
Voor het eerst sinds jaren is de import van personenauto’s in Nederland gedaald. In 2011 zakte de import van occasions met 9% naar iets onder de 80.000. Onbetwiste koploper is wederom Mercedes-Benz, met ruim 15.000 exemplaren.
Mercedes is tevens het enige merk uit de top10 dat een stijging laat zien, de rest vliegt allemaal in de min. Een mogelijke (en volgens mij vrij plausibele) verklaring hiervoor is dat op de nieuwmarkt veel goedkoop, zuinig, belastingvrij spul te verkrijgen was. Deze veronderstelling wordt gestaafd door het feit dat de nieuwverkopen vorig jaar met 15% stegen in Nederland. Dat zou meteen verklaren waarom de Lupo en de Yaris respectievelijk met 28% en 45% daalden.
Populaire Mercedii waren de 200-300 serie (w115/123/124), waarbij de w124 sedan het grootste aandeel had. Ook de oude 190 serie was nog bijzonder in trek. Van alle geïmporteerde auto’s was 24% (zo’n 20.000 stuks dus) ouder dan 25 jaar. Nederland oldtimerland! Uiteraard heeft dit alles te maken met de vrijstelling van de wegenbelasting. Traditiegetrouw kwamen ook in 2011 verreweg de meeste importauto’s uit Duitsland.
De volledige top10 vind je hieronder (bron: VWE):
Als ik me niet vergis is dat een Lorinser? (foto boven artikel)
@Klassiekerrally: AMG zou ook kunnen.
@knalfa: Al gevonden, AMG Hammer. Had ik het toch goed ;)
@knalfa: dacht eerst aan Carat…maar jij hebt het opgezocht..
@Megakix: Het is zelfs een CE AMG Wide Body
Nederland oltimerland?? Denk eerder dat deze cijfers betrekking hebben op de ‘integratie’ van buitenlanders en niets anders…
@LagoDiLugano: haha, nou je het zegt half amsterdam oost staat vol met die oldtimers :P
@Bisazza: Hahaha, nice one.
Ik wist niet dat er bij de noorderburen zoveel noord-afrikaanse medemensen rondlopen. Enfin, bij ons is het niet veel beter ze. :roll:
Groter compliment kan je niet krijgen als automaker.
@CL65: Benzen zijn werkelijke onverwoestbaar, net zoals de Toyota in TopGear.. :lol:
@Megakix: Well the old ones anyway. Een 2003 ML, E of S klasse not so much.
klasgenoot van me heeft een 500SE uit Zwitserland.. wel mooie wagen, zou er zelf ook wel een willen..
@dennisr: Ik zou de SEL nemen dan ;) als je dan toch voor groot gaat, kun je beter nog een beetje extra nemen.
@knalfa: jaa maarja die jongen is 17, heeft ook al een ander Mercedes, een uit 72 geloof ik, de 500SE is uit 82.. se 500 is met V8 en de ander met V6.. het kost allemaal an genoeg :P en de SEL is toch nog moeilijker te krijgen geloof ik, en een stukje duurder.. maar die is idd wel erg mooi, ik geloof trouwens dat hij zelf de SE het mooist vind..
@dennisr: Ik ken het, heb er ook verschillende gehad, je moet wel van sleutelen houden. Ik heb alleen maar oudjes van 1976 en eerder gehad, vrienden van me ook. Maar wel gekeken naar verschillende SEC en SEL’s, nooit een geschikte gevonden helaas.
Een tip! Ga langs de Mercedes dealer voor onderdelen, je staat er van te kijken wat ze nog kunnen leveren allemaal.
Voor mijn vorige ’68 SE w108 en mijn huidige ’76 W116 SEL hebben ze nog veel nieuwe onderdelen en erg betaalbaar.
En de 72er zal een 6 in lijn zijn denk ik ;)
@knalfa: oh 6 in lijn zou best kunnen :)
en wat betreft de onderdelen, volgens mij komen ze bij Mercedes weg ook, hij heeft laatst 2 voorschermen gekocht, gewoon origineel gemaakt ook nog.. denk bij Mercedes zelf gekocht.. en de kofferbak roest ook maar die word nu eerst gewoon gespoten omdat de blanke lak laag los liet.. verder heeft hij geen technische mankementen nog.. :)
@dennisr: een echte bazenbak
@dennisr:
Leuk ding, de coupe versie ervan spreekt me enorm aan. Zo’n SEC vind ik echt geweldig, maar zelfs als je ze op aardgas laat rijden kosten die wat geld. (meer dan dat ik als student aan een vervoersmiddel wil uitgeven)
@Hupke: klopt! de 500SEC is een prachtige wagen, andere vriend van mij probeert ook een geschikte te vinden.. maar de meeste zijn ook nog wel aan de dure kant idd! zou er zelf ook wel 1 willen, een mooie zwarte.. deze valt mee in aanschaf: http://link.marktplaats.nl/505353775?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=48204
@dennisr: 560 SEC was voor de eindbazen ! Altijd een passie gehad voor de S-Klasse (behoudens de Helmut-periode, de S met die 2 antennekes achterop…brr).
@Megakix: precies.. 560 is echt vet
@Megakix: bedoel je niet de w140 die heeft er idd 2
@mbevo: zou kunnen dat dat de typering is…op de kofferbak, 2 antennes, dat lompe hok.
@dennisr: stuur ook lekker aan de goede kant…NOT ;-)
@Megakix: niet kieskeurig worden hea ;)
@dennisr: Ik ben heel wat sec’s gaan kijken, aangezien ik er zelf eerst ook naar op zoek was, maar de meeste hadden bij koude motor een tik in het blok. Dat betekent meestal dat de hydraulische klepstoters versleten zijn/ of 1 kapot.
En het is niet om af te schrikken ofzo, want er zijn er ook meer dan genoeg gewoon prima, maar let goed op. Mercedes heeft ook zo zijn kwaaltjes al dan niet bij slecht onderhoud.
Maar wil je een goede, dan moet je bereid zijn wat meer uit te geven of veel geluk hebben. ;)
@knalfa: jaa wij doen dan opleiding automonteur, dus die jongen die kan zijn eigen onderhoud doen en kan zijn eigen reparaties uitvoeren als dat nodig is.. deze heeft bij zowel koude als warme motor geen gekkigheden.. en ik weet niet wat een normale prijs is voor een 500SE, volgens mij redelijk prijzig en deze viel mee dus al met al wel een goeie aankoop, en reparaties kan hij zelf dus geen overdreven dure hobby :)
Nice, ik sta in de 2e tabel op plaats 8 ergens tussen de 1405 geïmporteerde C-klasses :-P
Het laat wel zien welke auto’s na 10-20 jaar nog steeds betrouwbaar zijn. Al die buitenlanders zijn dus zeker niet dom, ze kiezen voor iets wat blijft rijden ;-)
@E320cdi: E46 3-series ?…. grinnik
Lekker al die oude stinkhokken weer naar NL halen terwijl we destijds die slooppremie hadden om (onder andere) ervoor te zorgen dat mensen in modernere en minder vervuilende auto’s gingen rijden. Uiteraard is lang niet alles oude meuk maar toch..
Die regeling is maar krom hier inderdaad. Een auto van 18+ jaar komt sowieso in de 100% BPM-afschrijving (dus geen rest-BPM meer bij import) en de wegenbelasting is ook nog eens vrijgesteld bij 25 jaar en ouder. Hier doen we alle moeite om nieuwe auto’s zo zuinig mogelijk te maken onder druk van belasting op de CO2-uitstoot, aan de andere kant komen deze hokken ongemoeid het land binnen.
De verhouding valt dan nog wel mee hoor. We hebben het over 20.000 auto’s op een totaal nieuwe registraties in Nederland van 560.000, maar toch.
Overigens wordt het mooier voorgedaan dan het is, ik moet er zelf niet aan denken in zo’n 20 jaar oude auto te stappen voor dagelijks verkeer met het oog op comfort en veiligheid. Om over onderhoud nog maar te zwijgen.
@BeQuietAndDrive: ik denk dat als je mij laat kiezen tussen een BMW 5-serie of Mercedes-Benz 200 van 25 oud met een automaat en diesel en alles luxe die er toen was erop of een nieuwe polo/fabia met een koffiemolen die ook wegenbelangsting vrij is.
Dan ga ik denk ik maar voor de BMW of Benz die hebben teminste al bezewen zonder morren 25 jaar te rijden en heel heel fijn ook.
En als je een beetje kan rijden kan je ook best zuinig met die wagens rijden zeker als het om dagelijks snelweg rijden gaat.
Al die nieuwe “zuinige” auto’s blijken op de snelweg toch best veel te gebruiken omdat die kleine motoren het best moeilijk hebben om dat gewicht.
En die oude bakken rijden rustiger en hebben meer comfort dan al die kleine stuiterkoekblikken met die gare verschillingsbakken en gevoelloze pendalen en plastic interrieur wat om de havenklap niet werkt omdat er op ieder boutje bezuinigd is.
Je hebt oude bakken en oldtimers en een goede oudtimer is niks mis mee hoor zeker niet als hij van BMW of Mercedes-Benz is.
En gelukkig is er nog ruimte om dit soort wagen te kunnen rijden want ik zou het toch zonde vinden als we deze auto’s niet meer op staat zouden zien.
Een 25 oude Merc 200 of 5-serie straalt tot op de dag van vandaag klasse en kwaliteit uit.
Meer dan al die nieuwe wegenbelastingvrije zuinige wagens met zwartplastic grilletjes en smalle velgjes.
@BeQuietAndDrive: BPM is verdwenen na 10 jaar.
Hier in de buurt rijden ook allemaal van die oude dieselende hokken rond. Er is een verschil tussen een mooie klassieke mercedes of oud Duits milieu onvriendelijk hok zoals de W123 modellen.
@Vreddy_B: Mijn W108 uit 1968 was een diesel ombouw (300D blok uit 1978). Paar keer gasgeven bij stilstand en er zat een zwarte roetplek op de weg.
Bij mij vloog alles er wel doorheen trouwens, olie en koelvloeistof. Maar die blokken zijn echt niet kapot te krijgen.
btw vrij en niet te breken die oude 190.
@theblackdude:
Heel eenvoudig te breken, m’n grootmoeder is/was (want dat rijbewijs hebben we afgenomen) er expert in maar ze zijn wel heel betrouwbaar.
Tja kan ik niemand ongelijk in geven, wie (die een beetje gierig is) wil nu niet zo’n W201 of W124? En een W126 SEC erbij voor in de weekends en je hebt voor minder dan de prijs van een mondeo een leuke garage.
Voor mij zou er ook nog een SL (maakt niet uit welke generatie) bijmoeten voor op van die mooie lente&herfst dagen.
@Hupke: Zelfs als daily driver zijn die oude benzen nog uitermate geschikt. Koop een nette Mercedes uit de jaren 70 of 80 en je hebt vrijwel al het luxe wat je nodig hebt (airco, electrische ramen, cruise control) en ze rijden nog eens zalig ook.
Niet verassend dat de import daalt. Dankzij de nieuwe CO2 heffing die je moet afdragen bij import is het veel minder aantrekkelijk geworden om een jong gebruikte dikke Duitse bak uit Duitsland te plukken. Er wordt namelijk volgens mij niet afgeschreven op het CO2 tax deel dat op de auto geheven wordt (belachelijk, maar volgens mij toch echt waar). Omdat de CO2 tax in realiteit natuurlijk gewoon de BPM vervangt voor Den Haag is dit weer het zoveelste staaltje van onredelijkheid om mensen uit mooie auto’s te houden. Voor auto’s van voor februari 2008 (die eigenlijk meer CO2 uitstoten over het algemeen) loont het nog wel de moeite omdat die volgens de oude regeling ingevoerd kunnen worden, maar ja, die worden nu al weer een stukje ouder, en veel mensen willen toch een courante auto. Kortom, ook deze avenue om een mooie bak nog enigszins betaalbaar te verkrijgen is weer afgesneden door de soviet staat waar we in leven (zelfs onder een ‘rechts’ kabinet).
Hahaha goh ‘voor het eerst in jaren gezakt’, vind je ’t gek? Uit dat grafiekje maak ik op dat het in 2010 opeens met ongeveer 24% gestegen is howr.
Zouden al die kopers echt niet doorhebben dat de kilometertellers massaal worden teruggedraaid in Duitsland en Zwitserland? Verkopers aldaar lachen zich een liesbreuk wegens al die goedgelovige Nederlanders.
Behoorlijk asociaal om zo’n oud vervuilend ding te rijden. Zal niet alleen met de vrijstelling van houderschapsbelasting te maken hebben, maar ook de aantrekkelijke bijtellingsregeling voor auto’s van 15 jaar en meer? Of is dat inmiddels al veranderd?
@fit4fun: Nope. De 15-jaar-bijtelling-tegen-dagwaarde regel geldt nog steeds. Er was even sprake van dat die afgeschaft zou worden, maar is gebleven.
@sacha: had het een wijs besluit gevonden om deze bijtellingsvorm (dus over ‘dagwaarde’) ook te haneteren voor nieuwe auto’s (of 2e hands gekochte auto’s overall).
Kan je toch zien dat Mercedes het merk is,morgen weer heerlijk een stukje toeren in me 190e 16v uit 1985:)
Echt rare wetgeving in NL dat die vervuilende dinosaurusdiesels zo fiscaal worden gestimuleerd. Wat heb je nou aan extra 20.000 roetende Mercedes 190?
@lacasitos: Fiscaal beleid in NL is al jaren de weg volledig kwijt. Niet alleen op mobiliteit-terrein trouwens…
@sacha: Heb ik net braaf m’n Priusje aangeschaft, komen er 3 van die rijdende schoorstenen voor terug.
@kaasboerin: Ok, die Prius is je eigen schuld. Maar het klopt natuurlijk niet. Het klopt op zoveel vlakken niet… Ik wordt soms zo moe van die idioten in Den Haag.
@sacha: Niet doen, heeft geen zin.. Blijft toch een speeltuin hier in NL.
@sacha: in Zwitserland betalen we 21% ongeacht hoogte inkomen waarvan er 5% verplicht in je pensioen potje stroomt. In NL 52% en toch is echt alles 10x beter geregeld in Zwitserland. Hou zou dat nou toch komen???
@Bisazza: Sja, in jouw land werkt 100% gewoon full-time waarschijnlijk.. Helaas heeft NL een onvriendelijke belastingstelsel voor de (hard)werkenden.
@Bisazza: 100% van de bevolking, that is.
@Bisazza: Zwitserland heeft het gewoon prima voor elkaar, voor de burgers en ook vanuit de overheid bezien. Tevens is het vestigingsklimaat (daardoor) gunstiger etc etc..Lange termijnpolitiek noemen we dat. Echter, in Nederland gaat alleen de periode van (max.) 4 jaar op in het regeringsbeleid. Kijk nu naar de discussie over de hypotheekrenteaftrek; CDA is nu akkoord, maar wil dit pas in de volgende regeerperiode (“ik ben niet verantwoordelijk”) erdoorheen drukken.
@Megakix: Eens. We hebben wel eens eerder een politieke discussie gehad en ook daar waren we het met elkaar eens. Ik kan me daar soms over opwinden en uiteindelijk alleen maar teleurgesteld zijn.. Lost ook niets op. Ach het is bijna weekend
@Bisazza:
@sacha: Hahahaha!
Had een belastingvrije e30 325i wel willen hebben, maar geen kunnen vinden in beetje goeie staat, niet meer verder gezocht, blijf wel lekker rijden in m’n 328ic
Is er eigenlijk ook iets van een Duitse autotrack/autoscout versie?
@robertonoto: http://suchen.mobile.de lijkt erop
@robertonoto: autoscout is ook duits, en inderdaad mobile.de
Op dit moment werk ik als expediteur en heb veel te maken met import en export van auto’s. Het lijstje hierboven zou eigenlijk iets meer gespecialiseerd moeten worden. De import die ik voornamelijk doe is vanuit de states. Zoals op het bovenstaande lijstje staat de mercedes benz bovenaan, hierbij kun je denken aan de Sklasses W126 en vrijwel alle SL series zijn populair. Op de 2e plek zie je heeel heel heeel veel porsches, elk model komt vrijwel dagelijks veel voorbij. Hieronder bevinden zich vaak ook zeldzame Turbo uitvoeringen. Nissan skylines, lancers en impreza’s komen ook geregeld voorbij evenals de bekende VW busjes T1/T2. Voor klassiekers is het vooral interessant om ze uit de states te halen, met name uit de droge gebieden. Deze auto’s hebben vaak geen roest waardoor de body nog keihard is.
import uit frankrijk is ook sterk opkomend nu Duitsland door heeft dat die nederlanders veel vor die oude auto’s willen betalen en omdat Duitsland leeg is tegenwoordig.
Ik ben zelf meer van de bmw’s omdat die toch iets sportiever zijn dan de mercedesen.
Hierboven stond iets over teruggedraaide km stand, bij zulke oude auto’s moet j enietmeer naar de km stand kijken, een teller gaat kapot en wordt door een andere vervangen, zonder dat er opzet in het spel, kan de km stand niet meer kloppen.
J emoet vooral naar de koets kijken, roest is duur om te vervangen. Eeen motor of een bak is gemakkelijker en goedkoper daarom maakt de km stand niet zoveel uit.
@undifined1: heel goed…kijk inderdaad naar de ‘gebruikerssporen’ en je kan redelijk goed gokken wat die bak gereden heeft (stoelen, roest, steenslag, motorolieresten etc..).
op http://www.craigslist.com (Amerikaanse marktplaats) kan je heel veel leuke speeltjes vinden
@kleinzoon: nice! 7500$ voor een rode CLK 55 AMG…
@bisazza ja het is wel een gave site, er staat veel bijzonders op voor een leuke prijs!
Wie gaat nou een Golf of Polo importeren?
Morgen komt me C43 amg uit de Uk binnen:P word tijd voor een andere garage:P
alleen jammer , dat al die import MB, vieze smerige stinkhokken zijn die zelfs uit rusland en litouwen enz.. weer ons land binnenkomen en vervuilen
de houderschapsbelasting gaat weer 1,7% omhoog, behalve voor die hokken.
oldtimerregeling is bedoeld voor liefhebbers en verzamelaars, niet voor misbruikers
@dlejk: Elke regeling/stimulans/subsidie wordt op den duur misbruikt. Keer op keer. En toch komen ze elke keer weer met nieuwe regelingen/stimulansen/subsidies…
Aangezien ik jaarlijks minder dan 9000 km met mijn auto’s rijd vind ik niet dat ik meer vervuil met mijn w123 300d (1980) en r107 350sl (1973) dan mensen die dagelijks met moderne kleine wagens rond rijden.
Daarentegen zijn mij “oude bakken” stijlvoller dan wat de meeste fabrikanten heden ten dage op straat smijten.
Aangezien ik jaarlijks minder dan 9000 km rondkar met mijn “oude bakken” (w123 300d ’80 en r107 350sl ’73) zal ik vermoedelijk minder vervuilen dan iemand die dagelijks met een moderne(re) wagen rond rijd.
Persoonlijk vind ik ook dat die oude meuk stijlvoller is dan wat men nu op de weg durft te smijten.
@Alpine: Mijn zegen heb je,niet is mooier dan een “oude” benz
Het importeren van duitse auto’s blijft inderdaad zeer populair. Al helemaal met de huidige BPM regelgeving in Nederland. Ik zie ook dat vooral BMW’s en Audi’s veel geïmporteerd worden omdat de optieprijzen hier kunstmatig hoog worden gehouden.