En dan te bedenken dat de Aulitzky M3 voorzien is van enkel achterwielaandrijving.
Afgelopen week introduceerde BMW de M3 Competition in xDrive-uitvoering. Dat is het vierwielaandrijving-systeem van de Beiers. Het idee erachter is vrij simpel, met zóveel vermogen en koppel (510 pk en 650 Nm), is vierwielaandrijving bijna noodzakelijk.
Als je wilt kun je de M3 bestellen met 480 pk (en een handbak), de Competition heeft altijd een automaat. Het voordeel van die automaat is dat deze veel meer vermogen en koppel aankon. De Aulitzky M3 is een van de eerste getunede G80’s. De tuner uit Neuendettelsau pakt het meteen goed aan met deze M3.
Aulitzky M3
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen, deze Aulitzky M3 heeft namelijk een maximum vermogen van 850 pk. Het maximale draaimoment is wellicht nog indrukwekkender: 1000 Newtonmeters staan klaar om van je achteras een wokkel te maken. Mocht je 850 pk net even te veel vinden, er is ook een Stage II-kit met 706 pk en 888 Nm en een Stage I-kit met 650 pk en 800 Nm.
De uiterlijke wijzigingen zijn iets subtieler bij de Aulitzky M3. Zeker als je de reclame-folie even wegdenkt, dan blijft er een vrij normaal ogende M3 over. Althans, voor zover dat mogelijk is met de nieuwe BMW M3, uiteraard. De wielen komen van Ido Performance vandaan. Het zijn gesmede velgen met een diameter van 21 inch. De wielen zijn voorzien van Michelin Pilot Sport 4S rubber.
KW Suspensions
Voor een nog betere wegligging is de Aulitzky M3 voorzien van een schroefset van KW Suspenions. Niet de goedkoopste set, maar de duurste: de V4. Deze kun je instellen qua hoogte en zowel de ingaande als de uitgaande slag van de demping.
Uiteraard is de Aulitzky M3 is nog niet helemaal af. De tuner is namelijk nu druk in de weer met het ontwikkelen van koolstofvezel onderdelen voor de G80. Voor een betere carrosseriestijfheid is er namelijk een halve rolkooi gemonteerd. Dat is een beetje een vreemde keuze. Als je toch een kooi gaat monteren, waarom pak je niet de tweedeurs M4?
De meeste Aulitzky M3 onderdelen kun je bestellen, voor de extremere tuning moet je nog eventjes wachten.
HZW zegt
Echt een geweldige M3, zeker met die mooie nieuwe moderne neus.
fendercd60 zegt
Helaas met die lelijke neus. De rest van de auto gaat wel, maar die neus is gewoon om te kotsen.
KEV9 zegt
Maar blijft een BMW met een walgelijke front. Mijn schoenen mogen nog niet eens mee met een BMW met dit soort neuzen
ericc zegt
Met 4 deuren krijg je de rolkooi er beter in!!
escort77 zegt
Het klinkt cool hoor, zo’n meervoudig verstelbare schroefset. Maar zou de eigenaar daar nou echt gebruik van maken? Vandaag naar de appie, even standje soft instellen. Terugweg via wat dijkjes op standje medium. Morgen rondje gummen, standje hard. Zoiets?
willeme zegt
@escort77: dat kan. Het is ook vooral dat je ‘m kan afstellen als je wenst. Ik heb bijvoorbeeld een Bilstein-kit, en dan moet je blij zijn met de afstelling die ze hebben gekozen. Je kan daarna weinig doen.
Je hebt ook simpele schroefsets, zoals de Bilstein B14 of KW V1. Dan kun je alleen de hoogte instellen. Hoe meer je kan instellen, hoe meer je m kan aanpassen naar je wens.
Dat niet alleen, de kwaliteit van de dempers is zó veel beter, dat het hoe dan ook beter rijdt. Ook de veren (dubbele veer bij de V4!) is veel beter. Het wiel blijft beter op het asfalt en met minder bewegingen. Dus ook al doe je er verder niets mee, dan is zo’n V4 kit het geld (waarschijnlijk zo’n 4-5 mille incl. Btw en montage) het alleen al waard.
Ook een M3 is tegen een prijs gebouwd ;-).
HZW zegt
90+% weet niet eens hoe ze het moeten instellen, met zoveel verstel mogelijkheden.
Ik zie het net als een elektrisch verstelbare auto stoel, hoe vaak verstel je die.
I stel mijn auto stoel 1 keer in als ik de eerste keer in de auto stap en kom er dan nooit meer aan, tenminste als de monteurs van de garage er niet mee spelen.
kareljansen zegt
De eerste M3 G20 bedoel je toch?
ericd zegt
Nou nog een nose job, en je komt prima voor de dag.