De truc van het kopen op Marktplaats is dat je altijd laag moet beginnen. Maar is deze ene dollar voor Holden niet iets te laag?
Het blijft een leuk – maar toch enigszins spannend – onderdeel van het kopen van een tweedehandsauto: het afdingen. Je weet wat je wil betalen voor een occasion, maar je weet ook dat de verkoper waarschijnlijk iets meer dan dat wil. Het is een psychologisch spel, waarbij je altijd wordt aangeraden om laag te beginnen. Volgens de Australische senator James McGrath werkt het bij automerken precies hetzelfde: altijd laag beginnen.
McGrath wil namelijk Holden van General Motors kopen. GM kondigde immers in februari aan met Holden te willen kappen. Dat is natuurlijk niet al te positief voor de werkgelegenheid in het land. Daarnaast is McGrath ook niet helemaal tevreden met hoe GM het afbouwen aanpakt, zo schrijft het Australische Car Advice. GM biedt de dealers volgens de senator te weinig geld en wil ze ook nog eens dwingen om deze contracten te ondertekenen. Reden voor McGrath om bij het federale parlement een wat opmerkelijke uitspraak te maken.
General Motors mag misschien denken dat de rijke historie van Holden waardeloos is, maar ik denk dat het onbetaalbaar is. Als GM inderdaad denkt dat het merk niets waard is, geef dan Holden terug aan Australië, aan de dealers. Ik wil Holden zelfs van GM kopen voor een dollar.
Australische senator James McGrath
Nou weet deze schrijver niet hoeveel een automerk meestal kost, maar een enkele dollar lijkt wat weinig voor Holden. Daarnaast heeft GM nooit aangegeven Holden überhaupt te willen verkopen, dus zijn uitspraak lijkt eerder een uitbraak van emotie te zijn dan dat hij er daadwerkelijk iets mee wilde bereiken. Tenzij GM verleid wordt door die dollar, stopt The General later dit jaar met Holden.
Foto: Holden Ute van @Ater, via Autojunk.nl.
Esprit_de_Flandre zegt
Geen onlogische prijs. Zal nog wel een paar miljard aan schulden bij zitten. Wat dus een goeie deal kan zijn voor GM.
Als ik me goed herinner wisselde MG Rover destijds voor 10 pond van handen, van BMW naar de Britten…
lincoln zegt
NedCar / Mitsubishi ..
carmasterr zegt
Het doet me denken aan hoe Red Bull de F1 binnenkwam. Die hebben Jaguar Racing toen ook opgekocht voor een symbolische dollar. En ook toen kwamen daar zware schulden achteraan.
lincoln zegt
Je denkt dat het onbetaalbaar is om vervolgens 1 aus$ te bieden !!
De “rijke” Historie bestond toch echt uit GM,s kosten zonder baten ..
Neem maar lekker terug dan ..
Kan je er een boomrang fabriek van maken ..
Stefje zegt
@lincoln: waarom lees ik zoveel van dit soort reacties van mensen die niet snappen wat een symbolisch bedrag is? Reageer dan gewoon niet.
Voor die 1 dollar koop je niet slechts het merk maar neem je de schuldenlast over. Dat kan voor een GM heel prettig zijn en de verkoop voor 1 dollar rechtvaardigen.
Robert zegt
Victor Muller heeft, naar verluidt, óók wel interesse in dit (ex-)GM onderdeel. En een zak vol dollars. Van Zimbabwaanse origine, waarschijnlijk.
basman147 zegt
Een zak vol Zimbabwaanse dollars is ongeveer gelijk aan één Australische dollar, dus dat kon nog weleens spannend worden!
ericd zegt
Muller betaalde dacht ik 75 miljoen dollar om Saab van GM te kunnen overnemen.
T16 zegt
Holden dealers kunnen best verder met de modellen van Opel en PSA. Lijkt mij een mooie kans.
De aftersales kosten voor de GM Holden modellen zou ik eerst goed narekenen voor ik er geld voor gaf.
pindakoning zegt
Holden is een belangrijk onderdeel van de autocultuur in Australië. Zal toch wel wat zijn als dat merk daadwerkelijk gaat verdwijnen
r525 zegt
Waarom zou GM 1 dollar aannemen voor het creeren van een extra concurrent? Of zijn ze nu helemaal uit Australie weg?
basman147 zegt
Ze hebben zich helemaal teruggetrokken uir Australië omdat ze geen rechts gestuurde auto’s meer willen bouwen, scheelt in de kosten.
realhustler zegt
Het is echt zonde dat merken als Holden verloren gaan. Ja het waren al jaren GM producten met een andere badge maar daar zijn uitzonderingen op.
Het alsmaar geavanceerder worden van auto’s maakt ze ook duurder om te ontwikkelen, dus er wordt steeds meer gesneden in de kosten en allerlei merken met geschiedenis leggen het loodje of worden geschrapt. Echt jammer.
Design_Driven zegt
Er zijn wel meer merken verkocht voor 1 $/£/Euro dat is op zich niet zo raar. Het zou GM sieren als ze het doen. Hoe ze vervolgens van Holden weer een winstgevend automerk maken is een andere vraag.