Typisch gevalletje ‘dode mus’. Audi’s worden namelijk de helft goedkoper. Alleen gaat de klant daar niks van merken…
Audi’s zijn duur, er kan best wat van die prijs af. Veel mensen zullen dat wel zo denken, want hoe je het wendt of keert, Audi’s zijn gewoon niet goedkoop. En hier in Nederland al helemaal niet, maar daar kan het Duitse merk zelf niks aan doen. Da’s de schuld van het Ministerie van tante Sigrid.
Dus hoe fijn zou het zijn als er een persbericht op de digitale deurmat valt waarin staat dat Audi’s goedkoper gaan worden, En niet een beetje, maar gewoon 50% minder duur. Nou, da’s precies wat er gebeurde op Autoblog HQ vanmiddag. Een ronkend persbericht, met precies DIE mededeling
Audi’s worden de helft goedkoper
Alleen is het jammer dat we daar als klant precies helemaal niks van gaan merken. Nieuwe Audi’s worden namelijk alleen maar de helft goedkoper om in elkaar te zetten. Over de verkoopprijs wordt met geen woord gerept. Lees zelf maar wat de directeur van Audi er zelf over zegt in het persbericht.
“In 2033 wil Audi de huidige productiekosten gehalveerd hebben. Om dit te realiseren, vereenvoudigt Audi zijn modellen op punten die de klant niet zullen opvallen.
Aldus een directielid van Audi
Er worden dus zaken eenvoudiger gemaakt aan de auto, waar wij als klant niks van merken. Zo kan Audi haar modellen uiteindelijk dus voor de helft van de prijs in elkaar schroeven, maar rekent dit niet door aan de klanten. Wedden dat dit wel was gedaan als het andersom was geweest?
Goedkope Audi’s komen uit China
De goedkopere Audi’s worden vanzelfsprekend niet in Europa gefabriceerd. Die komen uit China. Audi is bezig om daar een nieuwe fabriek te bouwen. Daar worden over een poosje de modellen gebouwd die op het op het nieuwe PPE-platform (Premium Platform Electric) staan. En daarvan gaan de productiekosten dus naar beneden.
Vanzelfsprekend is dit niet het enige dat Audi de wereld instuurt, (LEES HIER DE REST) maar dit viel wel het meest op. We zijn benieuwd of Audi een beetje heeft nagedacht dat zo’n klein zinnetje in een persbericht op deze manier geïnterpreteerd kan worden.
Maar blijkbaar niet, anders hadden ze het wel anders geformuleerd…
moveyourmind zegt
De eerste foto’s van de Chinese Audi zijn al gelekt:
https://carnewschina.com/wp-content/uploads/2014/04/beifang-china-6.jpg
Je kan zeggen wat je wilt, maar het ziet er niet veel slechter uit als de Duitse Audi’s. Alleen het logo verraadt dat hij de helft goedkoper is geweest om te produceren.
rollingstoned zegt
Heeft wel veel weg van de Audi 50 idd 😁
intimrasiert zegt
Nou, ik zou alvast maar rekenen op meer hard plastic in het interieur, goedkope displaytjes ipv knoppen – kortom Tesla achterna. Maar hopelijk verrast Audi positief.
Van Epschoten zegt
De leeftijd van de gemiddelde fabrieksarbeider is dan ook gehalveerd.
potver7 zegt
Halvering van productiekosten is toch niet hetzelfde als dat ze de helft goedkoper worden? Het productieproces wordt simpeler, maar ‘productie’ is in veel gevallen niet meer dan assemblage. Zou me niet verbazen als ze minder zelf gaan assembleren, maar juist meer sub-assembly’s kant en klaar gaan inkopen. Daardoor gaat de inkoopprijs van onderdelen/subassembly’s juist omhoog maar hoeft Audi minder kosten te maken in de eigen productielijnen. En vervolgens kunnen ze bij toeleveranciers steeds lagere prijzen gaan afdwingen, ook iets waar VAG koning-keizer-admiraal in is.
Los daarvan gaat het bericht vooral over de ombouw van productiefaciliteiten voor de productie van EV’s. Dat de productiekosten van EV’s (dus exclusief de kosten van componenten) aanzienlijk goedkoper is dan die van ICE’s is niet echt nieuw, en dus lijkt me die 50% helemaal niet zo exceptioneel.
In het persbericht staat vooral heel veel ronkende marketingtaal vol containerbegrippen, maar wat ze nou precies gaan doen is volstrekt onduidelijk.
monsieurleloure zegt
Wat is eigenlijk de huidige winstmarge per verkochte Audi?
Weet dat de winstmarge per verkochte VW bedroevend laag is, iets van 4% geloof ik
rogerzz zegt
Pfoei wat een enorme clickbait titel (bewust) – of iemand copy/paste dit zonder na te denken over de kostenopbouw van een auto en is het onbewust. Een auto is de som van onder andere ontwikkelingskosten, grondstoffen, logistieke kosten, een dure accu, veiligheidssystemen en de software daarvan, marketing, HR, panden, de hele mikmak van Audi. Ik zou zeggen, zoek eens op ‘activity based costing voor dummies’ en zo kun je pinpointen waar de echte kosten zitten.
En dan vergeet ik bijna de productiekosten, ik neem aan dat ze het assembleren daarmee bedoelen. Blijkbaar komen daar nog veel handjes/personeelskosten aan te pas, automatiseer dat en de fouten/kosten gaan naar beneden en het wordt goedkoper. Ik neem aan dat iedere auto-producent dit streven heeft, minder kosten. Zoals vaak Audi-VW bashen, gegarandeerd dat ANWB-boomers dat willen lezen denk ik. Er staat niets in over goedkopere materialen in het artikel, en als je van 5% productiekosten (ruime schatting) dan 50% kan besparen dan is de auto 2,5% goedkoper geproduceerd. Storm in een glas water dus.
bfvo zegt
Right, dus producenten vragen af of China nou wel zo’n goed idee is (kabelbomen uit Oekraïne anyone?) en Audi gaat daar naartoe.
jensoffbutton zegt
In 2033 wil Audi de huidige productiekosten gehalveerd hebben. Om dit te realiseren, vereenvoudigt Audi zijn modellen op punten die de klant niet zullen opvallen.
=> Dit is zo’n grote onzin hé.
Oké je kunt door automatisering een paar procent winst genereren. Maar halveren? Dat kan enkel door bepaalde kwaliteitseisen te schrappen.
Ik zou eens willen weten wat de productiekost is van een auto in 2022 vs. 2012. De jaren vliegen voorbij. Als door technologische vooruitgang 100% vooruit kunnen gaan op 10 jaar dan moeten we een technologische revolutie ipv evolutie verwachten. Ja er is al een kostenreductie door 100 componentjes te veranderen door displays, maar dit hebben we al gehad de afgelopen 5j. Ik neem aan dat hij niet 2012 als referentiepunt neemt toen er amper EQ en grote displays waren maar vandaag.
sander1980 zegt
Ik vraag mij af hoe dat gaat op de PR-afdeling van Audi.
“Hey jongens, ik heb een goed idee! Laten we een persbericht versturen waarin we vertellen dat we onze producten goedkoper gaan produceren, dat we dit zo doen dat onze stomme klanten dat helemaal niet merken, zodat we zelf veel meer geld gaan verdienen.”. En dat de rest dan zegt: “Briljant idee, doen we!”.
sprankel zegt
Autoblog laat wel wat details liggen moet ik zeggen.
Het plan begint met de volledige uitfasering van ICE auto’s, eenmaal ze zuiver op EV’s draaien willen ze nog 1 modulair platform waarbij alle modellen eigenlijk dezelfde onderdelen moeten gebruiken.
Dat plan kan werken als je ofwel richt op de onderkant van de markt ofwel als je richt op de bovenkant van de markt echter Audi zit daar wat tussen en dan zijn ofwel je onderdelen te duur voor de goedkope modellen of niet premium genoeg voor de duurdere modellen. Gezien een merk als Audi op bulk draait op goedkope modellen met praktisch geen winstmarge maar een lagere oplage van duurdere modellen met een hoge winstmarge gaat dit plan ofwel volledig fout lopen ofwel gaat Audi een van de 2 moeten afstoten.
Mercedes heeft gekozen om de goedkope modellen te laten vallen (A en B klasse) maar Mercedes draait op zichzelf, Audi onderdelen gaan in het VW concern moeten passen wat automatisch wilt zeggen dat Audi de duurdere modellen moet laten vallen maar zonder die duurdere modellen heeft Audi geen bestaansrecht meer in het VW concern.
mashell zegt
Op dit moment ontwikkeld Audi de techniek voor Audi, de duurdere VW modellen (Touareg, Phideon) en voor Lamborghini en Bentley. Waarom zou dat niet zo kunnen blijven?
Overigens is de best verkochte Audi de Q5. Geen goedkoop model en niet op VW basis.
3246cm252kw zegt
Audi’s zijn altijd al de helft goedkoper… want FWD
mashell zegt
Het gaat hier natuurlijk om de productie kosten. De salarissen van de mensen die aan de lopende band werken en de kosten van de machines waarmee ze werken.
Dat wordt vanzelf goedkoper als je EV’s maakt met minder onderdelen en in China gaat produceren.
net10 zegt
Het is lastig aan te geven wat dit voor effect dit heeft op de kwaliteit. Eenvoudige auto’s geven meestal minder storingen. Op het gebied van betrouwbaarheid en kwaliteit is er veel te winnen voor Audi.
In een Engelse onderzoek uit 2022 staat Audi op plaats 5 van de minst betrouwbare automerken op de markt.
In de top 8 van minst betrouwbare automerken op de markt stonden maar liefst 5 Duitse merken.
mashell zegt
Met dat soort onderzoeken moet je oppassen. Vaak wordt helemaal geen rekening gehouden met de hoeveelheid gereden kilometers. Duitse auto’s zijn luxer, worden vaker door mensen die veel rijden gereden. Als een Toyota elke 10.000 kilometer een storing heeft maar de Toyota rijder rijdt maar 5000km per jaar en een Audi elke 20.000 kilometer een storing maar de Audi rijder rijdt 40.000km/jaar dan komt de Toyota beter in de rapporten terwijl het eigenlijk de minder betrouwbare auto is.
audirs3 zegt
Irritante en slechte clickbait titel. Alleen assemblage kosten worden gehalveerd. Maar je houd nog steeds kosten voor ontwikkeling, marketing, grondstoffen, etc. Zeker bij een EV zijn de kosten voor ontwikkeling en grondstoffen aanzienlijk.
fordnut zegt
Audi wordt Aldi
realhustler zegt
Dit komt ook door de WLTP. Deze stelt nieuwe regels aan de certificering (veel losse opties vereisen aparte certificering) en daardoor worden opties heel duur. Opties zijn toch al duur door de productie verstoring, maar veel fabrikanten zullen minder opties los aanbieden en meer pakketten maken i.v.m. met de WLTP certificering. Echter een voordeel is dat de productie eenvoudiger wordt, minder verstoring, minder kans op fouten.
Markt technisch is het afwachten, want er is dus minder marge op losse opties, en of de pakketten extra verkocht worden is afwachten.
sabrerator zegt
Tja, dat heeft Opel ook eens geprobeerd met meneer Lopez.
Was niet direct een succes. Productkwaliteit denderde omlaag.