Het Instituut voor Fysieke Veiligheid zou het opladen in parkeergarages dan ook liever verbieden.
Eén van de voordelen van een elektrische auto is dat je overal stroom vandaan kunt halen. Met een auto op benzine moet je altijd nog een tankstation zoeken, maar door speciale laadplekken kun je een elektrische auto ook op je bestemming even wat peut geven. En gezien de parkeerproblemen in de steden tegenwoordig, is er een grote kans dat die bestemming zijn parkeerruimte in een parkeergarage verleent. Daar komt een probleem aan het licht: opladen in een parkeergarage is gevaarlijk.
Dat meldt Trouw na een uitzending van Kassa. Na een inspectie in verschillende ondergrondse parkeergarages is de brandveiligheid bijna nergens helemaal top. Wanneer één auto in brand vliegt, heb je gelijk een kettingreactie. Met als resultaat dat er veel schade te boek gezet wordt.
Ontvlambaar
Maar hoe vliegen die elektrische auto’s in brand dan? De recente enorme brand in Stavanger bijvoorbeeld: daar werd in eerste instantie een elektrische auto aangewezen. Dat bleek later onjuist. Toch melden verschillende eigenaren van elektrische auto’s aan Kassa dat spontane ontbranding voorkomt, of voor is gekomen, bij elektrische auto’s.
Wat dat betreft is het een wat harde claim. Elektrische auto’s vliegen niet per definitie spontaan in brand (ook niet als je twee keer turbo zegt). De gevallen wanneer het gebeurt zijn zeer aanwezig, maar er staan momenteel waarschijnlijk duizenden, dan wel tienduizenden, auto’s op te laden zonder problemen. Om die dan over één kam te scheren met een zeldzaam probleemgeval, lastig.
Oplossingen
Het Instituut voor Fysieke Veiligheid zou dan ook voor een verbod zijn op laden in ondergrondse (parkeer)faciliteiten. En sowieso moeten laadpalen in parkeergarages dichter bij de in- of uitgang gezet worden, zodat de brand, en belangrijker de oorzaak van de brand, makkelijker bereikbaar is voor de brandweer. Probeer maar eens een MAN TGL door de ingang van parkeergarage Amsterdamse Poort te krijgen.
Maar ook richtlijnen voor het opladen in een parkeergarage staan op de planning. Voorkomen is beter dan genezen, maar een laadverbod gaat meteen wel vrij ver.
henkp1 zegt
Pffff wat een gezever! Inderdaad, al meer dan 10 jaar worden er auto’s in parkeergarages opgeladen en er is nog nooit wat gebeurd. Maar omdat er wellicht toch ooit eens iets eventueel misschien wellicht mogelijk zou kunnen gebeuren, moet het laden in parkeergarages maar gelijk verboden worden. Wat een aperte onzin!
toniominestrone zegt
@henkp1: Hier ik hier een politicus oreren, vooral niets negatief melden over de energie transitie, dat doen we pas als er dodelijke slachtoffers zijn gevallen, dan zijn we ” geschokt “.
henkp1 zegt
Heeft niks met politiek gezwam te maken, maar alles met gezond verstand.
sanki zegt
@henkp1: er zijn anders wel al enkele parkeergarage branden voorbij gekomen die waren begonnen door een accu probleem
detroitv8 zegt
@sanki: waar was het? Noorwegen Airport, paar maanden terug toch?
sanki zegt
@detroitv8: volgens mij wel ja. En nog een tesla in Shanghai dacht ik.
mlo zegt
@henkp1: Idem voor LPG auto’s, al ruim 40 jaar. Gewoon niet meer met de auto op pad. Heel goed voor het milieu, top idee.
giertjuh zegt
@mler: schonere verbranding dan LPG is er niet
sprankel zegt
Probleem is heel eenvoudig, geld, niet meer, niet minder.
Waarom mochten LPG wagens die ondergrondse parkings niet in? Omdat dit een aangepast branddetectie systeem nodig had wat lekkend gas kon detecteren waarvoor men de kosten niet wilde doen.
EV’s hebben hebben een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, als je ze met water blust heb je heel veel water nodig wat met name op een autostrade een issue is omdat je daar al je water moet aanvoeren maar met water kan je elektrocutie krijgen, klassiek blusschuim werkt niet omdat het oxiderend is en dus zelf in zuurstof voorziet, zelfde issue met CO2 blusser. Je zit met een klasse A (vaste materialen), B (vloeibaar, je zit met hybrides met olie en brandstof maar een doorsnee li-on cel bevat geen lithium en word als een vloeibare brand gezien), C (gasbrand, als een cell explodeerd heb je een flame-out wat een brandend gas is), D (metaalbranden, afhankelijk van het type cel) en E (elektrische brand). Daarnaast zit je met het gekende probleem dat na de brand gepasseerd is er andere cellen beschadigd zijn en een uur later alsnog tot zelfontbranding komen, met soms over de 7000 cellen kan dat wel even doorgaan wat men momenteel oplost door de wagen 24 uur onder water te steken.
Het probleem word nog erger, want je parking kan in theorie vol staan met een mix van CNG, hybride, benzine, diesel, LPG, EV met een dozijn aan verschillende accu technieken. Vergeet ook niet dat er verschillende soorten brandstof bestaan, ethanol of E85 vereist een ander soort schuim dan benzine maar nu gebruikt men een schuim dat effectief is op beide brandstoffen, water en ethanol gaan niet samen. Bovendien weet je niet op voorhand welke auto waar gaat staan, die EV hoeft helemaal niet aan een oplader te staan.
Nu je een idee hebt van het probleem, dan kan je al gaan inbeelden dat een ondergrondse parking brandveilig maken een extreem dure grap aan het worden is en dat je eigenlijk alle ondergrondse parkings per direct moet sluiten nog los van het EV verhaal want het zijn allemaal gesloten ruimtes die vol staan met een mix van brandgevaarlijke producten waar de huidige sprinkler blus systemen slechts uitgaan van standaard diesel en standaard benzine. Maar nu met EV waar de brandweer het moeilijk heeft, ook omdat ze de ervaring missen of nieuwe blusmethodes nodig hebben, gaat men die ondergrondse parking eens nakijken en dan valt het natuurlijk keihard op dat men daar al lang aan het doen is alsof er niets aan de hand is.
porker zegt
@sprankel: goed verhaal
unknown32 zegt
@sprankel: LPG is zwaarder dan lucht en vervliegt niet. Als je met een lek zit, hangt je parkeergarage dus vol. 1 vonkje en de hele garage ontploft zoals in de films. CNG vervliegt wel dus geen issue.
Dat een parkeer garage letterlijk ontploft, lijkt me nogal een giga risico… Een brandje kan je nog verhelpen of snel evacueren
sprankel zegt
LPG is zwaarder dan lucht dus blijft aan de grond hangen, CNG gaat zich mengen met lucht maar je zit nog altijd in een gesloten ruimte waar het niet weg kan. Vergelijk het met thuis de gaskraan opendraaien, CNG is dan ook aardgas, zou niet de eerste keer zijn dat er een huis de lucht in gaat.
Een conventionele motor heeft een explosief mengsel nodig en in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, LPG wilt niet ontploffen maar branden, zet een gastank open, hou er een lucifer bij en je hebt een gasvuurtje om op te koken. Diesel en benzine in gasvorm zijn veel explosiever maar hebben het voordeel dat ze zich als een vloeistof zich niet gemakkelijk laten mengen met zuurstof om hun explosie grens te bereiken, dat is net het gevaar met een brandstof dat een gas is, het gaat zich gemakkelijk mengen met zuurstof. De dampen uit je benzine/diesel tank worden als het goed is met vacuum naar de motor getrokken voor verbranding, volgens de fabrikanten voor lager verbruik maar in de realiteit om te vermijden dat er een hoogst licht ontvlambaar en explosief gas in je brandstoftank zit.
Of bekijk het zo, op LPG moet je veel sneller je bougies vervangen of zogenaamde LPG bougies steken (iridium bougies), waarom? Omdat LPG een perfecte vonk nodig heeft waar benzine veel toleranter is. Dat is net een nadeel van zowel LPG als CNG gebruiken op een motor, de toleranties om het explosief te krijgen zijn veel lager dan benzine. Wat diesel betreft, zet er compressie op en het gaat vanzelf de lucht in, basis principe van een diesel motor.
phevtreb zegt
@sprankel: sinds wanneer mag een lpg voertuig niet in een parkeergarage? Ik ben dat in NL nog nooit tegen gekomen, jaren op lpg gereden..
sprankel zegt
Dat is eigen aan Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, kans is groot dat je niet binnen mag met LPG. Als je naar CNG gaat kijken, ik ben het al tegenkomen dat er een bordje CNG verboden staat maar het is zeldzaam. Maar als een parking in BE welkom zegt tegen CNG, rara, dan mag LPG er plots wel binnen.
Maar ik zal het anders zeggen, zeggen de parkings in NL dat je welkom bent op LPG? En wat betreft CNG? Of waterstof? Of een brandstof cell? Of een EV, zal wel ok zijn want je kan hem er laden! Nee, ze zeggen niets dus jij gaat ervan uit dat het wel in orde is wat ook correct is als consument. Niet jouw taak om de brandveiligheid te onderzoeken.
Met de EV toestanden komt het wat meer aan het licht dat er iets niet klopt, wat ik probeer duidelijk te maken is dat dit veel verder gaat dan EV. En ik geloof er niets van dat in NL alle parkings geinvesteerd hebben naar gasdetectie en met name naar grond sensors. Dat nieuwe parkings dat hebben dat geloof ik maar de rest? Dan wil ik bewijzen :) En doe er dan maar meteen de aanpassingen bij toen CNG later op de markt kwam, ander gas, andere detectoren. Mogelijks moet je daar als Nederlandse burger eens wat meer verduidelijking vragen want ik laat mij altijd wijsmaken door je landgenoten dat Nederland een regeltjesland is maar die parkings vallen daar blijkbaar nogal buiten.
henkp1 zegt
Maar even ter zake: straks met €4.000 subsidie zo’n Twizy kopen: da’s pas echt leuk!
Robert zegt
Het risico mag dan als ‘laag’ worden ingeschaald, áls het dan gebeurt dan is het resultaat wel vrijwel altijd ‘oncontroleerbaar’. En als je een klein beetje kaas gegeten hebt van FMEA of CE kwalificeren, dan weet je al dat dan alle alarmsignalen ‘op rood’ komen te staan.
Ik heb die aflevering van Kassa toevallig ook gezien en het is ronduit verbijsterend dat gemeentes noch projectontwikkelaars of uitbaters van parkeergarages daar enige vorm van risico-inventarisatie lijken te hebben uitgevoerd, zeker waar het gaat om achteraf geïnstalleerde laadpalen in een bestaande parkeergarage.
Het feit dat overheden én controlerende instanties die risico’s zo gemakkelijk negeren (of bagatelliseren), geeft wel aan hoe groot de milieulobby is geweest én hoe diezelfde overheid klaarblijkelijk elke vorm van regelgeving en risicobeheersing mag negeren als deze tegen het gekozen beleid in gaat. Zorgelijk.
supertjeduc zegt
Maar dat ze net doen of alle elektrische auto’s constant af fikken en dan met een spectaculair filmpje komen van een invalide wagentje dat afbrand
Je hebt grotere problemen als je met zo’n ding rijdt namelijk dat je dood gaat bij een botsing
Die dingen zijn waarschijnlijk zo slecht gemaakt met goedkope onderdelen dat het een meevaller is als je niet afbrand
ty5500 zegt
@supertjeduc: De meeste elektrische auto’s en zeker ook de tesla’s hebben een extreem goede crash rating omdat er veel meer mogelijkheden zijn met betrekking tot de kreukelzone. https://www.euroncap.com/en/ratings-rewards/best-in-class-cars/2019/ tel ter informatie is het aantal tesla’s in de bovenstaande link (best in class volgens het officiele euroncap)
supertjeduc zegt
@ty5500: ik had het over de invalide kar die ze brandend in een filmpje bij kassa lieten zien niet over een ev
BaRa zegt
Beetje vreemde redenering. Een ICE-auto loopt net zo goed risico af te fikken. En hij hoeft daarvoor niet eens te tanken. Een brandstofslangetje dat los zit, de benzine die drupt op een heet motorblok en presto, de boel gaat in de hens. Dat was overigens ook het geval in Stavanger: daar ging een ICE in de fik. Toegegeven, een brandende BEV heeft een specifiek probleem: veel brandbare massa, en lastig te blussen. Maar qua hitteproductie ontloopt het elkaar niet veel. Dus ofwel moeten we stoppen met (ondergrondse) parkeergarages, ofwel moeten al die plekken retroactief uitgerust worden met blus/koelsystemen. Wat dan weer lastig is, want bij een ICE mag je niet zonder meer water gebruiken. CO2 is ook geen goed idee, want ademhalen bij een te hoge CO2-concentratie: dat loopt al eens verkeerd af. Zeer nieuwsgierig hoe ze dit denken te gaan regelen.
lekbak zegt
@BaRa: je hebt meerdere soorten blussystemen die met water werken. De duurste, maar ook de meest effectieve en meest onschadelijke werkt met een watermist. Die kan je gewoon overal voor gebruiken, ook ev’s en bij gewone auto’s. Door de kleine druppeltjes hoef je maar heel weinig water te gebruiken om te blussen en te koelen.
Arnoud zegt
Het vervelende bij EV’s is dat de accu zelf de oxidator levert. Die heeft dus geen zuurstof nodig uit de omgeving. Al fikt het wel harder wanneer er ook zuurstof uit de omgeving bij kan komen.
nietcreatief zegt
@Bara er zijn bij een auto op benzine of diesel niet heel veel zaken heet genoeg om lekkende brandstof ook echt te ontsteken. Helemaal als die auto in rust is.
Mogelijkheden die ik zie daartoe: vastgelopen rem, catalysator, uitlaatgassen inlaat van de turbo op vollast en de meest voor de hand liggende: kortsluiting, slechte/ oude bekabeling naar bougie/ gloeiplug of een slechte massa verbinding, die kunnen vonken.
Voor de rest is een auto op brandstof in rust ook echt in rust.
BaRa zegt
Dat wil wel eens tegenvallen. Het voorbeeld van een lekkende benzineleiding en een heet blok was niet uit de lucht gegrepen. Het is m’n baas overkomen toen hij de PT Cruiser van z’n vrouw parkeerde na een rit van een half uur. Het frame van auto bleef over, en de schade liep tot vijf geparkeerde auto’s verder. Bleek een fout te zijn van de garage, die bij het onderhoud een klemmetje niet voldoende had aangespannen.
bernoulli zegt
“Eén van de voordelen van een elektrische auto is dat je overal stroom vandaan kunt halen.”
Haha. Omdenken. Leuke om te onthouden voor al die mensen die op zoek zijn naar een vrije laadplek in hun overvolle Vinexwijk of stadscentrum.
moveyourmind zegt
Ik ben wel geschrokken en laad mijn Tesla voortaan maar niet meer op in de parkeergarage van ons appartement. Je zou er toch niet aan moeten denken wat er zou kunnen gebeuren…
Gelukkig kom ik als vertegenwoordiger van Ferroli cv-ketels onderweg meer dan genoeg buitenlaadpalen tegen waar ik de auto op kan laden. Veiligheid boven alles.
v60germany zegt
@moveyourmind: * lol, jij kijkt teveel Kassa *
ik zou zo’n Ferroli ook adviseren, het beste in de kelder ophangen natuurlijk…
bernoulli zegt
@moveyourmind: ?
johnwaters zegt
Totale waanzin hoe jullie de berichtgeving rond EV’s verdraaien en spinnen.
“Eén van de voordelen van een elektrische auto is dat je overal stroom vandaan kunt halen”
Zou moeten zijn:
“Eén van de nadelen van een elektrische auto is dat hij continu aan de laadpaal moet”
Waarvan acte!
cazzo046 zegt
Wat een gelul. Mij EV hoeft maar om de 400km aan de laadpaal, dat is soms maar 1x per week.
Waarvan acte!
Jantje_555 zegt
LPG en CNG mag ook niet in een garage en die heb ik nog nooit wegen fikken.
roadster zegt
Een brandstofauto kun je met een brandblusser blussen. Dus zolang de brandweer er met blusmiddelen bij kan, is het goed. Een elektrische auto is alleen effectief te blussen door hem met een hijskraan in een bak water te takelen. Een electrische auto opladen, is derhalve alleen verantwoord op een plek waar een hijskraan en dieplader erbij kunnen. Dus niet in een parkeergarage. Het is nog niet misgegaan. Maar voordat er een vuurwerkopslag in Enschede ontplofte, was er nog geen vuurwerkopslag ontploft. Voordat er een vliegtuig in de Bijlmer in een flat vloog, was er nog geen vliegtuig in een flat gevlogen. Het moet altijd eerst misgaan, zeker bij iets dat als milieuvriendelijk te boek staat (zoals bij de Stint). En dan is er paniek in de tent. En is het voor de slachtoffers te laat.
luxaeterna zegt
Waarom zou je een dieplader nodig hebben voor een wagen? Een beetje lier op een brandweerwagen of takelwagen trekt een wagen, ook een uitgebrande zo wel een garage uit en vervolgens een afsleepwagen op.
Naar mijn inziens ook geen probleem. Het wordt enkel een probleem als er bezuinigd wordt op detectie, afzuiging en sprinklers. Een ondergrondse garage waar goede detectie, afzuiging, verlichting en sprinklers zijn houdt mijn inziens geen gevaar in. De brandweer blust de auto, er is “weinig” uitbreiding door de sprinklers en vervolgens wordt de auto buiten getrokken en in een watercontainer geplaatst.
Dan moet je ook helemaal niet met je MAN TGL de parking binnenrijden. Dat wordt nu met ondergrondse branden ook niet gedaan. Ten eerste zie je niet goed waar je rijdt zonder speciale camera’s, ten tweede kan je voertuig stilvallen door zuurstofgebrek (tenzij… je een elektrische brandweerwagen hebt) en ten derde zou het niet de eerste keer zijn dat een brandweerwagen in de fik vliegt doordat vonken in de luchtfilter gezogen worden.
Hogedruk haspels hebben meestal een lengte van 80 meter en kunnen meestal nog wel verlengd worden. Lage druk slangen kan je nog langer koppelen.
Wat we wel eventueel gaan zien is dat dingen als luchtschuim, hoge druk minder vaak ingezet gaan kunnen worden. Niet enkel door elektrische auto’s maar ook door steeds beter geïsoleerde woningen waar de hitte hoger in oploopt en beter blijft hangen. Er zijn al korpsen waar men daardoor kiest voor minder druk en meer waterdebiet: lage druk of middendruk haspels.
Voor echt grote garages kunnen er blusrobots gebruikt worden.
hehe zegt
Het instituut lijkt er van uit te gaan dat de kans op brand tijdens laden groter is dan bij gewoon parkeren van een EV. Maar is dat al aangetoond dan?
subzero079 zegt
@hehe: dit is exact de vraag die ik me gister ook stelde. Ik heb dat nog nooit gehoord namelijk. Miss dat iemand dat nog eens kan toelichten.
kevertje zegt
Ik denk dat nu in de volle groene golf een beetje te snel aangenomen wordt dat ‘alles electrisch’ de toekomst wordt. Eventueel wel als de batterij-technologie een andere kant uitgaat – kleiner, veiliger, sneller te laden, grondstoffen ecologischer te ontginnen en te produceren en duurzamer op lange termijn – er zijn aan de Lithium-technologie echt teveel nadelen. Bovendien zijn we er met die motoren en magneetmaterialen er ook nog niet helemaal en de vraag is ook waar we met centrales en netverdeling naartoe gaan. Maar goed, de hype is er. Of dit ‘early adopter’ verhaal echt kan groeien tot een volwaardig alternatief van brandstofmotoren of op de weg daarvan de waterstof-technologie niet plots een grotere vlucht gaat nemen. Wanneer ik eerlijk ben, op industrieel vlak wordt hier heel serieus naar gekeken voor écht veel meer dan alleen auto’s. Het verbaast me daarbij dat grote concerns zoals VW maar één kaart lijken te trekken, die EV’s én dat op termijn wel eens de verkeerde zou kunnen zijn.
koeberg zegt
Andere grote concerns, zoals Toyota en Honda, trekken de andere kaart: waterstof. Tijd zal het leren welk van deze concerns de juiste gok heeft genomen. Mooi hè, kapitalisme.
v60germany zegt
Koeienpoep, kennen jullie zo’n verhaal?
Bij BMW Broekhuis in Enschede hadden ze ook eens een showroom in de hens, een vlamgevatte i3 die aan de lading stond.
De verzekeraar wilde niet uitkeren vanwege het elektrische vehikel.
Brandweer Twente had een duidelijke samenvatting; nooit meer doen.
Samengevat; drie partijen zonder kennis. Die showroom staat er na 2 jaar nog steeds zooo bij.
Net zo goed dat een thuislader verkeerd kan worden aangesloten, zo simpel een foutje met het ‘mobiel’ laden van die i3.
De gemiddelde NEN norm valt vrij minutieus qua controle tov wie eraan ‘installeert’.
Vraag dat maar eens na bij Alfen/ICU uit Almere… of de gemiddelde verzekeringsmaatschappij.
Ook in dit verhaal, wederom ontbrekende kennis. Niet ik, maar de normbepalers van laadpaalbouwers en academici die dergelijke materie benoemen, daar moet je zijn.
Enne, wie controleerde wie ook alweer?
twijn zegt
Het probleem ligt bij de gebouweigenaren en beheerders die houden zich keurig aan het bouwbesluit die geen sprinklers verplichten in ondergrondse parkeergarages. Die sprinklerinstallaties kunnen een kettingreactie als genoemd beperken of tegen houden. Dit geeft de brandweer de tijd om ter plaatsen te komen en de temperatuur zodanig laag te houden dat een inzet met manschappen nog mogelijk is.
Kost alleen erg veel geld en dan laten de eigenaren het wel achterwegen immers het bouwbesluit zegt dat het niet nodig is. Tijd dat het bouwbesluit eindelijk eens aangepast wordt.
rxate zegt
Er zijn ook telefoons bij het opladen in de fik gevlogen. Dus je telefoon mag je nooit meer binnenshuis opladen mensen!
Dutchdriftking zegt
Kortom, elektrische auto’s op een speciale veilige plek in de parkeergarage. Natuurlijk wel voor een dubbel tarief, het moet ergens van betaald worden tenslotte.