Volgens iemand die er verstand van heeft is de auto van Red Bull indrukwekkender dan de prestaties van de coureurs die erin zitten.
Formule 1 is een van de weinige sporten waar je echt afhankelijk bent van het materiaal. Natuurlijk, dat geldt voor het voetbal ook, maar daar kun je met geestdrift, inzet, tactiek en een ietwat gemakzuchtige tegenstander een verschil maken. Kijk maar wat de #superboeren deden in 2016.
Maar in de Formule 1 kun je nog zo alle neuzen dezelfde kant op krijgen, dan nog kun je gewoon laatste zijn. Simpelweg omdat het materiaal niet voldoende is. Toch zijn er altijd verschillen tussen coureurs als je kijkt naar wat ze uit het materiaal halen. Maar voor Alpine-CEO is het vrij duidelijk. De Red Bull RB18 is de grote ster van het F1-veld. Dat laat hij weten aan de Nederlandse tak van Motorsport.
Auto Red Bull indrukwekkend
Daarbij is het onderwerp van gesprek of Alpine nog op schema loopt. Ze hebben zelf een doel gesteld om binnen 100 races weer te kunnen strijden om de winst. Dat is nog iets anders dan alles winnen, maar ze willen op regelmatige basis vooraan rijden. Volgens hem gaat het lukken en zal het wegvallen van Alonso daar geen verandering in brengen (Ocon staat alsnog vooraan in het kampioenschap). Daarbij gelooft hij kennelijk niet heel erg in het verschil dat de coureur maakt:
Als je Max Verstappen in een auto zet waar je achttiende of negentiende mee kunt worden, dan vraag ik me af of hij er nog drie posities extra uit weet te persen. Aan de andere kant kan bijna elke coureur met deze Red Bull een podium of een overwinning pakken.
Laurent Rossi, in gesprek met Motorsport.nl
Podium
Misschien is dit wel het grote vraagstuk. Hoe groot is ‘de Verstappen-factor’ eigenlijk? Daarbij doelen we niet op het boek van Mart Smeets (dat was de ‘Lance Factor‘, wordt erg slecht oud). In de tijden dat Hamilton de kampioenschappen aan elkaar reeg, was Rosberg (en later Bottas) ook op het podium te vinden.
Dit jaar heeft Pérez zeven keer het podium gehaald: zes tweede plaatsen en éénmaal winst. De laatste zes races heeft Pérez 1 keer het podium gehaald, terwijl Verstappen de de laatste zes races vijf keer won.
Daarom is het woord nu aan u: is de Red Bull RB18 echt zo geweldig? Of is het Verstappen die zo snel if? Of zou het de combinatie zijn? Laat het weten, in de comments en win het internet!
cavin zegt
Om de 1 of andere reden vinden veel mensen in de formule 1 wereld het moeilijk om Max zijn talent te erkennen
Robert zegt
Het feit dat hij z’n teamgenoot, die in een verondersteld identieke auto rijdt, regelmatig op grote achterstand zet in zowel de kwalificatie als in de rondetijden, is tekenend genoeg voor z’n talent.
harrie zegt
Het gaan inderdaad allemaal vanzelf in de RB18.
Vandaar dat Perez de 6e plaatsen aan elkaar rijgt.
royaledeluxe zegt
Het zal dan toch niet Perez zijn, wat ik wil zeggen is dat dus niet iedereen kan winnen met de RB 18 en dat ze bij Alpine gewoon jaloers zijn dat iemand zoals Max niet voor hen rijdt!
SanderB zegt
De teamgenoot blijft toch altijd de enige juiste benchmark. Dan is de vraag hoe goed is Perez?
Met 2 rijders zoals Perez, (of Gasly, Albon, Ricciardo) zou Red Bull in ieder geval niet zo dominant zijn geweest.
thearchitect zegt
Ik denk best dat het klopt. Max zei min of meer hetzelfde over de Mercedes van Hamilton een jaar (misschien twee) geleden. Als je 75% van het veld in die auto zette, werden ze allemaal wereldkampioen.
mashell zegt
Niet zo gek toch? In de F1 vindt je drie soorten coureurs de allerbeste van heel de wereld, die met de rijkste papa’s en die waarvan de vader een goed coureur was.
berlinetta zegt
Hoort die laatste groep niet ook bij de tweede categorie?
mashell zegt
De huidige wereldkampioen valt zelfs in alle drie categorieën.
Rick-dos zegt
Is ook de reden dat Alpine geen race zal winnen binnen de 100 races. Niet alleen roepen ze maar wat als het gaat om overwinningen behalen, maar het hele F1 gebeuren is met de Franse slag en als je dan ook nog dit soort onzin er uit begint te gooien dan kan je al helemaal geen vertrouwen hebben in die lui.
Ik riep al vanaf het begin dat de RB18 de dominante auto zou worden. Die auto zag er vanaf de introductie al snel uit. Maar wil je de dominante auto worden dan moet het totale pakket kloppen. Dat betekent dus dat ook de coureur van grote klasse moet zijn en dat is Verstappen. Als je geen Verstappen hebt dan heb je maar een goede auto en als Verstappen geen dominante auto heeft dan heb je maar een goede coureur. Het één versterkt het ander.
harrie zegt
Ik krijg inderdaad de indruk dat de Renault/Alpine honcho’s best of the rest wel goed genoeg vinden.
Je slaat geen modderfiguur, maar wel goed genoeg voor de reclame en naamsbekendheid van je merk.
Als ze echt serieuze WK ambities zouden hebben zouden ze niet jarenlang met een halfbakken budget aan komen kakken.
LoutervanPlezier zegt
Ik zal je het sterker vertellen, dat Verstappen in de Alpine inderdaad voor podium prijzen zou strijden, omdat hij wel in staat is, om meer dan die drie plaatsen boven de normale stand zou rijden, Het probleem is alleen dat Alpine en de Alpine dat nu helemaal nog niet aankunnen. Want niet voor niets valt Alonso regelmatig uit op mechanische pech. Dat is niet door Alonso, maar door de franse slag van Alpine.
Edge zegt
Laurent Rossi is het perfecte voorbeeld dat je nooit moet stoppen met dromen. Hoe onkundig je ook in een bepaald vakgebied bent, zolang je de juiste mensen leert kennen en een gunfactor weet op te bouwen bij mensen die het voor het zeggen hebben kun je het verdomd ver schoppen. En al helemaal als je Frans bent en voor een Frans bedrijf werkt.
Rossi is een van de grootste clowns die op dit moment in de Formule 1 rondloopt. Iedereen die meer dan twee races gezien heeft ziet dat het succes van Red Bull meer is dan de auto. Ja, ze hebben een verdomd goede auto gebouwd, maar ze hebben ook een verdomd goede coureur in die auto zitten én werken als team verdomd goed samen. Het is het totaalplaatje dat klopt en ervoor zorgt dat Verstappen met zo’n megavoorsprong op titelkoers ligt. Klopt er één van die dingen niet, dan kun je het vergeten. Zie Perez, die in dezelfde auto stukken minder presteert en moet oppassen dat Russell hem niet in een beduidend mindere Mercedes voorbij gaat in de stand. Of een Leclerc, die dit seizoen weliswaar een auto heeft die qua rauwe snelheid vergelijkbaar is met die van de Red Bull, maar het op vrijwel alle andere vlakken laat afweten: Strategische fouten, slechte pitstops, matige betrouwbaarheid en hier en daar ook nog een rijdersfout.
In gesprek met RacingNews365 deed hij een vergelijkbaar domme uitspraak: Hij zei dat het niet uitmaakt wie ze voor volgend jaar vastleggen, want het gat van 0,5 seconden tot Mercedes en 1 seconde tot Ferrari rijdt geen enkel coureur dicht. In de basis klopt dat natuurlijk als een bus, maar de uitspraak zegt enorm veel over Rossi als persoon, zijn vertrouwen in Alpine als team en zijn vertrouwen in het kunnen van coureur. Dat hij er nu al vanuit gaat dat de gaten van dit jaar gehandhaafd blijven is een klap in het gezicht van al die mensen in Enstone en Viry. Blijkbaar heeft hij er geen vertrouwen in dat zij voor volgend jaar een betere auto kunnen ontwerpen. En ook voor de coureurs is dat een klap in het gezicht, want het doet er blijkbaar niet toe dat een goede coureur twee à drie tienden sneller kan dan een matige coureur, dat een goede coureur veel betere feedback geeft, of dat een goede coureur beter is in het aanvallen of verdedigen dan een matige coureur.
Wanneer je zoals Red Bull een Max Verstappen in je auto hebt zitten en een geweldige auto hebt maakt het inderdaad niet zoveel uit wie ernaast zit. Je ziet hoe ver Perez achter ligt en hoeveel Red Bull desondanks voor staat op Ferrari. Je ziet het andersom ook bij Williams, die staan zo hopeloos achteraan dat je met een beter coureur in Latifi’s auto nog steeds tekort zou komen om Aston Martin voorbij te gaan voor plek 9. Maar wanneer je als Alpine in het middenveld zit, in een felle strijd met McLaren verwikkeld bent en soms de pech hebt dat zelfs een Alfa Romeo of Haas boven verwachting goed presteert, moet je juist voor de best mogelijke coureur gaan. Die twee à drie tienden kunnen dan het verschil maken tussen plek 5 en plek 4 in het constructeurskampioenschap. Door te zeggen dat het niet uitmaakt wie je in die auto zet, zwaait Rossi op geheel Franse wijze de witte vlag voordat er ook maar één meter is gereden in 2023.
oetelaar zegt
Het was erg verleidelijk om te reageren met ‘goed verhaal en lekker kort ook’…maar daarmee zou ik de energie die je in jouw reactie hebt gestopt wel heel erg tekort doen. Bovendien ben ik het helemaal met je eens en zoals bijna altijd etaleer je een kundige kijk op de F1 die ik erg waardeer.
Edge zegt
mand!
flyerbunch zegt
Beetje kort door de bocht Alpine! Ok Perez rijdt met een andere vloer, maar Max is bijna 1 met z’n auto en dan kost hem zoek. Toen Lewis 7x kampioen werd was het ook zogenaamd enkel de driver volgens de fans, maar nu schreeuwen ook zij moord en brand dat het de auto is. Ja tuurlijk heb je het juiste materiaal nodig, maar zoals ik al zei weet Max de auto zo goed af te stellen dat elk andere coureur nog een grote kluif aan zal hebben voordat ze hem van de sokken gaan rijden.
pomoek zegt
Puur politieke uitspraak gericht op zijn eigen team denk ik. Met andere woorden: De Alpine A522 (ja zo heet deze bolide van Renault) is niet goed genoeg. Dus Pat Fry en vrienden: Ga eens wat harder werken!
De discussie wat is belangrijker, de coureur of de auto, is al zo oud als de F1. Ik denk dat je met een redelijke zekerheid kan zeggen dat de beste coureurs bij de beste teams terecht komen.
Het verschil tussen een topcoureur en een absolute topper is het ijzer kunnen smeten wanner het heet is, de trekker kunnen overhalen als het moment daar is, kalm kunnen blijven als het moment daarom vraagt.
Zoals het moment dat je wereldkampioen kan worden door een zevenvoudig wereldkampioen in te halen in de laatste ronde, terwijl honderd miljoen mensen toekijken. Zoals alles wat briljant is ziet het er eenvoudig uit. Maar ik denk dat Leclerc dit jaar bewijst: zo makkelijk is het allemaal niet.
autogeak zegt
Oke alles is dus afhankelijk van het materieel volgens die fransen. Daarmee zeggen ze dus ook eigenlijk dat ze zelf niet in staat zijn om een winnende auto te bouwen.
lekkerlinksrijden zegt
Een goede rijder maakt de auto ook beter, je moet als coureur goed kunnen zeggen wat er beter moet aan de auto, jouw monteurs moeten wel begrijpen wat jij wilt. Dus, het 1 versterkt het ander.
lpgbarrel zegt
De Franse kijk op het leven, alles is minder of niet interessant als het niet uit Frankrijk komt. Gun ze ook wat plezier, uiteindelijk weet iedereen beter
drdre1 zegt
Zit mss nog wat wrok uit het RB/Renault tijdperk. Maar wel apart om de prestaties van een coureur met een auto te vergelijken (titel)? 🤔 Beetje als uienbollen met stokbrood…
wif1 zegt
Als het niks uitmaakt welke coureur er in die auto zit, waarom doen ze dan zoveel moeite om Gasly voor volgend seizoen binnen te halen voor flinke bak geld.
linkador zegt
Indien de test kilometers van Piastri de oorzaak zijn Alpine’s vooruitgang, heeft Alpine meer dan 100 races nodig voor ze weer op iemand van de slag van Lauda of Schumi vallen. Met een auto naar zijn hand kan Perez evengoed of beter rijden. Echter lijkt het er op dat Max de betere feedback geeft voor de doorontwikkeling. Gelukkig voor Max heeft Perez een andere stijl zodat Perez niet zoals Prost de vruchten van zijn teamgenoot’s (Lauda) input plukt.
maferick74 zegt
Als perez constant 1 of 2 zou worden dan zou t inderdaad aan de auto liggen. Perez is niet slecht maar ook niet super goed. Omdat de auto goed is, kan perez soms meekomen. Maar die combinatie is geen constante… max valt uit of wint. Denk dat de combi van auto en max een erg goeie is.
rwdftw zegt
De prestaties van Verstappen en Perez zijn eigenlijk niet vergelijkbaar. Verstappen heeft graag een auto met een hele sterke voorkant en een losse achterkant. Perez heeft er liever eentje met een stabiele achterkant en dan mag de voorkant wat minder meewerken.
Het punt is, in de basis is de auto die Verstappen beter ligt ook de snellere auto. Dus dat is de ontwikkelrichting. Daarmee wordt Perez geconfronteerd met een voor hem lastiger auto. Dat zie je dan ook aan de resultaten. De auto aanpassen aan Perez maar Perez misschien wat sneller, maar Verstappen langzamer.
Richmond zegt
Klopt en gelukkig worden ze geholpen door Ferrari anders had deze strategie ze het constructeurs kampioenschap gekost. Je kan niet een auto ontwikkelen om een coureur heen.
560pk zegt
Yep. Je ziet het aan Riciardo. Goede coureur, maar nu in een auto die hem niet ligt. En als Alpine met Alonso, 1 van de beste coureurs van de afgelopen decennia, niets klaarmaakt, is 1 ding bijzonder duidelijk: het ligt bij Alpine aan de auto!
Stefje zegt
Leuk verhaal. Doen we niks mee. In het begin van het seizoen was de auto neutraal. Perez kon toen mee komen. Maar toch paste Verstappen zich beter aan aan de auto en scoorde meer punten. Zelfs ondanks uitval. Hij gaf ook betere feedback om meer tijd te pakken en zijn instellingen waren aanzienlijk sneller dan Perez. Daarom rijdt Perez nu, later in het seizoen, in een auto die minder op hem afgesteld is. Niet omdat alles direct op een ander afgesteld is. Omdat hij langzamer is.
HZW zegt
In het begin van het seizoen was de auto niet naar de wens van Verstappen en toen zat Perez er dicht bij.
Nu de auto naar wens is van Verstappen is het gat naar Perez veel groter geworden.
In de basis is de auto het zelfde, maar als kiest voor een stabiele achterkant dan heb je een voorkant die maar voor 80% werkt.
Als hij dan niet de bocht om gaat wanneer dat moet, zal je nooit snel zijn, als je instuurt moet hij dat doen als een scheermes, en dan is een losse achterkant een voordeel, doordat je dan eerder de auto met de aandrijving de goede kant op kan zetten.
Perez kan duidelijk niet overweg met deze rijstijl.
roideshollandais zegt
Zowel de piloot, de auto en het team moeten top zijn om te winnen… Dat maakt F1 ook zo leuk als sport. Maar ik vraag me wel af hoe het nu verder moet met Red Bull als Honda eruit gaat…
HZW zegt
Honda will zijn banden met F1 weer aanhalen, dus of ze weg gaan bij Red Bull is zeker nog niet besloten.
In 2026 zou er zomaar weer met grote letters Honda op de Red Bull achtervleugen kunnen staan.
Tot en met 2025 zijn het gewoon door Honda geleverde Motoren in de Red Bull en Alpha Tauri.
Red Bull zou ook nog kunnen overwegen, als ze niet met Honda verder gaan, om het Alpha Tauri team aan Honda te verkopen.
Audi gaat naar alle waarschijnlijkheid met Sauber in zee, dat wordt dan een Sauber-Audi semi fabrieksteam.
Porsche-Red Bull is van de baan, omdat Porsche 51% zeggenschap wilde hebben over het hele F1 project, en dat ging Red Bull te ver, want dan waren ze geen baas meer in eigen huis.
mashell zegt
Verstappen heeft vorig jaar duidelijk laten zien dat hij als coureur het verschil kan maken, dit jaar maakt de auto het hem gewoon heel gemakkelijk. En dat is precies zoals Red Bull het wil, beste coureur in de beste auto, op basis waarvan je dan wint maakt niet uit je wint gewoon zoveel mogelijk.
Jeroen zegt
Volgens mij heeft Max met de Torro Rosso aardig in de punten gereden. Een auto die niet echt briljant was. En hij heeft iedere 2e rijder het snot voor de ogen gereden. Lijkt me toch dat hij iets goed doet in een auto.
lexusfan63 zegt
Daarom staat Perez ook altijd op het podium………….
jprc zegt
Teamgenoten zijn voor een coureur/renstal altijd de benchmark. Max heeft inmiddels wel bewezen dat hij ze gewoon allemaal de baas is/was. Uiteraard speelt de auto een grote rol in zijn prestaties (overwinningen) maar hij weet zich altijd uitstekend aan te passen aan de omstandigheden. Begin dit jaar moest hij wel degelijk wennen aan het ‘lage rake’ concept maar door zijn talent maakt hij altijd het verschil, zowel in een snelle als langzame auto.
maferick74 zegt
Max heeft altijd goed in deze auto gereden. Als hij niet 2x was uitgevallen was hij ook die races boven perez geeindigd… ookal was de auto niet zoals max hem het liefste had… toch roeide hij met die riemen die hij kreeg en won (of viel uit door technische maleur) maar zet je max in een alpha tauri dan zal hij ook geen wedstrijd meer winnen…. hij zou wel Hamilton het moeilijk maken en waarschijnlijk met 1 punt voor hem eindigen in dit seizoen
flyerbunch zegt
WTF1 makte hier ook een mooi filmpje over met als titel.. Why does NOBODY want to drive for Alpine? https://youtu.be/gjXCn1CBN7U
mc96 zegt
Beetje stomme uitspraak van Rossi. Zonder een goede auto is zelfs de beste coureur niet in staat voor het kampioenschap te rijden. Anderzijds slagen lang niet alle coureurs er in ook echt het optimale uit de beste auto te halen. Dat zie je bij Verstappen en Perez. Dat zag je de afgelopen jaren ook bij Hamilton en Bottas. Schumacher bij Ferrari en Benetton, enz enz.
driver79 zegt
Saaie herhalende discussie. Lijkt op die van Hamilton en Merc. Om #1 te worden heb je een top rijder die midden in zijn piek periode zit, sterk strategisch team en een super auto nodig. Perez, Bottas en bijv. Irvine en Barrichello zijn/waren subtoppers. Verstappen, Hamilton en Schumi stijgen/stegen daar boven uit. Ik wil eigenlijk wel een aantal races zien waar coureurs verplicht van auto moeten ruilen en rouleren. Kijkend naar Nyck de Vries kan dat best verrassend zijn.