Dennis berichtte een maandje geleden al dat de autoverkopen via internet zullen toenemen. De lancering van de site directauto.nl zal hier zeker een steentje aan bijdragen. De website is het initiatief van de Kroymans Corporation. Je kunt kiezen uit zo’n 20 merken, die direct bij de betrokken dealer besteld kunnen worden.
Wat het vooral interessant maakt, is dat de wachttijd nooit langer is dan twee weken. Bovendien wordt er gewerkt met vaste prijzen waar al een korting van vijf tot tien procent in verwerkt is. De auto’s worden netjes thuis afgeleverd (het is net de Wehkamp) en je krijgt er ook nog eens zes gratis wasbeurten bij.
De wachttijd is gering doordat de auto’s uit de voorraden van de importeurs en dealers komen. Er is voor de klant echter ook een mogelijkheid om een wensenlijstje in te vullen. Als zo’n auto dan voorradig is, krijgt de klant per sms en e-mail een bericht. Directauto benadrukt nog even dat alleen de bestelprocedure via het internet gaat. Het maken van proefritten en de facturatie verloopt nog altijd via de ‘ouderwetse’ dealer. De website verwacht zo’n 400 tot 600 auto’s komend jaar te verkopen.
Hoewel er dus zeker voordelen aan verbonden zijn, zie ik één nadeel. De ingebouwde kortingen lijken interessant, maar door persoonlijk contact zou je wellicht meer voordeel kunnen behalen. Wie ziet het kopen van een auto op deze manier wel zitten?
Hecham zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Sjoerd zegt
jezus het lijkt wel of jullie betaald worden om reclame te maken voor die site
besaram zegt
@ sjoerd
Mooi tog!
Als jij morgen spoed een autotje wilt weet je vanaf nu waar je heen moet!;)
Rick zegt
Tja, als je goed kijkt zie je iedentieke auto’s (bijvoor beeld de HUMMER H3) op AutoTrader staan en op DirectAuto.nl
Markus zegt
@ Hecham: nieuw hier?
@ Sjoerd: zeik niet zo man.
Wat ik mis is een link! Nu moet ik de naam van die site overtypen… dat is echt niet van deze tijd. Link! Link!
–edit: inderdaad, foutje! Is inmiddels gefixt!–
Robbert W zegt
idd wel opvallend veel reclame. maar de site gaat echt geen top-hit worden. mensen willen persoonlijk contact met de verkoper en bovendien een stukje service en het gevoel van de dealer om de hoek. ( zelf verkoopadviseur GM )
CasperH zegt
Gefeliciteerd Hecham.
Ontopic: het is natuurlijk wel een manier om snél je auto binnen te hebben. Twee weken is echt enorm snel. Als ik met spoed om een auto verlegen zit en de door mij gezochte auto zou hiertussen zitten, zou het wel een optie zijn, maar ik zou alsnog een autohandelaar contact met ze op laten nemen en kijken of ze de auto goedkoper kunnen krijgen. Ingecalculeerde kortingen zijn inderdaad nooit het maximum haalbare, terwijl de motivatie voor internetaankopen natuurlijk vaak de lagere prijzen zijn. Voor mensen die niet goed durven af te dingen is het wel weer een uitkomst natuurlijk.
Ik weet het niet, het zou kunnen werken, maar of het zo makkelijk gaat als dit? Ik denk dat het een stuk interessanter gaat worden als het gaat op de Dell manier: een merk dat zijn auto alleen via internet verkoopt. Dan zit je ook niet met kortingen e.d. te stoeien.
Rick dos zegt
Call me an old fool or just sentimental. Maar een auto kopen blijft voor mij een speciale gelegenheid dus met alle toestanden die er omheen hangen. PRACHTIG gewoon. Dus laat mij het maar de old fashioned way doen…
Racer X zegt
Waarom zou dit reclame zijn? Er wordt in de laatste alinea toch duidelijk vanuit een kritisch oogpunt naar de site gekeken.
CasperH zegt
@ Robbert W; dat willen mensen ook met de aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe camera. Dus gaan ze eerst uitgebreid naar de fotowinkel en bestellen ze vervolgens op internet. Natuurlijk ligt die drempel hoger bij de aanschaf van een auto, maar ik sluit het naar de toekomst toe niet uit.
FrankH zegt
@ Heckham: je bent te stoer!
Wat betreft het auto kopen op internet. Leuk om te zoeken en te vergelijken, maar ik haal zelf liever een auto onder het genot van een kop koffie bij een dealer. Tevens wil ik em naar mijn eigen smaak samenstellen.
Markus zegt
@ Rick dos: old fool.
Maar ben het met je eens. Een auto kopen, of het nu gebruikt of nieuw is, dat wil je in het echt meemaken. Testrijden, de auto voelen, de hele mik mak. Dat gaat niet met alleen wat fotootjes op het wereldwijde web.
Juppe zegt
Gaat het hier alleen om nieuwe auto’s?
Als je bij de dealer een nieuwe auto besteld, wordt deze na een druk op de knop gebouwd. Precies volgens jou specificaties. Echter, soms wordt een bestelling gecancelled terwijl ie al gebouwd wordt.
De dealer krijgt dit door via de computer, en kan dan deze proberen te verkopen. Daar krijgt ie dan een mooie bonus voor, en hij kan er een leuk aanbiedinkje van maken.
Het lijkt erop dat deze site ook zo werkt. Als je op die manier goedkoper een auto kunt kopen, en jouw kleur zit er tussen….. waarom niet?
Markus zegt
Thanks evo.
Rick dos zegt
@Markus
Die kreeg je gratis! ;)
Maar zo te lezen ben je dus ook een old fool. ;)
CasperH zegt
Wel grappig: zit ik op die site, ga ik naar Seat, Leon, 30.000 tot 40.000
Is mijn voordeel €0,-
Wat een verkoopargument.
CasperH zegt
Caddilac geeft overigens beste kortingen zeg, 5000 euro op een auto van 50.000 euro. Daar kan Jaguar met geen korting op een auto van 133.000 nog wat van leren :)
Vencken zegt
Of je kijkt eens op Ebay. Wat daar te koop is door de EUR/Dollar koers niet normaal goedkoop. Sla je slag
Porsche 993 Cabrio 1995 met minder dan 60.000km circa EUR 28.000 ex bpm en transport !!!!!!!!!!!!
Markus zegt
@ Rick: inkoppertje, haha. Tja, ben het ook.
CasperH zegt
Sorry, Caddilac zelfs 8000 korting op een SRX :shock:
Ted zegt
De feiten liggen zo:
1. De mensen oriënteren zich op het internet zonder gehijg in je nek van een verkoper;
2. Vervolgens zoeken ze via de occasionsites uit wat hun eigen auto ongeveer op kan brengen;
3. Daarna gaan ze shoppen bij verschillende autobedrijven om die inruilprijs te kunnen krijgen en nemen ze de offertes mee naar huis;
4. Thuis leggen ze de offertes naast elkaar, spoelen nog even hun merkentrouw door het toilet, vragen aan vrouwlief wat de kleur moet worden en kopen de auto die zij oorspronkelijk toch al wilden hebben.
Uitzonderingen zijn de mensen die de automerken en enkele automodellen met specifiek karakter kopen. Zij zijn bereid om meer geld te besteden èn willen per definitie blik voelen als ze kopen.
Internetverkopen zullen natuurlijk toenemen. Ook zonder proefrit, want die maak je gewoon bij een dealer die wel zo’n auto heeft staan. Maar is er geen beduidend voordeel, dan lukt het niet. Statistieken tonen aan dat het voordeel bij nieuwe auto’s niet of nauwelijks aanwezig is (tenzij het overjarige modellen betreft). De èchte internethandel zit ‘m in verkoop van jong gebruikte occasions, maar zonder degelijk autobedrijf achter zo’n website zal er nooit hoog worden gescoord als het voordeel niet heel groot is.
lincoln zegt
whaaa .. een auto kopen moet toch en ritueel zijn ..
met wikken en wegen terwijl je toch alang en breed weet hoe je auto er uit gaat zien en met welke optie ..
gewoon een dom spelletje met jezelf .. en dan toch nog trots zijn dat je de goede keuze gemaakt hebt ….
zo hoort het .. en niet anders.
Bart zegt
Leuk bedacht maar het is niet meer dan een verzameling dealer demo’s en winkeldochters. Even gekeken bij Saab en wat blijkt: demo’s van het vorige modeljaar!! Een voorbeeld: Saab 9-3 TiD Business: Bruto prijs € 42615, bij directauto € 40484 en direct bij de dealer is de nettoprijs: € 37628 !!!
Zie http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/partnerxml.details?p_code=JPC&p_spr_id=85901323&o_id=4712593 en vervolgens: http://www5.directauto.nl/auto_detail.php?autoid=14156&merk=Saab&model=9-3%20sport%20estate
Adriaan zegt
mijn ouders hebben via deze weg een auto gekocht, en het is ALTIJD goedkoper dan bij de dealer.
zo simpel is het.. nieuwe swift voor me moeder, nu hebben we vrijwel alle opties voor de prijs bij de dealer met korting voor een normale uitvoering
RA999 zegt
@Adriaan
Met een Swift snap ik het wel, daar zal niet veel bijzonders aan zitten. Maar als je winkelt in een hogere prijsklasse, let’s say Corvette of Jaguar, dan denk ik toch dat je als klant wat meer persoonlijke persoonlijke aandacht wilt…
Rob zegt
De site kan naar mijn idee alleen succesvol worden als ze aan twee eisen kunnen voldoen:
1. De gebruiker heeft maar 1 voordeel bij de aanschaf via het net en dat is de prijs! Dus als ze niet goedkoper zijn dan de dealer dan kan Directauto.nl onmogelijk succesvol worden!
2. Gebruikers moeten de auto per merk en type helemaal zelf naar wens kunnen samenstellen qua opties e.d..
Leuk initiatief maar jammer dat de uitvoering zo karig is.
Ted zegt
Kroymans creëert met deze site een internetwinkel. De kosten daarvan zijn nihil en de outlets heeft hij toch. Onderschat Kroymans niet, die weten wel waar Abraham zijn potje mosterd koopt. Zo’n site biedt een landelijke dekking en alleen al het in de pers brengen genereert de nodige aandacht. Dat zie je al op deze site.
JP zegt
Altijd leuk een nieuw idee, maar hiermee zullen ze zich niet onderscheiden. Volgens mij is er geen ruimte meer in de markt voor dit soort websites, we hebben autotrack, autotrader, autoscout24 etc.etc. daar op zijn alle merken te vinden en de websites zien er een stuk beter uit. Moet Kroymans toch ook bekent zijn dat daar nieuwe auto’s op zijn te vinden en zonder inruil krijg je tegenwoordig al snel 10 % korting dus das ook niet nieuw. De tijd en energie kunnen autobedrijven beter steken in een goed occasion management, dat is namelijk nog steeds drama en kost de dealers handen vol geld.
Rob USA zegt
Sorry dat ik weer over mijn vertrouwde States begin maar zo gaat het daar :
Je komt dealer binnen,schud verkoper hand,kopje koffie,met golfcar naar parkinglot,kiest kleur en uitvoering en opties,rijdt weg met nieuwe auto!
Zo hoort het pas echt!! Welke wachttijd ?! :)
Ted zegt
@ Rob USA
Daar kunnen wij hier alleen maar van dromen. De enige overeenkomst tussen de VS en NL is de aanwezigheid van twee volkomen gestoorde presidenten.
Bas zegt
Leest er dan echt niemand echt de website?
Je kunt je auto online ‘kopen’, vervolgens moet je langs de dealer om de overeenkomst te tekenen. Das geen online kopen maar gewoon een vorm van leads genereren.
Het is dus gewoon een formuliertje, verkoper maakt de offerte, belt de koper voor een afspraak en je moet langs de dealer. Dan kun je dus net zo goed meteen langs de dealer gaan. De autobranche loopt een beetje achter en noemt dit dus ‘online kopen’. Whahaha….
Armada zegt
There’s not gonna be a deal without some touch and feel! (de auto dan)
Maarten G zegt
Hoeveel krijgt Autoblog betaald voor het plaatsen van dit artikel?
Even zonder dollen; AB is een leuke site die ik dagelijks met veel plezier en waardering bekijk, maar dit soort ‘verkapte’ reclame is gewoon vervuiling. :(
Rick dos zegt
“Je komt dealer binnen,schud verkoper hand,kopje koffie,met golfcar naar parkinglot,kiest kleur en uitvoering en opties,rijdt weg met nieuwe auto!
Zo hoort het pas echt!! Welke wachttijd ?!”
Mooi! Je hebt net het “fastfood cultuur” principe gedefinieerd…
Jaaaaa waanzinnig zo´n cultuur! ;)
RubenBaeten zegt
@Rick dos: Ja man! Sta je daar: hmm, een rode of toch liever een zwarte? Donker of licht interieur? Schuifdakje? Wat doen we aan de prijs? Weet je wat, doe mij die velgen er anders maar ff bij. Hup, geregeld! Wat een moment.
Hier is het: boekjes bladeren, welk kleurtje zou het mooist kunnen staan (want natuurlijk heeft de dealer of zelfs de importeur nooit precies de goede kleur op het goede model om je te laten zien), welke opties zouden leuk kunnen zijn (want sorry, we hebben alleen een demo zonder sportonderstel en met halfleer) en welke velgen zien er op het plaatje het vetst uit? Vervolgens 10 weken wachten of alles is zoals je gehoopt had, en of de dealer alle opties correct heeft doorgegeven.
autoblogger zegt
Zoals ik al eerder schreef, dit lijkt mij een zeer goed plan. Je gaat gewoon proefrijden bij een lokale dealert maar koopt uiteidelijk op internet, met de scherpste prijs. Zoals Casper al aangeeft, het is net zoals met multimedia-apparatuur of andere zaken…
Ik ben het er overigens wel mee eens dat er voldoende prijsverschil moet zijn, anders werkt het niet.
@Ted: waarom is het voordeel bij nieuwe auto’s niet of nauwelijks aanwezig? Kopen via Internet zou toch redelijk wat moeten schelen qua kosten, denk aan showroom, verkoper en koffie-pads.
Rick dos zegt
@Ruben Baeten
Ja precies. Net alsof je een McMenu besteld….
Je moet alleen niet te kieskeurig en geraffineerd zijn, maar dat is bij de meeste Amerikanen ook niet aanwezig dus dat zit wel goed.
CasperH zegt
@ Autoblogger: het wordt pas echt interessant en kostenbesparend als je geen showroom meer nodig hebt: Dell-principe gaat het worden, kwestie van tijd.
Proefrit? Telefonische afspraak, auto komt voorrijden met vertegenwoordiger erin, uurtje sturen, je schud elkaar de hand, vertegenwoordiger rijdt de hoek om naar volgende proefrit. Vervolgens krijg je een email, een prijs, 80 euro verzendkosten en 2 dagen later wordt je auto keurig afgeleverd voor de deur.
Damn, ik ga een eigen merk beginnen op deze manier.
Hans B zegt
JP heeft denk ik gelijk, onderschat Kroymans niet. Als je op je werk via een eHRM-applicatie zelf je nieuwe leaseauto kan bestellen, dan is het makkelijk voor al die multinationals. De lease willen ze je ook wel verkopen en daarna verloopt al jou contact met garage via internet. Dat heet selfservice. Het voordeel is snelheid, minder personeel en met een goed contract wel bijna zeker ook veel goedkoper.
Zijn er lezers die zoiets op hun werk al hebben of waar de lancering ervan is aangekondigd (zie roadmap)?
Ted zegt
@Hans B
Niet JP schreef dat je Kroymans niet moet onderschatten. Dat was ik :-)
@Autoblogger
Als het om nieuwe auto’s gaat, is er weinig marge (waarom draaien dealers anders allemaal met verlies of hoogstens een minimaal rendement?). Gaat het om nieuwe importauto’s, dan wordt er gesjoemeld met BPM en dat voordeel wordt dan doorgespeeld naar de klant. Het gaat om minimale aantallen.
Bij jong gebruikte auto’s gaat het BPM-voordeel aanmerkelijk meetellen en dat zijn dan ook de interessante auto’s om te kopen. Voordeel is ook dat je bij die auto’s toch een nieuw kenteken krijgt en je buurman niet weet dat de auto al 14 maanden oud is.
Ted zegt
@Casper
Het Dell-principe lijkt mogelijk, maar is moeilijk haalbaar. Stel dat je auto keurig thuis wordt afgeleverd en je hebt een probleem. Dan moet er een garage zijn waar je heen kunt gaan en die die de garantiewerkzaamheden uitvoert.
Stel dat die garage er is (en die is er), dan wil die garage ook een graantje meepikken van de levering. Is ook leuker voor de klant. Bloemetje, zak drop voor de kinderen zodat ze meteen de achterbank kunnen bevuilen etc.
Een kapotte computer stuur je op naar Dell, een kapotte auto is wat lastiger. Natuurlijk zijn er oplossingen te bedenken, maar die oplossingen vreet de consument (nog) niet.
Vooralsnog is verkopen via het internet een synoniem voor leads genereren via het net. Bas schreef dat terecht al eerder.
BILLY zegt
Hoewel er dus zeker voordelen aan verbonden zijn, zie ik één nadeel. De ingebouwde kortingen lijken interessant, maar door persoonlijk contact zou je wellicht meer voordeel kunnen behalen.
Nog meer korting stel je krijgt die 10% hoeveel denk je dan nog meer te kunnen krijgen bij de dealer met het persoonlijk contact kan je melden dat de marge’s op nieuwe auto’s liggen tussen de 10 en 13% denk niet dat het dan nog veel meer gaat worden.
BILLY zegt
Toch nieuwsgierig en ben is gaan kijken op de site werk zelf bij chevrolet en ging op zoek naar een Captiva hebben ze een diesel staan met als catalogus prijs € 46.436 maar nu voor € 43.995 ik heb deze auto ook uitgerekend wat wij er voor vragen maar ik kom maar tot € 45.302 rijklaar lekkere korting krijg je dan de eerst € 1100 korting bestaat uit gebakken lucht!!!!
BILLY zegt
het word nog mooier MATIZ voor 10900 kost bij mij 10946 hahaha nee dit gaat het echt worden!!!
Ted zegt
@ Billy
Jij doet wat elke Nederlander (terecht) doet: reken alles maar eens even uit. En dan valt het meestal een tikkie tegen. Of erger…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik spreek uit ervaring, heb er net tig auto´s opgezet namelijk…
Het principe is goed en de prijs ook echt wel!
Ik kan er geen auto´s op plaatsen zonder behoorlijk schandalige korting.
Het wordt groots in de markt gezet, dat is Kroymans wel toevertrouwd, qua budget etc.
Verder is het vooralsnog een pilot, helaas is dat ook wel erg te zien aan de lay/out van de site! Als het niet werkt gaat de plug eruit, als het wel werkt zijn ze de eerste
We gaan het zien!
BILLY zegt
@ ted ik ben chevrolet verkoopadviseur en heb de prijzen vergeleken met de prijzen die wij gebruiken zonder korting alleen met eventuele akties van de importeur
Rob zegt
Marc Joosten, voormalig CEO van Funda.nl start binnenkort ook met een site waar nieuwe en tweedehand auto’s verkocht worden:
http://www.hyped.nl/index.php/details/20071128_zomotonl_tweedehands_en_nieuwe_autos_online_kopen/
Wellicht leuk om Joosten eens te interviewen autoblog?
Hij gaat n.m. een stuk verder dan Directauto.nl zoals je in het artikel op hyped kan lezen.
D.P. Bergman zegt
Ik weet het niet hoor. Maar volgens mij hebben we het in Nederland al een tijdje via http://www.nieuweautokopen.nl daar kun je wel gewoon een nieuwe auto samenstellen en online bestellen. Ook inruil was mogelijk, alleen gaven ze voor mijn auto iets te weinig. Deze site lijkt meer een slechte kopie van die jongens. Ze werken volgens mij ook samen met Autotrader.
autoblogger zegt
Directauto.nl, een site van Kroymans Corporation, houdt op te bestaan. Tegenvallende verkopen en een sterk gewijzigde marktsituatie hebben er toe geleid dat de autosite vanaf 17 november wordt opgeheven. Daarmee heeft directauto.nl dan precies één jaar bestaan…
Via http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?newsid=2326962
Ted zegt
Een sterk gewijzjde marktsituatie zou een sterk gewijzigd aanbod van auto’s tot gevolg moeten hebben. Daartoe moet je gekwalificeerde inkopers hebben die voortdurend de vinger aan de pols van de markt houden. Misschien heeft Kroymans niet de juiste mensen, wat een garantie is voor tegenvallende verkopen. Het onderhouden en actueel houden van de site is niet al te complex, dus dat kan geen reden zijn. Misschien ook te hoge verwachtingen?
Pascal zegt
ik denk dat het gewoon is dat het verkeerde idee is gebruikt. als ik het geld zou hebben wil ik prima een nieuwe auto online. als ik weet wat ik wil, dan bestel ik waar die voordelig is. echter bij directauto staan alleen maar voorraadauto’s terwijl bijna iedereen die een nieuwe auto besteld een auto wil die hij wil met zijn eigen opties, de auto samenstelt zeg maar. internet moet vraag gestuurd werken en niet aanbod gestuurd. aanbodsites hebben we immers al genoeg: autotrader, autotrack, zomoto. dus dat het niet werkt lijkt mij niet meer dan normaal…………….
Ted zegt
@ Pascal
Je hebt gelijk. Iedereen wil zijn eigen auto samenstellen. Directauto biedt eigen voorraad aan dat niet aan elke vraag beantwoordt. Maar er is één ding waar de consument erg gevoelig voor is: wezenlijk voordeel. En dat wordt ook niet geboden.
Auto-aanbod via andere sites is er inderdaad méér dan genoeg. Voldoende om de consument tot gekte te krijgen.
Pascal zegt
inderdaad. ik denk zelf ook dat er ook nog een aantal occ. websites de komende tijd met moeilijker gaat krijgen. ik bedoel, wie zit er nu te wachten op al die websites. het gros gaat toch naar marktplaats. en wat betreft Directauto, als ik al een nieuwe auto online wil bestellen, wil ik wel bestellen en niet weer naar een dealer moeten om de deal te doen! gewoon een bestelknop, veel leuker!
Ted zegt
Je denkt de goede kant op, Pascal. Marktplaats is slim bezig, maar ze zien belangrijke dingen over het hoofd. Het kan dus beter. Dat zal vroeg of laat wel gaan gebeuren ook.
Pascal zegt
inderdaad, maar die hebben het bereik. als klant vindt ik het een crime om naar auto’s te kijken, slechte zoekmachine enzo. ik betwijfel of ze dat ooit veranderen…