Als we Pirelli mogen geloven dan is in 2020 een gemiddelde autoband 21 inch groot, maar wel een stuk smaller dan wat we nu gewend zijn. Zeg maar een soort fietsbanden.
De laatste jaren zagen we op conceptcars al steeds vaker (extreem) smalle banden voorbij komen. Zoals bij de BMW i3 en i8, Audi Urban Concept, Volkswagen XL1 en de Toyota i-ROAD.
Waarom? Omdat banden steeds ‘stiller’ moeten worden en dat gaat gemakkelijker als banden smaller zijn. Momenteel zijn banden gemiddeld 16 inch, maar in 2020 zou dat dus zijn toegenomen tot 21 inch.
Volgens Pirelli worden de regels in 2016 al strenger en in 2020 nogmaals. Wen dus maar alvast aan die rare smallle hoge banden. Een voordeel is wel dat je straks dezelfde banden onder je auto en fiets kan gebruiken. (via: goauto.com.au)
mbfanatic zegt
Mooi! Gelijk minder aquaplanning!
autobart zegt
@mbfanatic: Ik hoop dat je ‘aquaplaning’ bedoelt, want water, dat zit natuurlijk niet in de planning hè…
autobart zegt
http://www.carsuk.net/wp-content/gallery/audi-urban-concept-official/audi-urban-concept-10.jpg
Als de toekomstige auto’s er uit gaan zien als dat Audi Urban concept, vind ik het geen probleem. Die heeft smalle wieltjes en ziet er geinig uit!
sacha zegt
Gelukkig gaat mijn G nog minstens 20 jaar mee en heb ik geen last van deze onzin.
autobart zegt
@sacha: Een G-klasse gaat veel langer mee, die wagens zijn praktisch onverwoestbaar…
jippie zegt
De auto als statussymbool is aan het verdwijnen. En dat is ook niet zo verwonderlijk met auto’s die er steeds suffer uit gaan zien. Opgedrongen door steeds strengere regels van overheden. Jammer!
trigger565 zegt
Aftermarket wheels van de toekomst…
trigger565 zegt
@trigger565:
trigger565 zegt
@Autoblog tip aan Autoblog: de code om foto’s op normaal formaat te posten staat niet langer boven het reactieveld, is het mogelijk die terug toe te voegen?
bungabungastig zegt
rotarypowah zegt
@bungabungastig: thanks!
rotarypowah zegt
@trigger565: daar is heel vaak om gevraagd, maar heb er zelf nog geen antwoord op terug gelezen. Zwijgen is vaak toestemmen, dus misschien komt ’t ooit terug bij een volgende make-over..
C220AMG zegt
@rotarypowah: jawel er is afgelopen week een keer antwoord op gegeven De tag terugplaatsen wilt autoblog niet omdat er teveel “off topic” plaatjes geplaatst werden. Desalniettemin werkt de image tag nog wel
autobart zegt
@trigger565: Dat is wel met stipt de grootste foto die ik ooit gezien heb, al heb ik een vermoeden dat het over fietswielen gaat.
bempi zegt
Altijd fijn veel grip voor hartje winter.
S8-2000 zegt
Over rijden op dunnere banden gesproken: Must See deze video van Chris Harris: http://www.youtube.com/watch?v=HPh90yNX-mY&list=WL41A60D1B961DE3A5
toroloco zegt
@s82000: Thuiskomertjes?!? Straks is de maximum snelheid op onze wegen 70 km/h, we rijden dan allemaal met thuiskomertjes. ;-(
rotarypowah zegt
Dus we gaan weer terug naar 100 jaar geleden. Net als met elektrische auto’s. Toen heel normaal, nu hip en modern. En straks fietsbandjes onder de auto ook.
Nog even en het internet wordt vervangen door telegrafie.
bigcar zegt
Ik snap het principe niet helemaal, denk ik…
Hoe dikker de banden, deste meer grip (meer tractie, handig bij auto’s met veel vermogen)*, dus hoe smaller de banden, deste minder tractie. Is dat de reden dat die dingen ‘groter’ in diameter moeten worden zodat je grip behoud?
Iemand die het wel snapt?
*behalve in sneeuw..
SimonMc zegt
@bigcar: Meer grip? Niet echt…Vermogen wordt beter op de weg gezet, en met auto’s met veel vermogen op de achterwielen, heb je inderdaad liefst brede achterbanden omdat je anders je banden oprookt in no time.
Maar minder tractie in bochten? No way. Heb bv eens een Ferrari 360 gezien, en vooraan liggen banden van 215 breed. Zo breed zijn mijn banden !
Maar geeft niks, is een veel gemaakte fout van mensen.
Femme zegt
@SimonMc: …en waarom denk je dat een achterwielaangedreven auto met brede banden het vermogen beter op de weg brengt? Juist ja, omdat die banden meer grip bieden. De voorbanden doen minder (geen aandrijfkrachten) en kunnen daarom minder breed zijn. Ook zorgt een minder brede voorband voor een veiliger (meer onderstuurde) wegligging. Als je onder die Ferrari 360 smalle achterbandjes legt gaat hij bij het geringste dwars, zie hierboven gelinkt filmpje van Chris Harris in een C63 AMG op fietsbandjes. Zo’n fietsband biedt niet genoeg tractie om te kunnen versnellen en tegelijkertijd laterale grip te bieden om op koers te blijven in een bocht.
boomhauwer zegt
@Femme: ferrari monteert nu vooraan op de f12 255/35zr20 en op de laferrari maar liefst 265…voor de laterale krachten op te vangen tijdens bochten
alassad zegt
Is het niet zo dat hoe groter de diameter/omtrek van de wielen (+banden), hoe sneller je gaat bij hetzelfde aantal omwentelingen? Waarom rijden we niet nu al op 40 inch banden?
SimonMc zegt
@alassad: Ja klopt normaal wel, alleen zou ik denken dat de motor meer moeite moet doen = hoger verbruik.
Hubert zegt
@alassad:
Zou hetzelfde zijn als een extreem lange zesde versnelling.
De motor trekt dit gewoon niet.
miguelspits zegt
Vreselijk.
bmwe46csl zegt
Geef mij maar gewoon de normale banden
minimarcos zegt
Volgens mij gaat het om de “contact patch”
dus een brede band met een kleine diameter
heeft het zelfde oppervlak als een smalle band met een grote diameter…
een breed maar kort lapje rubber vs een smal maar lang reepje rubber…
dus uiteindelijk maakt het dus weinig uit..
p.s. en ik maar denken dat downsizen da bomb was, kom ik aan met m’n 10 inch wielen
the-budel-guy zegt
Lol kom je dan met je veyron voorheen achterbanden van +/- 30 CM breed. Krijg je nu dit soort opgewaardeerde fiets wielen.
arnocs zegt
Een voordeel is wel dat je straks dezelfde banden onder je auto en fiets kan gebruiken.
helaas bestaat 21″ niet in de fietswereld ;)
tstile zegt
Het scheelt ook aanzienlijk in brandstofverbruik en misschien wel gewicht. Bij regenachtig weer heb je meer grip. Alleen in normale omstandigheden net wat minder grip. Maargoed het verkeer vandaag de dag is zo slaapverwekkend met al die betutteling dat het snel rijden op dunne bandjes straks de enige ‘uitdaging’ is op de weg;(
lemans96 zegt
Logisch dat ze smal en hoog worden. Smal voor het lagere gebruik en mindere afrolgeluid, hoog om er toch nog eenbeetje stoer uit te zien.
Bij mij blijven de 225’s er lekker onder. ;-)
mashell zegt
@lemans96: als ze hoog worden draaien ze ook minder omwentelingen en slijten ze minder (elk stuk band komt per kilometer minder vaak in aanraking met het wegdek).
timberleek zegt
@mashell:
dat kunnen de fabrikanten weer prima compenseren door het profiel minder diep te maken of de banden evenredig in prijs te laten stijgen.
Ze zijn niet van gisteren
Esprit_de_Flandre zegt
Als 21″ standaard wordt, wat gaan ze dan onder hun concepts steken om ze te laten opvallen? 12″?
Femme zegt
@Esprit_de_Flandre: De concepts krijgen brede banden ;) .