De populariteit van diesels is flink stijgende. Ook Audi is druk in de weer met diesels. Kijk maar eens naar de nieuwe R10, de snelste dieselmotor ter wereld. En als je kijkt naar een Audi A8 4.2 TDI dan is dat ook niet misselijk. Waarom zou er in de toekomst geen DS4 gemaakt kunnen gaan worden?
Deze stelling beschrijft George Achorn, editor van fourtitude, in zijn column fourword.
De S-modellen zijn altijd erg vernieuwend geweest, alhoewel de tijden van dikke turbo’s voorbij zijn weet Audi ons nog steeds goed te vermaken met GT waardige auto’s in diverse klassen. Neem de S4, S6 en S8, allemaal zeer goede motoren met aan de buiten- en binnenkant sportief ogende aanpassingen (bodykit, wielen, remmen, vering, interieur, stoelen, etc). Waarom kan dit niet met een diesel? Gooi die 4.2 TDI in een A4 en plak er een sticker DS4 op!
Of wat denk je van een DS6 of DS8? Neem de V10 TDI uit de Volkswagen Touareg en lepelen maar! Ik denk dat het niet eens zo’n gek idee is. Daarnaast is Audi druk met hybride concepten, het zou me daarom niet verbazen als men uiteindelijk besluit daar ook wat mee te gaan doen.
Tekkie zegt
En dan daarna de RDS…
wouter- zegt
deze dieselmotoren zoals de V10TDI en de 4.2 TDI zijn veel te zwaar voor deze auto’s. Audi heeft al de gewoonte om hun motoren zeer ver naar voor te plaatsen en met het hoge gewicht van deze dieselmotoren zou de auto helemaal uit balans geraken
JR zegt
idd wouter.. een V6 TDI met dubbele turbo zou eerder een optie zijn.
G. Arslan zegt
@wouter
je hebt helemaal gelijk…En daarnaast zijn er nog steeds veel mensen die gewoon niet in een snelle diesel willen rijden omdat ze maar 4500 toeren kunnen maken i.p.v. 7000…Ik kan me daar trouwens wel in vinden. Vind sterke diesels prachtig, lekker veel koppel, maar een benzine is toch echt anders!
Mark zegt
Wat maakt het aantal toeren uit, bij diesels heb je juist vlak na stationair al dikke kracht,en bij die sportieve benzines moet je boven de 3 4000 komen, dus in feite ook een smalle powerband. Nee, laat maat komen die handel!
G. Arslan zegt
@Mark
meeste sportieve autorijders houden er nu eenmaal van om high-rev motoren te rijden, waarin ze dus ook hoge toeren maken waardoor er een sportievere geluid vrijkomt van de motor, dus het gejank speelt een grote rol. Niet dat ik tegen diesels ben hoor, ik ben een dieselrijder en ik geniet elke keer van het enorme koppel!
w0o0dy zegt
Als je een andere versnellingsbakverhouding gebruikt kun je het “karakter” van een auto behoorlijk beïnvloeden. Door langere slagen te maken lever je welwat acceleratie in maar heb je minder last van het beperkte aantal toeren. Overigens kunnen moderne diesels best richting 5000 toeren draaien, daarboven wordt het echter lastig omdat je dan spontane (veel te vroege) ontbranding van het mengsel krijgt door de hoge motor temperaturen.
Een diesel kan wel een grotere (bruikbare) powerband hebben dan een benzine motor, het maximale koppel komt vaak al bij ongeveer 2000 toeren. Bij veel benzine motoren is dat pas boven de 3500. Je zit met die benzine motor dus in de praktijk (bij het normale gebruik) veel vaker in de “verkeerde versnelling”. Dit kun je oplossen door een enorme motor te monteren die veel koppel levert, maar dan heb je ook de gewichtsnadelen die je bij een diesel ook hebt. Ik kan me voorstellen dat een diesel met een DSG versnellingsbak of een automaat met 7 versnellingen ook heeel sportief kan zijn. Maar dat soort sportieve diesels is nog niet echt (door)ontwikkeld. Dus vorlopig zijn de benzine scheurijzers toch nog net wat leuker voor die langzaam openende boctjes in de heuvels….. :-D
dekster zegt
@wouter
waar
maar dat zou toch moeten oplosbaar zijn door de versnellingsbak verder naar achter te plaatsen en de tussenversnellingsbak ook naar achter te plaatsen (ik heb een A8 4.2tdi zo een groot effect heeft die moter ook weer niet op het rijgedrag)
w0o0dy zegt
een A8 is ook wel iets zwaarder dan een A4 is’t niet? Relatief is het 4.2tdi blok van een A8 niet zo zwaar maar vergelijk het eens met een RS4 (ook een 4.2 maar dan benzine. De RS4 zit op 1650kg en de A8 4.2TDI op 1945kg. Dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat 150kg gewicht wordt veroorzaakt door dat dieselblok. Doe hetzelfde sommetje met een A4 (dus de RS4 à 1650kg +150= 1800kg. Dat wordt een auto die onderstuurt als een dolle!! tenzij je de gewichtsverdeling totaal veranderd. Maar ja een 4,2tdi motorblok stop je ook niet ff “in het dashboard”…..
dekster zegt
je kunt de voorste wielen toch meer naar voor schuiven
en zoals ik al zei die versnellingsbak enzo ,naar achter plaatsen.
batterij naar achter steken net zoals de meeste electronika
geeft toch al een groot verschil
w0o0dy zegt
ja dat maakt wel een groot verschil, maar ik denk dat het kostenplaatje te hoog is. Dan wordt die auto onbetaalbaar. Leuk voor een langeafstandracer misschien, maar verder…..
Als ze een S4D of zelfs een RS4D gaan maken dan gok ik op een twinturbo 3.0 liter zescilinder met minimaal 275pk maar misschien zelfs rond de 300pk!! en rond de 500Nm koppel bij 1800 toeren. Dan issie serieus snel (denk aan 6,5 seconden naar 100 en een top van 250km/u) en dat is technisch niet zo vreselijk complex (en duur). Zou er iemand interesse hebben in die bak voor 75.000 euro?
dekster zegt
als ze de oplage limiteren zou ik het eigen wel zien zitten om eentje te kopen
G. Arslan zegt
@woody
dan zal het nog zoiets worden als de bmw 535d, met 272pk. Had volgens mij gehoord dat die motorblok ook in de 3-serie zou komen, dus Bmw heeft er al misschien plannen van om hele snelle diesels, misschien een dm3? :D
w0o0dy zegt
Het lijkt me niet meer dan logisch dat er meer in de planning staan. Eén van de voordelen is dat de tussenacceleratie van die moderne diesels ook snelle benzineversies in het stof laat bijten. Verder is het relatief gunstige verbruik van die diesels ook een voordeel met de huidige benzineprijzen. Je kunt met die diesel relatief goedkoop “blazen” en houdt ook een bruikbare actieradius over.
woodsaw zegt
Een snelle sedan is altijd een compromis.
verplaatst de versnellingsbak naar achter, ok, zit alleen je middenarmsteun wel op okselhoogte.
Versnellingsbak achter de achteras is ook een optie, heb je alleen geen bagageruimte meer.
Motor achter de vooras, ok maar waar laat je de achterbank dan?
Snelle diesels zijn prima voor Duitsland, cruise op 3 digits, that’t it.