Audi’s worden vriendelijk in de toekomst. Net als vroeger dus.
Het is grappig om te zien hoe een merk kan veranderen. Audi was in de jaren ’60 en ’70 een soort Duitse Saab. Tikkeltje eigenwijs, beetje degelijk en zo spannend als een wollen onderbroek die tot de enkels gaat. In de jaren ’80 veranderde dat met de Audi ur-quattro. Althans, dat was de bedoeling.
Audi steeg wel ietsje in aanzien, maar naast de quattro was het vrij belegen allemaal. In de jaren ’90 was Audi Koning Understatement en na de milleniumwisseling koos het merk voor een grote gapende grille (de Single Frame Grille) en een extrovertere designtaal. Extrovert tegen het aggressieve aan. De Audi RS6 is daar het ultieme voorbeeld van.
Audi’s worden vriendelijker
Maar dat gaat volgens Marc Lichte niet meer lang duren. Dat meldt hij aan het Britse Top Gear. Marc Licht is de designbaas van Audi. volgens hem gaat Audi het agressieve design afzwakken en meer op zoek naar een vriendelijke uitstraling. Volgens hem is de Activesphere concept een voorbode van de nieuwe designtaal van het merk uit Ingolstadt.
De nieuwe taal zal een stuk ‘zachter en vriendelijker’ zijn dan voorheen. Een opmerkelijke reden is de oorlog in Oekraïne.
Een van de redenen is dat er niet ver hier vandaan (in Oekraïne) een oorlog gaande is, die op iedereen van invloed is. Ik hou niet van deze agressieve styling, eerlijk gezegd. Er zijn zoveel meer mogelijkheden. Daarom richten ontwerpers zich over het algemeen niet op agressieve ontwerpen. Althans, dat is mijn interpretatie
Marc Lichte, ziet een verband tussen Audi’s design en een oorlog.
Dankzij EV’s meer vrijheid
Nog een voordeel en een kans voor Audi is dat ze de designtaal aan kunnen passen terwijl er compleet nieuwe technologie gebruikt wordt. Voor Audi biedt dit grote kans, want nu hoeven ze geen enorme motoren voor de vooras te plaatsen. Dit betekent minder grote overhangen en dus fraaiere proprties. Inderdaad, net als de nieuwe lichting Mazda’s met achterwielaandrijving, bijvoorbeeld.
De laatste Audi met verbrandingsmotor introduceren de Duitsers in 2025, over twee jaar dus. Daarna zullen alle auto’s die erbij komen geheel elektrisch zijn. In 2033 stopt Audi in zijn geheel met het produceren van auto’s met verbrandingsmotor*.
*er bestaat een mogelijkheid voor Audi om na 2033 in bepaalde delen van China nog een auto plofmotor te verkopen.
Meer lezen? Naar deze onthullingen kijken we uit in 2023!
kniesoor zegt
Een uitspraak, die past bij z’n voorkomen.
mundus zegt
De vriendelijke uitstraling van die activesphere? Dat ding ziet eruit als darth vader op wielen, laat me niet lachen.
Mars2 zegt
“Audi’s worden vriendelijker en minder agressief”. Nu de chauffeurs nog.
AudiRS zegt
Haha idd. Sommige ;-)
harrie zegt
Ik snap het wel, geen weldenkend mens wil toch nog gezien worden in dat doorgesnoven Kanaleneiland-design.
mashell zegt
Audi’s worden elektrisch -> geen zwart gat in het front meer nodig -> Audi’s worden vriendelijker en minder agressief.
audirs3 zegt
Ik heb de single frame grille nooit mooi gevonden. Ik houdt het meest van de Audi’s uit de jaren 90, wat mij betreft de glorie dagen van Audi. Een periode waarin ze nog wel de wat nettere status hadden zoals Volvo en Saab dat had, maar qua sportiviteit en afwerking konden wedijveren met BMW en Mercedes. De S modellen waren altijd vrij ingetogen.
Het ging ook mis met de RS lijn. Te ordinair, te veel tierelantijntjes. Trok al snel fout publiek in plaats van liefhebbers.
En ja, mijn username is wel audirs3, omdat audis3 al ingepikt was :D
karhengst zegt
Het probleem van Audi’s single frame grille is denk ik dat ze het ook veel te lang hebben uitgemolken. Daar waar het trendzettend en modern was, ging de concurrentie er al lang en breed mee aan de haal zonder dat Audi er een antwoord op had. Hyundai en Ford volgden al snel en BMW monteert er inmiddels gewoon twee..
Ondertussen is Audi inderdaad nooit verder komen door tierelantijntjes, opplakplastic en “sportieve” zwartpakketjes. De verkoopcijfers vertellen boekdelen.
Robert zegt
@willeme: ik snap niet goed dat je de Audi modellen uit de jaren tachtig nog als ‘een tikkeltje belegen’ kunt omschrijven. De 100/200 (Typ 44) was, samen met o.a. de Ford Sierra een van de eerste auto’s die lieten zien dat een ‘windtunnel concept’ wel degelijk productierijp kon zijn. En veel belangrijker nog: de concurrentie daarmee optisch op een lichtjaar achterstand leek te zetten.
piebepost zegt
Als je in de afgelopen 10 jaar een Audi hebt gekocht dan had je sowieso wat te compenseren.
rogerzz zegt
Uitstoot? Of fantaseer je bij elke passerende Audi over de lengte van de plasser van de bestuurder? ;)
SpiderIV zegt
Nu de berijders nog wat vriendelijker en minder agressief