Waar mensen in auto’s rijden, raken mensen gewond. Deze verwondingen hoeven niet altijd het directe gevolg te zijn van een aanrijding. Uit een onderzoek van de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration blijkt dat in de Verenigde Staten ieder jaar ongeveer 43.000 mensen omkomen tijdens een verkeersongeluk, maar veruit de meeste auto-gerelateerde verwondingen ontstaan tijdens zoiets simpels als het sluiten van de autodeuren.
Jaarlijks raken in de VS zo’n 150.000 mensen gewond door autodeuren. Daar houdt het echter niet op, want ongeveer 68.000 mensen verwonden zich aan een scherp stuk metaal of een onafgewerkt interieur randje. 20.000 keer zorgen losse rondvliegende voorwerpen in de auto voor pijnlijke situaties. In 9.000 gevallen raken mensen gewond door hete anti-vries of radiator vloeistof.
Kijken we naar de groep automonteurs, dan geldt dat ieder jaar 10.000 personen ernstig gewond raken tijdens het gebruik van een takel. Zo’n 74.000 monteurs verwonden zich aan vallende onderdelen (of hele auto’s).
Tot slot raken in totaal 88.000 personen geblesseerd of gewond tijdens het in- of uitladen van de auto, of tijdens pogingen een (kapotte) auto van z’n plaats te duwen. (via: autoblog.com)
SpeedfreakR zegt
Stja ik heb ook wel eens een deur tegen me kop aan gehad ja :P
Creative zegt
ze zijn ook vrij lastig, die autodeuren
Benz.. zegt
Het zal soms ook wel aan de personen zelf liggen… zou het niet?
0wn996 zegt
Hier ben ik inderdaad ook ooit het slachtoffer van geweest toen een mede passagier de schuifdeur van een VW transporter vast dichtgooide toen ik mn vingers er nog tussen had. En aangezien je die deuren zo lekker dicht kan smijten komt dat aardig aan kan ik mededelen.
Ik vraag me echter wel af hoeveel ongelukken worden veroorzaakt door deuren in huis in vergelijking met deuren in de auto.
Chrisy76 zegt
Had ooit een keer mijn hand nog tussen de deur toen mijn moeder hem boos dicht gooide… Ahw, bloed bloed ;/ Dat was niet zo leuk trouwens :P
Jesper zegt
Nouja, ik heb ook wel eens iets op me kanes gehad toen ik in de werkplaats onder een auto doorliep… shit happens…
Dat hoeft overigens niets met de persoon te maken te hebben hoor, je gaat er toch gewoon vanuit dat alles goed bevestigd is? Tijdens het rijden horen er ook niet zomaar dingen (lees: carter / uitlaat) onder uit te pleuren… toch? :roll:
Maar die foto daarentegen…
Blond, blonder, blondst? Dumb & Dumber? Op z’n blondjes? :D
Maurits zegt
Rare jongens, die Amerikanen.
woem zegt
mijn vorige auto zijn kofferbak ging hoger open dan myn nieuwe, resultaat kei hard met men voorhoofd tegen de klep geknald, => grote kap in mene kop
Stender zegt
En autoruiten dan?
Een kennis had een keer een PCV-buis tussen een elektrisch raam van een Golf gedaan, in de hoop dat ‘ie weer open zou gaan. Dwars doormidden.
edgar zegt
hep het ook wel s gehad wil ik nog net ff instappen gooit iemand de deur dicht…ik bloedende vingers AUW AUW weer uitstappen onder de kraan houwe en weer door maar het doet pijn op dat moment!
Laurens zegt
Benz 600 achterklep, hydraulisch sluitend en geen sensor oid. Kon mijn vingers er nog half tussenuit trekken, gelukkig.
Jandepandaman zegt
:shock: Wááááát??? Afgrijzen!!! Shock!!! Horror!!! Wat een elllende- zovéél slachtoffers??? :shock:
Nederlandse Overheid Neemt Uw Verantwoordelijkheid en ga dingen Regelen en Verbieden!!! Die auto’s moeten echt hoog-nodig worden aangepast- er moeten brood-nodig Normen en Waarden komen om dergelijke Gevaren te beperken – neen- UIT te Bannen! En waar die gevaren niet uitgebannen of verboden kunnen worden, moet er dan toch minstens een extra hoofdstuk aan de theoretische en practische examens voor Verantwoord automobielgebruik- de gevaren en risico’s worden toegevoegd zonder welke de automobielbestuurder het voertuig NIET mag gebruiken…! :shock:
jaja zegt
@ stender: het gaat niet om schade maar om verwondingen. of was die kennis dwars door midden?;)
het ligt vaak ook aan de persoon zelf inderdaad… maargoed ik heb toch liever me hand tussen een deur dan ik met 50 op een andere auto klap
Peter zegt
Wanneer wordt er eens getest wat al die plak-aan-de-voorruit-navigaties aanrichten bij een aanrijding ?
Hoeveel TT’s zullen er al uit voorhoofden gepeuterd zijn ?
Genotsknots zegt
Geweldige foto hahahahhahaha!
w0o0dy zegt
@Peter: als je ergens tegenaan rijdt zal de tomtom tegen het raam klappen en alleen als je keihard van achteren wordt aangereden zal het ding door de auto vliegen…. en mensen die hun gordel niet omhebben verhogen waarschijnlijk hun IQ door de processor van de Tomtom in hun hoofd te integreren dus……. ik zie geen probleem.
Nijntje zegt
Zat ook eens met m’n vingers tussen de deur toen oma die ijverig dichtzwierde…
Arnoud zegt
Het is inderdaad vreemd dat er geen sensoren of beveiligingen zijn aangebracht op elektrische ramen of elektrisch sluitende deuren en achterkleppen. Zelfs een elektrischverstelbare stoel kan een pijnlijk incident veroorzaken. Zie het filmpje maar waarin Tiff Needell 3 Britse dames meeneemt voor een stukje scheuren.
freek zegt
“Daar houdt het echter niet op, want ongeveer 68.000 mensen verwonden zich aan een scherp stuk metaal of een onafgewerkt interieur randje.”
-Kan ook niet anders in al die slecht afgewerkte Amerikaanse auto´s…
Jesper zegt
@ Jandepandaman:
Pas op met wat je zegt a.u.b. :shock:
Voor je het weet worden auto’s zonder sensor o.i.d. extra belast :?
Mairsil zegt
Lijkt me duidelijk hoog tijd om het sluiten van autodeuren en het veilig aanraken van het interieur op te nemen als verplichte onderdelen van het rijexamen. Dan kan je dingen als inparkeren en achteruit rijden laten vallen, daar raakt haast nooit iemand bij gewond…
Benjamin1 zegt
Ik heb zelf nog nooit iets tussen een deur/raam gehad. Wel een keertje mijn zus dr vingers tussen het raam gedaan, toen ik haar kant dichtdeed en zij dr vingers buiten had. vond ze niet leuk.
Emile_Benz zegt
* Gaap… *
@ afbeelding: hoezo injury?!! Ff de deur opendoen domme doos…
Frank zegt
vaakst?
bmw523 zegt
Welkom bij uw praktijk rijopleiding, vandaag behandelen we een fundamenteel onderdeel van uw voertuigbeheersing; het portier. Deze lijkt in veel opzichten op deuren zoals u die in huis aantreft. In hoofdzaak heeft het de functie om de auto toegankelijk te maken of juist af te sluiten. In geen geval moet u het portier belemmeren op de juiste wijze te sluiten. Voor gebruik controleert u of lang haar en andere loshangende zaken gezekerd zijn. U opent de deur met de daarvoor aangebrachte handgreep en neemt plaats op de door u gewenste zitting. Voordat u het portier sluit, controleert u of er geen objecten het juist sluiten van het portier belemmeren. Vervolgens sluit u de deur.
Jandepandaman zegt
Theorie-examen B- Gebruik voertuig / Gevaren en Risico’s-
1) – U benadert uw voertuig met uw passagiers.
Vraag 1.1) U laat na ontsluiting van uw voertuig eerst uw passagiers instijgen en controleert daarbij of zij zich niet bezeren . Is dit de juiste procedure?
Antwoorden:
A) Ja.
B) Nee- Ik had eerst moeten instijgen om risico’s van te voren in te schatten
C) Nee- Ik had eerst de portieren en ingangen zelf moeten controleren alvorens mijn passagiers aan de gevaren bloot te stellen
D) Ja, maar voordien heb ik de passagiers een niet-aansprakelijkheidscontract laten ondertekenen
E) Nee- Ik had geen passagiers mogen laten instappen en ik moet zelf verre blijven van mijn voertuig zolang ik mijzelf en mijn passagiers niet heb voorzien van een slag- en snij- vast gevechtsharnas van 2mm dik plaatstaal.
vla zegt
Jaarlijks raken in de VS zo’n 150.000 mensen gewond door autodeuren. Daar houdt het echter niet op, want ongeveer 68.000 mensen verwonden zich aan een scherp stuk metaal of een onafgewerkt interieur randje. 20.000 keer zorgen losse rondvliegende voorwerpen in de auto voor pijnlijke situaties. In 9.000 gevallen raken mensen gewond door hete anti-vries of radiator vloeistof.
BmwMPower zegt
@ Vla
Vla is lollig! :D