Een bemoedigende gedachte voor als je in de spits staat: je bent alsnog sneller dan met het OV.
Omdat Nederland lekker compact is hebben we een aardig uitgebreid OV-netwerk. Toch is het OV niet je van het. De conclusie van een nieuw onderzoek in opdracht van de overheid luidt namelijk vrij vertaald: je kunt beter de auto pakken.
Het gaat om een onderzoek van het Planbureau voor Leefomgeving. Zij hebben uitgezocht hoe het zit met de bereikbaarheid van werk en voorzieningen in Nederland. En daarbij hebben ze de vergelijking gemaakt tussen de auto, de fiets en het openbaar vervoer.
Dat je met de auto meestal sneller bent dan met de fiets mag geen verrassing zijn, maar de auto is dus ook sneller dan het OV. Altijd. Zelfs in de spits. En zowel in de stad als op het platteland. Dat concludeert het PBL. Op het onderstaande kaartje is bijvoorbeeld te zien dat de bereikbaarheid van ziekenhuizen véél slechter is met het OV dan met de auto.
Deze situatie is de laatste 10 jaar flink achteruit gegaan, omdat het OV in delen van het land uitgekleed is. Voor ons als autobezitters is dit natuurlijk niet zo’n probleem, maar het is wel sneu voor mensen die geen auto hebben. Denk bijvoorbeeld aan ouderen, scholieren en mensen die geen geld hebben voor een auto. Gelukkig kunnen zij altijd nog de fatbike pakken.
Bron: Planbureau voor Leefomgeving
Foto: Bugatti voor Rotterdam Centraal, gefotografeerd door @jeroen_hanselman
ghost zegt
Met de alsmaar duurdere wordende vervoerders durf ik ook wel te stellen dat de auto ook altijd goedkoper is dan het OV.
JanJansen zegt
Als ik de plaatjes zo bekijk, is zelfs de fiets concurrerend met het OV.
gdjnl zegt
De elektrische fiets al helemaal. Zeker voor de langere afstanden.
werf76 zegt
Eehh, nee want die laat je niet op elke hoek van de straat staan zonder dat ie gejat wordt.
JanJansen zegt
Ach, heb mijn pedelec goed verzekerd, gebruik hem altijd en overal zonder zorgen.
Inmiddels al 20k gereden, in mijn geval wel een goed alternatief voor de auto.
(Heb een Riese und Müller Load 75 met Rohloff en tandriem, die laatste 2 zijn absolute aanraders)
roberto zegt
Laatst ook een discussie met iemand.. die beweerde dat het voor mij altijd beter was om met openbaar vervoer te gaan.
Van huis naar mijn werk is 42km, zonder file +/- 23 minuten rijden. Met file gemiddeld 30 minuten.
Zal ik met het openbaarvervoer moeten (fiets naar station, trein, daarna bus) 1,5 uur..
Nee dankje
imaginenl zegt
Hoeveel boetes rij je per jaar? Want je rijdt toch gemiddeld boven de maximum snelheid.
lpgbarrel zegt
Combinatie kan wel werken! Met de auto naar het station en dan met de trein verder naar een stadscentrum. Maar moet je wel staan hahaha
Specht zegt
Dat is al 30 jaar zo.
Misschien zelfs al langer, want vroeger was het veel minder druk qua inwoners en en had je dus ook veel minder files.
Mijn vader reed met zijn Alfa 155 2.5 TD in de jaren 90 in een uurtje van Helmond naar Apeldoorn (120km), dat gaat je tegenwoordig niet meer lukken.
audirs3 zegt
Wat een flutonderzoek. Als je, in de spits, van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Centraal of Schiphol moet, ben je nooit sneller met de auto. Zeker als je de tijd meeneemt voor parkeren.
kniesoor zegt
In belangrijke mate met je eens. Dwz als je min of meer naast Rdam CS woont en je eindbestemming min of meer naast Adam CS ligt. Anders moet je er voor een eerlijk vergelijk nog tijd bijtellen om R CS en/of de eindbestemming in 020 te bereiken.
gdjnl zegt
The first and last miles zijn inderdaad meestal de meest tijdverslindende kilometers in vergelijking tot dezelfde reis met de auto. First miles zijn meestal nog wel te fietsen, maar op bestemming kost een OV-fiets huren etc. ook tijd. Met het OV en een stuk lopen ben je meestal langer onderweg.
rwdftw zegt
Je pakt wel de ideale situatie voor het OV. Zowel Amsterdam als Rotterdam zijn erg druk met veel files dus de trein is daar in het voordeel.
Zou ik van mijn huis naar het lokale grote ziekenhuis moeten :
– auto : 16 minuten
– fiets : 32 minuten
– OV : 45 minuten
Mijn ouders, wonend in het buitengebied:
– auto : 17 minuten
– fiets : 45 minuten
– OV : 1 uur
smeck zegt
Wat een flutreactie. Als je, in de spits, letterlijk van Rotterdam Centraal naar exact Amsterdam Centraal of Schiphol moet, ben je nooit sneller met de auto.
Maar 99,999% van de reizigers woont niet direct naast Rotterdam Centraal met een baan OP Amsterdam Centraal.
Toen ik in Rotterdam Centrum woonde en werkte in Amsterdam was ik nog altijd sneller met de auto van deur tot deur. OV sluit namelijk in de spits vrijwel nooit goed aan ivm vertragingen. Nog los van het feit dat ik in de auto lekker mn eigen muziek kan luisteren, niet door de regen hoef te lopen of het zweet van de andere 100 mensen in de trein coupe hoefde te ruiken.
audirs3 zegt
@smeck nou okay, het artikel is misschien niet zozeer het probleem, maar meer de titel van dit autoblog artikel. Dat het ALTIJD sneller is betwijfel ik. Zeker als je ook parkeren enzo meeneemt. Schiphol is een goed voorbeeld, vanuit alle steden in de randstad en wonend vlak bij een intercity station dan zou het mij verbazen als je in de spits sneller bent in de vertrekhal met je auto.
imaginenl zegt
OV is handig naar Schiphol maar verder doe ik bijna alles fietsend of met de auto sneller dan het OV.
mashell zegt
OV is ook handig van de P+R parkeerplaats in grote steden naar het centrum.
Boeman zegt
Volgens mij vergeten ze nu wel alle mensen die in het centrum van een stad werken, en die daar meestal niet hun eigen auto kunnen parkeren. Voor hen is OV vaak de enige optie (naast fietsen), en soms ook nog eens de snelste optie. Ik heb gewerkt in het centrum van Amsterdam en Utrecht, kun je van buitenaf haast niet sneller doen met de auto. Plus dat parkeren niet gaat. Of je moet met de motor komen.
rwdftw zegt
Ik geef je gelijk, ik werk sinds een paar maanden ook in het centrum van de stad. Ik heb geluk met het OV dus OV is net zo snel als de fiets. Met de auto ga ik dat niet winnen.
audirs3 zegt
Ik had vroeger hetzelfde, werken in de VU en wonen vlak bij Den Haag Centraal. Directe Intercity naar Amsterdam Zuid, kan je niet tegenop rijden in de spits.
Maar werk nu in Delft, precies tegenovergestelde, met de auto ben ik er 3x sneller dan met het OV
mashell zegt
Meet dit onderzoek openbaar vervoer snelheid of veel meer de bevolkingsdichtheid en ziekenhuisdichtheid?
dracae zegt
Bijna alles wordt langzaam afgebroken. Het openbaar vervoer is hiervan een duidelijk voorbeeld.
Het lange termijn verhaal hier is dat we, als Nederland, maar eigenlijk over de hele westerse wereld, na de Tweede Wereldoorlog heel veel hebben opgebouwd. Welvaart, rechten, een vangnet, onderwijs, infrastructuur.. etc..
De verandering is grofweg in de jaren ’80 gekomen. Met aan het hoofd Reagan, Thatcher, voor ons Lubbers. Privatisatie, minder belastingen , vooral voor de allerrijksten en daarmee een internationale race naar nul.. minder investeringen, meer controle op burgers, minder op bedrijven.. samengevat, afbraak in plaats van opbouw.
Overigens heel dom, want dit raakt niet alleen vooral de normale werkende mens en de minima, maar uiteindelijk iedereen.
Slechter onderwijs ( zie ook dit kabinet die daarop gaat bezuinigen), minder goede infrastructuur en openbaar vervoer zorgen gewoon voor een minder goed , aantrekkelijk vestigingsklimaat. Dit is hier nog goed.. maar niet meer wat het had kunnen zijn.
Nederland is al heel lang 1 van de welvarendste , gelukkigste, gezondste landen met het beste vangnet. Dat gaat allemaal samen en wordt dus elk jaar iets minder.
Eerst nog een beetje hier en daar, ook onder het CDA en de PVDA, maar onder het solide Neo Liberale VVD aan 1 stuk door.. en onder dit nog steeds, maar dan met een radicaal sausje.
En.. het openbaar vervoer.. is dus, zoals ik schreef een heel duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet!
Laat ik daar nog even aan toevoegen dat onze defensie ook enorm is verwaarloosd en dat de NS een strategische rol had, hoort te hebben bij een oorlog of grote ramp. Bij uitval van alle electro met diesel locomotieven.. maar hoeveel zijn daar nog van en van wie zijn die tegenwoordig?
misterBo zegt
Voor mij geen OV, geen zin om tussen dat allochtonentuig te zitten en een Spoor politie die niet aanwezig is en niet ingrijpt