Het zijn vooral de dames die steeds vaker een auto op naam zetten.
Autohaters schermen er graag mee. Amerikaanse onderzoeken waaruit blijkt dat jongeren – steevast aangeduid als generation Y – niets meer geven om het bezitten van een auto. De jugend is immers 24 uur per dag online en kan zichzelf overal heen Uberen. Bovendien zorgen deelauto’s en andere communistische vervoersoplossing er altijd voor dat je wielen voorhanden hebt.
Om met de woorden van de VARA te spreken: is dat eigenlijk wel zo? Geldt dat ook voor Hollandse jongelieden?
Nou, nee. In de afgelopen tien jaar is het autobezit zelfs toegenomen, zo blijkt uit een white paper van VWE over bezit en deelauto’s. Was er in 1995 één auto op elke 2,7 inwoners, een decennium later is dat één auto op elke 2,2 inwoner. Stijging van 1,5 miljoen auto’s. Ook als we enkel naar jongeren tussen de 18 en 25 jaar kijken, dan zien we geen afname. Sterker, van deze groep bezat tien jaar geleden 16,6% een auto, per augustus 2015 is dat 17,2%. Schroom niet om dit de auto-dooverklarende media voor te houden als ze weer eens roeptoeteren dat jongeren enkel nog oog hebben voor iPhonetjes en hipster Ubers. Er zijn meer jongeren bijgekomen, dus uiteraard is ook in absolute zin het aantal auto’s toegenomen: van 266.261 in 2009 naar 288.607 in 2015.
Meer meisjes aan de auto
Hoewel meiden minder vaak dan jongens een auto bezitten [insert keukengrap:] vindt er wel een kentering plaats. Het autobezit onder de dames (18-25) is sinds 2009 namelijk aan het stijgen; van 12,4% naar 13,6%. Jongens hebben nog steeds de meeste vierwielers, met een aandeel van 59%, maar voor de groei van autobezit onder jongeren zij voornamelijk vrouwen verantwoordelijk.
Dan nu het obligate inkoppertje: de in landelijke provincies groeit het autogebruik het sterkst. Daar waar OV-verbindingen tekort schieten, is de auto de redder in nood voor onze jeugd met mobiliteitswensen. Zeeland gaat aan kop, gevolgd door Drenthe, Noord-Brabant, Gelderland en Friesland. Maar in alle provincies is groei te zien. Die was de afgelopen tien jaar in Zeeland het sterkst (+19,8%), gevolgd door Friesland (+12,5%) en Gelderland (+11,9%). (Voetnoot: het geringe aantal jongeren in Groningen kom door het grote aandeel studenten.)
Maar hoe zit het dan met al die jongeren die lyrisch zijn over deelauto’s? Wel, ze zijn er, maar in erg kleine aantallen. VWE berekend dat er momenteel 11.200 deelauto’s zijn in Nederland. Een schamele 0,1 procent van het totale wagenpark. Minder dan een kwart hiervan is van bedrijven als Greenwheels, Car2go en ConnectCar, maar deze vloten groeien nauwelijks nog. De rest staat op het conto van partciulieren die auto’s delen via SnappCarr en MyWheels. Die groep groeit nog wel.
gertjan2012 zegt
Béééétje off-topic, maar wat een held die Mastermilo82!
mashell zegt
@gertjan2012: Mastermilo? Het lijkt me meer iemand uit Ermelo die niet heeft opgelet op school.
e1000bmw zegt
@mashell: als ik me niet vergis is het een Brabo…
jack_abarth zegt
@e1000bmw523i:
Klopt, komt uit Alphen schuin onder Tilburg.
jassenroover zegt
@jack_abarth: Alphen! Bij mij in het dorp dus.
Arnoud zegt
@mashell:
Want mensen die er iets minder slim uitzien zijn ook werkelijk minder slim en kome uit Ermelo?
Mompelt de naam Stephen Hawking…
Arnoud zegt
@Original_Arnoud:
Niet dat Stephen Hawking uit Ermelo komt… Maar ziet er niet heel slim uit en is in werkelijkheid briljant.
rolov zegt
@Original_Arnoud: hoe ziet er een heel slim iemand uit dan?
mashell zegt
@Original_Arnoud: Nee. Helemaal niet, maar iemand die uit Ermelo komt en niet heeft opgelet op school is de perfecte kandidaat om op de zijn kant van zijn cross auto Ermilo te schrijven. Nu ik de grap moet toelichten zal ik maar niet vragen of je zelf uit Ermelo komt…
Arnoud zegt
@mashell:
Absoluut niet. Geboortegrond ligt een kilometer of vijftig verder de goede kant op.
autofanaat zegt
@gertjan2012: Maar waar blijven de filmpjes? Ze hebben al een hele tijd niks geupload.
saabmax zegt
@gertjan2012: hij komt uit Alphen. En ze zijn gestopt volgens de reacties op hun laatste video.
e1000bmw zegt
@saabmax: gestopt of over de kop gegaan…?
saabmax zegt
@e1000bmw523i: ze zeggen gestopt door onderlinge problemen
Rick-dos zegt
Sinds 2009 zijn er ook meer ongelukken, zijn de autoverzekeringen omhoog gegaan en durven moedertjes met kleine kinderen niet meer over straat…
Is geen seksisme is een feit. Zoek het maar op…
e1000bmw zegt
@Rick-dos: “No woman, no drive”…
jaguarjunk zegt
Suprise surprise.. Ken bijna niemand meer zonder auto/auto van de zaak als 20-jarige.
1audi1 zegt
@jaguarjunk: Ken juist niemand die wel een eigen auto heeft. Als student zijnde heb je dan ook alleen een fiets nodig. En als je een auto nodig hebt kan je altijd die van papa en mama lenen
knipperlichtje zegt
‘Deelauto’s en andere communistische vervoersoplossing’ Mooi gesproken Ricardo.
sanderm3 zegt
Allemaal van die truttenschuddertjes als de up aygo c1 etc zeker? Met maar 1 heilige optie.. USB aansluiting om hun dierbaar gekoesterde mobieltje te kunnen opladen.
Kartmans zegt
@sanderm3: ben al lang blij dat ik in mijn oude Opel Corsa B rijdt sinds ik mijn rijbewijs op mijn achttiende heb gehaald. Wat voor auto doet er op deze leeftijd in mijn inziens nog niet geheel toe. Uiteraard heb ik liever een mooiere, snellere en betere auto onder mijn kont. Maar als student is dat vrijwel onbetaalbaar op dit moment. Dus snap je negatieve toon niet helemaal.
janfr1908 zegt
@Kartmans: Prima auto hoor Corsa B die van mij is jammer genoeg twee weken geleden naar de schroot gegaan door een kapotte druklager maar wel een auto die je inderdaad prima naast je studie kan betalen. Veel plezier ermee verder!
Kartmans zegt
@janfr1908: thanks!
dawwg zegt
@Kartmans: Wat voor ’n auto doet er NOOIT toe, jong of oud; je moet die krengen voor jezelf kopen, niet voor je imago (t.o.v. de buren).
janfr1908 zegt
@sanderm3: Geen usb aansluiting in mijn auto hoor :P ja een Sigarettenplug met USB maar voor de rest gewoon alles via BT en de versterker etc.
mgmgb zegt
@sanderm3:
Waarschijnlijk wel, aangezien de heren/dames van de verzekeringsmaatschappijen het voor jongeren totaal onbetaalbaar maken om iets leuks te rijden, ook wanneer de verdere kosten ivm weinig kilometers enorm mee zouden vallen.
ariif zegt
In 2.5 uur heb ik mijn praktijkexamen… Hopen dat ik ‘m haal en dan in enkele jaartjes ook een eigen auto kan kopen?
bierbuik zegt
@ariif: succes!
janfr1908 zegt
@ariif: Succes! Hoop voor je dat je hem haalt ;)
nattekrant zegt
Wauw 0,6 % in 10 jaar. Schokkend nieuws…
rolov zegt
@nattekrant: 1,5 miljoen auto’s erbij in 10 jaar . Is dat wel schokkend?
yupyup zegt
Ik gooi er maar meteen een paar, niet op onderzoek gebaseerde aannames in:
– het ov is te duur, als je geen studenten ov hebt kan je beter met de auto.
– reistijd met het ov is te lang, tenminste, als je niet in het centrum van een stad hoeft te zijn. Met de auto kan je op bijna elke locatie prima komen
– het ov is onbetrouwbaar, veel uitval. Minder risico in de auto.
– auto’s gaan steeds langer mee. Een goedkope auto van 20 jaar oud kan je nog prima dagelijks gebruiken.
– en de auto is natuurlijk gewoon relaxed!
Ik snap het wel;)
Dutchdriftking zegt
@yupyup: Perfect omschreven, mijn reactie kan weer de prullenbak in.
dawwg zegt
@yupyup: En al die factoren geven je ook vrijheid (vooral buiten de grote steden waarin je alles per fiets af kunt); namelijk gaan en staan (ehh rijden) waar en wanneer je maar wilt, zonder afhankelijk van derden (vrienden, familie, OV) te zijn. Beste papiertje dat ik in mn leven gehaald heb (en ik heb een waslijst) …
janfr1908 zegt
20 jaar en twee weken geleden mijn andere auto op mijn naam gezet. Ideaal een eigen auto maar toch snap ik met de verzekeringspremie etc dat een hoop jongeren geen eigen auto nemen want goedkoop is het niet. Toch was ik erg blij met mijn Slopel die twee weken geleden vervangen is omdat een reparatie te duur werd.
Opvolger is trouwens een auto waar niet veel mensen fan van zijn maar ik ben erg trots op mijn Dacia Logan uit 2006 op mijn 20 jarige leeftijd.
Dimitriej zegt
@janfr1908:
Helemaal mee eens. Ik heb studenten OV én een auto. Auto is totaal overbodig maargoed, dat is dus hobby. Als ik mensen vertel wat mijn E34 525i me per maand kost wordt ik voor gek verklaard.
Maar ach, een petrolhead neemt dat voor lief. Dan maar wat harder werken in het weekend.
janfr1908 zegt
@Dimitriej: Precies! En ik word gematst met de verzekering door een kennis van mij maar voor de rest ja het is geen M5 maar ik kan gaan en staan waar ik wil en ben er ook zuinig op als we beter verdienen komt er wel wat anders maar nu rij ik lekker door in mijn roemeense karretje. Ride or die dan inderdaad maar meer werken :p
mgmgb zegt
Onder de studenten zie je dat alleen echte autogekken zoals ik een auto hebben, wanneer je studenten OV hebt en je geld ook aan bier uit kunt geven moet je wel heel erg fanatiek zijn wil je een auto bezitten. De dag dat het studenten OV eraf is, weet ik zeker dat de kaarten anders liggen. Wanneer vervoer geld kost, is er geen hond meer die in het veel te dure, smerige en onbetrouwbare openbaar vervoer wil zitten.
Dutchdriftking zegt
Achja, opzich niet heel gek. Als je oplet kan autorijden heel goedkoop zijn, en zeker buiten de randstad is het een meer dan logisch alternatief TOV het OV. Zeker aangezien je daar relatief kan doorrijden en de parkeerkosten goed te behappen zijn.
dewitt zegt
Sta hier niet van te kijken , openbaar vervoer is zo ruk en duur . Dat je wel een auto moet hebben of financiël beter kan hebben
3rdroww zegt
Ik mag niet Autorijden vd Dokter,dus heb ik nog nooit auto gereden en loop toch al tegen 40
3rdroww zegt
maar missen nee hoor ,fan van autoos dat wel