Wat heb je dan aan een auto met 1.000 pk als je maximale topsnelheid slechts 90 is?
Elk land heeft zo zijn bijzondere belastingconstructies als het gaat om auto’s en bedrijfswagens. In Nederland was het vroeger vrij eenvoudig: je kon zelfs een Porsche 944 ombouwen tot grijs-kenteken auto. Je hoefde alleen de achterbank eruit te halen en de achteruiten te blinderen. In België heb je de ‘lichte vracht’-regeling, dat in feite eenzelfde type tegemoetkoming is. Dan kun je goedkoper een dikke personenauto rijden als je ‘m inzet als ‘werkpaard’.
In Finland hebben ze er een andere methode voor. In principe wijkt het niet extreem veel af van wat we in Nederland kennen. Als je daar een grote vervuilende pickup wil rijden, dan kun je dat het beste doen om ‘m als bedrijfsauto te registreren.
Hennessey Mammoth 1000
Dat is ook precies wat er gebeurd is met deze Hennessey Mammoth 1000. Dat is een RAM 1500 TRX. Je weet wel, de auto die @wouter reed en waarvan we hem niet gehoord hebben dat ‘ie meer vermogen kon gebruiken, terwijl hij dat stiekem eigenlijk altijd een verbetering vindt. De Hennessey Mammoth heeft op 1 pk na net zoveel vermogen als de Bugatti Veyron.
Nu kun je een Veyron niet registreren op grijs kenteken, maar een RAM 1500 dus wel. Maar is er dan een addertje onder het gras? Jazeker, om te voldoen aan alle regels en eisen van de overheid om in aanmerking te komen voor het Finse equivalent van grijs kenteken, moet de topsnelheid begrensd worden.
Auto met 1.000 pk
Nu is de Mammoth TRX sowieso al begrensd op 190 km/u. Veel sneller is ongetwijfeld mogelijk, maar dat kunnen de offroad banden niet aan. Echter, in Finland mogen bedrijfsauto’s met dit gewicht niet harder dan 90 km/u. Nu is het niet dat ze een maximumsnelheid hebben waar ze zich aan moeten houden.
Nee, deze auto met 1.000 pk is namelijk begrensd op 90 km/u! Wat je dus precies hebt aan die 300 extra paarden ten opzichte van de al veel te snelle TRX, geen idee. Hoeveel geld het scheelt? Zo’n 44% aan belasting. Alsnog kost de Mommoth nog een kwart miljoen. Je zit wel heel snel op die 90 km/u, dat dan weer wel.
Via: The Drive.
flutterby zegt
Kansloos..
pindakoning zegt
Met zo’n acceleratie zal je begrenzer rond de 75-80km/h al enigszins gaan ingrijpen neem ik aan. Wat een onbevredigend gevoel moet dat zijn met 1.000pk..
pomoek zegt
Topidee. Moeten ze in NL onmiddellijk invoeren. Het grijze kenteken is bedoeld voor ondernemers die hun auto gebruiken om geld te verdienen. Geen enkele noodzaak om een bus volgeladen met gipsplaten met 140 over de linkerbaan te jakkeren.
rikus zegt
@pomoek: Volgens mij geldt dat voor iedereen. Je comment komt op mij enigszins minderwaardig over. Dat zijn geen gasten die pas om 9 uur achter hun computer stappen, maar jongens die om 5 of 6 uur smorgens in de auto stappen en pas 12 uur later thuis komen. Dat maakt niet dat ze volgeladen met 140 over een linkerbaan hoeven te crossen, maar volgens mij zijn er zat mensen in pak die zich meer misdragen in het verkeer.
rijnounsdoor zegt
@rikus: inderdaad, en ik zie nauwelijks nudisten gevaarlijk rijden.
Dus: doe je pak en werk-kloffie uit en rij relaxed!👍
rikus zegt
@rijnounsdoor: akkoord
rikus zegt
@rijnounsdoor: Op dit moment werk ik in Litouwen. Daar zijn volgeladen busjes op de weg echt je minste zorg. Een ritje naar een supermarkt kan ik het beste beschrijven als: totale chaos.
vondick zegt
Zijn ze aan het hamsteren geslagen uit vrees voor oorlog?
pomoek zegt
@Rikus: niets meer dan alle respect voor mensen die smorgens om 5 uur opstaan en met hun busje volgeladen met balken stenen gipsplaten en zand door NL tuffen. Mijn opmerking is meer gericht tegen mensen die het grijze kenteken misbruiken om zo goedkoop een f150 of f250 te kunnen rijden. Als in: gebruiken als een privé auto.
baardmijt zegt
@pomoek: Dan pleit je er voor alle voertuigen met kenteken te begrenzen? Of alleen busjes? Of motoren ook maar? Of heb je gewoon een hekel aan mensen die niet op kantoor werken?
pomoek zegt
@baardmijt: njet. Enkel auto’s met grijze kentekens. Elk voordeel moet zijn nadeel hebben. Is natuur.
flutterby zegt
@pomoek: vergeet niet dat de busjes ook interessant moeten blijven tov vrachtwagens die inderdaad ook maar 90 km/u mogen.
pomoek zegt
@fluuterby: ik ben flexibel, begrenzen op 100-110 kan ook!
_Eend_ zegt
Het zou toch jammer zijn als die begrenzer er bij de eerste beurt (of update van de software) er echt heel toevallig per ongeluk wegvalt.
dvaerden zegt
En als je dan een beetje pech hebt en gevat wordt door enerzijds sneller dan 90 te rijden of anderzijds bij een controle, dan kan je alsnog de volle pot belastingen (met terugwerkende kracht) gaan ophoesten met een boete erbij. En dan ben je “heel toevallige per ongeluk” gelijk alle fiscale voordeel kwijt.
Het is een gok natuurlijk, maar wel één met een hoge inzet.
vondick zegt
Maar waarom is vaarden niet gewoon met dubbel a?
pomoek zegt
@vondick: @vondik?
DIG-T 190 GT zegt
Hahaha. Leuk.
wigboldus zegt
Voldoende om een aanhanger met boomstammen offroad te vervoeren
saxoke zegt
“Hey kerol. Wat vind je van m’n nieuwe auto?” “Nouw John, dik ding! Hoeveel pk?”. “Jah jonghuh, een dikke 1000”. “sow, wat doet ie van 0-100?” “Jah, euh…. Niets 🤐🤐🤐”