Vergeleken met augustus vorig jaar verkochten de Nederlandse dealers 13,3 procent minder auto’s. Da’s balen!
We behalen dieptepunt na dieptepunt voor de autoverkopen. Wanneer komt er toch eens een einde aan? In augustus vonden 28.623 nieuwe auto’s een baasje; in augustus 2012 waren dit er nog 32.996 stuks. Volgens de RDC is dit de eerste keer dat de nieuwverkopen dit jaar onder de grens van 30.000 stuks blijven.
Bij elkaar opgeteld zijn er dit jaar 270.095 nieuwe auto’s verkocht. Kijken we naar de eerste acht maanden van 2012, dan zien we dat er toen 395.265 stuks bij de dealer werden opgehaald. Dat is een daling van 31,7 procent.
De verwachtingen zijn dat de jaarcijfers onder die van vorig jaar blijven. Met een voorspeld aantal van 375.000 nieuwe auto’s over heel 2013 zal de vraagdaling (zoals dit netjes heet) ruim 25 procent bedragen ten opzichte van 2012. Dit betekent dat 2013 het slechtste autoverkoopjaar sinds 1969 zal worden.
Nu moet er wel bij gezegd worden dat er bijna geen pijl op te trekken is. De cijfers laten grote en minder grote downs zijn. In het eerste halfjaar lag de daling tussen 25 en 53 procent, maar in juli leek de markt zich te gaan herstellen. Toen was de terugval nog maar 1,5 procent. Een verklaring hiervoor is de versnelde aflevering van auto’s door de CO2-wijzigingen in BPM en bijtelling. Het derde kwartaal moet hiervoor boeten. (Via DealerSupportNet)
Meest verkochte merken in augustus:
1. Volkswagen (3.182 stuks = 11,1%)
2. Renault (3.025 stuks = 10,6%)
3. Toyota (2.333 stuks = 8,2%)
4. Peugeot (2.268 stuks = 7,9%)
5. Ford (2.080 stuks = 7,3%)
Top 5 merken in januari t/m augustus:
1. Volkswagen (32.957 stuks = 12,2%)
2. Renault (23.313 stuks = 8,6%)
3. Ford (22.268 stuks = 8,2%)
4. Peugeot (20.941 stuks = 7,8%)
5. Kia (17.415 stuks = 6,5%)
mevipp zegt
28000 nieuwe auto’s per maand. Bijna (meer als je er vanuit gaat dat dealers dicht zijn op zondag) 1000 nieuwe auto’s per dag? Dat vind ik nog redelijk veel als je bedenkt dat we in een crisis zitten(zaten)
2176cc zegt
Wat is het probleem. Pas als er geen auto’s verkocht worden is er wat aan de hand.
bsxc2 zegt
De nieuw verkochte wagens zijn toch vaak leasewagens, er zullen in 2012 dus meer mensen aan een nieuwe wagen toe zijn geweest.
mashell zegt
@bsxc2: of vanwege “crisis” de leasecontracten wat verlengd, een deel van het leaserijdend personeel ontslagen, of de werkgevers hebben bezuinigd op de secundaire arbeidsvoorwaarden. Het kan ook nog wat anders zijn.
Jansen zegt
Ik kan mij nog herinneren dat je vroegûh reclames van Opel had waar in stond dat ze al sinds het jaar kruik het grootste merk in Nederland waren…. nu staan ze niet eens meer in de top 5. Ik weet dat het een simptoom is; er is aardig wat veranderd in de autowereld de afgelopen – zeg – tien jaar…
towi1989 zegt
Vorig jaar was er wel echt sprake van topverkopen (vlak voor verhoging van BTW oid?), dus wat ze toen meer verkochten verkopen ze nu minder. Heel logisch lijkt mij zo?
fit4fun zegt
Ik neem aan dat Cadillac, Infiniti, Lada, Think, Fisker, Dodge, SAAB, Daihatsu en Ssangyong volgend jaar niet meer in de lijst voorkomen….
http://www.dealersupportnet.nl/static/downloadcenter/2013/09/merken-pc-ytm-08-2013.pdf
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@fit4fun: Saab volgend jaar zeker!
fit4fun zegt
Ben erg benieuwd hoeveel Tesla Model S-en er dit jaar op kenteken gezet gaan worden.
Bentley en Maserati gaan ook plussen, Lotus verdwijnt hopelijk niet…
bobb zegt
Mensen hebben geen geld meer omdat ze massaal huizen hebben gekocht in augustus. Tenminste in de nieuwsberichten gisteren schoten woorden haast tekort om deze ongekende stijging te vieren.
desjonnies zegt
We leven in een transitie fase in het leven, wat was, is gewoon niet meer.
En de auto als statussymbool kunnen we bijna gaan vergeten. Mensen zien dat ze er in een Aygo ook komen en anderen zijn verbaasd dat de auto, die ze vroeger met 100000 op de teller voorzichtig naar de dealer reden om in te ruilen veel hogere kilometrages aan kan dan ze dachten.
De auto wordt een gebruiksvoorwerp a la wasmachine.
Het enige waar we niet vanaf willen is de vrijheid om te kiezen om te gaan en te staan waar we willen.
Maar waarin, wat voor merk, type en bouwjaar, wordt steeds minder relevant.
Jammer voor de menseninAfrika, die zich decennia lang hebben rotgelachen om al die uitstekende voertuigen die wij uit pure ellende maar de export in gooiden, omdat ze hier uit de mode waren qua modellletje of kleur.
’t is nu belangrijk om een baan te hebben en te houden en je huur of hypotheek lasten te kunnen betalen.
melkkoe zegt
@desjonnies: wacht maar tot de economie weer wat aantrekt, dan komt dat statussymbool wel weer terug.
Je kunt me niet wijsmaken dat mensen die voorheen mercedes reden, nu blij zijn om in een koreaans blikje te rijden
autobart zegt
@melkkoe: Inderdaad, als ze met minder toe moeten komen, zullen ze ook minder kunnen kopen en zal er een kleinere auto komen…
desjonnies zegt
@melkkoe:
Dit is de nieuwe economie
Wen er maar aan.
tvr1974 zegt
Tja.. na de 3e di van sept, als de nieuwe belasting regels duidelijk worden zullen mensen weer op zoek gaan naar nieuwe voordeeltjes… Ik zelf misschien ook.. (als er immers veel voordeel te behalen valt, zijn wij Hollanders daar natuurlijk graag bij…)
@Rutte en kornuiten.. Als jullie nou nog niet begrijpen dat er een systeem moet worden ingevoerd worden waarbij ook de buitenlandse auto’s gaan betalen dan krijg je dat Nederlanders steeds meer en meer naar het buitenland uitwijken en daar de voordeeltjes gaan halen. Met dank aan EU (Europa die geen richtlijn hanteert die voor iedereen gelijk is)….
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Renault nog steeds zoveel ‘verkopen’? Is dat allemaal nog de Mégane 14%?
melkkoe zegt
@mdemooistelettervanhetalfabet: en VW met slow-motions zoals onze regering het graag ziet.
autobart zegt
@melkkoe: Maar dat ze met die Polo Bluemotions het opgegeven verbruik niet halen is niet gek ook, als je ziet hoe dat volk bij het stoplicht wegrijdt… Maar wel klagen als het verbruik niet aan de fabrieksopgave gelijk is!
replicant zegt
Ik vond de docu gisteren bij tegenlicht erg goed over Griekenland..
Een man vertelde ook dat het crisis is als er geen groei meer is.. Dat is al een verkeerde gedachte in mijn ogen. Natuurlijk zal een econoom hier anders over denken, maar ik vind de gedachte om alleen maar te moeten groeien al radicaal fout.
Het ene jaar verkoop je meer auto’s dan het andere jaar.. Misschien, als je ook eens rond gaat kijken, staan er ook wel overdreven veel autodealers in dit land. Zo zou je het ook kunnen bekijken..
azenomei zegt
@replicant: Ik denk dat de 2e hands markt nog best wel loopt.