Er komt mij net ter ore dat de BPM afschrijving zoals die nu geldt voor import van auto’s uit het buitenland minder soepel zal worden gemaakt. Een douane beamte wist mij dit in Oktober 2004 al te melden toen ik een auto invoerde uit Duitsland (“Je bent net op tijd, de tarieven gaan omhoog [handewrijvend]”), maar omdat ik er maar niks van hoorde dacht ik dat het wel mee zou vallen. Waarschijnlijk valt het niet mee, het eerste overzichtje is al op het net gesignaleerd. Voor geïnteresserden, het overzichtje staat hier.
De autodealers zullen overgens een gat in de lucht springen, die BPM afschrijving was voor hen altijd een groot probleem; een auto van 1 jaar oud was over het algemeen goedkoper in te voeren uit het buitenland (zonder inruil natuurlijk) dan dat je ‘m hier in NL kocht.
Sir Smokalot zegt
Da’s goed kut, ik was van plan serieus in Duitsland te kijken voor een motor, maar dat wordt dus een stuk minder aantrekkelijk….:(
Sacha zegt
Snel regelen dan. Bel de douane, misschien dat zij uitsluitsel kunnen geven.
Zijn de BPM regels voor auto’s en motoren hetzelfde?
Sir Smokalot zegt
Dat sowieso, het zijn allebei motorvoertuigen. Punt is dat ik wel de knaken op tafel moet kunnen leggen, en dat wordt minimaal 2006 (als het er ooit van komt…..).
Marco de Bruijn zegt
Voor motoren geldt een andere BPM, n.l. 20,7% van de netto catalogusprijs (consumentenprijs minus BTW).
Maar het is natuurlijk duidelijk dat die fijne regering, onder de beZIELende leiding van Harry Potter weer iets heeft weten te vinden om automobilistje te pesten.
Ik heb gehoord dat er inmiddels mensen zijn die een adres in Duitsland hebben om zodoende belastingvoordelen te hebben. Of het waar is weet ik niet. Misschien een idee om gewoon naar de Heimat te verhuizen….
Rolf zegt
Hoorde net via de Douanetelefoon dat de nieuwe (en minder gunstige) BPM afschrijvingstabel nog niet in werking is. Verder moet de nieuwe wet 3 maanden van te voren in de Staatscourant worden vermeld alvorens hij van kracht wordt. Die vermelding heeft nog niet plaatsgevonden dus de komende 3 maanden hebben we nog nergens last van.
Alex zegt
De nieuwe BPM regeling gaat pas in per 1 juli 2006. De overheid heeft al meerdere keren een poging gedaan om de nieuwe regeling in te voeren en elke keer schoten juristen er gaten in.
Zelf importeren wij alleen Audi’s uit Duitsland rechtstreeks van de fabriek. Indien je over de juiste informatie en software beschikt scheelt het je nauwelijks iets bij het invoeren van de auto.
Je moet geen auto’s jonger dan 6 maanden invoeren, dit komt niet goed uit.
Carl zegt
Het hele verhaal om de BPM is laf. Een nieuwe auto rijden, voor de prijs van een gebruikte kan alleen als we in Nederland de BPM afschaffen; of we huren een auto in Luxemburg! http://www.bpmvrij.com
berry zegt
huren is nog niet kopen en mag je wel met een nederlands rijbewijs in een buitelandse auto rijden
zou je uiteindelijk wel de eigenaar worden van de auto
kees zegt
het maakt niet uit of de tabel veranderd, als je de auto via car import service importeert heb je nog steeds het BPM voordeel.
hun website vind je hier http://www.carimportservice.nl
en dat die tabel word afgeschaft roepen ze al 3 jaar, betwijfel of dat doorgaat omdat de BPM eigenlijk helemaal op de schop moet ivm de EU.
Rolf zegt
Heb net een auto in Duitsland gekocht. Hoorde op het nieuws dat regering heeft besloten dat de nieuwe BPM afschrijvingstabel niet meer ingevoerd zal worden. Schijnt definitief van de baan te zijn.
lj v norde zegt
Ik koop een nieuwe auto in ierland, ik woon in ierland ga terug naar nederland , hoe zit het dan met de bpm waneer ik hem als inboedel mee naar nederland neem
Martijn zegt
Hey ik heb een mooi moter gezien voor een mooi prijs op een duitse website alleen ik weet niet hoeveel het me gaat kosten om hem in te voeren naar Nederland. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om mijn daarmee te helpen. alvast vriendelijk bedankt!
Mvg Martijn