In 2019 kon het misschien nog net door de beugel, maar het is nu 2020. Dus moet het echt eens afgelopen zijn met die kinderarbeid om EV’s te maken, volgens enkele autofabrikanten.
Af en toe moet een mens wat doen om zich net even wat beter te voelen dan ‘die ander’. Je weet wel, je chequeboek afstoffen voor dat goede doel, iemand de maat nemen die geen afval scheidt, Ex on the Beach kijken, het zijn allemaal puike opties. Ook op het vlak van auto’s is er tegenwoordig veel ruimte om de Gutmensch uit te hangen. Vroeger moest je daarvoor nog de opoffering voor brengen om in een Prius te rijden. Inmiddels zijn er ook best lekkere EV’s verkrijgbaar.
Nadeeltje is alleen: je moet wel even je ogen sluiten voor ‘hoe de worst gemaakt wordt’. Het winnen van de kostbare grondstoffen vindt namelijk voornamelijk plaats in Afrikaanse landen. Daar neemt men het niet zo nauw met ARBO-esque wetgeving. De arbeidsomstandigheden zijn er vaak nog nét iets minder prettig dan in de magazijnen van Amazon. Daarbij zijn de werknemers er vaak al vroeg bij, want accu’s worden regelmatig vervaardigd met behulp van kinderarbeid. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest!
Gelukkig gaat het misschien allemaal goedkomen. De Global Battery Alliance (GBA), opgericht in 2017, gaat nu namelijk extra haar best doen om de misstanden op te lossen. Een en ander is afgesproken tijdens het World Economic Forum in Davos. Benedikt Sobotka, baas van een grote grondstoffentoko en samen met BASF-honcho Martin Brudermüller leider van het GBA, laat dit erover optekenen:
De vraag naar opslag van energie zal in de komende jaren met een factor twintig stijgen. We moeten ervoor zorgdragen dat we op een sociaal acceptabele en natuurvriendelijke manier aan deze vraag voldoen. En we moeten zorgen dat het om zich heen grijpende probleem van accu productie door kinderarbeid stopt.
Duizenden bedrijven hebben zich al achter het initiatief geschaard, waaronder BMW en VAG. Als het goed is komt er ook een Fair Trade label, om aan te geven dat jouw accu echt schoon is. Kijk, now we’re talkin’. Dat wordt pas écht smug door de straat heen rollen. Lekker je neus ophalen voor die rijders van de ‘foute’ EV’s, heerlijk…
kobus1967 zegt
Wel voor het delven van Mica wat in autolak zit en andere onderdelen die moeten glanzen?
denniss00 zegt
even een dingetje off-topic: zijn er meer mensen die reacties niet meer kunnen liken? Ik zit op de app, via Android, maar zodra ik een reactie wil liken, springt ie direct weer op 0, waar momenteel alle reacties op staan..
baklava zegt
@denniss00: dat kan ik al maanden niet meer. Ik kan ook niet via de browser op de nieuwe site reageren op anderen. Heel irritant
thomassnelweg zegt
@denniss00: Zie jij nog ergens meer dan 0 likes dan. Nog even en Autoblog flikkert van ellende uitelkaar.
crepito zegt
@thomassnelweg: Het is net een 30 jaar oude Alfa.
arhanso zegt
Het uitbuiten van kinderen verdwijnt niet door geen kinderen meer werk te laten doen voor jouw product. Die kinderen worden dan wel weer ergens anders ingezet. Wil je echt iets doen moet je ‘boots on the ground’ hebben. Scholen bouwen. En iedereen die voor je wil werken moeten beloven dat hun kinderen naar school gaan. Het is een druppel op de gloeiende plaat maar je hebt dan tenminste een eco-systeem die van a tot z zorgt dat het klopt. Het is geen ultieme oplossing voor het probleem maar elk persoon die je kunt helpen is er 1. En je bouwt de nodige goodwill op voor je product.
Crosscabouter zegt
@arhanso: precies zoals mijnheer Philips het rond Eindhoven heeft aangepakt dus….
kevertje zegt
De vraag is of dat het enige probleem is met de ‘electrische hype’ (in de meest brede zin). Want kobalt is één story, maar de enorme hoeveelheden nikkel, neodymium of zelfs aluminium voor al het lichtgewicht is er een andere. Nu al zijn er gebieden in deze wereld die door de ontginning en verwerking ervan zo verschrikkelijk vervuild zijn dat geen zinnig mens er nog kan komen. Zelfs Lithium is als zout verre van vrij van ecologisch zonden. Een ander thema zijn de geopolitieke en strategische belangen die verschuiven. Heel veel Rusland, China, Afrika, Z-America, enz… is dat nou echt wat we willen? Het probleem is dat overheden en media de transitie naar EV als positief justifieert alleen maar omdat de totale voetafdruk nooit buiten het vierkantje ‘laden ontladen’ bekeken wordt. Ik zeg al heel lang, geen probleem met EV’s maar de batterijtechnologie moet naar een andere oplossing evolueren die ecologischer, veiliger en ook veel duurzamer op lange termijn is dan Lithium (daar is teveel mis mee). En uiteraard, de petroleum-industrie is ook niet zonder zonden – maar zelfs met EV’s zullen we ze niet kunnen missen -honderdduizenden stoffen die we nodig hebben voor (vrijwel alle) kunststoffen (ook in EV’s) tot isolatie, voeding tot farmacie komen regelrecht uit de raffinage van ‘oil en gas’.
kruij zegt
@kevertje: nee de olie die is schoon. Waar kwam het geld van Isis vandaan, enz.
flutterby zegt
Kom op zeg wat een zielig gedoe als het om auto’s gaat. Als het om telefoons gaat dan is het heel normaal en acceptabel ondanks dat er “eerlijke” alternatieven zijn (Fairphone).
Alsof brandstofauto’s nergens in de keten kinderarbeid heeft, laat staan de miljoenen zo niet miljarden die in armoede leven dankzij de olie-industrie.
Richmond zegt
@flutterby: precies. Voor het maken van brandstof wordt veel meer kobalt gebruikt en die kan niet hergebruikt worden. Maar dat is acceptabel, voor het maken van allerlei andere producten ook. Maar EV accu’s kan niet. Mensen interpreteren nieuws en feiten zoals ze willen en praten elkaar na.
rhellema zegt
@benja01: dus omdat het nu de elektrische auto’s betreft dan is het ineens heel erg om een begin te maken met het uitbannen van kinderarbeid?
Het is een mooie start om juist in die elektrische auto’s andere soorten accu’s te gaan gebruiken waarbij kobalt helemaal niet meer gebruikt gaat worden. Omdat elektrische auto’s de groeimarkt is is het juist noodzakelijk dat daar het begin gemaakt moet worden. Door die groei zal er minder benzine gebruikt gaan worden waardoor daar het gebruik van kobalt automatisch minder wordt maar als er dan vele malen meer accu’s gebruikt gaan worden waarin het goedje nog steeds gebruikt wordt dan is het alleen maar verschuiven van het probleem.
Al die fabrikanten van elektrische auto’s beweren toch dat ze zo innovatief zijn, laat ze dan ook eens echt innovatief zijn en met echt goede alternatieven voor die accu’s te komen in plaats van maar blijven roepen dat er alternatieven aan komen.
Mijn voorstel zou zijn om per direct kobalt te verbieden voor elektrische auto’s, pas dan zal er zeer snel een alternatief komen.
flutterby zegt
@rhellema: ik stel voor om kobalt volledig te verbieden. Als “we” het zo erg vinden moeten we er volledig mee stoppen en niet enkel het onderdeel waar big oil en big auto tegen lobbyen.
rhellema zegt
@flutterby: nee, kobalt hebben we nodig voor het produceren van benzine, wil je dan direct alle vervoer compleet stil leggen? Zoals ik al zei, de fabrikanten van elektrische auto’s beweren dat ze zo innovatief zijn dus laat zij die accu’s maar ontwikkelen waarin geen kobalt meer gebruikt wordt. Als dat nu niet gebeurt dan gebeurt het helemaal nooit. Als we willen dat we over gaan op nieuwe technieken dan moet de techniek ook wel echt klaar zijn en blijkbaar zijn de elektrische auto’s dat dus nog niet.
FieRo zegt
Dit soort intenties worden altijd afgesproken onder het mom ‘ zie je wel dat wij er iets aan willen doen’ en daarna veranderd er geen f*k (niets). Hypocriet.
jelmer zegt
“Gutmensch is een schimpwoord dat afkomstig is uit het reactionaire en revanchistische vocabulaire – toehorend aan mensen die geen wereldbeeld hebben, maar een vijandbeeld”
mwti zegt
Accepteer gewoon rangen en standen, zo is het altijd al geweest.
Jantje_555 zegt
Ook het opladen gebeurd niet altijd met groene stroom, of wordt even door een boete te betalen te niet gedaan