Aan alle mooie dingen komt een eind. Ook aan de verbrandingsmotor.
De Audi RS e-tron GT liet zien dat er met een elektrische Audi helemaal niks mis hoeft te zijn. Dat betekent niet dat we de verbrandingsmotor graag zien vertrekken bij het merk met de vier ringen. Toch gaat het die kant op. Sterker nog: de CEO heeft vandaag een harde boodschap voor de petrolheads.
Markus Duesmann, die het stokje overnam van Bram Schot, laat weten dat Audi geen nieuwe verbrandingsmotoren meer gaat ontwikkelen. Tenzij de Duitsers zich bedenken gaan we dus niet meer meemaken dat Audi een nieuwe benzine- of dieselmotor introduceert. Nu zou dat sowieso geen spectaculair blok meer worden, dus dat scheelt.
Duesmann geeft de strenge Euro 7-norm die er aan zit te komen de schuld. Het zet fabrikanten voor een enorme technische uitdaging, terwijl de voordelen voor het milieu beperkt zijn, aldus de Audi-topman. Het merk gaat er daarom netjes voor zorgen dat het huidige motorengamma aan de eisen voldoet, maar een nieuwe verbrandingsmotor? Daar beginnen ze niet meer aan.
Door een punt te zetten achter de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren heeft Audi een belangrijke en tevens rigoureuze beslissing genomen. Er volgt nu onvermijdelijk een punt waarop Audi de verbrandingsmotor definitief vaarwel moet zeggen. Eerder dit jaar gaf Duesmann al aan dat dit ergens in de komende 10 tot 15 jaar gaat gebeuren.
Het gaat nu dus aankomen op de e-tron-modellen. Na de e-tron, de e-tron Sportback en de e-tron GT komt binnenkort de volgende in het rijtje. Dit wordt de e-tron Q4. De Duitsers deelden vorige week al beelden van een prototype, dus de onthulling kan niet héél lang meer duren. De Q4 is een slagje kleiner dan de e-tron. Op termijn volgen er nog kleinere en dus goedkopere EV’s van Audi.
In 2025 (over vier jaar dus al) wil Audi twintig elektrische modellen in het gamma hebben. Dat zullen vast niet allemaal compleet verschillende modellen zijn, maar er moet tegen die tijd dus aardig wat te kiezen zijn voor de e-tron-klant.
Met dank aan Hans voor de tip!
Bron: Automobilwoche
sportabgasanlage zegt
Aangezien ik te lui ben om ’t zelf uit te zoeken: iemand de managementsamenvatting van de nieuwe Euro7 norm en wat dat in de praktijk betekent voor auto’s met ICE?
DeWitteCondor zegt
@sportabgasanlage: komt erop neer dat het allemaal kut met peren is. Snel een loods kopen en een paar coole youngtimer ICEs veiligstellen
MarcoM zegt
@dewittecondor: inderdaad, een heerlijke oer quattro bijvoorbeeld.
Jochempie zegt
Mag je wel een goed alarmsysteem monteren.
s2000vtec zegt
Nu is het bij Audi zeker niet erg want motoren konden ze niet echt bouwen….
Dutchdriftking zegt
@s2000vtec, je kunt een hoop op Audi afgeven, maar de motoren waren puik!
1.8 20vt (S3 8L)
2.0 TFSI (S3 8P) de BAM motor, niet de GTI motor
2.2 turbo (Quattro)
2.5 TFSI (RS3 8v)
2.7 BiTurbo (RS4 B5)
3.0 TFSI (S4 B8)
3.0 BiTDI (A6 C7)
4.0 TFSI RS6/S8)
4.2 V8 (S4 B6, S8 D2)
4.2 V8 sport (RS4/RS5)
5.0 V10 (RS6)
5.2 V10 (S6)
5.2 V10 (R8)
6.0 W12 (A8)
6.0 V12 TDI
Een heel fijn rijtje als je het mij vraagt. De modellen waar deze in zaten waren niet altijd even spannend en vaak onderstuurd. maar de motoren an sich waren top.
s2000vtec zegt
Loopcultuur, motorkarakteristiek, betrouwbaarheid en waar voor je geld.
Hier scoort Audi/VW niet bijzonder goed. Ondergemiddeld zelfs.
Dat het imposante motoren zijn qua specs is niet hetzelfde ! ;-)
En wij hebben massaal in Europa m.n. de Duitse auto omhelst.
Dus de meeste mensen hier zijn niet objectief meer en kijken door een roze bril naar deze producten.
Richmond zegt
@sportabgasanlage: “Momenteel moeten nieuwe auto’s voldoen aan de Euro 6d-eisen. Euro 7 moet in 2025 van kracht worden. Niet alleen moeten de CO2-uitstoot omlaag (-66%), de stikstofuitstoot moet met de helft afnemen en de fijnstofuitstoot moet zelfs zes keer lager uitkomen. Daarbij moeten de brandstofmotoren ook bij -10 graden zuinig presteren, voorheen was dit nog 0 graden. Ook als een auto 240.000 kilometer op de teller heeft, moeten deze waardes nog kloppen.”
The Stig NL zegt
@benja01: Ja hallo, wat is dít nou weer?! Hebben die lui die dit opgesteld hebben ooit in januari door Noorwegen gereden? Denken ze echt dat je met een ECU die dit ondersteunt, een betrouwbare auto overhoudt bij -20?
Toch maar eens gaan kijken bij die Crown Athlete die hier te koop aangeboden wordt…
mp014 zegt
Autorijden wordt enkel nog beschikbaar voor de rijken der aarde als de ontwikkeling zo door gaat! Over 5-10 jaar verhuist de westerse middenklasse naar het zuiden of zelfs over de middellandse zee om aldaar gewoon verder te kunnen rijden in diesel en benzine verbrandende “oldtimers”
boomhauwer zegt
@mp014: klinkt ergens wel leuk.
mp014 zegt
@boomhauwer: ja best wel eigenlijk 😁
rogerzz zegt
Nou het leven is te leuk om in Frankrijk te moeten slijten. Dan maar een elektrische auto die we met kolen en olie opladen in de avond, en een Porsche op dinosappen voor in het weekend als doel stellen.
Johanneke zegt
Zieke volksverhuizing op komst. Het is 2028. Een interviewer vraagt een passant:
‘Waarom vertrekken jullie massaal uit Nederland, met miljoenen tegelijk?’
‘Nou ja, we willen kunnen autorijden op benzine en of diesel.’
‘Maar benzine is nog gewoon te koop bij de pomp in Nederland, er zijn nog brandstofauto’s te koop, nieuw en 2ehands, hoezo??’
‘ De euro 7 norm is er voor nieuwe auto’s, en Audi ontwikkelt geen ICE motoren meer. Dus we moeten gaan. Het is de enige manier. We gaan in Afrika wonen want daar mogen we nog autorijden op benzine. Ik ben zo bang voor verandering ziet u, het liefst was ik altijd bij mijn moeder blijven wonen.’
Homer55 zegt
Ok.
coupedriver zegt
Bang voor verandering?? Er was Al een elektrisch aangedreven koets rond 1832! We zijn tegen door de strot geramde communistische maatregelen beslist door vatsige oude uitgerangeerde EU politiekers “overtuigd” door lobbygroepen…
MarcoM zegt
@Johanneke: en daar rijden ook nog Peugeot 404 en 504 plus oide Benzen 200D, 220D, 240D om maar eens wat te noemen.
mashell zegt
Er kan natuurlijk nog wel een reuzenanaconda onder het gras zitten, dat Audi zelf niet meer ontwikkelt maar ze uit Wolfsburg haalt. Voor de performance modellen heb je nu al geen brandstof meer nodig, de elektromodellen zijn sneller. Voor de goedkope modellen komen de motoren toch al van VW.
hassani zegt
Waudi
evdw zegt
Na 150 jaar werd dat ook wel eens tijd dat deze inefficiënte dingen het veld ruimen.
MarcoM zegt
@evdw: grrrrr.
wimof zegt
Hadden ze dan eerst niet voor betaalbare KW’s kunnen zorgen, met deze prijzen is autorijden nog veel duurder en na welke tijd worden ze dan “obsolete” verklaart ?
fransananas zegt
@wimof: waarom is het een slecht iets als autorijden duurder wordt?
RiKe zegt
@fransananas: omdat het hier al verschrikkelijk duur gemaakt is door mismanagement uit Den Haag.
fransananas zegt
@rike: wel nee. Iedereen in Nederland kan een auto rijden. Hoe is het dan duur te noemen? Het is altijd ergens goedkoper maar dat betekent niet automatisch dat het hier duur is
SpiderIV zegt
@fransananas: moedige poging maar groot deel lezers snapt dit niet of wil het natuurlijk niet snappen!
Helemaal eens overigens.
vincentbaan zegt
Ik denk niet dat iedereen in Nederland een auto kan rijden. En dan nog, ook al kun je iets betalen, dan kan het nog wel duur zijn. Ik kan een gouden ring betalen, maar hij is wel duur.
wimof zegt
Als het is om de energieleveranciers nog rijker te maken dan zeg ik neen.
Trouwens zou in de kw prijs aan de laadpaal ook nationale taksen verweven zitten?
simon83 zegt
Hoeveel motoren ontwikkelt Audi eigenlijk zelf nog. De meeste zie ik ook terug in de Volkswagens
mashell zegt
@simon83: voor zover ik weet deed Audi de diesels en de grotere benzine motoren en deed VW de kleinere benzine motoren.
SanS zegt
Donkervoort zal dan ook wel volgen..
veloce zegt
@sans: want?
ouwedibbes83 zegt
@veloce: die gebruiken de 5-pitter uit o.a. de RS3 als basis voor hun wagens.
veloce zegt
@ouwedibbes83: maar niemand die hun toch dwingt Audi-producten te gebruiken? Dus als Audi straks niks interessants meer kan leveren kunnen ze gewoon een andere fabrikant uitkiezen
bbjorn zegt
Betekent dit dus ook geen nieuwe N/A of elektrohulp v10 meer voor de opvolgers van de R8/Huracan dan?
HZW zegt
De motoren die er zijn worden gewoon doorontwikkeld, dus bv de Audi 5 cilinder kan gewoon een hybrid motor worden met de tijd, dat zelfde kan ook met de V10.
Dat er geen geheel nieuwe motoren meer ontwikkeld gaan worden lijkt mijn een duidelijk verhaal.
Maar dat betekend niet dat de motoren die er zijn niet doorontwikkeld worden.
En als ze niet meer aan de nieuwe Euro-7 norm kunnen voldoen zal de stekker er uit getrokken worden.
3, 4, 5, en 6 cilinder motoren zullen het nog wel een tijdje uit kunnen houden, alles groter dan dat zal vermoedelijk verdwijnen op termijn.
Een V6 dual hybrid E-quattro systeem kan dit makkelijk op vangen, een V6 Bi-Turbo ICE, daar aan vast een electro motor en de 2de electro motor op de achteras.
ghost zegt
Rechtse tranen.
R82 zegt
Dan wel hopen dat ze zicht niet op een 40 jaar oude achterhaalde inefficiënte accutechnologie gaan richten en direct naar de Solid state accu gaan. Echte 700KM range ook bij min temperaturen en snelladen.
HZW zegt
Audi heeft al aangegeven dat dergelijke range nummers niet de toekomst zal zijn.
Auto’s zullen veel te zwaar worden, met mega grote accu pakketen.
De toekomstige accu’s worden kleiner, lichter, met meer capaciteit, en range tot ± 400 Km.
Ze worden echter in 5-10 min 80% oplaadbaar.
mashell zegt
Als je meer dan 100 jaar oude zeer inefficiënte verbrandingsmotor technologie vervangt door 40 jaar oude accu techniek maakt je toch een enorme stap voorwaarts…
moveyourmind zegt
Nooit meer range anxiety omdat je maar 5 liter olie mee hebt genomen…
Voorsprong door electrotechniek
PunicaOase zegt
Deze boodschap gaat bijna elk merk de komende tijd verkondigen schat ik in..
Gulli zegt
Zou liever horen dat ze stoppen met die onmeunige SUV-coupés van ze. Daar doe je iedereen een plezier mee, ICE of EV liefhebber
Richmond zegt
@Gulli: gewoon überhaupt stoppen met suv
techniekmeneer zegt
Triest.
erikabarth zegt
Nog maar even heerlijk dakloos genieten van onze atmosferische zes lijn dan deze zomer!
Ik ga de komende 10 jaar dat nog zeker doen hoor, die linkse eco leugens zal allemaal wel, ik lach erom.
fanboy zegt
@erikabarth: Lach je ook om de 1,80 aan de pomp?
Een auto als de jouwe zal ook nog wel even rondrijden. Ik bedoel, we hebben ook nog paarden.
En tja, aan die eco blokjes misten we toch al niets.
rogerzz zegt
Als autoliefhebber die een dagje 80 km rondrijdt met mooi weer met 1:8 ofwel 10 liter, is 18 euro aan brandstof toch niet zo’n probleem? Als de benzineprijzen naar 3 euro gaan betaal je 30 euro voor hetzelfde ritje, alsnog goedkoper dan met de trein denk ik.
slickrick zegt
@fanboy: ik wel, want daarna komt Eur 2 per liter en wordt het rustig op de weg
sportabgasanlage zegt
Daar geloof ik niks van. Heel veel mensen hebben geen keuze en moeten de auto in. Nu met corona moeten we allemaal thuiswerken, toch is er “maar” 30% minder verkeer op de weg. En resterende 70% heeft echt geen geld voor een EV. Dus voorlopig, hoe hoog de brandstofprijzen ook worden, we blijven gewoon rijden
pomoek zegt
70% heeft echt geen geld voor een EV omdat er nu 30% minder verkeer is vanwege corona. Hoe klikt dat aan elkaar?
Richmond zegt
Denk ik ook
HZW zegt
Er komt een dag in de nabije toekomst dat de Belastingen en Heffingen op Brandstof auto’s zo hoog wordt, dat je van ellende wel over stapt op een EV.
pindakoning zegt
@HZW: op dat moment is rekeningrijden ingevoerd en alles weer gelijk getrokken, maar zijn er geen ICE alternatieven meer. Vrees ik
MarcoM zegt
Echt niet. Shell maakt de benzine gewoon weer goedkoper, dat zag je aan het begin van Krooonaaaa, minder vraag betekent goedkopere benzine, nu rijden we de laatste weken weer meer en hup, 1 euro 70 en meer zag ik al bij de pomp.
sportabgasanlage zegt
De olieprijs wordt kunstmatig gestuwd door productie-afspraken van de olieproducerende landen. Heeft niks met vraag maar vooral met aanbod te maken. En daarnaast wordt meer dan de helft van onze benzineprijs bepaald door accijns en BTW.
Baroen zegt
Ik snap dat de technische uitdaging voor Audi te hoog gegrepen is. 😬
willemveenstra zegt
Dan koop je toch gewoon geen audi meer of elk ander merk die met electrische troep komt. Ik rij lekker door met mijn oldtimer dan. En als het echt niet meer kan zit ik denk ik al in het bejaardenhuis:)
O plaat zegt
De Windsor V8 van Ford was leverbaar tussen 1962 en 2001. Als Audi hun huidige motoren even lang zou leveren komen ze toe tot 2060.
jje003 zegt
Wat mij altijd heel erg stoort zijn die binken hier die ‘achterhaalde zooi’ roepen en zelf electrisch rijden met een auto van de baas of eigen bedrijf nauwelijks iets eraan betalen. Ga pas praten als je zelf particulier eentje hoeft aan te schaffen
Infraroodborstje zegt
@jje003 Particulier hier die EV rijdt. Het is inderdaad achterhaalde zooi. Nu nog een nieuwe ICE kopen is dom.
mashell zegt
Wat mij heel erg stoort is mensen die roepen over een auto van de zaak “nauwelijks iets eraan betalen”. Je hebt niet alleen de bijtelling maar ook dat banen zonder auto van de zaak honderden euro’s per maand beter betalen dan banen met auto van de zaak, die auto betaal je als medewerker grotendeels zelf. Het kan nog altijd interessant zijn maar het is zeker niet gratis.
En particulieren kopen toch vooral gebruikt, die rijden over een aantal jaar een Model 3 of ID.3 voor een schijntje.
auto62 zegt
Ontwikkelen laten ze over aan andere partijen