Dat zeggen wij niet, het Planbureau voor Leefomgeving trekt de conclusie dat de auto het optimale vervoermiddel is.
Wij redacteuren van Autoblog roepen dit al jaren, maar dat is niet verbazingwekkend. Wij zijn gek op auto´s, en soms wel te gek. Dan is het wel fijn dat onze conclusie nu eens onderbouwd wordt door experts. Onderzoekers van het Planbureau voor Leefomgeving (PBL) hebben een onderzoek gedaan op basis van bereikbaarheidsindicatoren. Hiermee is de toegang tot werk en voorzieningen beter in kaart gebracht. En wat blijkt? De auto wint het in Nederland van de trein, bus en fiets. Zelfs in de spits!
Auto meest optimale vervoermiddel
Tijdens de pandemie waren de files weg. Logisch, iedereen was verplicht thuis aan het werk. Nu zijn de files weer terug, want iedereen heeft een autootje gekocht. Nieuw of een occasion. Dit omdat het in het openbaar vervoer nou niet zo goed vertoeven was, als iedereen in je gezicht staat te hoesten. Toch blijven we nu de pandemie weg is, massaal de auto gebruiken. En dat heeft dus een (andere) goede reden.
Werk en belangrijke voorzieningen zijn namelijk lastig te bereiken met het OV of de fiets. Lukt dit toch, dan zit je bijvoorbeeld in een overvolle trein waar dagelijks vertraging is. Dit is vooral het geval in stadsranden, in de suburbane kernen en in landelijk gebied aldus het PBL. Bovendien neemt de openbaarsvervoerbereikbaarheid aanzienlijk af in de daluren en in het weekend. In de Randstad is dat een ander verhaal. Daar is het OV beter geregeld.
Bereikbaarheidsniveau
Het PBL hoopt met het onderzoek een politieke discussie aan te zwengelen. PBL-onderzoeker Jeroen Bastiaanssen zegt namelijk dat door op buurtniveau inzicht te geven in de toegang tot banen, gezondheidszorg, onderwijs en winkels met verschillende vervoerswijzen er betere beslissingen genomen kunnen worden. En hier komt het minimum bereikbaarheidsniveau om de hoek kijken. Iedereen moet dus in staat zijn ergens te komen (ziekenhuis, supermarkt, school, station enzovoorts) met diverse soorten van vervoer.
Prima natuurlijk, een mens moet wat te kiezen hebben. Maar meestal uit dit in een negatief gevolg, namelijk het verder belasten van de auto. Of in andere woorden: automobilistje pesten. Jullie kennen ons als politiek onafhankelijk, maar daar zijn we niet voor.
hanstadema zegt
Autorijden is ook geweldig!
Flutterbear zegt
Zeker, maar niet in de spits. Ik stap inmiddels met veel plezier in de trein en kan mijzelf gelijk nuttig maken.
leefvrij zegt
Autorijden vind ik heerlijk. Maar niet om naar mijn werk te rijden of om boodschappen te doen of een snelle boodschap in de stad. Ik heb namelijk een hekel aan parkeren en file rijden. Tot 10km pak ik de fiets, tot 20km de scooter.
berlinetta zegt
Bij Stichting Open Deur is ook iemand wakker geworden.
leefvrij zegt
En hebben ze de cursus “Generaliseren kan je leren” gehad.
schreute01 zegt
Duhhhhh…of zullen we alle wegen vervangen door spoorlijnen?
Brol zegt
Nu pas door ?
intimrasiert zegt
‘Meest optimaal’ is taalkundig onjuist: het is ‘optimaal’ of ‘meest … (geschikte bijv)’.
pomoek zegt
Klopt als een bus. De fijnste manier om te reizen is met de auto. Is echter slecht voor het milieu. Dus dat.
schreute01 zegt
Juist dus niet als een bus!
fanboy zegt
Laten we de jaren 60 a 70 terugkeren, oude gebouwen in de steden platwalsen voor meer asfalt! Al die stomme fietsers ook weg. En de steden worden er vast beter door :P
Gelukkig zijn we juist bezig met infrastructuur meer op OV en fietsers en wandelaars te richten. Hierdoor zijn de steden gelukkig leefbaar en het is dus zelfs beter voor de automobilist. Want anders ging iedereen met de auto en werkt het tegen je.
Habanero zegt
Dit is in grote mate extrapoleerbaar naar de rest van Europa. In de jaren 70-80 werd een politiek gevoerd van decentralisatie, de stad was vies en iedereen ging aan de rand wonen. Bedrijven werden naar verre industriezones verbannen. Wat overblijft van onze steden, zijn een deel luxewijken met dure winkels in de centra, daarrond een kring van zwaar verwaarloosde buurten met meestal veel sociale problemen. Het openbaar vervoer zelf is een antiek bedenksel en ik geloof er niets van dat het een ecologisch concept is. Buiten een piek in de spitsuren, het grootste gedeelte van de dag donderen een paar mensen op bus of zware, inefficiënte spoorvoertuigen. Lijnen zijn heel sterk bedacht om de interne stadstrafiek te coveren, maar buiten inter-city is het een ramp. M.a.w. dat is de ‘sweet spot’ waarin de auto past én nodig is. Helaas politiek en ambtenarij zien het niet en denkt dat we daarmee één of andere zonde begaan die zwaar bestraft en tegengewerkt moet worden.
Dizono zegt
Treurig eigenlijk dat het in een land als de onze niet lukt om alternatieven voor de auto aantrekkelijker te maken. Laten we wel wezen, van woon-werk op de A4 of A27 wordt vrijwel niemand vrolijk. En voor de leefbaarheid van onze steden zou het ook goed zijn als er wat minder autoverkeer was. We kunnen onze kop in het zand steken en doen alsof dit heel goed nieuws is, maar eigenlijk is het overbevolken en dichtslibben van onze wegen slecht nieuws voor liefhebbers van leuk autorijden.
flatsix010 zegt
Is er land waar dit anders is? Wellicht sommige stadstaten maar zelfs in een enorm klein en dichtbevolkt land als Nederland lukt het blijkbaar niet. Veel heeft natuurlijk te maken met politieke en financiële keuzes. Met het auto ecosysteem is er natuurlijk veel meer geld te verdienen.
dree16v zegt
Klopt zolang je hem kwijt kan en niet tijden in de file staat. In de grote steden zijn er betere oplossingen.
Crosscabouter zegt
Waar ik woon lijkt twee auto’s de standaard te zijn. Busvervoer is compleet ruk (lees 1x per uur alle windrichtingen op) door t dorp zelf rijd geen wijkbus meer, dus alles moet naar t busstation of een hoofdweg door t dorp (ongeveer 30000mensen).
Dus als je iets wilt heb je al gauw een auto nodig.
Wij hebben er 1, maar gebruiken regelmatig een auto extra van vrienden om maar een beetje vrijheid en mogelijkheden te houden om ergens buiten t dorp heen te kunnen met kinderen. Binnen t dorp fietsen we alles…..
Ik heb het de afgelopen 20jaar gewoon beleidsmatig stukgemaakt zien worden, alles om kostenbesparing in de hand te werken. Onze lokale taxibedrijven verdienen er iig een goede boterham aan….