Handig hoor zo’n peperduur touchscreen audio-navigatiesysteem dat lekker universeel in de Volkwagen Golf, Jetta, Passat, Polo, Tiguan en Touran past. Onderweg naar Genève hebben Ruben en ik er een beetje mee zitten spelen en het is best een fraai apparaat. Groot nadeel is echter het stevige prijskaartje van circa 2.500 euro en het feit dat het apparaat zich kinderlijk eenvoudig laat stelen.
En dat stelen gebeurt dan ook bij de vleet. Veel Volkswagen eigenaren doen in diverse forums hun beklag over diefstal van hun systeem. De RNS 510 is een hit onder autodieven en er bestaat een levendige handel in op internet. Marktplaats bijvoorbeeld, staat vol met advertenties waar het apparaat vanaf ruim 500 euro wordt aangeboden. Bij sommige Volkswagen eigenaren is het systeem kort nadat het was vervangen opnieuw gestolen, waarbij in één geval de dief de tekst “Tweede keer, bedankt!” op de motorkap achterliet.
Leaseplan, Nederlands grootste leasemaatschappij, krijgt dagelijks meldingen van gekraakte Volkswagens. De reparatiekosten lopen al snel op tot 5.000 euro, omdat de dieven het hele dashboard slopen. Volkswagen Nederland erkent dat de beveiliging van de RNS 510 wellicht niet goed genoeg is, maar geeft aan dat bij ingebouwde elektronica altijd de afweging moet worden gemaakt hoe makkelijk deze te demonteren is. Immers wanneer een onderdeel kapot gaat, moet het vervangen kunnen worden, aldus woordvoerder Peter Arends. Elk exemplaar heeft wel een uniek internationaal nummer, waardoor een gestolen systeem niet meer door een dealer kan worden verkocht.
Ik zou dus even nadenken voordat je de RNS 510 aanvinkt op de optielijst. (via: parool)
Tomtj zegt
Kunnen ze dit niet beter beveiligen?
daan zegt
die etters moeten eens met hun poten van andermans spullen afblijven. Gewoon een electroctie systeem op die auto’s en die dieven kunnen geroosterd afdruipen.
Lan_Evo zegt
“Volkswagen Nederland erkent dat de beveiliging van de RNS 510 wellicht niet goed genoeg is, maar geeft aan dat bij ingebouwde elektronica altijd de afweging moet worden gemaakt hoe makkelijk deze te demonteren is. Immers wanneer een onderdeel kapot gaat, moet het vervangen kunnen worden, aldus woordvoerder Peter Arends.”
Als ze nou gewoon in de eerste plek zorgen dat het gewoon een betrouwbaar apparaat is, hoef je het ook niet ervoor te zorgen dat het zo makkelijk te demonteren is. Daarnaast vind ik 2500 euro echt heel veel geld voor zo’n apparaat, wat is hiervan het voordeel ten opzichte van een pioneer head-unit die misschien de helft kost?
vla zegt
forums
Beter is ‘fora’. :) ’t Is een detail, maar we willen natuurlijk niet dat er fouten in het jaarboek 2009 staat! :D
Verder echt balen voor die eigenaars, er zou een tracering-systeem moeten zijn, of een unieke code ofzo…
vla zegt
@ mezelf
Vergeet wat ik zei… :oops:
-edit: het is je vergeven-
Simpson zegt
als er een unieke code op/aan/in zit en die dingen worden voor 500 euro op marktplaats aangeboden, dan lijkt het me toch een koud kunstje om deze onverlaten op te sporen?
of ben ik nou zo’n maigret?
Iceman zegt
Zitten die dingen ook niet in de nieuwste Seat’s
anders dan anders zegt
zwaar genaaid die slachtoffers 2500 in een keer WEG!
autoblogger zegt
Klopt, hier in de buurt worden ze ook constant gestolen. Een gast had net een week een nieuwe en toen was het alweer raak, wat doe je dan?
anders dan anders zegt
GEEN nieuwe kopen :P
Flipperdeflip zegt
Dan moet VW die dingen zo maken dat ze alleen op die auto te gebruiken waar het van de fabriek af is ingebouwd.
Met een ingeprogrammeerde serie nummer die aan een auto is gekoppeld.
Brian zegt
Gewoon een foto van je schoonmoeder op de ruit plakken joh
HDM zegt
Of gewoon geen VW kopen :P
RenJie zegt
Jup, ook een bekend probleem. Een kennis had pas een nieuwe Passat gekocht. Derde dag autoruit kapotgeslagen en beschadiging rondom het dashboard. Nou, nieuwe autoruit erin….. na 1 of 2 dagen weer autoruit kapotgeslagen en dit keer was het systeem eruitgejat. Ik dacht dat het gewoon toeval was, omdat het een nieuwe auto is met een mooi systeem erin.. maar het bleek jammer genoeg niet zo te zijn.
Mardec zegt
Het is een gps systeem
Het heeft zijn eigen code
En niemand kan die dingen dan traceren via gps waarmee dit ding elke keer automatisch verbind als je hem opzet?! ..
Jandepandaman zegt
Gewoon geen dure auto kopen en de politie én het publiek weer de mogelijkheid geven om serieus te worden genomen- Word je gepakt- handen er af. Zonder verdoving. Moet je eens opletten hoe snel het afgelopen is met jatters.
Jandepandaman zegt
Oh ja – Voor hen die bovenstaand commentaartje letterlijk nemen:
:mrgreen:
…
ferrenzi206 zegt
gaat het alarm dan niet hard af als ze de raam in slagen bij nieuwe vw’s?
Ik kan begrijpen dat ze makkelijk te stelen zijn maar dit duurt tog wel een paar minuten zeker?
Voor de rest Fuck die dieven don’t mess with a mans car , maarja ze zullen er altijd zijn en blijven hoe erg je het ook vind.
.Memphis. zegt
Maken zo’n dure systemen dan geen verbinding via internet? (zou alleszins wel mogen voor zo belachelijk veel geld).
Anders moet het toch een koud kunstje moeten zijn om die units te blokkeren van de eerste keer dat ze gebruikt worden nadat ze als gestolen zijn opgegeven.
Handel in ‘2e hands’ toestellen zou zo wel snel in populariteit afnemen denk ik, en dus ook het diefstalprobleem.
.Memphis. zegt
Of nog meer voor de hand liggend zoals Mardec schrijft, maak zo’n dingen toch traceerbaar via gps, er zit al een gps in dus kan zoveel extra kosten niet met zich meebrengen…
Dennis zegt
Laten we niet in problemen denken, maar in oplossingen. Wanneer ‘ie gestolen is, is het slechts een kwestie van op Marktplaats of Speurders weer even je eigen systeem opzoeken. Grote kans dat ‘ie daar gewoon tussen staat. Die koop je dan weer terug voor 500 euro en bij de verzekering vang je 2.500 euro. Toch mooi 2.000 euro winst! Dan maar hopen dat ‘ie nog veel vaker gestolen wordt, want dan loop je binnen. Was alles maar zo simpel. :mrgreen:
mrtn zegt
@ Memphis
Ben je wel goed wijs? Denk je dat VW je internetrekening betaald oid? Of anders jij als je op vakantie bent geweest in het buitenland. Leuk grapje.
Johan82 zegt
Dan nog niet rekening houden met mensen die er misbruik van maken???
Toch wel erg om te zien dat mensen schaamteloos stomme verhalen zoals : leaseauto moet weg, dus maar navigatie eruit- berichten…
Mooi ding, maar door de ervaringen van mensen die het overkomen is…. Ik zou er geen meer nemen eerst!
Goed Koopman zegt
In plaats van ingestudeerd marketinggelul door Volkswagens propaganda manager zou de fabriek de officiële prijs van de RNS500 beter naar 500 euro omlaag moeten brengen. Dat zou de RNS510 dan opeens een stuk minder interessant maken voor het dievengilde (mensen zouden het systeem eerder ‘eerlijk’ af-fabriek kopen dan via MP en de ‘winstmarge’ voor de dieven zou drastisch inkrimpen). Dat is de enige echte oplossing. Je kunt dat ding wel aan een betonblok bevestigen, maar als een dief iets wil dan neemt die het sowieso wel mee.
i123456789 zegt
doe toch maar fora
vla zegt
@ edit
Thanks, maar forums is nog steeds fora! ;) Het was dat deel over die ‘unieke code’ waarvoor ik me schaamde… :)
-edit: forums en fora is beiden goed-
bleegh zegt
@ Mardec
Er zit alleen een GPS-ontvanger in, geen zender. Dit zou veel te duur zijn om zo’n systeem te maken
Ferdinand1 zegt
De oplossing: je parkeert je Volkswagen voortaan alleen nog maar in bewaakte parkeer-gelegenheden!
@ autoblog:
Yessss! Mijn DVD-tje is binnen! Thnx. :D
G_deGroot zegt
“waarbij in één geval de dief de tekst “Tweede keer, bedankt!” op de motorkap achterliet.”
Bwahahahaha X’D!!!!!!
Kunnen ze zoiemand niet een kleine strafvermindering geven, omdat ie het zo ontzettend leuk dee :P?
Aiii zegt
Universeel voor alle VAG modellen overigens, Skoda’s, Audi’s en Seat’s maakt allemaal niets uit. Handig uitwisselbaar binnen het hele concern.
HUMMFREAK zegt
Kinderlijk eenvoudig jatten, en het hele dashboard slopen :?
Rocket Dog zegt
Politie moet gewoon aantal lok auto’s uitzetten.
En dan publiekelijk hand afhakken.
Kan John de Mol vast wel een leuke TV show van maken.
tom zegt
als de politie nu eens deze marktplaats aanbiedingen na ging chekken, en volkswagen ervoor zorgde dat er op zijn minst af-fabriek een alarm aanwezig is op hun auto’s die worden geleverd met rns 510… (nu moet je deze optie nog aanvinken als zijnde extra, en de 510 is ook een extra optie, combineer bijde?)
maar serieus, hoe geloofwaardig willen ze het maken? een navigatiesysteem uit een lease auto slopen omdat de auto weg gaat? wtf :S stuur op zulke mensen gelijk politie of iets dergelijks…
RenJie zegt
@Rocket Dog
Laat die show dan ook zien dat diezelfde dieven dezelfde dag (veel d’s zeg) gewoon weer een ander systeem stelen? (nadat ze “opgepakt” zijn)
Gnermo zegt
@Ferdinand: Mijne niet :(
Griffin zegt
GPS is per definitie one-way; van satelliet naar ontvanger en niet vice-versa. Tracen is niet mogelijk met GPS, hooguit als er extra electronica aan gekoppeld wordt als GSM. Wordt ’t apparaat nog duurder…
DD zegt
Ik vind die lokauto’s een goed plan. Dan is het snel minder. Die van mij is nog niet gejat :D
RoT___ zegt
Dat is het grote nadeel van de dubbel-DIN systemen, ze zijn er in één geheel uit te halen. Systemen waarbij schermen al apart zijn van het bedieningspaneel zullen ze denk ik minder naar kijken.
Die advertenties op Marktplaats zien er vaak ook nogal dubieus uit, klik er meerdere aan en je ziet dat de tekst die er in staat gewoon gekopieerd is uit een andere advertentie.
Timmie zegt
Volkswagen produceert wel boven zijn stand hoor… Zo’n peperduur instrument kan nog net in een Golf, maar toch niet in een Polo??? Volkswagen, blijf bij waar je voor gemaakt bent: niet-premium gewone wagens!
Rocket Dog zegt
Probleem zit natuurlijk ook bij gasten die een “ghoejekoope” RNS 510 op marktplaats kopen.
Snap nu ook waar RNS voor staat: R ooft N amelijk S nel.
Race_Kees zegt
Ook zo’n tof systeempje van Marktplaats gekocht voor 300€, past prima in een Caddy. Die van mij krijgen ze er niet uit…hij zit namelijk niet met standaard schroefjes vast.
Jeroen zegt
Nou, van mij mag die grapjas van t briefje wel even een tijdje zitten. Leuk he, andermans dingen vernielen, nu maar hopen dat de rechter jouw leven “vernielt”, kijken of ze dat leuk vinden.
Ik sluit me trouwens aan bij het voorstel om het systeem zo te ontwerpen dat als iemand t jat, hij dan geëlektrokuteerd wordt.
Volgende ochtend, wil je je instappen, ruik je me daar toch opeens een BBQ-geur :)
Susp1cious zegt
Je kan het volgens redelijk makkelijk beveiligen door een stuk software aan te brengen die er voor zorgt dat het navigatiesysteem alleen bij de bijbehorende auto functioneert.
tahir zegt
@ Rocket Dog
“Snap nu ook waar RNS voor staat: R ooft N amelijk S nel. ”
ROLFMAO !!
WTF ? in een caddy ?!
word tegenwoordig helemaal leip ofzo
in een bestel busje 2500 euro !
leipe SHIT OUWE !!
Rocket Dog zegt
@Race Kees: En dat ie niet met “standaard” schroeven vast zit bij joe, daar komen ze pas achter NA dat ze je complete dashboard gesloopt hebben.
Als wraak dat ze het systeem niet mee konden nemen bekrassen ze je auto nog even.
Want zo werkt het met die gasten.
Heb je fijn je “gestolen” RNS510 nog….maar wel 8000 Eurie schade aan je Caddy.
Ary zegt
“Elk exemplaar heeft wel een uniek internationaal nummer, waardoor een gestolen systeem niet meer door een dealer kan worden verkocht.”
Ja daar heb je lekker veel aan als je systeem wordt gejat. Alsof de Volkswagen-dealers de dieven zijn :S. Alsof de gestolen systemen nu totaal niet verkocht kunnen worden :S
Ze moeten gewoon heel simpel een code erop zetten dat alleen 1 VW deze serienummer ofzo gewoon kan accepteren. En als je em op een andere aansluit, dat ie em gewoon weigert.
Race_Kees zegt
Ach ja wij wonen nog in het gezellige noorden van het land, daar kan ik gerust de autosleutels een keer vergeten uit je auto te halen zonder dat iemand direct je auto mee pikt.
Bovendien wist ik toen serieus niet dat zo’n radio 2500€ was, ik vond 300€ wel een redelijke prijs voor die radio. Zo leer je nog eens wat.
Dieven gaan ook niet zo snel in een Caddy zoeken naar een duur navi/radio systeempje. (*afklopt*)
CooperDriver zegt
Zitten ook in Seats volgens mij, zag ook zo’n unit in de nieuwe ibiza van een maat van me. Weet iemand trouwens hoe het zit met de bekabeling? Gewoon din/iso?
Tinos zegt
In de Seat zit het Seat Media Systeem. Lijkt op de RNS 510 maar mist o.a. de SD slots.
Heb er al ruim een jaar een in mijn Leon, maar hoor inderdaad er veel verhalen over.
Maar dat heb je ook met auto’s die een afdruk van een zuignap op het raam hebben, die worden ook regelmatig opengebroken.
Goertz zegt
Als je in mijn vorige Ford uit 2000 de radio er uit haalde, of de accu loshaalde dan ging die op slot zodra er weer stroom op werd gezet. Deze was alleen te unlocken met een code die de eigenaar bij aanschaf kreeg. Lijkt me een simpele maar effectieve beveiliging. Of zijn de VW radio’s zo slecht dat daar simpel omheen te hacken valt?
curacao zegt
Ik weet het wel een oplossing koop gewoon een Japaanse of een Koreaanse auto bijvoorbeeld een Kia Pro_Ceed.
Dan heb je minder kans dat er iets gebeurd met je auto.
RA999 zegt
@ curacao
Jammer dat je ban alleen geldt op AJ…
Benjamin1 zegt
@ Goertz
Daar dacht ik ook net aan, zo ingewikkeld is zo’n Ford code niet maar effectief is het wel.
Apart VAG uitleesstekkertje maken, en je hebt een hufterproof navisysteempje
gttchris zegt
Alles wat gemaakt is door mensen qua beveiliging, codes etc etc wordt ook weer gekraakt door mensen van het dievengilde………dus dat heeft niet zoveel nut. Die gasten aanpakken is de enige goede remedie. Maar ja, ze worden zelfs van de trein af gejat die vanuit duitsland naar de importeur komen dus sjah…..
DAT zegt
De dieven adverteren dus gewoon op Marktplaats.
Lijkt mij niet zou moeilijk op te sporen dan.
Bart zegt
Tja als je ze onjatbaar maakt slopen ze je hele auto. Gewoon bij de bron oplossen, handen afhakken van die dieven.
Thomasio zegt
Waarom zou VW hier wat aan gaan doen. Ze verdienen nu dubbel geld er van uit gaande dat je systeem 1 keer gejat wordt.
Max zegt
-edit: check, is inmiddels aangepast-
Karel zegt
De systemen van VW worden al eeuwen met een code beveiligd, dat was al bij de radio’s in de Golf 2 en bij alle daar op volgende modellen net zo. Normaal gesproken kan een dealer alleen deze code weer opvragen bij de fabriek, op code van het chassis nr. Inmiddels zijn er echter hele duistere bedrijven die weelderig bloeien op het kraken van deze systemen en nee niet alleen voor VW. De code is dus uit het apparaat te halen en te resetten, dit kan bijvoorbeeld ook bij een kenwood mask met code sleutel het kost de particulier 75 euro. Dat betekend dus voor iemand die dat programma of de spullen zelf heeft dat het zo ongeveer gratis is, dan wordt het omkatten van deze systemen dus erg aantrekkelijk. Dieven zijn veel geavanceerder dan veel mensen denken. Een nieuwe auto heeft dan wel een sleutel met chip en dus een startonderbreker, echter de dieven slopen gewoon het contactslot, rammen een laptop of andersoortig kastje in de uitleesstekker resetten de motorcomputer (simuleren de sleutel na) en rijden zo weg met je auto. Merken kunnen het dus lastiger maken maar dieven draaien de meest nieuwe modellen uit elkaar en rijden na een half jaar net zo makkelijk weer met het nieuwe beter beveiligde model weg.
jdm zegt
Tja volkswagen he, zoiezo volkswagen rijders -1
M-lover zegt
blijf toch van andermans spullen af!
gewoon vlammenwerpers op je auto monteren en als iets korter dan een halve meter komt activeren, werkt het beste :P
Harry zegt
Ik lees hier de meest domme reacties: koop een andere auto, dan heb je er geen last van, enz.
Zijn we niet allemaal vergeten dat je met je poten van andermans spullen af moet blijven ? En als die politie(k) niet zo ontzettend laks was in dit land dan blijft dit aanhouden. Een kennis van me betrapte zo’n medelander in z’n auto. Helaas voor hem is ie nogal into de vechtsport en vloerde die gast binnen een paar seconden. Hij was nog wel zo sociaal om de ambulance te bellen en wordt vervolgens gearresteerd. Vervolgens probeert ie de schade te verhalen en dat wordt afgewezen omdat het slachtoffer geen contact meer wil.
O ja en terwijl ie in de cel zat werd z’n navi alsnog gestolen. Die zat er namelijk nog in, maar de politie deed niets om de auto zeker te stellen.
Dus eerst terug naar de basis en dit soort gasten zeer zwaar straffen. Dan heeft het pas effect.
avdb zegt
Als nou Saab al in 1993 radio’s inbouwde die alleen maar werken als ze gekoppeld zijn aan de elektronica van de auto zelf (voor uitbouwen eerst via de garagecomputer aan de auto vertellen dat de radio wordt afgekoppeld en na inbouw dezelfde procedure), waarom kan VAG dit dan niet?
Of was het drie euri’s goeiekoper om het zo te doen? Spekt natuurlijk wel de reservedelenbevoorrading van VW op deze manier.
Dus je doet iets verkeerd en verdient er dan ook nog dik aan.
R77 zegt
@ avdb: dat soort dingen kunnen boeven ook wel hoor. Alleen zijn er zo weinig Saabs dat het (nog) niet loont om dat systeem te gaan kraken, denk ik.
(en het systeem van Saab is ook niet echt om over naar huis te schrijven.. je hoort er vrij veel klachten over)
C30CDIAMG zegt
Zit daar ook niet de GPS ontvanger in? je kan dat ding dan toch zo achterhalen wanneer je er een programmatje op laat zetten? Een klasse IV alarm zeg maar…
‘T zal allemaal wel. Er zit toch ook ‘gewoon’ alarm op je auto neem ik aan? Als je zulke spullen aanschaft lijkt mij dat dat er op z’n minst wel op moet zitten.
Jochempie zegt
In Autoweek staat af en toe een advertentie van een alternatief RNS510 systeem dat maar de helft van het geld kost.
406_v6 zegt
Wellicht een idee voor de
KDFvw boys om eindelijk eens over te stappen op een systeem waarbij het scherm los is van de main unit. :roll:Dan heb je géén f**k aan de main unit als je geen extern display in je dashboard hebt.
KoosSpeeTerreur zegt
Ik heb m’n passat met rns510 nu een half jaar en nog niet gestolen *klopt af*
Fantastisch apparaat trouwens!
Robert zegt
Waarom niet in de plastic onderrand je kenteken laten graveren? Dan wordt doorverkopen behoorlijk lastig….
mashell zegt
“om eindelijk eens over te stappen op een systeem waarbij het scherm los is van de main unit”
Maar dat zou een MOST bus vereisen en die mag VW niet gebruiken, die is exclusief aan Audi voorbehouden. Ik snap niet dat Siemens/VDO/Conti of hoe ze deze maand ook heten de keycode niet goed heeft beveiligd, daar zijn toch strenge regels voor.
Goed de zinvolle optie is toch een RCD510 icm een TomTom, kun je toch je UHV premium (super carkit :D) bedienen en gemakkelijk navigeren.
406_v6 zegt
@Mashell,
“Maar dat zou een MOST bus vereisen en die mag VW niet gebruiken, die is exclusief aan Audi voorbehouden.”
Hoe dien die andere merken dat dan? (BMW, Mercedes, Honda, Volvo om maar wat merken te noemen) :?
Madison zegt
Achteraf wel enigzins blij dat ik vorig jaar na inbraak bij de verzekering weer de MFD2 heb gekozen. Slaapt een stuk rustiger.
Gelukkig heeft een alarm 3 ook wel een afschikkend effect, schrijf ik uit ervaring. Ruit vervangen blijft echter wel noodzakelijk.
RoT___ zegt
@Curacao:
Lutser, in de Pro_Cee’d is niet eens een fatsoenlijk navigatiesysteem te koop.
Krijg je een gammel klein uitklapschermpje bovenop je dashboard.
Niemand die zo’n ding wil hebben.
bjorn zegt
Ga ff op mp kijken…
BananaFlip zegt
Het is een heel erg fijn systeem, werkt perfect.
Maar blijkbaar wel een beetje losjes…
Roel zegt
Zou het niet handig zijn om bijvoorbeeld de knoppen aan de linker- of rechterkant afneembeer te maken! Probleem enigzins opgelost!
Gert zegt
Kopen van waar via Marktplaats warvan je kunt vemoeden dat het van diefstal afkomstig is, is medeplichtigheid aan heling. Strafbaar dus. Als iemand 5 van dit soort systemen aanbiedt op Marktplaats, zoals http://kopen.marktplaats.nl/search.php?xl=1%26ds=to%253A1%253Bpu%253A0%253Bl1%253A48%253Bpm%253A400.00%253Bpa%253A%253Bnp%253A1%253Bdi%253A%253Bfs%253A2%253Blt%253Azip%253Bsfds%253A%253Bpt%253A0%253Bmp%253Anumeric%253Bkw%253Arns%252520510%253Bosi%253A2%26tb=of%26ppu=0%26al=1%26uc=1 dan weet je dat dit niet klopt.
Three-Three-Zero-One zegt
ze kunnen er toch doodsimpel een soort ‘pincode’ opzetten net als op een gsm, bvb voordat je je auto start ergens een of andere code intikken en je hebt toegang tot je o-zo-mooie-en-duur-systeem. lijkt me niet zo moeilijk toch? of zie ik iets over het hoofd :)
mashell zegt
“Hoe dien die andere merken dat dan? (BMW, Mercedes, Honda, Volvo om maar wat merken te noemen) ”
Die andere merken gebruiken gewoon MOST. Maar interne concern regels verbieden dan bij VW, VW is CAN only, ook de Pheaton en Touareg.
Michel zegt
Most is gewoon een naampje voor een optische data overdracht die we ook wel gewoon glasvezel noemen…….dat vw misschien die naam niet mag gebruiken (wat me trouwens sterk lijkt) wil nog niet zeggen dat vw die techniek niet mag gebruiken. optische overdracht is niet iets wat audi uitgevonden heeft.
GERARD zegt
Wat beveiligen, schei uit dan wordt er niks gejat en daardoor ook niks verkocht, geen BTW verrekend en geen duurdere premies geheven.
Iedereen verdient aan een gejat iets, de leverancier de overheid en de verzekeringen.
wat er ook gejat wordt, men wil het altijd vervangen dus zijn er ergens anders inkomsten.
Stijnson zegt
Ik zie zoveel Golfjes met zo’n navigatie erin en geen antenne op het dak. Vaak rijden ze dan ook nog met de Xenon koplampen. Kan niet anders dat die dan ook gestolen zijn:P
Martin zegt
Stop met het kopen van navigatiesystemen via Martktplaats.
Dit zijn gejatte spullen. Als we die niet meer kopen is er ook geen markt meer voor gejatte spullen en kunnen ze de gejatte spullen ook niet meer kwijt. Hoeven ze ook niet meer te stelen.
my rns zegt
Ik ben recent begonnen met het ontwerpen van een website die alle informatie moet samenvatten over de RNS 510.
Wie informatie heeft, hoe klein ook, over volgende onderwerpen of getuigenissen, gelieve deze te sturen naar [email protected]
Ik wil al deze informatie en getuigenissen bundelen en op een site zetten, in de hoop volkwagen eindelijk tot degelijke maatregelen aan te zetten.
Welke informatie?
Type wagen
beveiligingsmogelijkheden
tips en tricks (vb noteren van serienummers)
ondernomen stappen na diefstal
verdachte toestellen op tweedehandssites
contactgegevens van (frequente) verkopers
links naar sites/fora ivm gestolen units
Welke informatie voor getuigenissen?
hoe vond de inbraak plaats? Met of zonder inbraaksporen?
Fotos?
Meerdere keren slachtoffer geweest?
wat was de reactie van de politie?
wat was de reactie van de garage?
Wat was de reactie van volkswagen?
Contact opgenomen met consumentenorganisaties? Reacties hierop
kosten vervanging
ervaringen met kopen van units online
…
Kortom alle mogelijke info is welkom, zowel ter bescherming van eigenaars als ter voorbereiding van eventuele stappen jegens Volkswagen/Audi/Skoda
M deGier zegt
Bij VW zal het ze een worst wezen wat wij denken.
Ja ook bij mij is hij gejat, schrijf je een brief naar PON de importeur van VW dan krijg een standaard brief waar je niets mee kunt.
Je kunt nu wel speciale schroeven krijgen zodat je de radio niet binnen 1 min kunt verwijderen zoals nu het geval is
Maar dan is de schade 5000 euro omdat het gehele dashboard gemold wordt en maakt PON nog meer winst dan alleen de radio dus de oplossing van PON verkleint de kans op diefstal niet maar maak het schadebedrag alleen maar groter DAAR moet wat aangedaan worden.
En als je probleem meldt bij PON moet deze schroeven nog kopen ook.
Dus normaal kost het je (radio) 2500 + schade / auto
na de onetime schroeven koste het
(radio) 2500 + (dashboard) 5000 + schade / auto
DIEFSTAL IS DIT
maar bespaar je moeite om brieven te schrijven naar PON
doen ze niets mee, bellen helpt ook niet want ze vragen je verhaal op papier te zetten die ze weer zwak met een simpel briefje beantwoorden kansloos dus
M deGier zegt
QUOTE: De dieven adverteren dus gewoon op Marktplaats.
Lijkt mij niet zou moeilijk op te sporen dan.
Als je dit aan politie meldt zeggen ze er geen tijd voor te hebben maar ik denk dat je er 10 per dag kunt oppakken.
Maar binnen 1 uur staan die mannen weer buiten en dan?
T. Vlek zegt
Het zit VAG ook niet lekker, vandaar dat ze de nieuwe Passat ook weer gewoon uitrusten met diezelfde RNS 510. FAIL!
Bij mij twee keer in 10 dgn uit Audi A3sb gejat, in Amsterdam.
jodokus zegt
@ iceman,
Ja in Seats en ook Skodas en enkele type Audi’s allemaal exact tzelfde, en ook massaal gejat.
Bij mij uit Octavia gejat, na nieuwe erin, drie weken later weer eruit.
tis een mooi systeem alleen zouden ze het als bijv. opel moeten integreren, dan is het niet meer interessant.
jodokus zegt
Wil de polite even aankloppen bij Race Kees?
Zijn fijn systeempje is hoogst waarschijnlijk gestolen, gevalletje heling lijkt me toepasselijk.
Wellicht p te sporen via de website http://www.keversite.nl/fotoalbum/my_photos.php?id
Heling;Als diefstal niet op heterdaad werd waargenomen en de koper kan niet aannemelijk verklaren over de herkomst dan zal hem al snel heling worden verweten. De gevolgen zullen zeer waarschijnlijk zijn dat hij afstand moet doen van het gekochte en een boete voor heling. Deze boete is afhankelijk van de waarde van het gekochte, maar maximaal uit de vijfde categorie. Op dit moment is dat 45.000 Euro. Zo’n vaart loopt het niet voor een navigatiesysteem, maar gangbaar is toch al gauw een paar honderd Euro. En vergeet niet dat de heler op zoek zal moeten naar een andere zaak. Opnieuw een gestolen navigatiesysteem kopen is extra riskant. Bij een volgende aanhouding door de politie zal gewoonteheling ten laste gelegd worden en de maximale straf is 6 jaar of maximaal 45000 Euro.
Dus Kees maak je borst maar nat!
Rots777 zegt
Van het Passat Forum:
Beste mensen,
Eindelijk, eindelijk kan ik jullie updaten over het systeem dat je RNS 510 navigatiesysteem beschermt tegen diefstal.
Het is gelukt. De beschermer is vanaf vandaag te bestellen bij de dealer.
Hoe is de beschermer tot stand gekomen?
Ik heb medio december 2009 een uitvinding gedaan die samen met PON verder is ontwikkeld.
Hierbij heeft PON alle mogelijke medewerking gegeven; zij wilden het probleem ook zo snel mogelijk oplossen.
Waarom heeft het zo lang geduurd?
Dat had drie belangrijke oorzaken:
– Er zijn verschillende sterkte-tests uitgevoerd in samenwerking met PON. Pas na verschillende tests waren we echt tevreden over de inbraakwerende werking.
– De beschermer moest ergonomisch en mooi worden vormgegeven en zeer precies passen. Dat vereiste geavanceerde techniek en meerdere prototypes.
– Voor de beschermer is patent aangevraagd. Dat kost tijd en vereist radiostilte. Ik kon dus niet eerder communiceren over welke vordering dan ook.
Voor welke auto’s is de beschermer nu beschikbaar?
Op dit moment is de beschermer beschikbaar voor de VW Passat (v.a. 2005) en de VW Golf VI.
PON heeft aangegeven dat de komende maanden ook beschermers voor alle andere VW-modellen worden ontwikkeld.
Dan volgen ook beschermers voor SEAT en Skoda. Hier hoeven alleen de bevestigingspunten voor te worden ontwikkeld, wat veel minder tijd kost dan de beschermer zelf.
Hoe kom ik aan een beschermer?
Vanaf vandaag is de beschermer te bestellen bij de VW-dealers. Zij zijn gisteren geïnformeerd over de beschermer. Er is ook informatie verstrekt aan enkele fleetowners van leasemaatschappijen. Inbouw moet plaatsvinden door de dealer. Dat is zelf nauwelijks te doen. Is echt precisiewerk, de dealer heeft hier (speciaal) gereedschap voor.
Wat gaat de beschermer ongeveer kosten?
PON heeft aangegeven dat de beschermer tegen kostprijs wordt geleverd. Reken op ongeveer EUR 200,– inclusief inbouw door de dealer.
Hoe werkt de beschermer?
De beschermer bestaat uit een mooi vormgegeven zwarte metalen kap. Hij kan eenvoudig op vier stalen ‘paddestoeltjes’ worden geschoven die in het dashboard zijn aangebracht.
Deze paddestoeltjes zijn met een slim systeem zeer vast gemonteerd in het dashboard. De kap bedekt het navigatiesysteem volledig en wordt met een sleuteltje op slot gedaan.
Monteren of losmaken van de kap kost slechts enkele seconden. De kap kan opgeborgen worden in je portiervak. Je dashboard of je navigatiesysteem beschadigen niet bij monteren of losmaken. Je navigatiesysteem / radio / DVD speler kan gewoon blijven werken, zelfs als je de kap laat zitten tijdens de rit (dan bediening via het stuurwiel).
Beschermt dit systeem werkelijk afdoende?
Volmondig: JA.
De beschermer is bestand tegen boren, slijpen, schroevendraaiers, breekijzers, etc.
Samen met PON zijn zeer grove en brute slooptests uitgevoerd: Hij gaat niet stuk. Je navigatiesysteem is niet toegankelijk.
Het gehele systeem, de beschermer, de bevestigingspunten en het slot zijn van topkwaliteit en worden in Nederland geproduceerd.
Bovendien is je navigatiesysteem volledig afgedekt, dus van buiten is wel te zien dat de beschermer aangebracht is, maar niet welk systeem erachter zit.
Is er al praktijkervaring opgedaan?
Ja, het prototype is drie weken geleden in mijn auto ingebouwd.
Het werkt perfect.
Zijn er foto’s?
Ja, ik heb er twee toegevoegd, van de vier (sierlijk vormgegeven) bevestigingspunten (‘paddestoeltjes’) en van de gemonteerde beschermer.
Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.
Met vriendelijke groet,
Jeroen ‘Passat-Fanaat’
Uitvinder