Slecht nieuws voor wie graag een superpotente Audi boven de R8 had gezien: deze is door de directie voorlopig in het vriesvak gezet.
Over deze R10/Scorpion/Super-Audi werd de laatste twee jaren veelvuldig gepraat, iets dat werd aangejaagd door voormalig ontwikkelingschef Wolfgang Dürheimer. Maar Dürheimer moest wieberen, en een aantal van zijn paradepaardjes nu ook.
Ulrich Hackenberg (ex-VW) zit nu op zijn stoel, en een nieuwe manager betekent doorgaans ook een nieuwe draai aan de visie van het bedrijfsonderdeel; voor Hackenberg heeft een Audi-supercar geen prioriteit. En dat op het zesde verjaardagsfeestje van het R8 V12 TDI Concept. Heeft die man geen hart?
In zoverre logisch, omdat Lamborghini ook al in de portefeuille zit, maar een blubberdikke diesel klonk ons toch wel als muziek in de oren, moet ik schoorvoetend toegeven. Gelukkig is er het Nanuk Concept nog.
Wel is een anorexia-TT (conceptueel bekend als Ultra Quattro) nog niet van het Audi-bureau geveegd, dat past wat beter in zijn straatje, zo vertrouwde de R&D chef een Britse verslaggever toe. Krijgt Audi wellicht toch zijn eigen Sesto Elemento, op MQB-leest geschoeid.
Oude wijn in nieuwe zakken
En nu we het toch over de toekomst hebben, graag even uw aandacht voor de flinke partij herkauwnieuws uit de lebmaag der automedia die deze beursdagen tot ons komt: de SuperVeyron en de Galibier zijn afgeschoten, oud nieuws ; en de Urus komt in 2017, zo kopten de persdiensten gisteren, en de wat langzamere automedia vandaag. Sorry, oud nieuws.
In de categorie ‘opgewarmde lijken’: de R8 e-tron heeft een paar klappen met de defibrillator gekregen; na het wel/niet/wel/niet/toch-weer-wel/oh-nee-hij-toch-dood dansje van de afgelopen jaren komt de elektro-R8 er nu ineens weer wél, maar dat kan over 3 maanden zo weer anders zijn natuurlijk. Het laatste nieuws omtrent de Porsche 550-reïncarnatie / het model onder de Boxster (zomogelijk nog vaker bediscussieerd dan de R8 e-tron): voorlopig luidt het oordeel vanuit Zuffenhausen ‘NEIN’.
370z_stillen zegt
Jammer :(
daandaan zegt
Tering, ik heb hier nog nooit zoveel nieuws in 1 artikel gelezen. Goed werk;)
SimonMc zegt
Wanneer gaan ze bij Audi nu eens snappen dat Diesel + sport = no go?
daandaan zegt
@SimonMc: Volgens mij hebben ze tijdens de afgelopen le mans toch redelijk aangetoond dat diesel-hybride + sport weldegelijk een go is.
lambo4all zegt
@daandaan: als je wat van le mans afwist had je geweten dat ze alleen maar winnen omdat ze een 10x zo groot budget hebben dan derest en de diesels (waarvan niemand dus het geld heeft om ze te ontwikkelen behalve audi en vroeger peugeot) regelvoordelen hebbenten opzichte van benzinewagens.
daandaan zegt
@lambo4all: Mua, doet toch geen afbreuk aan het feit dat ze met genoeg R&D ook hier een succes van kunnen maken?
tupperware zegt
@daandaan:
Als je van een straatauto een succes wilt maken heb je meer aan een goede marketingafdeling dan aan een goede R&D afdeling, misschien doet 0000 het daarom zo goed in de handel.
Verder moet ik @lambo4all gelijk geven, jij hebt duidelijk geen kaas gegeten van autosport.
Wel heb ik het vermoeden dat je door een bril met 4 ronde glaasjes kijkt.
kor1 zegt
@tupperware: Voor jou zou het misschien niet verkeerd zijn om ook een bril aan te schaffen jrk68, dan had je gezien dat diesels en autosport dus wel samengaan. Het feit dat Audi en Peugeot een groot budget hebben doet niks af aan het feit dat de laatste 8 jaren een diesel Le Mans heeft gewonnen. Dat zou niet het geval zijn geweest als diesel en autosport niet samen gaan. Dat wil trouwens niet zeggen dat ik de beleving in de autosport niet een stuk intenser vind met een jankende hoogtoerige benzinemotor.
SimonMc zegt
@daandaan: Snap je nu niet dat diesel in de basis gewoon niet sportief is? Je bent steeds gebonden aan een beperkt toerental, en om er wat fatsoenlijk vermogen uit te halen, grijpt men tegenwoordig al naar 3 turbo’s.
vale46 zegt
Audi had deze diesel al 2 jaar geleden op de markt moeten brengen. Wie wil er nu geen bandenverscheurende 500 pk en 1500Nm op de achterwielen??
Al was het maar in een limiet oplage van honderd stuks…
berlinetta zegt
@vale46: En jij gelooft dat dat losgelaten wordt op de achterwielen?
vale46 zegt
@berlinetta: Oeps, 4 wielen natuurlijk!!
Waar zat ik toen met mijn gedachten…
italia007 zegt
Leuk allemaal, maar die Urus mag er van mij morgen al komen. Wat een gave auto blijf ik dat toch vinden.
lambowambo zegt
Helaasch, de R8 is een gave bak dus ben wel erg benieuwd geweest hoe ze die zouden verbeteren om hem naar een hogere sportklasse te tillen.
TDI-goeroe zegt
ik denk, dat je uit een 4.0 V8TDI ook wel 500pk kunt persen :P
maseratizzzzzzzz zegt
Gelukkig, een diesel supercar, is het zelfde als een kever met W16, net niks dus.
mclarenf1lm zegt
Ik zal hem niet missen, ik zie naast het koppel niet echt redenen voor een diesel R8, en 99% van de mensen die tegenwoordig nog een supercar kopen doen het voor het showen, en kleine stukjes te rijden, dus dan wil je juist een beetje een fatsoenlijk geluid lijkt mij.
jessetje zegt
Ook wel jammer hoor