Figuurlijk dan. Er wordt waarschijnlijk nog steeds ingebroken door een raam.
De coronapandemie is natuurlijk vooral een vloek, maar op sommige punten ook een zegen. Bijvoorbeeld als het gaat om inbraken. Tijdens corona hield het dievengilde zich mooi koest. Niet alleen in huizen werd er minder ingebroken, maar ook in auto’s.
In februari was het aantal auto-inbraken in Nederland historisch laag, met maar 1.937 inbraken. Om een idee te geven: dat waren er ruim de helft minder dan in dezelfde maand in 2019. Helaas lijkt het erop dat de inbrekers hun ‘werk’ weer hebben opgepakt. Qua auto-inbraken zijn we nu namelijk weer terug bij af.
Afgelopen maand werd er 4.355 keer ingebroken in auto’s. Dat is 20% meer dan in september. Sterker nog: het is het hoogste aantal auto-inbraken sinds de eerste lockdown in maart 2020. Het dievengilde heeft dus de smaak weer te pakken.
Niet verrassend vonden de meeste inbraken plaats in de provincies Noord- en Zuid-Holland. Die waren samen goed voor de helft van alle auto-inbraken die in oktober plaatsvonden in Nederland.
In Zeeland en Friesland is de inhoud van je auto het veiligst voor gespuis. Daar werd respectievelijk maar 20 en 28 keer ingebroken. Je hoeft je auto daar eigenlijk niet eens op slot te doen. Nu wonen er in deze provincies ook veel minder mensen, maar procentueel gezien is de kans nog steeds een stuk kleiner dat er wordt ingebroken in je auto.
In totaal is er dit jaar 30.727 keer ingebroken in auto’s. Dat is alsnog minder dan vorig jaar, toen het 37.977 keer raak was in dezelfde periode. Wat dat betreft mogen we dus niet klagen, maar het gaat wel weer de verkeerde kant op. Misschien wordt het tijd voor een intelligente lockdown die alleen voor inbrekers geldt.
Foto: BMW 328i die het slachtoffer is geworden van een inbraak
Via: AD
ty5500 zegt
Als straf een airbag opeten die vervolgens wordt geactiveerd!
st33fie zegt
Je zou zeggen, dat tijdens het thuis werken die auto mooi op dezelfde plek staat elke nacht… appeltje eitje voor dat tuig.
mashell zegt
Blijf jij na een dagje kantoor werken geregeld slapen bij een collega (m/v/d)?
st33fie zegt
@mashell: ik werk in ploegendiensten, ik maakte een fout door het vanuit mijn eigen perspectief te bekijken
mashell zegt
Ik zag het meer als voorzetje voor een grap dan als fout.
raceface zegt
@st33fie: als ik na het werk thuis kom (ik werk niet thuis) zet ik mn auto ook gewoon op de zelfde plek neer😅 het is niet zo dat mijn woning smiddags als ik werken ben aan de wandel gaat. :p
st33fie zegt
@raceface: ik werk in ploegendiensten, ik maakte een fout door het vanuit mijn eigen perspectief te bekijken
kniesoor zegt
’t Opvallende is, dat er ook vaak ingebroken schijnt te worden om een laptop en/of mobieltje te jatten. Mij een raadsel waarom je die in je oto laat liggen, wetende hoe tuk dat gajes op zulke apparaten is.
mashell zegt
Een argumentatie zou kunnen zijn: liever uit de auto gestolen dan uit je huis gestolen.
Variomatic zegt
@amghans: daarom altijd uitzetten, ze lopen met bluetooth scanners langs auto’s..
kniesoor zegt
Ik laat überhaupt niets achter in de oto, nog geen laadkabeltje.
MDA zegt
Zo zag mijn BMW 3 serie er ook een keer uit (minus stuur zelfs)… de rekening was pijnlijk, maar de garage vertelden me dat ze erger hadden gezien: stoelen open gesneden en zij airbags er uit, gordijn airbags, alles…
rogerzz zegt
Het trieste is toch wel dat ik geen Audi S4/S5 of andere iets ‘dikkere’ auto durf te kopen (BMW met sportstuur en grotere navi) aangezien ik in Rotterdam werk. Dat voelt toch aan als een soort zekerheidje, dat je auto of helemaal weg is of in delen weg is.
Nu ik zie dat zelfs een normaal BMW stuurtje al de moeite waard is.. (en versnellingspook, really)? Toch maar een fysiek stuurslot overwegen. Leuk die open grenzen.
Richmond zegt
@rogerzz: hier ik Tilburg en omgeving komen we ze genoeg tegen. vandaag een 1 serie uit 2015 binnen gekregen, afkomstig uit Uden, zonder stuur en zonder contactslot (stuurkolom hadden ze uit elkaar gehaald), multimedia display weggehaald en de idrive knop. Natuurlijk allerlei kabels doorgeknipt. Dus zelfs 6 jaar oude “goedkope” BMW’s uit Uden zijn niet veilig.
jaapies zegt
@benja01: een bmw uit 2015 met een contactslot?
e38ossie zegt
@jaapies: precies wat ik dacht
s54s62 zegt
Ja dit is mij twee weken geleden overkomen. Mijn F11 LCI helemaal leeggehaald, en de heren zijn zo vriendelijk geweest alle kabelbomen door te knippen. €19500 schade. Ik heb de auto ingeleverd bij de verzekeraar en nu moet ik weer een nieuwe zoeken. Maar groot probleem: als ik weer een 5 serie neem ben ik straks voor de tweede keer aan de beurt zoals bij anderen in mijn dorp. Moet ik dan toch overstappen naar een eenheidsworst als een Tesla Y?….met handen in het haar…. En volgens de schade-expert doet de politie hier weinig aan want geen prioriteit. Ondertussen staat marktplaats vol met shady bedrijven die digitale tellers en navi upgrades aanbieden. Vreselijk….
grabtourismo zegt
Binnen 2 maanden 2 keer mijn bmw leeggeroofd de slimmeriken komen na de reparatie terug want nieuwe navigatie verse computer… en ze hebben de sleutel gekopieerd van de eerste roof. Ongelofelijk dat de verzekeraar dit niet heeft gedeeld de eerste keer dan had ik direct de navigatie beveiliging erop gezet nu 2 x 10k schade… zo gaat die premie voor ons allemaal wel omhoog natuurlijk 😳
kniesoor zegt
Mijn BMW kan gelukkig vrijwel altijd binnen staan (afgesloten garage bij kantoor en thuis). Maar ‘vrijwel’ betekent ook ‘soms niet’. Ben blij als ik ‘m dan weer onbeschadigd aantref,
reset zegt
Geen wonder dat marktaandeel van non-premium autos door het dak gaan. Een slachtoffer gaat nog eens nadenken of ze weer in dezelfde shit willen zitten met verzekeraars, reparateurs en de tijd die ze kwijt zijn.
dree16v zegt
Autofabrikanten doen er in mijn ogen te weinig aan om hun auto’s goed te beveiligen. Zal met niet verbazen als het onderdeel is van het verdienmodel, hoe meer auto’s/onderdelen er worden gejat hoe meer je nieuw kan verkopen…. Hier is nog wel slag te maken. Anders pleit ik voor 380 volt erop zodra de auto op slot staat.
mashell zegt
Zulke foto’s leveren wel reputatie schade op voor de fabrikant. Er wordt wel degelijk beveiligd maar er is ook een wettelijke plicht dat de onderdelen vervangbaar moeten zijn, zelfs door die van een andere fabricaat. Dat maakt het heel moeilijk om goed te beveiligen.