Goed nieuws van liefhebbers van strak design: Audi’s worden weer heel mooi!
Vaak dichten we een ontwerp van een auto toe aan één ontwerper. Giugiaro, Bangle, Donkerwolcke, Talsma, De tijden dat één designbaas met de scepter zwaaide en complete auto’s tekende, ligt al lang achter ons. Natuurlijk, is er altijd een iemand die een project leidt en een eindverantwoordelijke van de designafdeling. Maar het is niet zo dat een auto van ventieldop tot ruitenwisser is getekend door één man.
Bij Audi was de eindverantwoordelijke man Marc Lichte. De beste man was ooit verantwoordelijk voor de achterspoiler van de Golf V GTI (waar @Loek nog altijd van geniet), maar schopte het tot designbaas van Audi. Heet nieuws: hij is er niet meer. Althans, niet op de positie.
Nieuwe designbaas
Audi gaat over naar een Italiaanse designbaas. Lichte wordt namelijk opgevolgd door Massimo Frascella, zo meldt Audi. Vanaf 1 juni zal de Italiaan de designafdeling leiden bij Audi. Mochten jullie Massimo niet kennen, hij is de grote man achter de Land Rover Defender, (de nieuwe dan).
Wat er met Marc Lichte gaat gebeuren is niet helemaal duidelijk. Hij blijft wel bij het concern, maar in een andere functie. Of hij net als de zijn voorganger Walter de Silva doorgroeit of op een zijspoor wordt gezet, is niet bekend.
Audi’s worden weer heel mooi!
Massimo Frascella studeerde op het Istituto d’Arte Applicate & Design in Turijn en daarna ging hij aan de slag bij Bertone. Vervolgens groeide hij door naar hogere functie bij Ford Europe en Kia. Sinds 2011 is Frascella werkzaam bij Jaguar Land Rover alwaar hij telkens een stapje hoger klom op de carrièreladder. Naast de Defender was hij ook eindverantwoordelijk voor de laatste generatie Range Rover.
Heel erg tof: Frascella wil met Audi weer terug naar de hoogtijdagen. Nu had Marc Lichte die lijn al ingezet, maar ook Frascella is een groot fan van eenvoudig design. Hij wil met Audi weer tijdloze en elegante auto’s ontwerpen. Dat is groots nieuws. Tegenwoordig zijn auto’s extreem overgestileerd. Het is de mode en wat de klant wil, maar de kans bestaat wel dat deze generatie auto’s enorm snel oud worden.
Mini Joe zegt
Worden ze weer nog saaier dan?
Robert zegt
Ik heb de Audi’s nooit echt lelijk gevonden. Wel meer eenheidsworst; het is tegenwoordig lastig een A4 van een A6 te onderscheiden. Moet je als fabrikant ook niet willen, denk ik.
jensoffbutton zegt
Probleem bij audi is net dat ze saai zijn. Overstyleerd zou ik ze niet noemen.
Neem nu de A4. Dat is een heel zoutloos ontwerp dat er al snel oud uitziet. Maar da’s net omdat het design geen durf toont. Als je plaatwerk nog eenvoudiger maakt, dan moet het scherper. Audi heeft altijd wel mooie concepten gehad, maar het vloeit niet door naar de productie modellen.
PrettyAwesome zegt
Ben heel erg benieuwd! Het heeft even geduurd, maar eindelijk weer kans op kwalitatieve MOOIE auto’s bij Audi. Nu maar hopen dat de rest van VAG het ook op pikt.
mashell zegt
Als je met vierkante hokken als de Defender en Range Rover op je CV aan komt zetten bij Audi dan lijkt het er een beetje op dat ze je hebben aangenomen omdat ze zielig vinden “Italiaan en dan zulke zeecontainers moeten maken? Kom maar bij ons, hier mag je wel wat moois maken. De Q7 is bijna aan vervanging toe…”.
dracae zegt
Tja, wat is mooi… ?
Ik heb een ur-quattro gehad, die was niet mooi, maar wel geweldig, stoer en bijzonder.
De eerste A3 vond ik toen die net uit was heel erg mooi, maar werd al snel saai.
Ik wil nog altijd wel het eerste model A8, want die vind ik tijdloos .. overigens wil net zo goed graag een BMW 5 of 7 uit de zelfde periode, het zal de leeftijd zijn.
Uiteindelijk is het allemaal persoonlijk, waarbij er vooral af en toe missers zijn waar de grote meute het wel over eens is. Denk aan koplampen van de 911, Bangle’s but, de Multipla of de Scorpio van mid jaren 90.
Natuurlijk hebben deze, want ze zijn niet saai, ook weer hun fans.
Cees zegt
Dat zou goed nieuws zijn, terug naar de dikke, maar ingetogen vormgeving van de S8 d2. Niet zo patserig als de huidige modellen, maar sjieke power