Stefan Knirsch zat al op de schopstoel en heeft nu, als we de berichtgeving mogen geloven, zelf de knoop doorgehakt.
De aanleiding? Nee, niet de remmen van de RS3. Dat grapje moest even. Het gaat natuurlijk om dieselgate. Audi zou de grote aanjager achter de fraude zijn geweest en onlangs werd Knirsch (hoofd R&D bij het merk met de boksbeugel) al geschorst.
Of de man zelf zijn conclusies heeft getrokken of dat de bazen van VAG hem een laatste zetje naar buiten hebben gegeven, is niet bekend. De Volkswagen-groep heeft namelijk geen officieel statement naar buiten gebracht. Dat laat ruimte aan ons/jullie voor het bedenken van een fraai scenario. Doe dat ook vooral.
Knirsch zou in een zeer vroeg stadium op de hoogte zijn geweest van de aanwezigheid van sjoemelsoftware. Daarover loog de beste man onder ede en dat is strafbaar.
Design_Driven zegt
Als VAG het niet naar buiten gebracht, dan zal hij zijn LinkedIn profile wel aangepast hebben :)
Terecht natuurlijk, alleen om de remmen van de RS3 al, laat staan diesel gate.
misterdrogba zegt
Niet verwonderlijk, zat er natuurlijk aan te komen dat er iemand de laan uitgestuurd zou worden bij Audi.
dutchfiat zegt
@misterdrogba: Waarschijnlijk werd er netjes gevraagd, “jongens, wie wil er met 2 miljoen nu al met pensioen? Moet je wel even zeggen dat je het als eerste wist”
rikus zegt
@dutchfiat: Inderdaad, dat zijn van die ontslagprocedures waar geen FNV bij aan te pas hoeft te komen. De betere oprotpremies.
lekkerlinksrijden zegt
Geld maakt meer kapot dan je lief is
trustmeiamanengineer zegt
Een grote bende daar en de echte verantwoordelijke grote bazen komen er voorlopig nog mooi mee weg ook. Maar onder ede liegen voor je baas lijkt me ook niet echt handig…
rikus zegt
@trustmeiamanengineer: Waarom zou je dat ook doen?! Tenzij de directie zakelijk contact onderhoud met die Koper26 gasten, en je een peilbaken onder je Audi van de zaak ontdekt.. Dan zou ik het wél overwegen.
Dutchdriftking zegt
Het houd maar niet op daar.
volvo-s60-adept zegt
‘Remove the middleman’: de grote eindbaas gaat vrijuit want ‘generalist’, het voetvolk ook want dat volgde alleen bevelen op (‘machtscultuur’) en de tussenlaag wordt geslachtofferd want ‘kwade genius’.
mashell zegt
@volvo-s60-adept: heb je gemist dat de grote baas al een tijdje hierom weg is? De grote baas van Audi zit nu overigens ook al op de schopstoel.
volvo-s60-adept zegt
@mashell: leverde dat geen storm aan kritiek op vanwege een premie?
lekbak zegt
@mashell: haha. Ja de grote baas is opgerot en in plaats van een trap onder zijn reet heeft hij een enorme zak geld meegekregen.
mashell zegt
@lekbak: zo gaat dat. Maar vergeet niet die Winterkorn zich nergens meer kan vertonen. Zelfs bij de lokale shcaakclub kijken ze hem aan, is hij niet aan het sjoemelen?
lekbak zegt
@mashell: dat het nu zo gaat betekent niet dat het zo moet blijven. Aan de Duitse staat de taak om deze man te plukken en in de cel te gooien. Het zou niet zo mogen zijn dat dit voor welke bestuurder dan ook loont.
alfablog zegt
@volvo-s60-adept: is een kwestie van nog één of twee van dit niveau en dan blijkt dat Winterkorn er niet vlak voor de bom barstte, maar al 10 jaar geleden van wist. Gevoelsmatig dank ik dat niemand tegen Piëch heft durven bekennen dat het zonder fraude niet lukte. Maar dat W verder gaat vallen is denk ik een kwestie van tijd.
str8six zegt
“Voorsprong door techniek.” Humor hebben ze wel daar in Ingolstadt.
banaan7 zegt
@str8six: ik dacht dat ze geen grappen maakten?
str8six zegt
@banaan7: heb je eigenlijk wel gelijk in. Het meeste wat daar vandaan komt is om te janken.
pinut187 zegt
Grote schoonmaak is begonnen..
jeroenwz zegt
En alweer hebben juffrouw Jannie en haar Slechte Ingenieurs een slachtoffer gemaakt! Want het Management wist van niets!
moveyourmind zegt
Even een korte blik op de carrière van deze man:
https://www.audiusa.com/newsroom/corporate/audi-ag-board-of-management/stefan-knirsch
Stefan Knirsch was pas sinds 2013 weer bij Audi werkzaam, en kwam dus binnen op het moment dat de ontwikkeling van de modellen die nu onder vuur liggen al in volle gang was, of zelfs al afgerond.
Nu gaat het te ver om hem vrij te pleiten, maar ga er maar van uit dat hij op een onmogelijke positie heeft gezeten. Om op een nog lastiger positie te komen toen ze hem begin dit jaar op de plek van Board Member van de ontwikkelingsafdeling gezet hebben, en daarmee één van de personen met de hoogste verantwoordelijkheid op de afdeling geworden is.
Deze man hebben ze gewoon even snel naar voren geschoven om iemand te kunnen slachtofferen.
rikus zegt
@moveyourmind: Dat liegen onder ede is natuurlijk ook wel een dingetje.
moveyourmind zegt
@rikus: Zeker. Dat pleit ook niet in zijn voordeel. Maar ergens heb ik het vermoeden dat er in het hoger management hem als pilon ingezet heeft en over lijken gaan om te voorkomen dat ze zelf gepakt worden. Just my thoughts.
bofkont zegt
Ach politiek waar dan ook, is nog veel smeriger nog dan alle sjoemel diesels bij elkaar, alleen komt dat nooit uit.
En Verder de soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgediend, zal wel weer overwaaien.
jaapiyo zegt
Had Audi een ontwikkelingsbaas ja? Alleen voor de ledjes dan zeker…
seicilindri zegt
Nee die LED tjes komen van een Fiat dochterbedrijf dus zelfs dat niet