Een stijging van het aantal pechgevallen in Nederland zorgt ervoor dat autobergers het razend druk hebben.
Matrixborden die op 90, 70 of zelfs 50 schieten en even verderop een rood kruis. Rijkswaterstaat die tijdelijk een rijbaan afschermt voor een (vracht)auto met pech. Het is bijna dagelijkse kost als je veel kilometers over de snelweg maakt.
Pechgevallen Nederland
Het is geen illusie, er zijn inderdaad meer pechgevallen in Nederland. Uit cijfers van Stichting Incident Management Nederland (SIMN) blijkt dat er in het tweede kwartaal van 2023 maar liefst 32.000 voertuigen met pech moest worden verplaatst. Dat is een stijging van 15 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2022. Het kwam uiteindelijk neer op 39.472 bergingsopdrachten in de maanden april, mei en juni 2023.
Oud wagenpark
Ook het bieden van hulp na ongevallen nam met 8 procent toe. Er kwamen 6.263 bergingen aan te pas in het tweede kwartaal van 2023. Secretaris Ivo Wildenberg van de SIMN zegt tegenover de Telegraaf dat de pechgevallen vooral komen door de vele oude auto’s op de weg. Het Nederlandse wagenpark is vrij prehistorisch te noemen. Mede omdat nieuwe auto’s peperduur zijn (en alleen maar duurder worden) blijven mensen langer doorrijden in hun oudere gebakje. Combineer je dat met verstek laten gaan op het plegen van tijdig onderhoud en een pechgeval is zo een feit.
Ondergetekende heeft dit jaar ook een berger nodig gehad. Ik kwam met mijn Lexus IS250 (2006) met pech te staan door een overleden dynamo. Dat is overigens zo’n 6 maanden geleden. Sinds de nieuwe dynamo geïnstalleerd is draait de youngtimert weer als een zonnetje. En nee, in dit geval is er niet bezuinigd op onderhoud.
Naast het feit dat Nederland een oud wagenpark heeft, is het autoverkeer op de weg ook toegenomen. Dat maakt de kans op pechgevallen nu eenmaal groter. Het wagenpark is met enkele honderdduizenden auto’s toegenomen.
Elektrische auto’s
Het zijn niet alleen oude auto’s die voor problemen zorgen. Ook gloednieuwe elektrische auto’s krijgen geregeld te maken met de berger. Een oorzaak weet Wildenberg niet te geven. In tegenstelling tot auto’s met een verbrandingsmotor, moeten EV’s altijd met vier wielen van de weg versleept worden.
Daardoor kunnen dit soort auto’s niet met een sleepkabel naar een parkeerplaats worden gebracht. Dit resulteert in het feit dat een pechgeval met een EV, om wat voor reden dan ook, opgelost moet worden met de komst van een berger.
En straks..
Aan de drukte komt voorlopig geen einde. Wildenberg verwacht alleen maar meer ellende. Het is nu zomer. Straks in het najaar met files, slechte weersomstandigheden en drukker verkeer zullen het aantal pechgevallen alleen maar toenemen. Het vierde kwartaal zal topdrukte betekenen.
Johanneke zegt
Zo’n overleden dynamo, dat kan iedereen gebeuren met een oudere auto. Ik heb ook 1x met pech gestaan, koelvloeistofhuisdinges kapot. Lekte, motor temperatuur liep op. Gelukkig had ik een fles water mee, dus kwartiertje achter de vangrail gewacht, anderhalve liter water erin, en naar het tankstation om meer water te kopen. Was 20 min later thuis.
Afgelopen zaterdag nog, afslag velperbroek. 20 jaar oude saab in de vangrail, linkervoorwiel was eraf gelopen! Man wat hebben die een mazzel gehad. Eerst met 100 over de snelweg, en met aanremmen voor het stoplicht ging het mis, zo te zien waren ze met 30 ofzo in de vangrail terecht gekomen.
rwdftw zegt
Je zal toch naar je werk moeten. Prijzen voor onderhoud, onderdelen en benzine vliegen de lucht in, en als je onderhoud wil mag je achteraan in de rij aansluiten want iedereen heeft het druk. Het gevolg is uitstelgedrag en op een gegeven moment nekt dat je.
Op weg naar de sportschool kom ik langs een schadeherstelbedrijf. Laat ik het zo zeggen, ik heb het parkeerterrein nog nooit zo vol zien staan. Ook “Maak het niet erger, bel een berger” TowTruck Tim geeft aan dat hij het nog niet eerder zo druk had.
Johanneke zegt
Mijn apk loopt 8 december af. Garage zit de komende 2.5 maanden al vol. Dus heb vorige week maar mooi de afspraak gemaakt voor half oktober. Niet normaal toch, 2.5 maanden de agenda al vol.
dawwg zegt
Dan ben je wel heel tevreden over die garage neem ik aan ? Anders zou ik een andere zoeken; ik kon met 2 weken terecht bij mijn vertrouwde garage …
Johanneke zegt
Ja is echt een topzaak. Zo’n vieze oude garage met maar 3 bruggen waar een stuk of 5 mensen werken met opgeteld 120 jaar werkervaring. APK en kleine beurt voor 139 euro, altijd eerlijk.
Ze zitten zo vol omdat ze en zo goed zijn, veel naamsbekendheid daardoor, maar tegen de limieten van het pand aanlopen. Is een zeer bekende naam in de omgeving. En ze hebben mijn oude Galant in hun collectie 😉
S zegt
De regering wil de uitstoot van auto’s minderen. Maar met een prehistorisch wagenpark gaat dat niet lukken. Auto’s zijn voor de meeste om privé te kopen veels te duur. Bijna alle electrische auto’s zijn van de zaak. De pech gevallen zullen dan ook wel aanhouden.
Frankypanky zegt
Tja,
De Nederlandse overheid en visie … Nogal een contradictie
Joost zegt
Same here! Yougtimer die netjes onderhoud krijgt, maar dan nog kan er iets gebeuren. Bij mij krukaslager en/of waterpomp die vastliepen.
Tegelijkertijd: als ik auto’s aan de kant van de weg zie staan, zijn het vaak behoorlijk nieuwe! Electronics dingetje?
Neuf-Trois zegt
Probleem bij EV’s is naast elektronische componenten vaak ook softwarematig.
Corrupt software regeltje kan zomaar tot de vreemdste problemen leiden die de garages niet opgelost krijgen omdat ze geen/ of niet voldoende programmeurs en kennis in huis hebben.
Dit is een van de problemen waar de conservatieve automobiel sector heel snel een oplossing voor zal moeten vinden anders staan wij straks nog veel vaker ongewenst stil met z’n allen. Want laten we eerlijk zijn, deze cijfers zijn leuk maar achter elke auto met pech staat iemand die daardoor te laat of niet naar zijn, werk, afspraak, school, date, uitvaart of wat ever kan. En een hoop gezeik en gedoe heeft om het weer op te (laten) lossen.
Ook al heb je recht op vervangend vervoer duurt het altijd wel weer een paar uur voordat je weer op weg kunt.
Johanneke zegt
Ken je dat verhaal van een garage die mclaren f1’s in onderhoud heeft. Hebben nog een commondore computer uit de jaren 70 of 80 staan, want enige die met die auto kan communiceren. Hoop dat er iets van een standaard is tegenwoordig, want anders wordt het knap lastig allemaal om een oude auto op de weg te houden.
Edit:
Even gezocht op google, ze hebben een 1992 compaq laptop nodig om een mclaren f1 te kunnen onderhouden 😂
sabrerator zegt
Dat is ook zo, ja. Heb ik inderdaad gelezen. Ook McLaren zelf koopt overal ter wereld oude Compaqs op om te refurbishen of voor de onderdelen.
marcomanta zegt
Tja, het wagenpark wordt steeds ouder en dat gaat nog wel even door. De EV’s die vrijkomen na de leaseperiode, die gaan allemaal de grens over, met dank aan de hoge wegenbelasting vanaf 2025 en verder, een nieuw instapgebakje is al gauw 15k, daar heb je schitterende 4e hands auto’s voor, maar ja en dan.
potjak zegt
Toch kan het inderdaad altijd gebeuren. Altijd de auto’s in goed onderhoud gehad en op een ijskoude winterse dag deed de auto helemaal niets meer. Dode accu. Sta je dan, kwam er ook een berger. Werd niet afgesleept maar werd terplekke verder geholpen zodat ik in ieder geval thuis kon bereiken.
p3r0x zegt
Met een nieuwe auto kunnen ze onderweg ook niets meer. Noodreparaties zijn meestal niet mogelijk en een (fatsoenlijk) reservewiel zit er ook niet meer in. Laat staan de kennis om deze te monteren.
Fernando zegt
40% van de defecten zijn niet eens van technische aard maar fout in de computer, defecte sensor.
Auto´s van na 2000 zijn uitgerust met computer en sensoren die enkel voor frustraties, defecten en kosten zorgen.
Hoe jonger de auto hoe meer prullen erin.
Doe 70k km per jaar en meestal zijn het recente quto´s die op de pechstrook staan.
mashell zegt
Haha. Auto’s worden juist steeds betrouwbaarder. Vooral dankzij de elektronica. Uiteraard zijn het vooral nieuwe wagens die je op de pech strook ziet staan, nieuwe wagens rijden veel meer dan oudere wagens. Je genoemde 70k kilometers per jaar ga je echt niet doen in een auto van 15 jaar oud.
sabrerator zegt
Ik doe er 40.000 per jaar in een auto van 17 jaar oud.