
Zojuist binnen via de telex: “Het heeft de jury behaagd een zevental automobielen te selecteren voor de prestigieuze titel – althans, dat vinden we zelf – van Auto van het Jaar. We dagen eenieder uit de lijst door te lezen zonder in te dutten.”
Het COTY-clubje met 58 juryleden is opnieuw bij elkaar gekomen om voor u, onwetende consument, te bepalen welke auto’s het beste zijn. Niet dat we in dit digitale tijdperk nog waarde hechten aan een gecureerd lijstje van autojourno’s, maar de marketingwaarde van de COTY-award is nog altijd een dingetje. Om in aanmerking te komen moet een auto in minimaal vijf Europese landen te koop te zijn op het moment van de verkiezing, en een verkoopvolume van minimaal 5k stuks per jaar hebben.
Vanwege die laatste eis viel de BMW i8 al van de lijst af en blijven we over met een zevental auto’s waar feitelijk weinig mis mee is, maar nou niet bepaald uitblinken in technologische vooruitgang. Dit zijn ze:
– BMW 2-Serie Active Tourer
– Citroën C4 Cactus
– Ford Mondeo
– Mercedes C-Klasse
– Nissan Qashqai
– Renault Twingo
– Volkswagen Passat
Een semi-klassieker als de Mondeo? Wel de Renault Twingo en niet de Smart Forfour? BMW’s geriatriewonder? Het kan aan ons liggen, maar dit lijstje mist wat schwung.
De winnaar wordt aan de vooravond van de Autosalon van Genève bekend gemaakt, als de juryleden hun laatste 25 punten mogen toekennen aan de kandidaten. Dus roept u maar: wie gaat het worden?
Passat denk ik
Mercedes C-Klasse
@vwr32: or a C-classe..
C klasse , al vind ik hem nog steeds niet erg mooi ..
@amglover:
News flash: Mercedes maakt nauwelijks mooie auto’s…
@JvT: Dat is natuurlijk persoonlijk. Ik vind de nieuwe modellen van Mercedes prachtige wagens! En dan met name de S-klasse, maar de nieuwe C-klasse mag er wat bij betreft ook zijn!
COTY wordt met de jaar droeviger en er wint altijd een of andere kutauto die de tietel bij lange na niet verdient. Even serieus, iemand met een beetje autokennis/liefde zal toch wel de Passat of de C klasse kiezen, en je zult zien dat een Franse gedrocht zoals de Cactus of Twingo gaan winnen.
@arii: Ik moet even lachen hoor… Je spreekt jezelf namelijk nogal tegen. Waarom zou een Passat of C-klasse die ti(e)tel wél verdienen volgens een ‘kenner’ en de C4 Cactus of Twingo niet? Omdat ze Frans, goedkoper en kleiner zijn? Of omdat VW en Mercedes lekker de veilige weg gekozen hebben en het volgende evolutie-model op de weg hebben gezet, terwijl de Franse merken wél hun nek durfden uit te steken?
Begrijp me niet verkeerd, de Passat, C-klasse en Mondeo zijn hele goede auto’s, maar ook niks anders als je van die fabrikanten mag verwachten. In alle opzichten héél erg veilig.
@potver7: sowieso had ik een andere auto gekozen dan deze die we hier over hebben als dat aan mij lag. Die franse zijn gewoon helemaal plastic fantastic, geen echte auto’s. Iets voor de vrouwtjes om de kids mee naar school te brengen, niks te beleven met zo’n ding
@arii: Wacht even, wat is er mis met een C4 cactus?
Het ding ziet er anders uit; iedereen z’n mening, maar ik vind t r best stoer uitzien; zeker in zn klasse.
Het ding is best licht en best ruim voor zn klasse; 2 goede zaken.
Verder ziet er redelijk paneel-achtig uit; belangrijk voor de Franse en Zuid-Europese markt; waar auto’s iets vaker in fysiek contact komen met andere zaken.
En in dezelfde landen, maakt het het grootste gedeelte van de auto-kopers geen aars uit of er van die premium luxe opties op zitten: daar moet die auto gewoon te betalen zijn.
Dus van mij mag de award naar de C4 Cactus: omdat het iets anders is, vooruitstrevende kenmerken heeft en het het normale publiek iets anders biedt. (En zelf zou ik m niet kopen; vindt de C-klasse zelf juist erg mooi; dus ben geen fanboy).
De C4 Cactus vind ik een geweldige auto. Ziet er gedurfd uit, lekker anders!
Ik hoop dat deze COTY word.
@BmwMPower: ik hoop het van harte met je mee, maar de heren journalisten van de gevestigde (geriatrische?) orde zullen hun belangrijkste achterban (lees: zakelijke markt) in de gaten moeten houden dus zullen ze pragmatisch gezien wel voor de Passat of de C Klasse gaan.
@RRRobert:
Ga je eens verdiepen in de geschiedenis en de beoordelingscriteria.
Dan kom je er vanzelf achter dat zakelijk geen criterium is.
Hij zou het zomaar bij het rechte eind kunnen hebben.
@BmwMPower: ben het helemaal met je eens, die cactus vind ik echt innovatief, het is eens een frisse kijk op een cross-over!
@BmwMPower: Daar kan ik me helemaal in vinden. Toen die Cactus aangekondigd werd vond ik het een vreselijk ding maar nu hij uit is en ik hem zie rijden vind ik het best een leuk ding. Misschien geen petrol-head auto maar voor de doorsnee mensch een prima auto!
Leuk hoor dat hele Auto van het jaar gebeuren,maar uiteindelijk verkoop je er geen wiel meer door.
@sydney: jawel. Statistisch bewezen.
Voor mij de nieuwe c-klasse.
Grappig dat de Duitse concullega’s Mondeo/C-klasse/Passat er alle drie in zitten, dat gaat er geheid voor zorgen dat de Duitse autojourno’s tot op het bot verdeeld zullen zijn waardoor de C4 Cactus er met de winst vandoor gaat. Runner-up: Twingo (of wordt het andersom?)
@potver7: Nu mag jij me gaan vertellen sinds wanneer een Mondeo Duits is haha
@Daniel073: Volgens Duitse autojourno’s zijn de Europese Fords Duits, en volgens de Engelse autojourno’s is zijn het Engelse auto’s. Jij en ik mogen daar anders over denken…
@potver7: Dat klopt, maar volgens mij is Ford nog altijd Amerikaans
De C, passat, mondeo en 2 active tourer kun je bij voorbaat al afschrijven. Duurdere auto’s winnen toch nooit. De Qashqai valt ook af, want iets duurder en minder innovatief dan de Cactus en de Twingo. Dus, auto van het jaar 2014; wordt het de Twingo of de Cactus? Ik ga voor de Twingo, want de autobladen hebben ook een stem, en die vonden de Cactus op bepaalde punten wat overdreven basic.
Als het aan mij lag, de nieuwe Ford Mondeo. Prachtige auto!
@fordfocusecoboost: naja “nieuw” …de Passat is toch wel op bijna alle fronten moderner en beter. wat helemaal niet gek is aangezien de mondeo eigenlijk alweer bijna aan zijn facelift toe is.
@lambo4all: mijn gedachte!
@lambo4all:
De Passat was toch facelift #7?
Hopelijk wint de cactus! Ik vind het al een leuk ding sinds het concept.
Als het aan mij lag toch de nieuwe Ford Mondeo. Prachtige auto met veel vernieuwende onderdelen. Onder andere op veiligheid door gordel airbags toe te passen.
Gatverdamme, wat is die active tourer toch een ramp voor het netvlies!
@mannetje:
Dat gaat voor al dit soort vehikels op..
@tupperware: true, maar ’t kijken naar dit model veroorzaakt overmatige productie van oogpoep.
@mannetje:
Tja, het schijthuis is ook niet de handigste plek om te Autobloggen..
Zal waarschijnlijk wel de nieuwe passat worden… Misschien dat de Citroen Cactus of de Twingo weet te verrassen, erg leuke auto’s, vooral de cactus vind ik weer eens wat anders.
@jaimeeus:
Wees maar niet bang, zo vaak wint VW de COTY niet.
Statistisch gezien ik de kans dat het de Twingo of de Cactus wordt gelukkig veel groter..
Doe dan maar de Cactus of evt de Twingo. De rest is weinig innovatief..
Zo te zien zijn de 58 juryleden ook allen 58+….
Ben bang de BMW 2 serie active tourer
Qua looks is het wat mij betreft simpel; de Passat. Dat vind ik persoonlijk sowieso de mooiste “normale” auto van het afgelopen jaar :)
@oktaan: Looks? Welke looks? Heb ik iets gemist?
@oktaan: Als je nou zei: “Qua looks is de Passat erg simpel”, dan kon ik je begrijpen.
Ik duim voor de Cactus! Geweldig wagentje en gun het Citroën voor hun lef om weer eens iets lekker anders op de markt te zetten!
Ik hoop op de Twingo, met de kanttekening dat TC en ESP gewoon uitgeschakeld moeten kunnen worden! Dan kun je tenminste nog een serieuze rijdersmachine bouwen van zo’n boodschappenkar. Schroefset, dikkere stabi’s, limited slip diff, 10 mm spacers rondom, versterkte koppeling, PU bussen voor de draagarmen en stabi’s, ECU tune, racekuipjes.. voor 5k extra kun je denk ik ver komen!
@Jochempie: Kwestie van 2 zekeringen trekken ;)
@E34M5Touring:
Sterker, als het hetzelfde werkt als bij Smart dan in zekering #17 genoeg. TC ik daar een onderdeel van het ESP.
Bij de roadster kan je met een oud plug van €15 alles incl het absoluut buiten spel zetten. Je zit dan wel met een kerstboom aan lichtjes voor je neus..
@tupperware: Die kerstboom kan ook uit. Ff juiste zekering zoeken, et voilá!
@e1000bmw523i:
Lol, dan gooi je de hele klokken winkel op zwart, geen km teller is best onhandig..
@jrk68: voor het instrumentenpaneel zijn er bij mij 3 zekeringen… ;)
Niet dat ik ook maar 1 zekering eruit heb, maar ik weet welke om de kerstboom uit te zetten, mocht het zijn dat. ;)
Cactus op 1, Cactus op 2 en ehhh, Cactus op 3?
@exrabies: ehhh…, doe maar op 3.
En de winnaar wordt (drumroll)..
De Twingo..
Waar blijft die test eigenlijk?
Looks spelen niet mee in de beoordelingen?
Nou, de C-klasse dan maar, bij gebrek aan beter.
C-klasse. Nieuwe benchmark in zijn klasse, verrassend mooi tov voorganger, opties en design van de S-klasse. Lijkt mij een terechte winnaar.
En de rest:
– Een Cactus is van buiten grappig maar verder weinig bijzonder
– Mondeo en Passat is simpelweg een nieuwe blitse generatie voor de lease jongens voor 40k
– Twingo, tja. Leuk voor erbij of als begin, maar COTY?
– 2AC is alleen een ander jasje. Afgezien van FWD is het weinig anders dan een X1
Het is te zien dat de crisis heerst is Europa..
*kopt de Passat in*
De bmw 2 serie active tourer is voor bmw best n stap. Of het een vooruitgang is voor bmw moet blijken. De c4 cactus is best bijzonder en de twingo is ook behoorlijk anders. De rest zijn over het algemeen volume modellen waar hoge verwachtingen voor zijn door de verkoopaantallen van eerdere modellen en veel concurrentie. Vind het niet echt een vreemde lijst.
allemaal goede kandidaten behalve nissan voor de beste van 2015, ben benieuwd welke het gaat worden
Citroen moet winnen en die bmw moet laatstse worden
Twingo of Cactus. Beide mogen van mij winnen. Vind ik de leukste uit het rijtje. En iedereen schopt wel tegen die 2 serie (ik ook, verschrikkelijk ding) maar ik zie ze al wel veel rijden. Blijkbaar was er wel een doelgroep voor.
Waarom staat in vredesnaam de kwaskwaal in dit lijstje?? Ontzettend sneue wannabee Vinex nep-suv waar werkelijk niks vernieuwend aan is!
Wat mij betreft mag de C4 Cactus winnen. Op ruime afstand gevolgd door de Mercedes C-Klasse, gewoon omdat ik dat een mooie wagen vind.
Twingo is de enige die echt anders dan anders is. De rest is iets nieuws in een oud jasje (c-klasse, Passat), iets ouds in een nieuw jasje (cactus) of iets ouds in een oud jasje (Mondeo)
C-klasse
Twingo hoop ik toch niet. Oké hij is lekker anders, maar het praktisch nut van de motor achter ontgaat me nog steeds. Ik heb erin gereden en zat er echt niet lekker in, rare zitpositie. Deed me denken aan een Hyundai Atos die ik eens als leenauto reed. Alsof je je voeten loodrecht op de pedalen moet zetten. En eigenlijk ziet ie er best wel suf uit, te smal, te lang, te hoog.
Doe mij dus maar de Cactus. Lekker eigenwijs, ruim en value for money.
En hij verkoopt ook nog eens heel aardig.
De Twingo of de Cactus, innovatie voor een groot publiek. Hoewel ik het een draak van een auto vindt, gun ik het Citroën wel. Ze durven tenminste hun nek uit te steken.
De Cactus en de Twingo verdienen het het meest!
Ik hoop dat het de cactus of de nieuwe twingo wordt. Beide gedurfd en zien er leuk uit
BMW 2-Serie Active Tourer: zie Nederland in Beweging
Citroën C4 Cactus: Dacia Sandero, zie De Grote Beurt
Ford Mondeo: zie 2013
Mercedes C-Klasse: zie Mercedes S-klasse
Nissan Qashqai: zie VAG
Renault Twingo: zie Kim Kardashian
Volkswagen Passat: zie AB leaseportal
Moeilijk.
C4 cactus;-)
Passat : Vanwege zijn hoogtechnologische ingrepen. Van de automatische noodrem in de stad tot de detectie van voetgangers, een head-updisplay en multimediasysteem aangepast aan tablets, rijhulpsysteem in files, De auto vanzelf laten rijden door automatisch te versnellen en te remmen. Een automatische piloot die zijn diensten aanbiedt tot 60 km/u enz. Veiligheid primeert en daarbij ook verfijnt afgewerkt, ruim, vele varianten mogelijk.
@speedie: en wat is er precies vernieuwend/innovatief aan de punten die jij noemt?
Andere merken in die klasse hadden dat al jaren…
Ik hoop de c4 cactus. Erg vernieuwend concept
Het zou toch wel erg zuur zijn dat als BMW eindelijk een keer wint het dan met de 2 serie Active tourer zou zijn.
@mashell: het laat wel gelijk zien hoe serieus we deze verkiezing moeten nemen…
En dat je nooit de COTY moet kopen…
c, twingo of passat
Ik zeg Volkswagen Passat die verdient hem het meeste vind ik.
Passat of c klasse
In elk geval niet die cactus of die 2 serie, lelijke dingen
– BMW 2-Serie Active Tourer
– Citroën C4 Cactus
– Ford Mondeo
– Mercedes C-Klasse
– Nissan Qashqai
– Renault Twingo
– Volkswagen Passat
Serieus.. zijn dit de nominaties? Elk jaar hebben ze het weer fout
De Mercedes is een goede auto, extreem veilig en je kan veel dure opties bestellen die voorheen alleen voorbehouden aan auto’s uit een hogere klasse. Maar de auto is erg duur.
De Passat is naar mij. Mening een grote Golf. Goede auto, maar weinig vernieuwend ten opzichte van de vorige twee generaties, die bij introductie erg goed waren, maar niet vernieuwend.
De Quashqai is gewoon een nette opvolger van de vorige (die de titel wel had mogen pakken) maar het is geen baanbrekende auto.
De BMW 2-serie is voor BMW heel vernieuwend en innovatief. Maar de C4 Picasso en C-Max zijn goedkoper en minstens zo goed. En ruimer ook. Wordt hem dus ook niet.
De Mondeo is er al een paar jaar in de VS. Dus kan onmogelijk COTY worden.
Rest voor mij de Twingo en C4 Cactus. De nieuwe Twingo is bizar groot t.o.v. het vorige model. Totaal andere aandrijflijn en erg ruim. Innovatief voor Renault, maar Het is eigenlijk gewoon een velengde Smart (die je ook kan kopen).
Dus moet het wel de Cactus worden. Technisch gezien niet revolutionair, maar de benadering is heel pragmatisch. En hij ziet er goed uit. Het is een auto die anders dan andere is zonder pretentieus te zijn. En nog betaalbaar en bruikbaar ook.
Aan de ene kant zeg ik de C-klasse. Want dat straalt toch wel klasse uit voor een D-segmenter. Maar de Cactus is heel er gedurfd en opvallend, dus dan gun ik het eerder Citroën.
Mij stoort het vooral dat het coty 2015 noemt en niet 2014
Ford Mondeo!
De Cactus natuurlijk, en anders de Twingo. De Fransen durven tenminste risico te nemen met auto’s die een eigen smoel , of je het nu mooi vind of niet, het valt tenminste op. Kun je van de Duitsers niet zeggen met de zoveelste evolutie, om over de rest maar te zwijgen.
De Mondeo, of hoe je een auto twee jaar na de introductie nog altijd als “nieuw” kan verkopen…
Sinds ze de Peugeot 308 lieten winnen en daarbij de Tesla S negeerden (grootste vernieuwer in lange tijd) neem ik deze verkiezing niet meer serieus. Maar als het dan toch moet, dan maar de Cactus. Die draagt in ieder geval weer bij aan een wat frisser beeld op de weg en past bij het innovatieve karakter van Citroen van vroeger.