Geen accijnsverhogingen, zelfs een beetje BPM-voordeel, maar dankzij de BTW-verhoging en indexering betalen automobilisten gedurende het komende jaar toch steeds meer. Wat de overheid in totaal aan auto-gerelateerde belastingen vangt?
Brandstofaccijns is in Nederland een vast bedrag. De cru is echter dat wij over de accijns ook 21% BTW betalen. Op dit moment bedraagt de accijns op benzine €0,736, diesel-rijders betalen €0,437 accijns en LPG-rijders zijn met slechts €0,0935 accijns het goedkoopst af. Tel deze accijns bij de ‘kale’ brandstofprijs en inkomsten van de pomphouder op, vermenigvuldig dit met 1,21 en je zit op het uiteindelijke kostprijs aan de pomp.
Na een inflatiecorrectie voor 2013 (2,2%) van de brandstofaccijnzen liggen deze op €0,752 (benzine), €0,447 (diesel) en €0,0956 (LPG). De BTW telt daar 2-16 cent belasting bij op en uiteindelijk staan er voor 2014 ook accijnsverhogingen van 3 en 7 cent op LPG en diesel in de planning.
Ten opzichte van het begin dit jaar tellende 19% BTW tarief betalen we (brandstofprijs niet meegerekend) over een week ruim 3 cent (4%) extra belasting. Dat lijkt weinig, tot je erachter komt dat de inkomsten uit alleen de belasting op Euro 95 ruim 5 miljard euro bedragen. In dat licht betalen we in 2013 minimaal 200 miljoen extra aan benzine-accijnzen.
Hoewel er de afgelopen jaren flink aan het wegennet is gewerkt overstijgen de inkomsten aan autobelastingen de uitgaven aan infrastructuur (ruim). Dit jaar bedragen alleen de belasting-inkomsten op brandstof ongeveer 10 miljard. Nieuw-verkopen (BPM+BTW) leverde ongeveer 3 miljard op. Met de wegenbelasting schraapte de overheid 3,6 miljard bij elkaar. Totale verwachte inkomsten aan auto-gerelateerde belastingen in 2012: €19,5 miljard. Totaal aan uitgaven hoofdwegennet, spoor en regionale/lokale infrastructuur: 6,1 miljard.
Het zet een en ander in perspectief. De belasting op brandstof in 2013 stijgt flink ten opzichte van 2012. Inkomsten zijn flink en minder dan een derde vloeit terug naar de infrastructuur. Dat weet RutSom toch aardig te verkopen? (bron: BOVAG)
lincoln zegt
met rekeningrijden wordt het allemaal veeeeeel goedkoper ..
maar dat wilden jullie niet ..
eigen schuld dikke bult ..
Thomasio zegt
@lincoln: Als jij een apparaat in je klassieker (tenminste ik denk dat je die hebt :P ) wil inbouwen die je overal volgt zodat ze je kilometerstand kunnen opnemen, ga je gang. Maar er zijn gelukkig een hoop mensen die nog wel een beetje om hun privacy geven.
Thomasio zegt
@Thomasio: And yes i’m feeding the Troll :P
jrk68 zegt
@Thomasio:
Als je privacy je heilig is zit je niet op het web….
Thomasio zegt
@jrk68: Want op het web zien ze dat ik elke dag met mijn auto langs de hoeren rij? (ervan uitgaande dat ik geen smartphone in mijn zak heb zitten opdat moment). Alles wat je op het web doet, daar moet je vanuit gaan dat je het openbaar maakt. Maar ik vind auto rijden daar niet onder vallen (tenzij je zelf op het internet zegt, ik rij met kenteken 123 xx bla naar de blabla straat).
jrk68 zegt
@Thomasio:
Denk ff verder dan auto’s alleen….
En idd door je telefoon kunnen ze ook vrij nauwkeurig zien waar je uithangt, mochten ze dat willen.
Thomasio zegt
@jrk68: Niet als je nog gewoon een prepaid hebt, die niet aan jouw naam is te linken…
harie zegt
@Thomasio: Mensen die zo aan hun privacy hangen hebben last van grootheidswaan… Alsof Jan Modaal zo’n spannend leven heeft dat we het zouden moeten verbergen omdat het ’t daglicht niet kan verdragen… :-)
lincoln zegt
@Thomasio:
nope .. niemand geeft om zijn privacy in NL ..
en hebben daar vreemd genoeg nog vrede mee ook ..
ook jij staat op minimaal 100 punten ergens geregistreerd ..
en dat is niet (ook al beweren ze anders) om je privacy te waarborgen ..
Thomasio zegt
@lincoln: Dus als het al zo erg is, dan hoeft onze eigen overheid het toch niet nog erger te maken? Het gebruik maken van het web is mijn eigen vrije keuze, en dat zijn allemaal commerciële bedrijven die ik (zogenaamd) zelf toestemming heb gegeven om mijn gegevens op te slaan. Als ik wil auto rijden, vind ik het overdreven dat ze alla de ov-chipkaart precies zouden bijhouden waar en hoelaat ik ergens ben geweest, alleen maar ter bevordering van hun eigen administratie. Ik snap dat de privacy in het geding is bij vele zaken in het leven, maar ik vind het pas echt zwak dat je dan ook maar overgeeft aan alle initiatieven die dat nog verder willen inperken. Liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Emile_Benz zegt
@Thomasio: Dat de overheid je km-stand weet, is niks mis mee. Gebeurt toch al… APK anyone…
Thomasio zegt
@Emile_Benz: Daar gaat het ook niet om, het gaat erom dat ze precies weten waar en hoelaat je ergens rijd…
Emile_Benz zegt
@Thomasio: Wel handig als je auto gejat wordt. Volgsysteem van de staat…
Thomasio zegt
@Emile_Benz: Hahaha ja dat wel, maar wedden dat je de gegevens van je eigen auto pas hebt als hij al gedemonteerd is in Polen :P Want de gegevens van je eigen auto opvragen kan niet zomaar i.v.m. privacy ;)
dawwg zegt
@Thomasio: Inderdaad, de overheid heeft het alleenrecht je privacy te schenden, en ze gaan over lijken om dat zo te houden :(
bempi zegt
@lincoln: Weet je wat veeeeeeeeeeeeel goedkoper is, als jij mij rekeningen gaat betalen. :)
lincoln zegt
@bempi:
als dat rekeningrijden door had gegaan ..
dan had ik katvanger voor heel NL geweest ..
zonder blikken of blozen ..
rufctr01 zegt
@lincoln: echt niet, de kmprijs wordt gewoon opgeschroefd als ze iets tekort komen. En daarbij gaat de brandstof ook gewoon omhoog. Het kabinet zal niet gauw iets bedenken waarbij de automobilist een voordeeltje zal krijgen, dat moet je na al die jaren ondertussen wel eens doorhebben.
mister zegt
Kon men die foto niet draaien :)
mout zegt
@mister: Dan staat ‘even bukken’ op zijn zijkant ;-)
Megakix zegt
@mister: *doet PC kantelen* :)
lincoln zegt
20 miljard .. LOL ..
daar kan je heel NL voor asfalteren ..
en belijnen ..
mout zegt
@lincoln: Nou, belijnd is het allemaal wel, in aangeharkt NL
j00rs zegt
Ik heb gisteren een auto gekocht, dus ga voortaan ook Rutte zn broekzakken vullen. Ik zou bijna spijt krijgen van mijn stem…
dennisr zegt
@j00rs: Wat voor een is het geworden?
j00rs zegt
@dennisr: Een Alfa Romeo 147 Selespeed ;)
RubenPriest zegt
@j00rs: Dat je uberhaupt nog geen spijt heb van je stem..
lincoln zegt
@j00rs:
op wie heb je gestemd .. the douche or the turd ??
norge zegt
Bukken? Hoofd schuin houden bedoel je?
Emile_Benz zegt
Zoals @sacha ooit in een recensie (ik dacht van de Brabus Rocket) zei: “Wij bukken niet voor de groenen…en rapen al helemaal niet hun zeepje op.”…
troublesome88 zegt
*draait zijn hoofd eventjes alvorens hij gaat lezen*
flippert zegt
Er is een oplossing: een ’86 er 190d!!
faalhaas zegt
@flippert: betaal je dan opeens geen brandstofaccijns?
flippert zegt
@faalhaas: nee, dat betaal je pas vanaf bouwjaar 1987!!!
cabriothijs zegt
Ik blijf lekker in DLD wonen.. € 108,- belasting per jaar voor een gasbak… :P
HZW zegt
Ondanks al die bedragen staan we nog elke dag in files.
Dus wat mijn betreft is auto rijden nog steeds niet duur als we nog elke dag files hebben.
Ze moeten eerst eens beginnen met al die woon-werk vergoedingen af te schaffen.
Als je zo nodig in Groningen wil wonen en werken in Rotterdam moet je ook lekker zelf voor je woon-werk kosten opdraaien.
Alwood zegt
@HZW: of ze zouden een groter deel van die 20 miljard moeten besteden aan het fatsoenlijk & betaalbaar maken van OV.
Joerek zegt
@HZW: Niet duur als je elke dag in de file staat? Dat vind ik omgekeerde wereld. Ik vind, als je in de file staat, je weinig waar krijgt voor je geld. In die zin is het dus duur.
rufctr01 zegt
@HZW: bullshit wat je zegt over woon-werk verkeer! Er zijn bedrijven die met regelmaat verhuizen, werknemers worden met regelmaat overgeplaatst. Ik weet niet wat voor een salaris jij hebt, ik kan niet elke 2-3 jaar verhuizen omdat mijn baas mij ergens anders wil hebben. En daarbij is er een trend om bedrijven zo ver mogelijk van het station te bouwen omdat de grond goedkoper s.
Thomasio zegt
@HZW: Haha, En de overheid heeft zelf woon-werk-verkeer niet totaal in de hand gewerkt wil je zeggen (Amsterdam-Almere? Den Haag-Zoetermeer-Ypenburg?). Ze hebben het destijds zelf gepromoot en mensen gestimuleerd om ergens anders te wonen dan waar ze werken en nu breekt het ze op in slechte tijden! Maar wel aardig dat je zo met ze meedenkt, wanneer ga jij je eigen (gedwongen) verhuizing betalen omdat je van je werkgever naar een ander filiaal bent verplaatst?
eindbaasje zegt
last van me rechter nekspier :P
xiran zegt
Van dat geld kan je al het ov gratis maken, hiermee los je het fileprobleem op en creëer je werk in het ov. Win win voor iedereen.
Thomasio zegt
@xiran: Het ov hebben we geprivatiseerd, als we het gratis zouden maken, betekend het dat we commerciële bedrijven gratis geld geven (oftewel de een voortrekken voor de ander) dan maakt de overheid oneerlijke concurrentie mogelijk (wat ze zowiezo al doen). Wat ik eigenlijk wil zeggen: we hadden het OV nooit uit handen moeten geven, want we hebben er nu totaal geen controle over (als bijvoorbeeld meer mensen van het ov gebruik zouden maken, dan faalt het zwaar omdat ze daar geen capaciteit voor hebben en als de overheid dat wil aan pakken, is het oneerlijke concurrentie :P ). Maarja zo gaat dat wel met meer dingen in Nederland…
xiran zegt
@Thomasio: de nederlandse staat kan natuurlijk ook de geprivatiseerde bedrijven weer veranderen naar staatbedrijven . De ns was zo een staatsbedrijf en de grote stadsvervoerbedrijven zijn dat nog steeds. Ik weet dat er nog kleintjes zijn die soort van commercieel opereren, daar moet altijd geld bij van de provincie. Het plan om het commercieel te maken is mislukt dus waarom niet terug veranderen naar de oorspronkelijke situatie. Ik zeg niet dat het vroeger beter was maar het kan nu wel een stuk beter dan het huidige ov beleid.
tweede_woning zegt
zo zie je ze niet meer in het wild , nu gaan we op het 45 ste levensjaar voor nieuwe knietjes en/of heupjes.
xilver zegt
Lang leve een laptop….
Megakix zegt
@xilver: of ctrl-alt-pijltje :)
potver7 zegt
@Megakix: in Firefox gewoon: rechtklikken, dan View Rotated Image… krijg je nog een groter plaatje ook :)
xilver zegt
@Megakix: Thx! Weer iets nieuws bijgeleerd, maar hoe je het ook draait en keert, het blijft een prachtig aanzicht :p.
kaasboerin zegt
Yep, en het is 1 teringzooitje overal, kan de bomen door het bos niet eens meer zien, wirwar van afzettingen, zand op de weg, dan weer die baan dan weer de andere dan weer 1 baan…
Is het een jaartje klaar, weer hetzelfde verhaal voor een aantal jaar..
bass zegt
Waw mooie foto ;)
mashell zegt
@bass: Handige zet om een artikel over een saai en best wel open deur onderwerp toch aantrekkelijk te maken. Natuurlijk een klassieke methode maar deze blijft werkzaam.
spykerboy zegt
als ze maar rond de 6 gaan uitgeven waarom zouden we in godsnaam die andere 13 nog moeten betalen, ik verwacht wel als het voor autos is ook aan autos uit besteed word en niet aan andere shit! omlaag dus met de belastingen voor auto gerelateerde dingen!
xxxx zegt
Beter stemmen in het vervolg bij de verkiezingen.
Gelukkig tank ik meestal in Belgie. Scheelt dertig cent de liter voor euro95.
camber24 zegt
Alwood, doe die foto goed!!!!!
midasracer zegt
Yep, in dit land wordt je als werkende keihard genaaid. Daarom werk ik tegenwoordig wat minder hard (=minder geld verdienen) en krijg als compensatie daarvoor een paar mille huursubsidie (want minder inkomen). Makkelijker kunnen ze het niet maken. Dus ben je een YUP of anders hardwerkende hoog potentiaal, ontvlucht dan dit land. Ik ben te oud om nog te emigreren dus verlaag me wel langzaam tot onrendabele.
HZW zegt
De auto is de melkkoe van Nederland om al het andere “wanbeleid” van de regering te bekostigen.
Er gaat nog steeds veel te veel geld het land uit.
Om nog maar te zwijgen van de Euro kosten die in de toekomst alleen maar hoger worden.
Zwitserland, UK en de skandinavische landen hebben er heel slim aangedaan om niet in de Euro te stappen.
gj8003 zegt
En ons kwartje van Kok dan? Na al die jaren wil ik die kwartjes onderhand wel eens terug!!! Graag ineens overmaken dan scheld ik de rente kwijt :-)
Emile_Benz zegt
@gj8003: dat kwartje is, na omrekening naar de euro en inflatie meegerekend, zo onderhand een volle euro…
…hoewel ze in Den Haag juist andersom zullen redeneren en er vanuit gaan dat het niks meer waard is…zoals elk woord van een politicus…
kingdecay zegt
Yummie, da’s een verdomd lekker kontje… :D
bmwuberalles zegt
Graag een link naar high-res foto kontje…
T16 zegt
Die accijns verhoging op LPG van 9,35 cent naar 16,35 is echt extreem hoog. LPG wordt zo ruim 10 % duurder aan de pomp omdat er ook BTW over accijns wordt geheven (echt heel ziek dit). Onbetrouwbare (r)overheid! Deze verhoging is ordinair graaien ten koste van een kleine groep, en houdt geen enkele pas met de prijzen in het buitenland. Verder is LPG de schoonste brandstof dus er is geen enkel excuus voor deze verhoging. Waarom ze dit verzonnen hebben weet ik niet maar ik vermoed dat ze een paar miljoen te kort kwamen. Belachelijk om dat op de LPG-rijders af te wentelen en ik ben helemaal klaar met NL, ik had verdomme net een LPG-installatie aangeschaft. STOM, in NL is de overheid onbetrouwbaar en de automobilist een melkkoe die tot de laatste druppel wordt afgemolken.
murdock85 zegt
@T16: Mee eens. Heb sinds 6 maanden LPG en heb daar totaal geen spijt van, alleen een beetje jammer dat ze zo die prijzen flink verhogen… Ik rij veel en had de LPG inbouw na 2 jaar kunnen terug verdienen, dat zal nu wel een paar maanden langer duren.
Het lijkt er trouwens op dat die accijns nu al is verhoogd op LPG, gezien de landelijke adviesprijzen. LPG was altijd 95 a 100 cent goedkoper dan benzine, dat is op dit moment nog maar 88 cent! LPG staat nog steeds bijna op de hoogste prijs ooit, echt belachelijk!
bmwuberalles zegt
Graag een link naar high-res foto kontje… Artikel zelf boeit me niet…
Emile_Benz zegt
@bmwuberalles: vroegah was dit allang gedaan… Was het niet door de redactie zelf, dan wel door een reaguurder.
Kun je nagaan hoe gezellig het toen in deze virtuele Autokroeg was. Praten over auto’s, lekkere (blote) dames, uiteraard met het nodige beeldmateriaal. Het kon allemaal…mits na een bepaald tijdstip. De redactie deed er zelfs aan mee. Die goede oude tijd…
Megakix zegt
@Emile_Benz: we hebben @sir af en toe nog…die ons autoliefhebbers verwend met ‘bijprodukten’ van hoog niveau :) Maar dat is het inmiddels wel zo’n beetje…. :(
T16 zegt
@bmwuberalles: URL: http://i179.photobucket.com/albums/w289/qqmustangjasonqq/Rides%20and%20K/9b920824.jpg
T16 zegt
@bmwuberalles: Rest staat hier en heel toevallig, veel BMW´s.
http://www.yellowbullet.com/forum/showthread.php?t=435373
ancak zegt
neck exersise
mashell zegt
Belasting omhoog, natuurlijk wat had je anders gedacht? Was het ooit anders? Waar ik me zorgen om maak is het meisje, krijgt zij zo geen blaasontsteking?
CapsLock zegt
@Alwood:
Ik moet toch even de spellingsnazi uithangen. Bij voorbaat excuses :p
“De cru is echter dat wij over de accijns ook 21% BTW betalen.”
Dat moet toch echt “De crux” zijn. Cru is iets heel anders.
Verder is dit bericht natuurlijk eigenlijk geen nieuws he. We worden al jaren genaaid waar we bijstaan.
CapsLock zegt
@CapsLock: bij SPATIE staan natuurlijk. Minder bier, meer correcte spelling dankuwel.
Megakix zegt
@CapsLock: check…cru = wreed…crux = belangrijkste punt.
sfanlover71 zegt
het moet stoppen met omhoog autobelasting!!! het kan toch niet. echt gestoord van regering. misschien petitie tegen autobelasting omhoog??