We blijken niet zo netjes met z’n allen.
Het verbond van verzekeraars deed onlangs onderzoek (PDF alert) naar verzekeringsfraude en de resultaten waren verrassend. Verschillende soorten verzekeringen werden onderzocht, waaronder motorrijtuigen (term uit 1887), brandverzekeringen, reisverzekeringen en zorgverzekeringen.
Nederlanders frauderen het meest met de autoverzekering, gevolgd door de verzekering voor brand en inbraak, zo blijkt. Ook is er aan de hand van alle data een doorsnee fraudeur te schetsen, en dat is in Nederland een 40-jarige man met een auto. Een man inderdaad, want die blijken veel vaker dan vrouwen te frauderen op het gebied van de autoverzekering. Vrouwen frauderen het meest met de reisverzekering, maar dat is niet bepaald schokkend.
In Flevoland wonen trouwens de meeste oplichters. Hier staan 15.1 op de 10.000 inwoners geregistreerd als fraudeur. In Friesland zijn ze het eerlijkst, want hier staan relatief de minste fraudeurs geregistreerd. Er zou jaarlijks voor miljoenen euro’s gefraudeerd worden met autoverzekeringen, en dit kost een gemiddeld huishouden rond de 100 euro per jaar aan extra premie. Aldus de verzekeraars. Volgende keer een onderzoek naar te hoge prijzen voor een simpele autoverzekering?
Fotocredit: gecrashte Audi R8 op Autojunk.nl
maxidyne zegt
De schadeherstellers doen volgens mij ook een aardige duit in het zakje. 11 jaar geleden toen ik net begon met mijn bedrijf had ik schade aan een wagen. De schadehersteller zei: wil je de bumper en motorkap ook even weer netjes hebben (tweedehands aangeschaft, steenslag) ik zei; wat gaat dat dan extra kosten? Niets zei de beste man, verhalen we kosteloos op de verzekering. Ik was en ben nog steeds all risk verzekererd, en toen was het mogelijk om 1 keer per jaar kosteloos schade te declareren. Ik ging op het aanbod in…. front gespoten + schade hersteld. Koste mij niets, zelfs geen no claim. Dus extra kosten voor de verzekering. Volgens mij is dat nou niet meer mogelijk.
chrisej2 zegt
@maxidyne: Het systeem wat jij beschrijft houd zichzelf in stand. Gek genoeg hebben verzekeraars er baat bij dat een schadeherstelbedrijf hoge kosten rekent.
Dat zie je ook bij autoruiten. Bij een onafhankelijk bedrijf kost een ruit voor een golf 5, 50 euro inkoop. Incl. installatie kan je voor rond de 200 euro klaar zijn. Bij carclass en consorten kost diezelfde ruit je 600 euro. Dus ga jij een verzekering afsluiten omdat jij 600 euro risico te groot vind. Dat is voordelig voor de verzekering en voor carclass.
lekkaah zegt
@chrisej2: de verzekeraar interesseert het geen reet
die kwakt aant eind van het jaar alles op 1 hoop (lees: balans), als het tegenvalt verhogen ze de premie gewoon voor iedereen
tstile zegt
@lekkaah: Nou uiteindelijk moeten zij die dure schadeherstel wel betalen en als de premie extreem hoog wordt dan lopen mensen naar een concurrent.
Dus hier en daar zie je nu wel wat veranderingen komen.
lemster zegt
@chrisej2: Bovendien hebben de verzekeraars allemaal dealtjes met dit soort bedrijven. Wij betalen €600 voor een ruitje, maar de verzekeraar betaalt maar een fractie van dat bedrag.
tstile zegt
@lemster: In Nederland heb je het recht om het schadebedrag gewoon op je rekening te ontvangen. Kortom dan hebben ze nog maar af te wachten of en waar je het laat repareren.
Het enige nadeel is dat die schadeherstelbedrijven al 70,- euro vragen voor een offerte, wat ze dan in 5 minuten doen…. Dat geld krijg je dan alleen terug als je het bij hun laat maken..
Panda999 zegt
@chrisej2: feit! Carglass vraagt minimum €500 voor een voorruit, andere glas herstellers tussen de €250 a €300 voor dezelfde ruit!
lemster zegt
@maxidyne: Wordt nog steeds veel gedaan. Sowieso bedenken die schadebedrijven maar wat. Toen ik een deukje in m’n deur (Toyota) had kreeg de verzekering een rekening van €1350 oid voor het uitdeuken en overspuiten. Een deur, nieuw en in de juiste kleur bij Toyota: €250.
Het was toen een kwestie voor de verzekering en ik kreeg pas achteraf de rekening te zien en ik hoefde niets zelf te betalen, maar het voelde niet goed.
Ik fraudeer overigens zelf ook. In m’n laatste drie auto’s had ik na een paar maanden al een scheur in de ruit. Die hoor je officieel meteen te laten vervangen, maar ik doe het altijd pas zodra ik de auto in de verkoop zet. Anders kan ik elke paar maanden opnieuw. Ik voel me er niet schuldig over omdat ik de verzekering geld bespaar door maar één keer in de paar jaar een ruit te claimen, ipv meerdere keren per jaar.
87sandyd zegt
@maxidyne: Misschien gaat het nu wel anders. Maar als jij schade hebt aan je voorbumper en je wilt dat je motorkap ook mee wordt gespoten, dan trap je daar ook gewoon een deuk in. De taxateur keurt dat gewoon 9 van de 10 keer goed.
Maar zijn de verzekeringsbedrijven allemaal zo heilig?
dionijsb zegt
Echt een dropl*l vind ik je als je andere mensen uiteindelijk dus voor jou geld laat opdraaien.
fijnkonijn zegt
@dionijsb: Welcome to reality…
Rob zegt
En dan de schadeherstellers. Waar ik ooit was probeerde de verzekering ook te tillen. Want toen ik vroeg wat het ging kosten zei de hufter EUR 500. Toen ik vertelde dat het een verzekeringsverhaal was, begonnen zijn oogjes al te twinkelen. Uiteindelijke factuur naar de verzekering was EUR 1200…. Verzekeraar was gekke Henkie niet en keerde EUR 595 uit aan de schadehersteller. Vervolgens probeerde die hufter de overige EUR 605 op mij te verhalen, ondanks zijn mondelinge offerte (met getuigen) van EUR 500.
Uiteindelijk kreeg ik zelfs aanmaningen van het incassobureau. Zonder inhoudelijk toelichting. Behalve dat hij de mondelinge offerte niet kon herinneren. Right….
Heeft mij uiteindelijk 5 aangetekende brieven gekost, toen lieten ze gewoon niks meer van zich horen…. Ben ik vervolgens 5x de kosten van een aangetekende brief gaan claimen. Nooit een reactie van gezien ;-) En mij hebben ze, incluis mijn gehele familie, ook nooit meer in hun garage gezien. Hufters.
E550 zegt
@Rob: bestaat het bedrijf nog?
87sandyd zegt
@e550: jet cars schadeherstel
Rob zegt
@e550:
Zo groot is mijn familie nu ook al weer niet ;-)
Maar schijnen het alleraardigst te doen. Kwalitatief zit het ook wel snor daar. Hun beleid ben ik het ietsepietsie minder eens….
PeugeotGTI zegt
Oja dat zijn die verzekeraars die miljarden winst maken maar wel elk jaar de premies verhogen en dan vervolgens huilie huilie gaan doen omdat er mensen zijn die ook het maximale eruit willen halen. Stel je voor dat de topman zijn bonus van tien keer mijn jaarsalaris niet krijgt. Straks gaat hij voor een bank werken.
Waarom zitten jullie kortzichtige zeikerds zo te miepen over andere mensen terwijl het echte probleem bij de verzekeraars ligt? De kosten die zij maken zijn zo absurd hoog, daar komt de echte hoogte van de premie vandaan, niet van de gasten die voor een klein krasje hun hele bolide laten overspuiten.
Disclaimer: Ik zit bij Univé, die hebben geen winstoogmerk. En ja, ik krijg geld terug als het een goed jaar was.
stephano zegt
@PeugeotGTI: Geen winstoogmerk is niet per definitie beter. Deze zijn doorgaans juist minder efficiënt omdat ze geen incentive hebben om geld te besparen.
Jou reactie klinkt als die van een jaren 60 anti kapitalist die grote bedrijven als de grote vijand ziet.
PeugeotGTI zegt
@stephano:
Stem jij lekker vvd knul, ik ga eerst een joint roken en dan een boom knuffelen. Zolang die mag blijven staan van de vvd. Consumeer jij ondertussen verder zoals geleerd is?
saikol zegt
@PeugeotGTI: idd zo is het. Ik heb een simpele renault clio uit 2007 die wa casco verzekerd is.. Kosten: 67 euro per maand
lekkaah zegt
@PeugeotGTI: ps. die gasten maken verlies op autoverzekeringen.. verdiep je ajb ff in de cijfertjes, Jesse Klavert
PeugeotGTI zegt
@lekkaah: Ik beweer nergens dat ze winst maken op autoverzekeringen. Verdiep je eerst even in begrijpend lezen, Frans Bauer.
rickieev zegt
@PeugeotGTI: bijzonder.. Auto was ook verzekerd bij Univé, naast dat ze enorm duur zijn qua premie, is de schade afhandeling ook om te janken daar. En geld terug na een “goed” jaar?? Nog nooit van gehoord bij Unive?
Rick-dos zegt
Net alsof verzekeraars zo netjes zijn met het uitbetalen van schade en dergelijke. Als zij je kunnen naaien dan naaien ze je. Je drie keer verzekeren voor hetzelfde en je daar niet over inlichten wel de premies innen en als het dan tijd is om uit te keren dan gaan ze naar elkaar wijzen of wijzen ze je claim af.
Ook hebben die verzekeraars onderling afspraken met elkaar van hetgeen ze wel en niet van elkaar claimen en daar sta je dan als consument. Rechtsbijstand? My ass.
Hiermee wil ik het frauderen met autoverzekeringen niet goed praten, maar ik zou ook weleens een onderzoek andersom willen zien. En nemen ze dan ook maatregelen om hun service te verbeteren?
Denk het niet, want dat kost geld….
87sandyd zegt
@Rick-dos: Waarom zou je service verbeteren? Die 65 cent per minuut is wel lekker hoor.
Eerst 25 minuten in de wachtrij, vervolgens: goedendag waar kan ik u mee van dienst zijn? Ik heb schade. Oh, wat vervelend, wat is u kenteken? Geeft kenteken? Even uw dossier erbij pakken, heeft u een ogenblikje? Geniet anders even van deze t*ringmuziek 10 minuten lang, dan ga ik ff een bakkie doen.
Je bent zo een uur verder met die lui, en de meter blijft mooi doorlopen.
stephano zegt
Verzekeringsmaatschappijen van Nederland, lezen we even mee terwijl autoblog lezers hun zonden opbiechten?
TimD zegt
Ooit gehoord bij een schade hersteller: Hey Piet, zorg je even dat ik dit jaar nog op vakantie kan? Ik begrijp zulke mensen nooit .. Is het dan echt zo moeilijk om je eigen geld te verdienen? Of je auto laten “herstellen” bij piet beun en er vervolgens 400 euro aan over te houden? Maar wel slecht spuitwerk hebben… Bravo .. Knap werk hoor
TimD zegt
Oh en een tip: mijn vriendin heeft vorige maand een ongelukje gehad, ze knalde bovenop een BMW 5 serie, mijn vriendin had redelijk wat schade en die BMW enkel wat schammen.. Ik vroeg haar duidelijke foto’s te maken van de BMW.. Even later hebben wij door gekregen dat wat het schade bedrag zou zijn van die BMW… Hier zaten dus ook de parkeer sensoren bij… En op de foto was duidelijk dat deze BMW Geen sensoren had.. Gelijk even aangekaart en 2 dagen later kwam de schade 400 euro lager uit!
Ozan zegt
@timd: tja, blik versus vlees he. Ik vind het nog een prestatie dat je vriendin krassen op z’n auto heeft achtergelaten, had ze sieraden om?
TimD zegt
@ozan: ja, die van je moeder :)
Ozan zegt
@timd: oei, goeie comeback…
Ozan zegt
@timd: daarnaast was het niet een poging je vriendin belachelijk te maken. Ik vond je bewoording gewoon geinig.
E550 zegt
Flevoland het meest… Dat komt natuurlijk door het altijd zo gezellige Almere! I ❤️ Almere!
Wat betreft dat de mannen veel hoger scoren op autoverzekering fraude dan vrouwen. Vrouwen die willen frauderen met autoverzekering, overleggen het (denk ik) vaak eerst met hun man, omdat er relatief veel geld bij komt kijken en laten hierdoor dus hun man het regelen.
rickieev zegt
Grootste oplichters zijn de autoverzekeraars zelf… Altijd netjes premie betalen en mocht er een keer wat gebeuren dan betaal je na die gebeurtenis gewoon even nóg meer premie..
desjonnies zegt
Ik betaal bijna niets voor een slechte imitatie car-glass voorruit.
De originele, net zo duur bij mijn mannetje als bij car glass kost plots € 250 aan eigen risico.
Alleen gaat de originele weer jarenlang mee en de slechtere car-glass voorruit scheurt al als je een portier te hard dichtgooit.
Zelfde geldt voor hun preferente schade herstellers, leuk voor hun, maar het is MIJN auto en ik bepaal waar die wordt gemaakt.
Ze staan zelf aan de wieg van het frauduleus handelen, immers waarom sponseren ze een bedrijf al car glass wat gewoon mindere kwaliteit voorruiten levert ?
Dus is de hele schade wereld een broeinest van fraude dat mede door de verzekering maatschappijen in stand wordt gehouden !
730ld zegt
Euh ja schadeherstellers die kunnen er ook wat van. Haans uit Tilburg. Gewoon braswerk, veel vragen en dan ook nog moeilijk doen over een dorpel die vol deuken zat maar wel een nieuwe factureren. En dat soort bedrijven mogen geld verdienen, bah. Ik werkte destijds bij een verzekering dus ik kon meekijken in mijn dossier
v60germany zegt
Ik geef als tip; neem rechtsbijstand.
Dan hoef je de fraude niet zelf te claimen.
Helaas mijn eigen ervaring bij 2 verschillende auto’s. Mooi is anders, maar ik hou namelijk wel van krassen met een goed verhaal…