
Sinds enkele maanden is Audi weer in het bezit van deze vele miljoenen kostende schoonheid. Om dat te vieren zijn ze zo vriendelijk geweest om de vele prachtige details van deze auto uit 1939 te fotograferen.
De collectie van Audi omvat naast deze Type D twin-supercharger uit 1939 ook nog een Type D single-supercharger uit 1938. De auto die we hier zien heeft een twaalfcilinder met 2 superchargers die 485 pk levert. Niet verkeerd, zeker niet voor die periode.
Als je niet genoeg hebt aan de foto’s dan hebben we ook nog een gelikte video, die afgelopen zomer tijdens het Goodwood Festival of Speed geschoten is. Kan je die 12 cilinders horen brullen?
@autoblog hele artikel staat op frontpage..
@bigcar: omdat ie ’t waard is.
@dakloos: pfff, hij heeft niet eens LEDjes…
@Svenska_Aeroplan_AB: Heel scherp van u; wellicht dat daarom eea. aangepast is.
@bigcar: je hebt gelijk, maar door de prachtige foto’s van die prachtige auto, mag t van mij!
@bigcar: check!
@bigcar: Aaaaand… it’s gone.
@bigcar omdat het een mooie auto is mogen ze dat best doen
485 pk voor een auto uit 1939, bizar gewoon!
@autospotter15:
De mercedes w125 had meer dan 700pk en haalde topsnelheden over de 400km/u. Die liet een veyron ver achter zich.
Het is niet omdat ze geen computers hadden dat ze in die tijd niets konden. De wetenschap was er alleen het rekenen koste veel meer werk en hun trial and error ging wat trager omdat het ook allemaal gebouwd moest worden ipv gesimuleerd.
@Hupke: Maar de W125 is uit 1937 en heeft een 5.6L 8-in-lijn; in 1938 werd de 3.0L limiet ingevoerd. Ook heeftde W125 officieel max 637pk; de landspeed-record wagen die > 400km/u reed, had een speciale V12 5.6L met 700+pk, niet de ‘reguliere’ 8-in-lijn.
@dawwg:
Ja kan kloppen zo precies weet ik het nu ook niet allemaal.
De cijfers waar autospotter15 van achterover viel waren enkel het vermogen en het bouwjaar.
Dus dan is de w125 met eender welke motor erin toch wel relevant.
top speed: 340km/h
wow, machtig!
@mister: Een jaar eerder had je Typ C met een 6,4 liter grote 16 cylinder: 545 pk. Auto Union wilde het record van het führer-gesponsorde Daimler-Benz weer afpakken, Auto-Union had het eerder dat jaar op 406 gezet. Dan moesten ze alleen harder dan 432 gaan, ze waren over de 430, maar door een windstoot kwam de auto uit balans en crashte met 430+ km/h. Bernd Rosemeyer, de coureur, was op slag dood…
Maarja, moet je maar niet zo onverantwoord hard op de openbare weg rijden, stel er steekt een kind over…
Een tank van 280 liter??!?!?!?!?!? Is gelijk heel je bankrekening leeg als je in NL moet tanken… Das ongeveer 500 euro :S
@justaminifan:
Geen idee wat een litertje methanol op dit moment doet, maar het zal vast duurder zijn dan een litertje euro95.
Denk trouwens niet dat hij euro95 lust….
@jrk68:
Het is stukken goedkoper en niet alleen omdat er geen accijnzen opzitten. Het is een veel gebruikte stof en is heel eenvoudig te verkrijgen. Veel goedkoper dan ethanol zelfs.
Het is wel enorm vuil spul en bevat minder energie dan gewone benzine, maar je kan het er wel efficiënter uithalen met onze verbrandingsmotoren, dus daarmee dat racers het gebruiken/gebruikten.
@Hupke:
Het enige wat ik van die prijzen weet is van jaren terug toen mijn zoontje nog RC auto’s had die op die rommel liepen. Destijds ong. 8 euro de liter maar daar zat dan ook olie en 20% nitro in.
@Hupke:
Ik heb het net even gegoogled maar methanol kost 5 euries de liter.
@jrk68:
Nee race-brandstof kost mss 5euro per liter.
Methanol, als scheikundig product kost afhankelijk van de hoeveelheden waarin je het koopt iets van een 20ct tot 30ct per liter.
Er is bijna geen organische scheikunde zonder methanol. De kunststoffen die je dagelijks gebruikt is waarschijnlijk methanol aan te pas gekomen.
@jrk68:
Als brandstof (met allerlei rommel erin dus) is het zelfs nog niet zo duur.
http://emsh-ngtech.com/methanol/methanol-pricing
@Hupke:
Ik heb het van http://www.methanolkopen.nl, maar zoals gewoonlijk zal het in België allemaal wel anders zijn….
@jrk68:
Je link werkt niet. Dit heeft ook niets met België of Nederland te maken.
Methanol is gewoon een industrieel bulk product.
@Hupke:
klopt, moest politoeren.nl zijn.
Dus niks speciale racerommel….
Is dit chasis nummer 19 of 20? Dit is waarschijnlijk geen originele meer zoals audi laatst ook heeft bekend en daardoor een auto uit de veilig had moeten trekken.
@mrdj: toen was die auto nog niet van Audi. Bekijk de video en het verhaal achter deze auto zal duidelijk worden.
En aangezien die de auto is uit 1939 en niet die uit 1938 hou ik het op chassisnummer 20.
@mrdj:
PS De vraag was “origineel” is en wat niet zal altijd een mooi twistpunt blijven. Welk(e) onderdeel/onderdelen moeten behouden blijven om een auto het predicaat “origineel” te mogen geven?
@robbie:
In dit soort gevallen zijn matching numbers wel genoeg. Dat wil zeggen chassis en motornummer horen bij elkaar, en dat is vaak al lastig genoeg met race auto’s.
Wat mij betreft is een origineel chassis wel genoeg.
@jrk68: dan heb je altijd nog de vraag wat een chassis is ;)
Een klein balkje met daarop het chassisnummer? Is dat ‘origineel’? Laten we het erop houden dat er een groot grijs gebied is :D
@robbie:
Een groot grijs gebied -> dat verklaart in alle geval de interesse van audi.
@robbie:
Dat is het zeker, ik hou het er maar op dat het een mooi museumstuk is uit een waanzinnige periode.
’t is toch schitterend
Wat een plaatje. Ze kunnen het wel! De cijfers zijn ook niet verkeerd!
Zo prachtig!
worden die superchargers met tandwielen aangedreven?
@4991: waarschijnlijk, of ketting… Ben ook nieuwsgierig naar dit stukje historische techniek! camber en caster had men ook nog niet van gehoord op filmpje te zien? :p
@breakingpoint: ketting gaat moeilijker denk ik want het zit in een hoek tegenover elkaar. of zie ik het niet goed?
Met je lederen pet en stoffen overall, in de regen, op de Ring, met dik 300km/h over het rechte stuk. Balls the size of watermelons. En gewoon een peukie roken in de pits tijdens het tanken.
nou nou nou .. wat een commotie ..
nog nooit een zilvergrijze Audi gezien ??
nog nooit een gaye cabrio gezien ??
ppfff .. just another leasebak ..
@lincoln: Serieus Linc, doet dit je helemaal niks? Ik vind het wel een knap karretje.
@E34M5Touring: don’t feed the trol
@E34M5Touring:
doen een hoop verhalen de ronde over de “originelen” ..
naar Rusland lijkt me het meest aanemenlijk ..
zullen daar vast wel nog ergens in een schuur staan omdat het een “slechte” tractor bleek te zijn ..
deze brikkies zijn 100% replica ..
gemaakt dmv historische feiten en ooggetuigen ..
want zelfs de bouwtekeningen bestonden niet meer ..
puur meesterwerk gedaan door een stel Britten ( maar hadden elke nationaliteit kunnen hebben ) ..
@lincoln:
oeps .. zie nu pas het filmpje ..
weet niet in hoeveel % het origineel is ..
@lincoln: Ik heb vaker gehoord dat er getwijfeld word aan de echtheid van deze auto’s. Zoals hierboven ook vermeld, zijn er geloof ik al 2 uit veilingen gehaald ivm met twijfels aan de originaliteit en racehistorie.
@E34M5Touring:
een beetje een “moetje” dus ..
zolang ze de Audi-fabriek niet verlaten is er dus nix aan de hand ..
en kunnen ze teren op hun roemrijke verleden ofzo ..
beetje synthetisch ..
@lincoln: Maar toch, ik zou hem wel willen. Voor mij, fake of echt, een schitterende auto.
@E34M5Touring:
hij is ECHT .. dat kan ik je verzekeren ..
en een absoluut kunstwerk ..
zo echt als een Pur-Sang Bugatti ..
mooi ding zonder historisch snobisme ..
@lincoln: Moet toch een kick geven als je met zo’n ding een circuit oprolt. Denk dat de meesten alles laten vallen om dat te zien. Moeilijk voor te stellen hoe die gasten zo’n ding op de baan houden met axiaalbandjes van een paardenkar en trommelremmen.
@E34M5Touring:
hot-rod bouwers zat die in principe precies hetzelfde doen ..
alleen dan met wat minder mysterieuze abacadabra ..
@lincoln: True en die koop je voor een fractie van de prijs. Toch vind ik dit wel een klasse apart. Wel een paar iconische mannen achter het stuur gehad, dit ding.
@E34M5Touring:
Jay Leno,s tank-car of dit ding ??
@lincoln: Hhmm, die van Leno is denk ik nog moeilijker te rijden als ik dat zo zie. En met 1600pk zal ie zeker net zo snel zijn. Voor beide is wat te zeggen. Maar voor mij toch de grijze lease Audi met aanhangerwielen.
@E34M5Touring:
yep .. voor mij ook ..
@E34M5Touring: mind the troll
Een schitterende auto! Toen was Audi nog vooruitstrevend en bijzonder. Kunnen ze nu niet meer zeggen!
@rufctr01:
Het was Auto Union, Audi deed destijds hele andere dingen.
Vandaar je verwondering waarschijnlijk….
Tja wat zal ik zeggen imposant zekers en dat voor de prehistorie, sommige zullen zeggen beetje over the top dit geld voor een petjesauto (kon het niet laten).
Maar spannend is tie zeker met heel veel lef of juist compleet hersenloos dit willen en durven besturen.
Wat een auto zeg, zoveel pk voor die tijd echt geweldig.
Altijd leuk die oude competitie modellen. Alfa Romeo had bijvoorbeeld de Tipo 162 Monoposto met 590PK. Een angstaanjagende 3.0 V16 die door Wilfredo Ricart ontworpen was.
@Ilquadrifoglio:
Daar zijn helaas niet veel foto’s van te vinden, maar ik heb er een kunnen vinden.
@jrk68
Door het uitbreken van de oorlog is de auto snel in delen vervoerd en is helaas niet meer terug te vinden.
@Ilquadrifoglio: Weg met die Italiaanse rommel. Op autoblog worden alleen Duitse merken bewierookt en vermythificeerd.
@hlda: rond dat jaartal lagen de Duitsers en de Italianen “samen in bed” dus dan moet het kunnen lol
Wel spijtig dat een of andere vandaal het nodig vond om een grote Audio sticker op de auto te plakken. How low can you go?
@w0o0dy: waar zie jij een Audi logo/sticker dan?
Ik zie alleen een (historisch correct) Auto Union logo.
@robbie: tja en zo kom je erachter dat alles van Audi gejat is. Logo van Auto Union, Audi is Horch in het Latijns, Vorsprung durch technik van NSU, motoren van VW.
@robbie: kijk maar naar de echte foto’s en dan zul je zien dat er een leuke Audi sticker is gebruikt met Auto Union erin geplakt ipv het historisch correcte logo… maar ach, who cares right?
Audi (damm Auto correction )
Adolf zijn race hobby leverde aardige auto’s op ja.Betaald door inbeslag genomen goud van de Joden?
@norge:
joh .. waren man/uren in 1938 zo duur dan ??
of zie je het verschil tussen aluminium en goud niet zo goed ??
@lincoln: begrijp je het woord betaald niet?
@norge:
kost dat dan ??
@lincoln: Bloed ,zweet en veel tranen…
@norge:
Je weet toch dat hij meer verstand heeft van “huren” en “afbetalen”….
@jrk68: “lincoln heeft “overal” verstand van …
@norge: Daar ken ik er hier wel meer van
Die zal aardig want centen kosten maar een heerlijke wagen uit vergaande glorie zonder al die co2 gezeik en kats/roetfilters.
Overigens zou ik hem wel ombouwen naar E85 aangezien dat 1,40 per liter kost
Prachtwagen, ik heb ’t voorrecht gehad om ‘m een paar keer op The Goodwood Festival of Speed te zien rijden samen met de V16’s en meerdere Mercedessen uit die tijd.
Telkens als die dingen wegtrokken dan kwam er even later zo’n zoetige, weëige geur voorbij waarvan de tranen in je ogen schoten. Niet alleen maar alcohol dus…
Overigens, een liter brandstof tijdens de afgelopen Spa 24 uur kostte maar liefst €11,- …
Bijna driekwart eeuw later rijden we massaal in aygo’s… Leve de vooruitgang…
Prachtige stuk techniek, maar ik vind het maar raar dat men na ‘het grote meningsverschil’ weer over ging op motoren voorin.
Pas toen Cooper met zijn middenmotor [de T45] kwam, werd dit weer de norm?
De jaren 1950 lijken mij daarom ‘verspilde jaren’ qua Formule 1.
Probleem is dat de DKW fabrieken en Auto Union na de oorlog geconfiskeerd zijn, leeggeroofd en geplunderd door de Russen, omdat ze in Zwickau, voormalig Oost Duitsland zaten.
De fabrieken werden omgedoopt naar IFA en gingen weer voertuigen produceren.
En daar zit hem nou de kneep met de orginaliteit van deze voertuigen.
Een hoop geschiedenis is gewoon verdwenen.
GAAAAAAFFFFF!!!!
Wie is die ranzige ouwe zwerver die op die foto’s naast die auto staat??