Weet iemand nog hoeveel pk deze Novitec Rosso Scuderia heeft? Hint: meer dan 700.
Deze gele rakker heeft 717 pk en een top van 348 km/h om precies te zijn. Check ook de geil geel getinte foto-gallery. Maar we hadden nog veel meer vorig jaar. Zo spotte onze Campingboy deze Maserati met caravan en was Wald verantwoordelijk voor deze gepimpte S-Klasse. Ook kwamen er spyshots bovendrijven van de Mercedes SL65 Black Series.
Bugatti kwam ook even in het nieuws met de Veyron Sang Noir waar slechts 15 stuks van gebouwd zijn. We maakten nader kennis met Tata en de Corvette ZR1 vlamde in 7:26 over de Nürburgring. Ook hadden we wulpse autowassende bikinimeisjes.
In North Carolina had men even een WTF-momentje omtrent hun kentekenplaten en werd de Chinese X5-kloon door een Duitse rechter VERBOTEN. Geflipte wegenbouwers passeerden ook nog even de revue en waren we eventjes bang dat Volvo Chinees werd. En deze Maserati Quattroporte spant de kroon qua stickers. Ook hadden we nog een retestrakke matzwarte Lamborghini Gallardo. Klik!
FlorisFerrari zegt
717 ik wist het nog hoor (A)
vla zegt
Huh wat, bedoel je deze X5 kopie? :twisted: Zo heerlijk gedurfd van de Chinezen om de Duitse auto’s te kopiëren! :D Ik hou ervan! 8)
Citrofiel zegt
@ vla; :o Wat nu als een Chinese fabrikant besluit een €12.000 budget-coupeetje op de markt te brengen, en hij haalt zijn inspiratie bij de DB9. Houd je daar dan ook nog van?
Phoenix zegt
nog een duits kenteken ook
vla zegt
@ Citrofiel
*houd je stoel goed vast* Ik zou hem gewoon kopen. Daarom hou ik ook zo van de DB9: de looks. :) Dan zet ik de carrosserie wel op een Supra van de schroothoop ofzo… :D Ik vind het zo heerlijk schaamteloos dat ze die grote fabrikanten die woekerwinsten maken, zo onderuit halen met exact dezelfde designs voor schandalig weinig geld! Dat maakt de (ja hoor, daar komtie!) kapitalisten zó boos dat het gewoon keihard lachen is! :P Natuurlijk zijn die Chinese bedrijven ook keihard kapitalistisch, dus ben ik ook niet 100% voor hun, maar ze doen wel enkele heerlijke zetten in de autowereld.
Citrofiel zegt
@ vla; Dank je voor de tip. Nu ben ik samen met mijn stoel omgevallen… -_-‘
Pijnlijk hoor (niet het vallen, psychisch). Ik had toch wel gedacht dat je Aston Martin wat zou gunnen. Bedenk nou eens zo: Zonder die woekerwinsten geen woekerbudgetten voor ontwikkeling, zonder die budgetten geen goed design.
Wacht, of het werkt precies andersom… Weinig winst, dus moet je je meer onderscheiden om meer te verkopen, mogelijk met design.
Je brengt me in de war! :x ;)
vla zegt
@ Citrofiel
Lol! :P Jij weet ook wel dat ik niets heb voor een badge. De gedachte van en aan Aston Martin is iets onkopieerbaar, onvervangbaar en onvergeetbaar voor mij. Maar het bedrijf Aston Martin heeft weinig te maken met dat gevoel, aangezien ik ‘het Aston Martin-gevoel’ ook krijg als er een DB9 voorbijrijdt. Daarom hoef ik geen geld uit te geven. Dus als ik een exacte kopie van een DB9 kan krijgen voor minder geld, dat ook het Aston Martin-gevoel oproept bij mij, is vlaatje een gelukkig jochie! :D Hou jij van Citroën voor de badge of voor de gedachte van en aan Citroën? Exactly… ;) Natuurlijk heeft het bedrijf ook wat te maken met het gevoel, want het gevoel heeft te maken met historie en historie wordt nog steeds geschreven door het bedrijf, maar historie is ook iets gratis en gevoelsgeladen. Een badge heeft weinig te maken met een gevoel. Dus als er ergens de verkeerde badge op zit, maar het roept hetzelfde gevoel op, is het voor mij een Aston Martin. :) Maar daarvoor zou de kopie idd wel abnormaal correct moeten zijn…
Desalniettemin is plagiaat ook een schandalig iets. Maar plagiaat is iets typisch voor de commerciële wereld. For instance: een underground rapper zal er minder om geven dat zijn platen illegaal gedownload worden, zolang ze de muziek maar beluisteren. Een platenlabel zal daar meer om geven omdat ze niet betalen voor de muziek. Zie je waar ik heenga? :) Nu ben ik zeker dat China niet de intenties heeft de underground rapper te blijven, maar zo komt het bij mij wel over. Ze geven wat het volk wil, aan het volk.
Maar uiteraard zijn ze eigenlijk achter het geld en de reputatie, zoals nagenoeg elk bedrijf. (ook is dit een stap van China om haar weg te maken richting grootschalige economie en dus aanzien, maar dat heeft eigenlijk nog minder met auto’s te maken ;) )
vla zegt
However: (in het geval dat Aston Martin gekopieerd zou worden) Chinese bedrijven halen dan wel de wind uit de zeilen voor correcte bedrijven… En de correcte bedrijven weten beter wat Aston Martin is en doet en dus ook waar het heen moet. Door het kopen van goedkope kopies zou het echte Aston Martin ondergaan, het gevoel van Aston Martin met zich meenemend… Damn’ Citrofiel, je hebt een punt. Maar de gedachte aan een goedkope DB9 is zo verleidend! :D Als de designers en de echte liefhebbers dan bij de Chinese bedrijven gaan werken, blijft Aston Martin weliswaar voortbestaan. Maar dat is onwaarschijnlijk.
Citrofiel zegt
@ vla; Ik snap het helemaal. Je weet het weer prima te verwoorden. Maar uiteindelijk is het toch commercieel. Mocht die underground rapper een succes worden, dan zal hij daar al gauw een slaatje uit proberen te slaan. De Chinezen proberen dus eigenlijk een grote klantenkring te maken door de succesvolle merken te kopiëren, en merkentrouw moet er dan voor zorgen dat ze later echt harde winst gaan maken. Of trekt dit op niets..? Volgens mij dwaal ik in mijn reacties echt van links naar rechts… :lol:
Citrofiel zegt
@ vla; Je denkt toch niet dat iemand die geïnteresseerd is in een DB9 een slechtgebouwde kopie van 15 mille met een 1.4 liter motor (ofzo) zal kopen als vervanging voor de DB9? Nee, Aston zou niet ten onder gaan aan een slechte kopie… En goede kopieën zullen niet toegestaan worden, rechters zijn niet gek.
vla zegt
@ Citrofiel
Da’s wat ik ook logica noem. Dus je kan ervan denken wat je zelf wil. :P
Nee, Aston Martin zou wss niet ondergaan (in geval van: ik sla mijn spaarvarken kapot, remember? :D ), maar als je BMW invult waar Aston Martin staat, dan betekent dat wel wat: hoeveel mensen keken ooit naar een BMW en dachten “dat wil ik ook”? Jeweetwel, zo’n mensen die denken dat je het gemaakt hebt als je een BMW kan betalen. Die mensen zouden een kopie mss wel kopen denk ik. Dus wordt de winst wat verdeeld tussen Suadhaoffzffn en BMW. :)
Maar zoals je zegt: onze discussie is overbodig want als puntje bij paaltje komt, komen die kopies nooit de markt op.
Ps helemaal offtopic maar toch ontopic (want het gaat over een DB9 – bedankt hoor, nu kan ik aan niets anders denken! :P ): heb ik je al eens verteld over die keer dat een zwarte DB9 aan een behoorlijke snelheid onze Golf kwam inhalen? :P Hij kwam van ver achter ons en had al enkele auto’s gepasseerd; hij loste het gas toen hij voorbij mijn open raampje passeerde en dat klonk oh zo heerlijk! Zo’n luide, diepe zoem die onmiskenbaar van een V12 komt… :D Geweldig als een DB9 totaal onverwacht langskomt! :P
Citrofiel zegt
@ vla; De grote, dure, exclusieve merken zullen wel blijven bestaan, hoe lager de prijs van het standaardmodel is, hoe meer een nog goedkopere kopie zal verkopen inderdaad. Deels omdat: hoe lager de prijs, hoe minder de badge ertoe doet. Oid. :roll:
Nee, dat heb je nog niet verteld. Bij dezen wel. ;)
Timothy zegt
Leuk zeg een 1 op 1 discussie:P
vla zegt
@ Timothy
Niets leukers dan ’s avonds laat in de AB-kroeg rond te hangen. :P Maar er zijn te weinig theekransjes de laatste tijd. :mrgreen:
@ Citrofiel
Wat ik eigenlijk bedoelde was vooral met oog op deze X5: man ziet X5 rijden, man denkt “Ik wil er één, als je een X5 hebt dan heb je het volgens mij gemaakt in het leven”.
Man loopt voorbij Chinees: ‘X5 lookalike voor een prikje’. Man koopt de Suouafoeklfef CEO (X5 lookalike) omdat hij daarvan gelukkig wordt!
Maar de Chinezen zullen (zoals we eerder zeiden) toch nooit een auto van hun op de markt brengen. Hoewel ik er echt graag een zou hebben, al was het maar om later een zeldzame en interessante klassieker te hebben! :P
Joost1990 zegt
Gut, vecht dit even ergens ander uit. Waarom heeft Autoblog geen forum?
Def Tovertor zegt
@ Joost1990
Juist niet! Eindelijk weer eens een goeie discussie op AB! :-)
Citrofiel zegt
@ vla; Zolang andere mensen niet kunnen zien dat die lookalike een lookalike is, zal hij er inderdaad gelukkig van worden. Maar in die mate zal een kopie dus nooit toegestaan worden, dus eigenlijk doet dit er niet toe. ;)
@ Joost; Dit is nu juist wat de reactiemogelijkheid van autoblog inhoudt. Inhoudelijke discussie! Wat is daartegen? Denk je dat autoblog gelukkig wordt van alle mooi/lelijk reacties bij elke auto?
@ Def; Ik zal proberen vaker de tijd (en het onderwerp) te vinden. ;)
Joost1990 zegt
Nou ja oke. Een goede discussie kan geen kwaad. Maar het gaat de laatste tijd alleen maar tussen vla en Citrofiel. Geen probleem hoor, maar toch. Een forum is meer voor discussie, reacties zijn voor het daadwerkelijke artikel. Beide moet je natuurlijk ontopic houden.
Juicy_D zegt
Veel wijze woorden werden gezegd :D
Citrofiel zegt
@ Joost; Waar mogen we hier dan over praten? Volgens mij over alle artikelen van een jaar geleden die hier weer worden aangehaald. En wij gingen slechts verder over het kopiëren van designs. Dat het slechts tussen ons twee ging, daar kunnen wij niets aan doen, je bent altijd welkom om mee te doen! :P En zolang er geen forum is ge(/mis)bruiken wij de reactiemogelijkheid gewoon als discussiemogelijkheid, hoewel het idee dat er niet gediscussieerd mag worden in de reacties ook al een discussie op zich is…
vla zegt
@ Joost1990
Wij die te veel praten? Als het van mij afhing, was het nog 10 keer vaker lange-discussie-met-Citrofiel-tijd! :D Daarom zit ik op Autoblog man! ;) Het kan hier toch o zo gezellig zijn… :)
@ Citrofiel
Inderdaad! :P Wel moeilijk, zo’n einde vastknopen op een overbodige discussie. :mrgreen:
Joost1990 zegt
En toch is het je gelukt, vla :P