Weer een streep door de kalender. De fysieke autobeurs is in Parijs geannuleerd.
Het gaat niet zo lekker met die XXL indoor car meetings zullen we maar zeggen. Op de autobeurs van Frankfurt in 2019 vroeg iedereen zich al af of we ooit nog naar de grote autobeurzen van weleer zouden terugkeren. Niet in 2020 is in ieder geval hierop het antwoord. En de aanleiding is natuurlijk duidelijk. Het Corona virus trekt een streep door alle grote publieksevenementen in de eerste 6 maanden van 2020. Maar nu heeft ook de organisatie van de Paris Motorshow in september/oktober bekend gemaakt dat deze beurs niet door zal gaan.
Autobeurs Frankfurt en Parijs
De Autobeurzen van Frankfurt en Parijs pakten traditiegetrouw om het jaar de herfst. Het ene jaar gingen alle autojournalisten naar Frankfurt, het andere jaar naar Parijs. Nu heeft de Duitse organisatie daar al een einde aan gemaakt door aan te kondigen dat ze in 2021 naar München zullen verhuizen. Maar ook Parijs zal zijn deel niet na kunnen komen. De organisatoren kwamen gisteren met een statement dat “de beurs in zijn huidige vorm niet door zal gaan”. Sommige media geven daarop aan dat de beurs WEL door zal gaan maar niet meer in de huidige vorm. Als de organisatoren echter spreken van “geen fysieke displays van autofabrikanten”… Dan komt er dus geen beurs zoals wij hem kennen.
Dus wellicht kunnen Casper en Wouter in september weer een Autoblog on Tour video serie doen. Zoals ze ook voor de afgelaste Motorshow Geneve 2019 deden.
Economische gevolgen zijn de boosdoener
De organisatoren van de Mondial de l’Automobile zoals de motorshow in Parijs officieel heet hebben geen glazen bol. Dus ze weten niet of we in september nog te maken hebben met een verbod op samenkomsten. Wat ze al wel weten is dat Corona het economische klimaat zo heeft aangetast dat geen van de fabrikanten staat te springen. Of dit betekent dat ingeschreven merken zich hebben teruggetrokken is niet duidelijk. Maar de inschatting van de organisatoren lijkt ons niet zo heel erg gek.
We zijn benieuwd welke nieuwe beursvorm ze in Parijs uit de hoge hoed toveren. Dat zal een flinke opgave blijken te zijn. De investeringen voor de merken binnen de perken houden maar ook interessant genoeg zijn om het predikaat beurs te kunnen dragen. Vooralsnog is het nieuws simpelweg: De autobeurs van Parijs is geannuleerd!
bron: Reuters
foto: mondial-paris.com
ericd zegt
Vergeet die beurs maar. Tenzij de organisatoren ‘m kosteloos willen maken voor de fabrikanten. Daarbij, in het VK houden ze bijv. al rekening dat de lockdown nog wel zes maanden kan gaan duren. Dus tot aan oktober. Waarschijnlijk dat meer landen er ook zo over gaan denken.
rutgerg zegt
@ericd: lijkt mij sterk… in china komt alles nu weer tot leven na ongeveer 2 a 3 maanden. Daarnaast kun je mensen niet 6 maanden binnen houden. En de economie redt dat ook niet.
Edge zegt
@rutgerg: Het is dan ook wel zo dat het beleid in China totaal anders is dan hier in West-Europa. De landen om ons heen hebben als het ware opgebouwd naar een complete lockdown van de samenleving, terwijl China daar veel en veel sneller mee was. Onze “intelligente lockdown” zoals Rutte het noemt gaat nog niet zover als die in de landen om ons heen. Het zou mij totaal niet verbazen als het hier in West-Europa langer dan die twee à drie maanden gaat duren voordat we de anti-coronamaatregelen kunnen versoepelen.
Design_Driven zegt
Apart, want ik zou eigenlijk verwachten dat autofabrikanten juist wel weer naar buiten willen treden als het weer eenmaal mag, beetje positief nieuws brengen.
Mij hoor je niet klagen overigens want met alle beurzen die ik normaal bespoken bezoek en nu zijn uitgesteld wordt het nog een heel druk najaar en daar ben ik niet alleen in.
Dit is overigens wel potentieel goed nieuws voor de beurs van Beijing bijvoorbeeld die nu wat lucht heeft om het rond die tijd te organiseren zonder direct om primeurs te strijden. Ik verwacht dan ook dat de beurs in Beging dan ook begin September zal plaatsvinden, voor hun feest dagen eind September en begin October.
mashell zegt
Misschien luidt dit wel het einde van het concept autoshow als geheel in. Steeds minder merken deden nog mee. Nu moeten alle merken wat anders verzinnen om hun nieuws te presenteren, waarom daarna ooit nog terug keren op een beurs zullen de marketing afdelingen zich gaan afvragen?