Voor de insiders was Ulrich Hackenberg een hele grote naam binnen het VAG-concern, maar door dieselgate viel hij van zijn voetstuk. De geschorste veteraan pakt nu zijn biezen, en keert niet meer terug.
In het dieselgate-schandaal moeten koppen rollen, en dan niet alleen van onderknuppels, want het publiek (en de aandeelhouders) heeft een duidelijk signaal nodig dat VW de affaire serieus neemt. De allerhoogste baas (en eindverantwoordelijke voor alles binnen het concern) Martin Winterkorn vertrok al snel, maar nu houdt ook de reeds geschorste Ulrich Hackenberg het voor gezien. Ga er maar van uit dat er intern flinke druk op hem is uitgeoefend om niet terug te keren.
Op de vraag in hoeverre de ontwikkelingschef weet had van sjoemelsoftware zullen we nooit een antwoord krijgen, ik vermoed – gezien de flinke tijd (dik 2 maanden) die tussen het uitbreken van het schandaal en zijn vertrek zit – dat Hackenberg zelf lang voet bij stuk heeft gehouden, maar dat de nieuwe top hem met zachte dwang voor de leeuwen heeft gegooid. Naar de buitenwereld zal zijn vertrek waarschijnlijk als ‘voortschrijdend inzicht’ verkocht worden.
Symbolisch
Hackenberg bereikte afgelopen mei overigens al de leeftijd van 65 jaar, en dus is zijn exit vooral symbolisch. Toch is het niet de manier waarop je uiteindelijk na een lang en succesvol dienstverband wilt vertrekken, met het koppie omlaag via de achterdeur. Waarschijnlijk zal zijn compensatie het een en ander wel makkelijker te verteren maken.
De ons tot nu toe vrij onbekende Stefan Knirsch zal de taken van Hackenberg overnemen. Hij is nu motorenchef bij Audi, en was in de periode dat er gesjoemeld zou zijn bij Porsche werkzaam, en is dus niet besmet. Zijn benoeming is (zeer) opmerkelijk omdat Audi eerder dit jaar nog een persverklaring de deur uit deed waarin werd gemeld dat Knirsch op eigen verzoek bij het concern zou vertrekken.
Foto: Ulrich Hackenberg tijdens de 24 uur van Le Mans dit jaar.
str8six zegt
Is dit ook het briljant genie die Audi’s olieboten heeft ontwikkeld?
knipperlichtje zegt
@str8six: en de man die dacht dat afdingen op distributiekettingen voor de kwaliteit niet uit zou maken ;)
lowlow zegt
@str8six: alle gekheid op een stokje, de heren maken ook hele mooie motoren denk maar aan de V6T uit de S5 /S4 of de 3.0 TDI biturbo 326pk (Competition).
De e-turbo motoren enzoverder. De dieselmotoren rechtstreeks doorgeëvolueerd naar de Le Mans R15 en R18 die al vele jaren de andere motorbouwers het nakijken geven.
De rotte appels zitten bij VW en subconcerns hadden geen keuze, de boot was al lang vertrokken en in volle zee.
petrolicious zegt
“Hackenberg” alhoewel hij er niets mee te maken had heeft ie er wel de naam voor.
mellie zegt
Krijg meer en meer het idee dat Audi ook steeds meer in de schijnwerpers komt te staan en dat Skoda en Seat nog redelijk buitenschot blijven.
stfu zegt
Wanneer worden ze eigenlijk strafrechtelijk vervolgd door de Duitse OM? Frauderen is nu eenmaal strafbaar.
berlinetta zegt
@stfu: Volgens mij loopt dat onderzoek nog. Maar ik verwacht dat er zeker nog koppen zullen gaan rollen.
gregorius zegt
@stfu: Ben geen jurist, maar ik kan me t volgende voorstellen.
Ontwikkelaars kunnen zeggen: dit moest ik doen en maken; anders was mijn baan weg.
Managers in de ontwikkelaar kunnen zeggen: dit was onze opdracht. Op de achtergrond hebben we ook hard gewerkt om die dingen in het echt ook zuiniger te maken. Zonder dit; was ik ontslagen.
En de Cxx-bobos zeggen: we wisten van niets. Waar is bewijs dan?
Kortom, daar is weinig te halen en het zal ook weinig zin hebben. Door dit soort mensen op te sluiten, wordt de samenleving niet beter, eerder slechter.
xiran zegt
@gregorius: het geeft wel een signaal af.
lekbak zegt
@xiran: het signaal is al afgegeven. De hele top van het concern wordt nu ververst en de financiële schade is dramatisch.
Dutchdriftking zegt
Ben je weer lekker mee. Niet de manier waarop je met pensioen wilt. Ik neem aan dat ook hij een mooie zak geld krijgt?
dracae zegt
@dutchdriftking: Ik ben er nog niet helemaal uit wat hier van te vinden. Als de beste man mee heeft gedaan aan dat gesjoemel.. tja.. dan is is het terecht. Maar.. zo niet dan is het symboolpolitiek en daar heb ik een gloedgloeiende hekel aan.
fit4fun zegt
Hopelijk heeft hij geen longkanker gekregen na zovele jaren roetbakken te hebben ontwikkeld. Toch knap dat slechts een handvol mensen binnen dat supergrote concern van al die fraudes wist, toch?
Hubert zegt
@fit4fun:
Misschien in de trant van : “Wir haben es nicht gewusst…”
berlinetta zegt
VAG probeert wel een duidelijk signaal af te geven, dat moet ik ze nageven.
Had laatst ook gelezen dat Matthias Müller een nieuwe strategie wil invoeren voor VW, hetgeen inhoudt dat de focus niet meer ligt op het worden van de grootste autofabrikant. Volgens mij is hij de eerste aan de top met een beetje verstand.
Ik heb nooit begrepen waarom die drang om de grootste te worden zo speelt bij die bestuurders. Richt je op kwaliteit en creëer voor je merk een USP zodat klanten jouw product willen kopen. Dan pas mag je trots zijn op je merk.
Wat dat USP uiteindelijk dient te worden, is afhankelijk van het VAG-merk. Het probleem is hierbij wel dat ik de onderlinge identiteit tussen de verschillende VAG-merken te klein vind. Kan iemand mij het precieze verschil tussen VW, Skoda en Seat uitleggen? Ik wens je veel succes. Slechts Audi heeft enigszins een eigen identiteit, hoewel ik die ook niet al te onderscheidend vind. Prop duurdere materialen in een VW, stel hem iets anders af en lever er een dure optielijst bij en je komt al een heel eind.
norge zegt
Of hij wist het niet…Ergo slechte chef…
Of hi was medeverantwoordelijk ….Ergo nog slechtere chef…
Opzouten met die man…
En welke identiteit heeft Audi dan @berlinetta ? Behalve babyhuid leer op je pook?
berlinetta zegt
@norge: Luxere materialen, dikkere motoren, opties die andere merken niet hebben. Ook zijn Audi’s vaak anders afgesteld dan VW’s.
Maar nu ik dit zo opnoem, kom ik eigenlijk tot de conclusie dat Audi helemaal geen eigen identiteit heeft. Sorry, het is nog te vroeg.
gregorius zegt
@norge:
Audi heeft geen ‘speciale identiteit‘ nodig.
Heb een 2005 A6 4.2 station gehad; 5 jaar lang.
Heerlijk ding. Tijdloos design. Functioneel van binnen. Rust tijdens het rijden. Automatische opties werkte allemaal.
Dikke V8 met een heerlijk verloop. Haalde 1 op 9.
4×4 die me op plaatsen bracht, waar collegae niet konden komen (net als mijn BMW, die soms thuis de heuvel niet op kwam, op zn winterbanden).
Werd ik wild van die A6? Nee. Was ook niet nodig; de auto deed wat ie moest doen en dat deed ie perfect.
lekkaah zegt
@gregorius: voor winterbanden heb jij dr onder dan, of wat voor bmw?
gregorius zegt
@lekkaah: had een E93 330i. Winterbanden waren goed. Maar ik woon in Zwitserland en het straatje naar mijn gebouw loopt redelijk stijl omhoog en wordt alleen in de ochtend geveegd.
Lag een cm of 15 nieuwe sneeuw.
Met Audi kwam ik zonder iets te merken boven. Voor de lol zelf nog tractioncontrol uit gedaan en vol gas. Vol je alle 4 de wielen spinnen terwijl ze naar grip zoeken. Erg leuk.
Vrouw was met de BMW weg, belde dat ze niet boven kon komen.
Als man geloof je dat niet natuurlijk! Zelf geprobeerd:
Vooruit, achteruit, toeren, geen toeren, traction control aan/uit, aanloopje. Geen kans.
lekbak zegt
@gregorius: Vaak is heel simpel 4×4 met open diffs en geen hulpmiddelen al meer dan genoeg om ontzettend veel verder te komen dan 2×4. Laat staan als je ook nog een slim dan wel uitgebreid systeem hebt, absoluut niet te vergelijken met enkel achterwielaandrijving.
Overigens is mijn ervaring met Audi is dat ze alles prima doen, maar emotieloos, gevoelloos en saai. Zelfs mercedes stuurt actiever, en is comfortabeler. De enige troef van Audi is dat doodsaaie maar beangstigend goede interieur.
mout zegt
Wat sjoemelsoftware is voor uitstoot is een aftredende bovenbaas voor zwendel: Het is precies goed genoeg om toezichthouders / pers / aandeelhouders tevreden te stellen.
De media willen een paar bovenbazen zien vertrekken en een handvol technici zien schuld bekennen. Dat gebeurt dan ook.
Een weekje later valt het volgende lijk uit de kast. Zelfde recept. Maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat er werkelijk dingen veranderen.
Deze Hackenberg was trouwens niet voor niets geschorst; hij wordt al maanden genoemd als iemand die van de hoed en de rand weet. Uit http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-ingenieurs-bekennen-we-sjoemelde-al-in-2008-80824: ‘Wel verklaren meerdere technici dat Ulrich Hackenberg, in 2013 aangesteld als hoofd ontwikkeling van de gehele Volkswagen Group, van de kwestie afwist.’
clarkson zegt
Krijgt hij ook miljoenen mee? Dan begrijp ik hem wel hoor.
moveyourmind zegt
Op de één of andere manier zou het me niet verbazen als de beste man al heel lang geleden op non-actief gezet is…
Of hele dagen bij de koffieautomaat te vinden was…
eelco74 zegt
Inmiddels blijken de VW verkopen in zowel Duitsland als de uK sterkt te dalen. Dus ook de consument begint het door te krijgen. Dat gaan de aandeelhouders niet leuk vinden
deboes zegt
Vroeger toen die die Duitsers ook al geen moeite hadden met een extra wolkje gas zeiden ze nog wel eens: ich habe es nicht gewust.