En dus ook geen verlies van grip. Een fabeltje of de realiteit?
Bandenfabrikanten blijven maar innoveren. Wisselen met zachte en harde compound, runflats of een nieuw profiel. Het merk Goodyear heeft het nu echt over een andere boeg gegooid. Als we het merk moeten geloven hoeven we over een aantal jaar geen banden meer te vervangen, te repareren omdat de autoband lek is of te wisselen. Hun band, de Recharge Concept, gevuld met capsules gaat bijna alles zelf regelen. Het profiel wordt vernieuwt tijdens het autorijden.
Duurzaam
Goodyear wil zich met hun nieuwe band meer richten op de elektrische auto’s. Duurzaam, duurzaam en nog meer duurzaam. De Recharge Concept bestaat uit biologisch materiaal en is volgens het merk helemaal afbreekbaar. De structuur van de vezels van de band is geïnspireerd op spinnenzijde. Dit moet ervoor zorgen dat de band sterk wordt. Of driften met dit ‘rubber’ ook mogelijk is is nog onbekend.
Aanpassen
In de band zitten capsules gevuld met vloeistof. Deze vloeistof moet ervoor zorgen dat het loopvlak zichzelf kan herstellen. Dit doet ons denken aan de vloeistof uit een reparatiesetje waarmee je een lek in de autoband kunt repareren. De autoband van Goodyear zou het vermogen moeten hebben om te kunnen leren van het gebruik. Zo krijgt een klant een vloeistofsamenstelling die bij hem past. De autoband kan zich ook aanpassen aan weersomstandigheden en de staat van het wegdek.
Autoband nooit lek en nooit meer wisselen
De capsules in de band zijn makkelijk te wisselen. De autoband kan door de capsules nooit lek gaan. Door de smalle hoge vorm van de band hoeft er ook niet meer gecontroleerd te worden op bandenspanning. Er zijn verschillende capsules voor gebruik in de zomer en winter. Je hoeft dus geen winterbanden te wisselen, maar enkel de capsule.
In haar stelling over elektrische voertuigen heeft Goodyear het over 2040, de band zal dus nog even op zich laten wachten. Nooit meer een lekke autoband, klinkt het haalbaar?
Rick-dos zegt
Een band die nooit meer lek kan heeft Michelin toch al met de Uptis?
sinaasboom zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
arta zegt
Lijkt mij een prima plan, maar klinkt ook een beetje als luchtkastelen bouwen.
In 2040 leveren we een elektrische auto met 1500km range op een batterijlading en 5 minuten snelladen voor de prijs van een VW Up.
johnhert zegt
@arta: Waarschijnlijk kost een Up tegen die tijd 40k
florisje zegt
@johnhert: Je mag toch hopen dat het niet een Beetle-gevalletje gaat worden
mashell zegt
In 2040 hebben we al lang zwevende auto’s en hebben we helemaal geen banden meer nodig.
zwepp zegt
@mashell: “Roads? Where we’re going, we don’t need roads.”
Esprit_de_Flandre zegt
@arta: In 2040 is het concept “auto” verdwenen…
realhustler zegt
Ik heb meer banden vervangen gewoon door slijtage dan door lek. Slijtage is het grootste probleem, om 2 redenen: je moet nieuwe banden en al het rubber wat eraf slijt komt in het milieu.
Heel goed als ze dus iets vinden wat afbreekbaar is, en makkelijker aan te vullen. Al is makkelijker niet hetzelfde als goedkoper. Als de capsule duurder is als een nieuwe band, dan schiet je er niet zo veel mee op.
En heel eerlijk, nieuwe banden is nooit een leuke uitgave maar als je 25 euro per maand opzij zet, dan valt het eigenlijk heel erg mee, ieder jaar 2 nieuwe banden en iedere 3 jaar een set, dan kom je op 20 euro p/m of zo, en als je de auto af en toe inruilt, dan is het nog minder.
okdoei zegt
@realhustler: Vind €25 pm nog veel. Ligt puur aan het aantal kms en wat voor band je eronder gooit maar met mn max 10.000 per jaar zit ik absoluut niet aan de €25 pm voor A-merk banden.
Maar het punt blijft staan: banden zijn in principe niet zo heel prijzig. Dus dit hele concept is grappig maar lijkt me vrij duur…
dawwg zegt
80K km per jaar, 19″ snelheidsindicatie W is best pittig per jaar hoor. Dit jaar gelukkig iets minder …
Dutchdriftking zegt
Een bandenfabrikant ontwikkeld een band die nooit vervangen hoeft te worden….. Lijkt mij een slechte businesscase.
berlinetta zegt
Ik denk dat hun businessmodel zich dan ook verplaatst naar de verkoop en levering van die capsules.
duderuud zegt
Precies. Een bandenfabrikant gaat dit nooit (op deze manier iig) op de markt brengen.
Sterker nog, er gaan genoeg verhalen rond over producten die uitgevonden zijn die niet slijten en die patenten worden opgekocht door de traditionele fabrikanten en zorgen er zo voor dat het nooit op de markt komt.
sprankel zegt
Klinkt heel mooi hoor, banden die niet slijten maar dan heb je dit product niet goed bekeken want deze band slijt wel degelijk. En als jij op asfalt wilt bewegen zonder frictie en dus zonder slijtage, dan ga je toch eerst een paar natuurwetten moeten breken want frictie levert warmte op en hoe meer grip je nodig hebt hoe meer frictie hoe meer slijtage.
Je kan dan iets ontwikkelen dat minder snel slijt maar iets dat niet slijt, dan heb je geen grip en blijf je gewoon ter plaatste staan, als je dat wil testen, haal u rubber van de band, rij op u velg gedrenkt in een oliebad, je gaat nooit je velg moeten vervangen maar je gaat ook nergens naar toe.
En dan kan je een metalen rail zetten en daar met een metalen wiel op gaan zetten, moet je is gaan vragen bij de spoorwegen hoe hard zowel die rail als dat wiel slijt, zeker op drukke lijnen valt dat heel dik tegen.
En om terug te komen op verhalen als producten tegengehouden door tradionele fabrikanten, het klopt dat zij kunnen tegenwerken of wat lastig doen maar ze kunnen niet iets van de markt houden. Dan is het gewoon wachten tot een niet “tradionele” speler het op de markt brengt en als dat dan 10 keer beter is, dan sta je daar alsnog. Tegenwerken kan dus, tegenhouden, daar heb je een dictatuur voor nodig.
Om terug te komen op deze band, de inhoud van de capsule word naar buiten gedrukt waar het zich gaat gedragen als profiel en door de wrijving en grip slijt het vervolgens weg net zoals al de rest. Aan de basis hetzelfde als truckersbanden waar een nieuw laag profiel op gemonteerd word, men behoud de basis structuur maar men vervangt enkel datgene wat wegslijt. Echter een dergelijk product dat zowel flexibel genoeg is om het te kunnen manipulen en naar buiten te duwen (met als voordeel dat je on the fly de structuur van je profiel kan aanpassen) terwijl het niet instant mag wegslijten als het in contact komt met een wegdek (vermoedelijk hard het uit door een chemische reactie met zuurstof), de kostprijs hiervan vandaag de dag, gigantisch, daarom dat ze het als verre toekomst muziek verkopen.
jarnobakker zegt
Vorig jaar alle 4 mijn banden moeten vervangen. Voorkant was op en achterkant gecupd. Kosten me 1000 euro. Ik vraag me af wat dit wel niet gaat kosten.
Joris24 zegt
Ik vraag me af wat voor banden jij onder je auto hebt… Ik heb vorig jaar 4 Fulda sport controls 2 maat 225/40 R18 gekocht incl verzenden voor 280 euro in totaal. Zeer goed beoordeelde banden met goede grip en ze zijn heel stil… Reviews liegen er ook niet om.
rutgerg zegt
@Joris24: ik denk dat jij de uitzondering bent hier hoor. Ik heb 19” bridgestone run flat onder mn auto en die zitten uit mn hoofd ook op 200-250 pstuk bij de BMW dealer. En dan moeten ze er nog onder. Online bij zo’n voordeel discount bandenboer ook voor niet minder dan 160 euro per stuk.
f31bmw320d zegt
@rutgerg: en een beetje bandenboer rekent volgens mij minimaal een uur werk, evt. uitlijnen erbij en dan kost dat alleen al een paar tientjes per band.
hemdem zegt
Als je gewoon de capsule moet vervangen om van zomer naar winter opstelling te veranderen, hoe werkt dat dan? Heel de profiel wordt eraf gehaald om winter profiel erop te zetten? Lijkt me een verspilling van vloeistof in die capsules.
sprankel zegt
De capsule heeft vloeibaar profiel zitten dat vervolgens in een aanpasbaar layout naar buiten gedrukt word. Eenmaal het buiten is zal het moeten uitharden vermoed ik want vloeibaar profiel op je band, gaat niet lang blijven zitten denk ik.
Dat ?uitgehard? profiel slijt vervolgens weg, je print als het ware continu profiel bij. De “winter” capsule bevat dan vloestof met wat andere eigenschappen, na de wissel van de capsule begin je “winter” profiel aan te maken, het aangemaakte zomerprofiel slijt weg en dus ga je dan op profiel gaan rijden die uit de “winter” capsule komt.
Door je profiel anders te gaan “printen” kan je ook de layout van je profiel aanpassen maar ook hier zal je met een overgang zitten waar het eerdere profiel wegslijt waardoor je een overgang hebt naar de nieuwe layout.
In theorie kan dit allemaal, echter een dergelijk vloeibaar profiel dat aan de juiste eisen voldoet, gaan dure capsules worden los van de technische uitdagingen.
ghost zegt
Ik weet nog goed uit de tijd dat ik zaken deed met DSM dat er zoveel dingen zijn die nooit meer stuk hoeven te gaan. Zo zijn er allang tennissnaren ontwikkeld die nooit meer breken alleen valt er niks op te verdienen als het levenslang mee gaat.
Lekke banden zijn toch imo ook een zeker verdienstenmodel. Banden die nooit meer lek gaan, zullen voor velen dan misschien als ideaal beschouwd worden maar er zal ongetwijfeld een verdienmodel minder op teren.
Joris24 zegt
“Het profiel wordt vernieuwt”. Is het nou zo moeilijk?
rutgerg zegt
Nooit meer een knappe schaars geklede hulpeloze jonge vrouw met een lekke band helpen….
dawwg zegt
Cursusje hacken volgen, kun je knappe schaars geklede hulpeloze jonge vrouwen/mannen/herten helpen met hun elektronische problemen in de toekomst ;)
MrShifra zegt
Afgelopen donderdag nog een lekke achterband motorfiets gekregen, profiel ruim voldoende, jammer. Gelijk maar een nieuw setje besteld.