turbo zegt
@Carreza: en de plus 1 uiteraard
mercedesclk350 zegt
2014 wordt het jaar dat ik m’n CLK’tje weggeef voor een E 350 CDI Coupe! :)
jessetje zegt
Gelukkig nieuwjaar iedereen!
wolfssjrd zegt
Lieve mensen,
Als beste uploader 2013 op Autojunk zijnde wens ik jullie allen een prachtig autojaar 2014 jaar toe!
rolov zegt
Beste wensen autoblog!
audi18 zegt
Gelukkig nieuwjaar iedereen!
carsandmore zegt
Happy New Year iedereen :)
Bastiaan zegt
Een top (spot) nieuw jaar allemaal en het aller beste voor 2014!
potver7 zegt
Ik voorspel dat Audi het hele modellenprogramma vernieuwt, zonder dat dat iemand opvalt…
Gelukkig 2014 allemaal!
jasperjvr zegt
Beste wensen!
en laten we volgend jaar kijken of het is uitgekomen
Corrado16v zegt
2014, het jaar dat Schumacher weer beter wordt. Gelukkig nieuwjaar !
prop zegt
Jullie schrijven dat de nieuwe A4 in 2014 wordt geintroduceerd. Deze wordt pas medio 2015 verwacht. Dit jaar komt de nieuwe TT en de Q7
pursuit zegt
@CasperH de megane krijgt geen 14% meer voor de estate
Robert zegt
Nog voor de zomer van 2014 zal Staatssecretaris Weekers door de rechter op de vingers worden getikt, daar hij zich heeft schuldig gemaakt aan onbehoorlijk bestuur. Directe aanleiding is de invoering van de nieuwe oldtimerregeling, die hij op basis van een volstrekt verkeerde voorstelling van zaken door de beide Kamers heeft gedrukt. Om totaal gezichtsverlies te voorkomen, zal hij een reparatiewet moeten doorvoeren, die in grote lijnen overeen zal komen met het laatste compromisvoorstel van coalitiegenoot PvdA. Deze omhelst het versneld doorvoeren van de overgangsregeling die gebaseerd is op de voorgaande wetgeving.
Kort na de rechterlijke uitspraak ontvangt hij een sms’je van voormalig Tweede Kamerlid Ernst Cramer. De tekst laat weinig aan duidelijkheid te wensen over: “Ik zei het je toch!”.