Wat is de lekkerste dikke Duitse diesel voor 22.500 euro?
Het is weer bijna kerst, dus we mogen lekker gaan shoppen. Het is een bekend gegeven dat het budget altijd NET niet toereikend is. Op een of andere manier zijn we geneigd om altijd te kijken naar iets dat een paar procent prijziger is.
Wellicht dat je wat korting kan bedingen of dat de prijs zakt na een paar weken. Allemaal goed mogelijk. Voor vandaag hebben we een Autoblog advies-aanvraag met een behoorlijk ruim budget en jawel hoor: ook dan sta je voor dilemma’s en ook dan kan het lonen om door te sparen. Of je geeft minder uit. Enfin, we gaan op zoek naar een Dikke Duitse Diesel voor Robin. Hij heeft op dit een Mercedes-benz CLA, maar had hiervoor een dikke Audi A5 Coupé 3.0 TDI quattro.
In zijn huidige auto mist hij simpelweg wat vermogen en koppel. Hij rijdt veel kilometers per jaar, dus rijdt graag diesel. Bij het kopen van een nieuwe auto is het misschien verstandig om toch even het rekensommetje te doen, maar met een gebruikte auto komt er met het budget van Robin een enorm aantal dikke auto’s beschikbaar.
Robin is op zoek naar zoveel mogelijk pk’s en Nm’s. Oh ja, het moet een dikke bak met veel status zijn. Nu is dat laatste polyinterpretabel, dus laten we uiteraard verschillende auto’s de revue passeren, inclusief The Usual Suspects, uiteraard.
De wensen en eisen van Robin in een tabel:
Huidige / vorige auto’s | CLA220 CDI (daarvoor A5 3.0 TDI, 320d, A3 2.0T, Leon TopSport) |
Koop / lease | Koop |
Budget | € 22.500 |
Jaarkilometrage | 35.000 km |
Brandstofvoorkeur | Diesel |
Reden aanschaf andere auto | Toe aan wat anders |
Gezinssamenstelling | Alleen |
Voorkeur: | Audi, BMW, Porsche en Mercedes |
No-Go | Opel, Ford en alles wat Frans of Japans is |
BMW 535d M Sport High Executive (F10)
€ 20.950
2012
125.000 km
De meest eenvoudige keus die je kunt maken als je op zoek bent naar een dikke Duitse diesel. Voor dit budget kun je het beste shoppen voor een BMW 5 Serie. Het is misschien wel de beste auto in deze klasse. De F10 (en F11) zullen als een gouden generatie de geschiedenisboeken ingaan. Alles klopt eraan: het interieur is fraai, het exterieur is tijdloos en bijna alle motor/bak combinaties zijn aan te raden.
De 520d is voor Nederland vlot zat en de 530d is waarschijnlijk het perfecte midden, maar als je toch dik wil: ga voor een 535d met twee turbo’s. In het budget kun je ze ruimschoots vinden en voor interessante prijzen bovendien. Nadeel? Iedereen heeft er eentje en het is niet een heel erg leuke auto om in te sturen. Deze generatie 5 Serie is meer een kleine 7 Serie dan een grote 3 Serie.
Audi A7 3.0 TDI quattro (4G, C7)
€ 22.950
2012
135.000 km
Met de Audi A7 heb je in elk geval een iets uniekere auto dan de 5 Serie. Een groot voordeel is dat de A7 nooit met een viercilinder diesel geleverd is. Ook de basismotor met 204 pk was een V6. Wel heeft Audi de plank misgeslagen met de automaten. De 204 pk-versie met Multitronic is stiekem best een fijne combinatie als je niet al te veel haast hebt. Qua betrouwbaarheid valt ‘ie niet tegen. Je zou denken dat de 245 pk-versie het gouden midden is, maar de S Tronic bak is het omzeilen waard. Bekijk hier ons Audi A7 aankoopadvies.
De biturbo heeft de achttraps automaat van ZF en dat is een gouden combinatie. Om te rijden is de Audi A7 een van de fijnere Autobahn-stormers die je kunt voorstellen met 650 Nm. Dankzij de permanente vierwielaandrijving ook nog eens geschikt voor alle seizoenen. Toppertje, deze. Als je de bips niet zo mooi vindt, de Audi A6 is ook met deze motor leverbaar geweest. Dat is eveneens een dikke Duitse diesel die perfect aan de voorwaarden voldoet.
Porsche Cayenne Diesel (957)
€ 20.900
2009
115.000 km
Als je status wil, dan is dit je ding. De Porsche Cayenne diesel ziet er namelijk uit als, eh, jawel: een Porsche Cayenne! Veel mensen associeren dat met duur en prestigieus. Je moet met de Cayenne Diesel geen haast hebben, want het is de langzaamste auto in dit overzicht. En het is letterlijk een dikke Duitse diesel, want naast groot is de auto ook erg zwaar. Dat was de conclusie van Sacha en Aimee na de Cayenne Diesel rijtest.
Op zich is het allemaal prima , zeker na een chipkuurtje rijdt het meer dan prima. Sterker nog, de 3.0 V6 TDI van Audi-origine is een fijn blok. Tevens is de goede automaat gemonteerd. In Nederland zijn de Cayenne Diesels met weinig kilometers te vinden voor aanzienlijk minder dan het budget. Het liefste wil je de latere generatie, die enkele duizenden euro’s erboven zit. Het verschil tussen die twee generaties is enorm. Qua betrouwbaarheid zit het met de ‘958’ redelijk snor, maar het is belangrijk dat het kostbare onderhoud is uitgevoerd is en zal blijven worden. Check daarnaast het Cayenne aankoopadvies.
Lancia Thema 3.0 MultiJet Aut. Platinium (405)
€ 17.900
2013
90.000 km
Als we geen Opel, Ford, Fransoos of Japanner mogen nomineren, dan komen we vanzelf uit bij de muurbloempjes. Hierna komen nog wel dikke Duitse diesels, nu is het de beurt aan een dikke Italiaan. Eentje die stiekem bijzonder leuk is, is de Lancia Thema. Deze auto is zo Italiaans als een Domino’s Pizza. Het is een doorontwikkelde Chrysler 300C. Om eerlijk te zijn, dat was ze destijds best goed gelukt.
Natuurlijk, alle Lancia-fans draaien zich nu om hun graf, maar het is een fijne, comfortabele old-school achterwielaandrijver met een zeer prettige motor. De V6 diesel heeft 240 pk en karrevrachten koppel. Het interieur is duidelijk niet op het niveau van de Duitse drie, maar heel erg storend is het niet direct. Zeker niet als je een luxe Platinum versie scoort. Sowieso, de lederen en alcantara bekleding is bijzonder fraai. Nadelen? Je gaat hem tot 0 afschrijven, want deze auto’s zijn niet erg courant. Behalve bij Johan Derksen.
Mercedes-Benz S 350 CDI Prestige Plus Lang (V221)
€ 19.950
2011
150.000 km
Bij Mercedes-Benz kun je heel erg veel kanten op. Bijna elk model is wel te krijgen met een ‘OM’ dieselmotor. Tip: wees een enthousiaste taxi-chauffeur voor en pik een zo laat mogelijk W221 op. Nee, het zijn geen dynamische auto’s. Dat is ook nooit de bedoeling geweest. Juist het ultieme comfort maakt diepe indruk.
Sowieso merk je aan alles dat je een klasse hoger rijdt dan met de andere auto’s uit dit lijstje, als het er niet meer zijn. De 350-motor met 260 pk is in principe meer dan voldoende. Sterker nog, de S350 CDI is fijner dan de S400 HYBRID om te rijden. Je rijdt deze motoren op koppel. De automaat werkt daar uitstekend aan mee. Onderhoud klinkt heel erg eng, maar zorg dat de auto goed onderhoud heeft gehad en dat je het keurig bij houdt. Bestudeer het S-Klasse W221-aankoopadvies dan ook aandachtig. Origineel Nederlandse exemplaren met niet al te veel kilometers zijn goed in het budget te vinden.
Jaguar XF Sportbreak Diesel S (X250)
€ 23.900
2013
125.000 km
Dit zou ondergetekende gekozen hebben in de categorie dikke Duitse diesel. Het is natuurlijk een Brit, maar het recept is Duits: een sterke zescilinder diesel, stationwagon E-segment auto. De Jaguar XF Sportbrake is misschien wel de mooiste stationwagon ooit gebouwd. Zeker met deze biturbodiesel en automaat is het een ideale reisauto De station-uitvoering maakt ‘m alleen maar mooier, dat praktische gehalte is mooi meegenomen.
Ze zijn wat lastiger te vinden in het budget (deze zat er nét iets boven), maar als je niet een al te luxe uitvoering wenst kun je al voor minder terecht. Zelfs viercilinders zijn mogelijk, mocht je zo’n V6 overkill vinden. Het mooie is de Jaguar XF Sportbreak een bijzonder dikke auto is, maar niet exotischer dan een 530d of A6 Avant. Terwijl je elke keer als je er naar om kijkt wél blij van wordt. Echt grote nadelen zijn er niet, alhoewel het infotainment systeem duidelijk niet Duits is. De stereo ook niet, die is in veel uitvoeringen namelijk veel beter. Betreft Britse aandachtspunten: check hier het XF aankoopadvies.
Alpina D3 Biturbo Coupé (E92)
€ 17.500
2012
90.000 km
We gaan van het ene spectrum naar het andere. Waarom niet de exclusiviteit die past bij een echte Alpina? Het budget dwingt ons een beetje in een spagaat. Want eigenlijk moet je (wederom) iets bijleggen om tot de leuke D3’s en D5’s te komen, met hun 350 pk sterke zescilinders. Deze E92 D3 Bi-Turbo heeft nog een biturbo viercilinder. Het zijn enorm fijne auto’s met een erg goede wegligging. In het budget kun je kiezen uit de mooiste exemplaren.
Die zul je wel uit Duitsland moeten halen, want hier zie je ze bijna niet. Het voordeel is dat deze auto’s erg zuinig zijn én buitengewoon leuk sturen. Het nadeel is dat de prestaties op zijn best adequaat te noemen zijn. En voor dit geld wil je wellicht iets nieuwers, aangezien je al een 320d en A5 gehad hebt, lijkt dit misschien te veel erop. Ook is het misschien net te subtiel en niet echt een prototype dikke Duitse diesel. Met name het ‘dikke’ ontbreekt een beetje. Het is een late E92, dus de meeste kinderziektes zijn er wel uit, maar check voor de zekerheid nog even het BMW 3 Serie aankoopadvies.
Alfa Romeo Giulia Super 2.2 JTD (952)
€ 21.850
2016
55.000 km
Het klinkt gek, maar als gaat om de viercilinder diesels, check even Alfa Romeo. De Giulia is namelijk de perfecte kandidaat als je zoekt naar een topdiesel voor 22.500 euro. De auto is relatief jong en staat bijna ongewijzigd in de showrooms op deze wijze. De wegligging is uit de kunst van deze auto’s. Zeker met het Q2-diff (net zoals onze AB duurtester) en sportonderstel.
Zoek de Giulia die je qua uitvoering het leukst vindt, let niet op de motor. Of je nu de 136 pk versie of de 210 pk versie hebt: allemaal zijn te chippen naar 240 pk, het zijn dezelfde motoren. Wel even opletten dat je de automaat hebt. Ja, een handbak is leuker, maar de automaat in de Alfa is heel erg goed en kan aanzienlijk meer koppel hebben.
Yolo: Maserati Ghibli Diesel
€ 23.945
280.000 km
2015
Deze auto kun je bijna zien als de opvolger van de Lancia Thema. Net als de Thema heeft de Ghibli achterwielaandrijving, een dikke V6 diesel, veel Chrysler-roots, een kleine doch fanatieke fanschare en een paar leuke verrassingen. Zo rijdt een Ghbili opperbest. Het nadeel is dat de auto te hoog in de markt is gezet door Maserati.
Qua prijs stond ie boven een Mercedes E350, maar eigenlijk zit ‘ie net onder de Duitsers qua kwaliteit. Wel is het een interessante auto met een fraai koetswerk en een heel behoorlijke motor en bak. Het enige nadeel is voornamelijk dat ze te duur zijn voor wat je ervoor krijgt. 24 mille meenemen voor een exemplaar met bijna 3 ton op de klok is gekkenwerk. Gewoon nog heel even de afschrijving zijn werk laten doen. Dan is het een topocassion.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
pitapita zegt
CLS 350d of 640d Gran Coupe als je net even iets anders wil.
romeoalfa zegt
@pitapita: Vroeg me al af waarom ze geen CLS hadden aanbevolen..
pitapita zegt
Bijkomend voordeel is dat de CLS en 6 serie Gran Coupe in de meeste gevallen qua opties zeer compleet zijn uitgerust t.o.v. een gemiddelde E-classe of 5-serie. Als je 35000km per jaar rijdt kun je die geventileerde massagestoelen en dat extra zachte leder vast wel waarderen
ouwedibbes83 zegt
@romeoalfa: precies! zo’n S-klasse lang is een beetje overkill als je in je eentje bent en een voorliefde voor coupe’s hebt
Pascal zegt
Gelijk raak met die 535d. Voor mij de definitie van een Dikke Duitse Diesel. Inpakken en voor de deur neerzetten maar!
hfdude zegt
Jaren f11 535d touring gereden. Denk er nog vaak met weemoed aan terug. Fantastische alleskunner met het uiterlijk van een sleeper. Eenvoudig 380pk realiseerbaar.
roadrage zegt
F10 535D lci met chip 380/740nm. Ben ondertussen aan mijn 2e toe. Zegt genoeg..
leaper035t zegt
@roadrage: wat gebeurde er met je 1e?
roadrage zegt
@leaper035t: dat was een RWD die besloot uit te breken nav aquaplanning in een flauwe bocht. Nu de X drive gehaald..
loggy zegt
@roadrage: ook hier nog een f11 535d rijder! Wat een wagen! 1 ding zou ik echter anders doen volgende keer. Een met een M sport onderstel zoeken. Mag wel iets strakker in de bochten. Hoe beviel de chip tuning? En bij wie?
aikon1694 zegt
@loggy: BMW 535d F11 xdrive. Heb het bij BMWspeed in Den Haag laten doen. Net alsof de auto daarna 200kg lichter was..
roadrage zegt
@loggy: de tune bevalt zeer gut. Gaat als een raket. Met gps 5.0sec rond na chip
roadrage zegt
@loggy: mwoh ik weet het niet hoor. De RWD was met m sport onderstel. Ja dat was zalig maar ietwat onrustig op hoge snelheid. Heb nu adaptive drive en dat is echt next level. Voelt alsof je in een 3 serie zit. Helt niet over id bochten. De tune bij #DEMTUNED zie FB. Die gaat doet bmw’s ad lopende band.
giertjuh zegt
Mercedes-Benz E-klasse Coupé 350 D
svdv zegt
Ik zou juist voor de xj 3.0 diesel gaan
camber24 zegt
Zelden een lijstje hier gezien waarbij eigenlijk elke auto me wel aanspreekt. Erg lastige keuze dit keer! Als ik zou moeten afstrepen zou ik beginnen bij de Jaguar, de Alfa (heb ik niets mee), en de Alpina (te oud, te klein). Zou dan degene pakken waarbij je de beste deal kan scoren.
vaakbenjetebang zegt
@camber24: Grappig, ik heb juist het omgekeerde. Dit zijn allemaal auto’s waar ik niks mee heb. Grote dieselboten met ook nog eens een primmiejum randje om goed voor de dag te komen voor het oog van het klootjesvolk… nee, die zou ik alleen rijden als het echt niet anders kon.
Variomatic zegt
@vaakbenjetebang: leuk voor je, wat is de relevantie hiervan voor ons verder?
vaakbenjetebang zegt
@Variomatic: Een existentiële vraag die je welbschouwd onverkort bij iedere reactie op eender welk blog kunt plaatsen. Waarom kies je dan juist de mijne, die op zijn beurt weer een vrij duidelijke reactie was op die van @camber24?
monsieurleloure zegt
Als je je status van een auto laat afhangen kom je vanzelf bij Audi uit.
Geef mij maar de Lancia, amerikaanse rommel verpakt in een italiaans jasje.
Gouden combinatie.
560pk zegt
@monsieurleloure: valt best mee. De Lancia is in feite de Chrysler 300, die weer technisch praktisch identiek is aan de Mercedes W211, dus waarschijnlijk betrouwbaar en goed (tegen alle verwachting in is deze “Italiaan” minder roest gevoelig dan de “degelijke Duitser”. de W211 was kwalitatief het absolute dieptepunt qua materiaalkwaliteit uit Stuttgart).
571ay zegt
Lastige keuze, allemaal snoepjes. Voor mij valt de Lancia en de Jaguar toch wel snel uit. De S is heerlijk, maar gaat binnen enkele jaren al ouderwets aanvoelen, de 5 is lekker, de A7 ook. Kijk ook eens naar een A6 of een 2e generatie CLS.
saxoke zegt
De C5 V6 HDi240 lijkt me anders ook een fijne, vooral comfortabele cruiser om aan hoge snelheid mee over t asfalt te zweven.
Benny_Weisz zegt
@saxoke:
Blijkbaar heb jij het artikel niet in z’n geheel gelezen want ergens aan het einde staat er ook iets over “No go’s”….
saxoke zegt
@bennyweisz: inderdaad, niet helemaal gelezen maar k zag wel dat Franse Brol niet gezocht wordt… Maar voor mij liever die C5 met 240pk diesel dan de Lancia, de Alfa of de Maserati die genoemd worden. K heb zelf 5jr met de C5 gereden, heerlijke auto, zeker icm de hydraulische ophanging.
saxoke zegt
Een M550d, 535d of A6 met de dikste V6 diesel lijkt me de aangenaamste combinatie als het duits en diesel moest zijn
Johanneke zegt
Zijn dit die bmw’s met die verschrikkelijke altijd terug naar het midden richtingaanwijzers? Want alleen daarom zou ik het laten staan. Voor de rest, bmw is toch het mooiste plaatje. Audi is te patserig en al met al een dure volkswagen, mercedes is voor oude mensen. Bmw smoelt nog lekker in deze generatie.
Waarom niet alle niet duitse alternatieven? 1 woord: afschrijving. Stel je wilt over 4 jaar weer wat anders, dan heb je zo’n duitser gewoon het snelst verkocht voor een goede prijs.
loggy zegt
@Johanneke: op een Bmw gebruik je de richtingaanwijzers toch niet. ??? enkel groot licht. Het liefst 3x snel achter elkaar
jaapies zegt
@Johanneke: zo zie je maar dat men van mening kan verschillen, ik ben aan het uitzoeken of ik juist die stengels in mijn nieuwe 5-serie kan laten plaatsen, feilloos fijn systeem als je er mee om kan gaan…
net10 zegt
De Alfa Giulia, Jaguar XF, en BMW 5 serie spreken mij het meeste aan. Het voordeel van de Alfa is dat het nog een zeer recente auto is. In details zie je dat sommige auto’s inmiddels al verouderen.
Status wordt niet bepaald door je auto. Sommige auto’s uit dit rijtje hebben inmiddels al een zeer fout imago. Zeker als er verkeerde wielen onder zitten. Eigenlijk wordt de keus ook onnodig beperkt.
mondial zegt
Voor wie durft, een v10 TDI pheaton
dirkv zegt
@mondial: Een zeer goede en begeerlijke auto. Maar een weldenkend mens durft dat idd niet.
Benny_Weisz zegt
@mondial:
Die moet je juist links laten liggen, de 3.0 TDI is een veel verstandigere keuze, bijna even snel, stukken zuiniger en veel betrouwbaarder. Hetzelfde geldt ook voor de Touareg.
mondial zegt
@bennyweisz:
Ja, maar dan heb je geen v10 ;)
Ot92 zegt
A6 Avant of A7 met de 3.0BiTDI. Daarna even langs JD ermee voor 400pk of zelfs 430 tot 450pk. Vrij eenvoudig te realiseren met een Wagner IC en een Rs6/7 airbox met een K&N luchtfilter erin.
Dutchdriftking zegt
Een Bi-TDI is dat haalbaar met dit budget? Stage 3 JD engineering met 400 pk en 900nm ??
Ot92 zegt
@dutchdriftking A6 tot 150dkm wel. Goedkoopste A7 tot 150dkm in NL vragen ze 29k voor, wel een mooi exemplaat met Rs6 C6 velgen.
pjoes zegt
In de tijd dat auto’s (veel) mooier waren?
Anno 2020 / 2021 schreeuwerige, bling, kitsch, vouwen, gaten en inkepingen hokken met ruk aanraak schermpje en 40 kleuren ‘sfeer’ verlichting is te gruwelijk.
sulobb zegt
Absoluut mee eens!
Variomatic zegt
Leuk lijstje weer, een Macan uit DE halen past misschien ook nog net in het budget? De A7 biturbo is idd ook een topper voor dat geld..
jmeverts zegt
@variomatic: macan in DE is wel even tikkie duurder en dan zit er nog niet eens bpm op
stuko zegt
@variomatic: laatst toevallig naar je beide opties gekeken, maar dat wordt niks voor 22.500. Dan moet je toch echt met 10k meer komen voor een net exemplaar.
rfocus zegt
Iets buiten budget! Maar ik vind hen toch het. Vermelden waard
Gevonden via Gaspedaal.nl
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/136385476/iOS?s=3-3-0-0-1-1
pjoes zegt
Ingevoerd en minimaal al 6 eigenaren gehad. Met hele grote boog omheen lopen.
Variomatic zegt
@pjoes: wat maakt het dan uit dat ie is ingevoerd? Zoveel eigenaren in vijf jaar tijd is wel wat opmerkelijk ja..
pjoes zegt
@Variomatic: Ingevoerd hoeft geen probleem te zijn.
146k op teller 7,5 jaren oud. Minimaal 6 eigenaren en 2100,- MRB p/jr en wellicht 2100,- verzekering p/jr en nog geen meter gereden. Van 6 oude vrouwtjes geweest, alles kan.
ouwedibbes83 zegt
@variomatic: als hij is ingevoerd is de KM-stand minder makkelijk na te gaan. 146 duizend / 7+ jaar is ~20K per jaar. Dat kan, maar is niet veel voor een geïmporteerde diesel
meetsysteem zegt
Ik krijg trek van al dat gepraat over D.D. Ik mis m’n hondstrouwe (duitse) dieseltje. Zuinigheid en koppel, een gewéldig koppel.*
*Liet me even gaan, terug in het hok.
rikv99 zegt
Ik ben helemaal verbaast hoe ‘goedkoop’ dikke diesels zijn! 18 rooie voor een Alpina D3 met meer 90ruggen op de teller!
henkp1 zegt
Maserati natuurlijk.
moveyourmind zegt
Als het per se een dikke Duitse auto moet zijn dan lijkt mij een Audi A8 wel een heel begeerlijke auto.
En als het ook niet Duits mag zijn dan is de Maserati wel een heel mooi alternatief. Of een Jaguar XJ van de laatste generatie.
mark383 zegt
Als ik de voorgeschiedenis van auto’s en de gezinssamenstelling zo bekijk, dan vraag ik me af of Robin een D of zelfs E segment auto zoekt. Wellicht dat een Golf GTD voldoet, dan heb je een hele recente. Anders zou ik zeker gaan voor de Alfa Giulia.
saxoke zegt
@mark383: een GTD die gechipt is, is zeker zo leuk als een dikke D of E segment auto.
karhengst zegt
Goed punt, er wordt niet echt op ingegaan wat voor categorie auto hij zoekt. Hij moest vooral sneller zijn dan de CLA.
Wat dat betreft zit is de GTD niet echt een verbetering. De dikste diesel in het segment is de 125d of 225d van BMW. Dat zijn leuke bommetjes. Met meer status bovendien.
Met zulke afstanden snap ik echter wel waarom er een segment hoger geshopt wordt, het zijn een stuk volwassenere auto’s en de diesel is toch wel een stuk beter geïsoleerd. Maar echt sportief zal het op een 335d na niet worden, te lomp in de neus.
tjorque zegt
Voor mij de jaaaaag :) aub.
Ik hoop alleen dat er niet zo’n lelijk stuur in zit.
https://i.auto-bild.de/ir_img/1/2/6/9/2/7/9/Jaguar-XF-1200×800-a198968c81087b0e.jpg
Want dan zou ik hem toch laten staan…
audiquattro71 zegt
Audi 3.0 TDI quattro is the best, zeker een met luchtvering en S-line. Staat een fraaie te koop op MP met specerijen die je wilt hebben, incl zeldzame LED koplampen in die generatie. https://link.marktplaats.nl/m1619581644?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Dutchdriftking zegt
@audiquattro71: Fijn ding, maar dan zou ik toch doorsparen voor een Bi-TDI.
AMG zegt
Mijn voorkeur gaat altijd naar Duitse auto’s, voor mij de S Klasse,
AMG zegt
Voor mij de S Klasse,
993carrera4s zegt
Een Q7 V12? Dat is de dikste. Of een CLS350 shooting brake, dat is de mooiste.
rollingstoned zegt
Doe mij de Alfa maar.
unknown32 zegt
Die S-klasse… Doet me denken aan het wannabe verkeerde type. Die 5-serie, ooit de M550d voor 2 weken gereden, jezus dat was leuk! De 6-cilinder diesels van bmw zijn echt betrouwbaar, goede autos! BMW rijdt veel sportiever dan mercedes, daar moet je wel kritisch naar kijken. Ik hou enorm van de S350 maar als je sportief wil gaan rijden kan je beter naar een BMW gaan.
V8Vantage zegt
Niet Duits, maar wel bedoeld als concurrent voor het Duitse: 2012(of nieuwer) XJ 3.0 D. Zou voor mij een optie zijn als daar een trekhaak achter kan voor de trailer. Anders de XF of de hier boven genoemde C5. Ook niet Duits maar wel één van de meest onderschatte auto’s.
neymar zegt
10000% BMW 5 Serie
dunhozzie zegt
Het zal niemand verbazen dat de Jaguar mijn voorkeur heeft uit dit lijstje. Toch ben ik – uitgaand van 45k – met name door mijn hobby waarbij een grote kofferbak een pre is en voorkeur voor SUVs uitgekomen op een ML350, die nu wat extra power heeft en 300pk/700nm heeft. Hopelijk is corona snel voorbij want nu staat hij met name op de oprit, maar straks heb ik er veel plezier van.
frederik zegt
“Nadeel? Iedereen heeft er eentje en het is niet een heel erg leuke auto om in te sturen. Deze generatie 5 Serie is meer een kleine 7 Serie dan een grote 3 Serie.”
Als F11-bezitter ben ik het hier mee eens, maar ik ben benieuwd: is dit in de nieuwe generatie beter of min of meer hetzelfde?