Enige tijd geleden vertelden we jullie al dat het mogelijk is om je elektrische auto (draadloos!) op te laden terwijl je gewoon aan het rijden bent. Dit systeem van het Duitse Ingenieurgesellschaft Auto und Verkehr (IAV) maakt gebruik van zogenaamde elektromagnetische inductie waardoor het mogelijk is om accu’s draadloos op te laden. En vandaag is bekend geworden dat staatsbedrijf ProRail (je weet wel van die treinen) een belangrijke leverancier wil worden van stroom op de snelweg.
Over enkele jaren moet het mogelijk zijn om terwijl je op de snelweg rijdt je auto tegelijkertijd op te laden, dat zou toch wel een van de grootste minpunten van elektrowaggie’s wegnemen. Het systeem is in staat om te herkennen wanneer er een auto in de buurt is, alleen op dat moment wordt er stroom afgegeven. Zo wordt er voorkomen dat er veel energie verloren gaat. Een nadeel is dat het systeem nog niet heel erg efficiënt is.
De draadloze energieoverdacht is 80 procent efficiënt wanneer de afstand maximaal 1 cm is. Bij een afstand van 12 cm zakt het rendement naar 60 procent. Met een ouderwetse stekker wordt 90-95 procent rendement gehaald.
Je zou misschien denken dat het raar is dat een staatsbedrijf dat belast is met het onderhouden, exploiteren en uitbreiden van het spoorwegnet zich plotseling gaat bezighouden met stroom op de snelweg, maar ze hebben daar een verklaring voor:
“Honderd jaar geleden elektrificeerden we het spoor, nu de snelweg. Maar we gaan dit niet alleen doen, maar met Rijkswaterstaat, NS, energiebedrijven en gemeenten. Samen maken we dit in Nederland mogelijk. Laten we van elkaars expertise gebruikmaken.”
Het idee dat de overheid straks een van de grootste leveranciers van stroom op de snelweg gaat worden maakt mij eigenlijk niet gelukkig. Het idee van opladen tijdens het rijden is natuurlijk prima, maar waarom moet dit weer in handen van de overheid komen? Zouden ze het soms gelijk willen combineren met het kilometerheffingskastje?
Minister Eurlings heeft inmiddels toestemming gegeven aan ProRail om met dit project te starten. (via: telegraaf.nl)
JTK zegt
Haha, willen ze al het asfalt weer gaan vervangen? Volgens mij gaat dit nog wel ff duren…
Harry zegt
En wat gaat dit allemaal kosten ?
toch maar de kilometerheffing een paar cent duurder maken…
floryn zegt
krijg je zo’n groef in de weg waar je auto met een soort “penis” in gaat hangen om stroom af te tappen. Dan krijgen we een nieuwe volkssport erbij om zo precies mogelijk in het midden van de baan te rijden.
Laue zegt
@floryn:
het is draadloos l*l ;)
xtr zegt
ik hoor de verkeersinformatie al…
“op de A1 rijden geen auto’s ivm een stroomuitval, er worden bussen ingezet”
Treff zegt
kost dit ook weer een paar miljoen aan onderzoekers :-(
John zegt
lol@xtr
Prima plan toch?! Ben wel weer benieuwd wat het gaat kosten, ook wat het opladen gaat kosten…
Iemand enig idee wat voor wegwerkzaamheden dit gaat veroorzaken? (Dit is geen retorische vraag) Wat is de aanlegprocedure van dit systeem?
Merry zegt
Mooi zeg.
Gelukkig komt stoom uit een fabriek die helemaal schoon is die helemaal die helemaal geen steenkolen gebruikt en dat er bloementjes en hele schone lucht uit schoorsteen komt.
Auto fabriekanten zijn miljarden aan het investeren voor waterstof technieken, en wat gaat NL doen?overal stoom aansluitingen plaatsen.
Hoe blind ben je dan?
En daarbij prorail?dat zijn toch die jongens waar het systeem faalt als er een paar blaadjes op de rails vallen?
CRX zegt
@ florijn
Doet me een beetje denken aan het systeem dat er sinds 5 december op de slaapkamer van mijn zoon ligt. Van het type Carrera Go…
JCD zegt
what a load of crap zeg, ja wij betalen het allemaal! ik wordt er goed ziek van al die onzin die ze bedenken.
Gizzer zegt
Nou lekker dan. Electrisch gaan rijden omdat het groen zou zijn en dan een energie onzuinige voeding gaan gebruiken. Zo ver ik weet gaat bij opladen door middel van inductie heel veel van de gebruikte energie verloren. Percentage ed. weet ik even niet, maar electriciteit verplaatsen door de lucht om bijvoorbeeld een tv van stroom te voorzien of een auto heeft volgens mij tot op heden maar een rendement van 25% oid. Toch belachelijk.
Martin zegt
@Merry : Waterstof is een zijstraat, een extreem inefficiente manier van energie verplaatsen die vooral interessant is voor tankstationhouders (die in de business van het verkopen van energie-vloeistoffen zitten).
Merry zegt
@Martin:
Ja maar het is nog altijd beter dan een compleet wegen netwerk van stroom voorzien, denk je niet?
Daarbij, wat als de spanning weg valt, dat ligt het je hele wegennet plat!
Klinkt goed, zeker als een bedrijf als ProRail dat moet beheren.
Tevens is dit stroom-systeem niet handig voor heel de wereld.
Hier is het leuk waar het allemaal korten stukken zijn, maar voor bv de VS en Australie is dit niet te doen.
En dan moet je dus overal andere auto’s die allemaal andere systemen hebben op de markt zetten, dat kost natuurlijk niks.
We hebben een systeem nodig wat we over heel de wereld kunnen gebruiken, en dat is dit systeem niet.
tt zegt
en jullie gaan geen last krijgen van het stijgen van de waterspiegel?
React zegt
Typisch overheid, Prorail heeft al moeite genoeg om het spoor te onderhouden gaan ze zulke projecten draaien. Laat dat lekker aan anderen over.
JPM zegt
We horen tegenwoordig bijna dagelijks berichten over innovatie in de automobielen sector op dit gebied. Probleem is dat ieder land dingen apart doet en dat we langs elkaar heen werken. Iedereen doet wat anders, iedereen ziet wat anders.
Het eerste punt van discussie is waar gaat de toekomstige auto op rijden? Waterstof of elektriciteit? Waterstof is momenteel al beschikbaar (zie honda clarity) en zou zo wereldwijd ingevoerd kunnen worden. Elektriciteit heeft momenteel nog aardig wat nadelen maar is beter voor het milieu dan de huidige verbrandingsmotor.
Maar er moet een toekomst gekozen worden, het heeft geen zin als we met z’n allen langs elkaar heen ontwikkelen.
Tweede punt is dat het allemaal wel leuk en aardig is dat Nederland dit doet maar zoiets kan alleen goed werken als heel Europa dit implementeerd. Ik sta versteld van het gebrek aan communicatie in het Eu parlement over dit soort zaken. Dit zijn dingen die Europees prachtig geregeld kunnen worden. Kijk naar DESERTEC een fantastisch project waar bedrijven uit heel Europa samenwerken om iets te organiseren.
floryn zegt
@ Laue
ik begrijp dat het draadloos moet zijn, maar het systeem werkt het best als er zo min mogelijk afstand zit tussen de zender van de energie en de ontvanger. 1 cm bodemspeling is nou niet echt standaard bij Nederlandse auto’s en is ook niet verstandig. Dan kom ik in gedachte n uit op een onderdeel dat onder je auto hangt vlak boven de grond/rails/electriciteitsleiding
erik zegt
Vroeger, toen ik een jaar of zeven was kreeg ik van een oom een heel groot pak voor mijn verjaardag. In dat pak zat een gigantische racebaan, waarop kleine formule1wagentjes zich voorspoedden door metalen gleufjes. Toen droomde ik al dat dit ooit werkelijkheid zou worden. Come on ProRail, slotcarsnelwegen zijn toch veel efficienter!
Sciurida zegt
Ja allemaal leuk en aardig maar dat zinnetje dat de NS mee gaat helpen bevalt me TOTAAL niet, wat hebben de spoorwegen te zoeken op de snelweg? Laat ze eerst eens even hun eigen systeem beter maken! En wie gaat er betalen voor die stroom? Dit gaat niet lukken hoor veel te ambitieus voor een incompetent bedrijf als ProRail.
Wat wél zou werken is een accu standaard, zodat je ze kunt verwisselen bij bijvoorbeeld…(trommelgeroffel).. Tankstations.. Zo meng je de commerciële bedrijven in een oplossing, ik ben ervan overtuigd dat dat zal werken!
karel zegt
Als dit idee al van de grond komt.
Zal het nog jaren duren voor dat het rendement gaat leveren.
Aanleg van de benodigde techniek in het wegdek.
Aanleg van de voeding naar de wegen.
Extra vermogen van de electriciteitcentrales.
Kan het electriciteitsnet dit aan?
Rendement van het laden zelf.
Kan je meer laden dan je verbruikt,een auto dynamo levert meer dan het verbruik (normaal gesproken.)
Snelheids beperking om uberhaupt te kunnen laden?
Als het gebeurt dan duurt dat nog minstens 10 jaar.
CSL zegt
Laat de autofabrikanten maar efficiente dynamo’s bouwen waarmee de accu’s tijdens rijden geladen kunnen worden. Aan de weg lopen kloten heeft weinig zin.
Simpson zegt
wat een idee, allemaal spoelen in de weg om je wagen aan de loop te houden, maar het werkt alleen als we in elektrische donkervoortjes gaan rijden. Kunnen we wel allemaal de laptop en telefoon op de grond leggen, word die ook meteen opgeladen.
Ik zie de alu-hoedjes-brigade ook alweer aankomen zeggen dat je er tumoren en jeuk van krijgt.
Schoenmaker, blijf bij je trein. Zorg daar maar eens voor wat technologische vernieuwing. Een paar jaar geleden hoorde ik dat ze daar nog WindowsNT op sommige cruciale machines draaien.
J.W. van Stuijvenberg zegt
Riskant om de overheid als leverancier te hebben. Dan doe ik nog liever zaken met de maffia…
Jiba zegt
Het is toch heel logisch dat een staatsbedrijf dit gaat doen? Welk ander bedrijf zou anders de financiële middelen en expertise moeten hebben om dit klusje te klaren?
Citrofiel zegt
Met zo’n rendement is het eventuele milieuvoordeel van de elektrische auto ook gelijk weer verdwenen.
Ramshoek zegt
Technisch;
Het systeem is, voor zover ik begrepen heb, bedoeld voor het bijladen van de accu’s van de elektrische auto’s. Valt de stroom uit, dan kun je nog altijd verder op de accu van je auto. Dat is ook wat je wilt, want ’s avond thuis bijladen of het ding op kosten van je baas tijdens kantooruren bijladen, is wat je liever wilt dan het met een efficiency van 60 / 70% laden op de snelweg.
Daarbij, hoe vaak valt bij jou thuis de stroom uit? Het risico dat je in een file komt als gevolg van een ongeval op jou wegtraject, lijkt me tig keer groter.
Ramshoek zegt
Wat betreft de afkeer van de overheid;
Wie moet een dergelijk project anders oppakken? De overheid is nu al de partij die jou gehele Nederlandse infrastructuur beheert. En da’s misschien maar goed ook. Want stel dat het bedrijfsleven dat zou regelen. Dan betaal je bij elk nieuw snelwegnummer waar je oprijdt meteen weer de hoofdprijs aan tol en zul je als je op de koffie wilt gaan bij je tante op de veluwe, het laatste stuk met de mountainbike moeten afleggen omdat het bedrijfsleven geen brood ziet in het neerleggen van dat laatste stukkie asfalt…
Daarbij is het goed dat een overheidsorgaan de techniek bepaalt, want anders heb je weer bedrijf X die zijn wegtraject volgens het Novell/Apple/Super2000/HD-DVD systeem aanlegt en daarmee eerst een aantal jaartjes de strijd aan moet gaan met de club Y die een Microsoft/Windows/VHS/Blu-Ray systeem heeft uitgedoktert.
In het verlengde daarvan vind ik dan ook dat we dit internationaal moeten trekken. Op z’n minst op Europees niveau…
pieter zegt
werkt alleen niet als het sneeuwt, regent, waait of als er bladeren in de buurt komen……
Prorail toch?
Jiba zegt
@Ramshoek
Klopt helemaal!
Relief zegt
@xtr
Het zal me niet verbazen als elke auto dan een accu backup heeft ;)
@Ramshoek
Helaas is autoblog op de geentijltoer. Dat betekent dus afkeer tegen alles wat met de overheid te maken heeft. Ze moeten wel goed blijven likken bij POWned he ;)
Thomas Bol zegt
Vind het nog niet eens een heel slecht idee.
Jesse van Dalsen zegt
Als het werkt dan ben ik voor!
Maar wat als er nou een flinke plas water op de weg licht en er komt een auto aan? worden dan alle beestjes in de buurt geëlectrocuteerd?
Benjamin1 zegt
jammer dat prorail een faalbedrijf is. Gokje van de kosten, 25 miljard ofzo?
Nouja, met de km heffing kan dat makkelijk.
jack zegt
Als het bericht op de radio goed heb begrepen willen ze dit eerst gaan uittesten op grote parkeerplaatsen. Wanneer het nu goed werkt wordt er overwogen om het landelijk te gaan doen.
goed punt vindt ik zelf.
Brum zegt
Ik zie wel oplossingen om het wegdek tot op 1cm te naderen. Men kan beginnen met 1 rijstrook op typische routes waarover men rijdt op lange afstanden (richting buitenland bijvoorbeeld).
Eerst maar eens de accu’s een stuk goedkoper, goedkoper en lichter; dat lost al een groot deel van de EV problemen op.
Herwig zegt
En wij ons maar ongerust maken over de elekromotorische straling van onze gsm !!! En wat met deze “zware” straling die zelfs een auto op afstand oplaadt ! Maar ja … het is goed voor het milieu ! Onze gezondheid is onbelangrijk !
Simpson zegt
@ramshoek: kijk, jij hebt nog eens ideeen!
het zou natuurlijk ook mooi zijn om het proces omkeerbaar te maken: autobloggers die nog met een V8 in de file staan zouden het wegdek van stroom kunnen voorzien op de omgekeerde manier waarop de elektrowaggies hun stroom ontvangen.
RenesisHP zegt
“elektromagnetische inductie”..
Hoe reageert mijn pacemaker daar op?
timberleek zegt
@ floryn
ja maar dan leggen ze gewoon die inductielussen in het wegdek. en je hebt inderdaad een onvanger onder je auto hangen. maar die hangt gewoon boven het wegdek. geen groeven of niks.
het makkelijkst te exploiteren blijft nog steeds waterstof.
en nee dat hoeft niet via electrolyse. er wordt al heel veel waterstof geproduceerd. door algen. beetje zonlicht en voila. die waterstof kun je makkelijk tanken via reguliere methodes. en dan kun je kiezen voor een waterstofcel die een electromotor aandrijft (efficient). of een verbrandingsmotor op waterstof (cool)
timberleek zegt
bovendien is de theorie van inductieladen geweldig. maar de praktijk is wat minder rooskleurig.
afgezien van de invloed op ons lichaam (dat weten we niet zeker) heeft het wel invloed op je electronica in je auto en op de metalen op je auto.
op 30cm hoogte is het rendement wel laag maar wordt er nog steeds stroom opgewekt door die inductie. daardoor staat je auto ook constant onder stroom.
dergelijke invloeden waren leuk te zien bij mijn ouders in het dorp. daar in het buitengebied kwamen een aantal zendmasten voor radio etc. er stonden een aantal huizen in de buurt die makkelijk konden blijven staan zeiden ze. maar een paar jaar later werden alle huizen kosteloos verplaatst.
Bij die mensen kwam de muziek uit de gootsteen doordat het elektromagnetische signaal opgepikt werd door alle metalen in het huis.
er zijn ook een paar die kanker hebben (gehad) maar daarvan kan ik niet zeggen of het daarvan komt. dat is niet te bewijzen
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
Hoeveel extra energiecentrales zijn hiervoor nodig en hoeveel extra uitstoot genereert dat wel niet?
Elektrisch rijden verplaatst het probleem alleen maar…
Jaap BMW650 RRSportV8 zegt
@ Relief
Ik zie anders wel reklame (propaganda) van de overheid hier op autoblog, om rekeningrijden te promoten. Bah.
reggiane zegt
Waarom zo moeilijk doen?
Gewoon mega order bij de kippengaas leverancier plaatsen het hele spul boven de wegen hangen lekker veel stroom erop gooien en iedereen met botsautotjes laten rondraggen.
Tada!
timberleek zegt
@ reggiane
dan moet je nog steeds contact hebben met de grond.
bij een botsauto staat alleen de + pool op de bovenkant. de stroom gaat door de auto naar de grond (daarom is dat altijd metaal) en naar de min
reggiane zegt
@timberleek: damn, *brief aan rijkswaterstaat in de prullenbak gooit.
timberleek zegt
lol
Tommy2 zegt
Elektrisch rijden kan in de praktijk helemaal niet, als je ’s winters met -5 lekker je kacheltje aanzet trek je gelijk je acu leeg! Laat staan als je zomers de airco aan hebt…
sjaakvaak zegt
Jullie brallen allemaal maar wat, zonder dat je er enig verstand van hebt. Het gaat niet met stroom, maar met een “elektronisch aangedreven” magneetveld. Hiervoor hoef je dus helemaal geen contact te hebben met de aarde, je hoeft ook niet bang te zijn dat het uitvalt, want hoe vaak valt de straatverlichting nu uit?
Dit systeem heeft veel voordelen ten opzichte van andere aandrijvingsmethoden, zoals waterstof (waarvan de opslag een enorm probleem is). En de straling die hiervoor gebruikt wordt, heeft helemaal niets te maken met ioniserende straling, zoals die uit een mobiel komt, hier wordt een magneetveld gebruikt..
De bijverschijnselen zullen zeker nog onderzocht worden, maar ik snap niet, dat als jullie allemaal zo goed weten wat er moet gebeuren, jullie zelf niet iets gaan uitvinden. Ik vind dit een geweldig idee!
sjaakvaak zegt
Kijk maar eens hier:
http://www.draadloos.nu/post/Draadloos-oplaadbare-elektrische-auto-stapje-dichterbij.aspx
De efficientie van dit opladen is dus 72% .. lang niet zo gek dus.
(…)Het bestuur van Seoul en Seju hebben besloten de draadloos oplaadbare bussen aan te schaffen.
dus …