Wie had dat gedacht, de instapper van de vernieuwde Audi A3 krijgt meer vermogen en zelfs meer cilinders dan voorheen!
Autofabrikanten hebben nog relatief recent het downsizen ontdekt. Pak een motor, maak hem kleiner, compenseer datgene dat je hebt verwijderd met een turbo of hybride unit en ta-da, minder uitstoot en toch niet tekort komen. Ford liet toch nog aardig wat wenkbrauwen fronsen toen ze ineens een motor die nét kleiner was dan één liter in een C-segmenter legden. Maar ze bleken een trend te zetten. Zelfs Audi leende de 1.0 TSI van Volkswagen die met turbo en 110 pk in de kleinste modellen kwam, waaronder de A3. Een driecilinder A3 kan je doen, maar het voelt toch een beetje behelpen. De 1.5 TFSI, een viercilinder met 150 pk, doe je dan liever.
Nieuwe instapper
We meldden al dat de nieuwe Audi A3 alles vanaf 41.100 euro ging kosten, maar dan kreeg je dus die 150 pk sterke viercilinder turbo die Audi ’35 TFSI’ noemt. Daar plaatst Audi nu een instapper onder. De 30 TFSI, net als de voorganger dus. En dat is niet meer een 999 cc grote driecilinder, maar dezelfde 1.5 viercilinder als grote broer 35 TFSI. Alleen dan teruggeschroefd naar 116 pk. Een grotere motor dan de voorganger, dat we dat nog mogen meemaken. Het is trouwens wel een hybride, maar dan (letterlijk) de meest milde vorm, MHEV.
Prijs
Helaas kost die extra cilinder wel geld. Nou moet je niet Audi de schuld geven van een hogere prijs ten opzichte van de pre-facelift -dat gebeurt nou eenmaal wanneer iets vernieuwd wordt- maar de vorige 30 TFSI kostte afhankelijk van de editie ergens tussen de 33.000 en 35.000 euro. De nieuwe Audi A3 30 TFSI is er vanaf 38.552 euro rijklaar. Dan wordt de motor gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Wil je de S Tronic (DSG)-automaat, kost dat slechts 300 euro extra. De Limousine 30 TFSI is er vanaf 39.302 euro en dan heb je altijd de S Tronic, die is er niet als handbak. Op zich een prima bedrag, maar voor dus slechts 3.000 euro meer heb je 150 pk in plaats van 116. Dat klinkt bijna als een no-brainer.
35 TFSI handbak
Wellicht ben jij zo’n type dat maar niet gedag wil zeggen tegen de handbak en dan zou een argument voor de instapper nog kunnen zijn dat je zelf mag schakelen. Maar naast de Audi A3 30 TFSI met handbak biedt Audi nu ook de A3 35 TFSI met handbak aan als nieuwe optie. En alsof het verkoopargument voor de instapper daarmee niet nóg kleiner werd: die is ook nog eens goedkoper met 40.552 euro. Dan is het gat ineens nog maar 2.000 euro.
Concurrentie
Zeg je Audi, dan zeg je BMW en Mercedes, dus zetten we de nieuwe A3 ook even naast de 1 Serie (F40) en A-Klasse (W177), alle drie als hatchback en alle drie als instapper. Omdat Mercedes de A-Klasse niet meer levert met handbak, houden we het eerlijk door ook de A3 de S Tronic en de BMW de Steptronic mee te geven. De Audi is dan wel het goedkoopste en zit precies tussen de twee in qua vermogen. De BMW lijkt in dit daglicht een slechte deal, want bijna even duur als de Mercedes maar zonder hybride en als driecilinder. BMW vernieuwt de 1 Serie binnenkort, dus dan wordt het vergelijk weer anders.
Audi A3 Pro Line 30 TFSI S Tronic | BMW 116i Steptronic | Mercedes A 180 Star Edition | |
---|---|---|---|
Motor | 1.5 viercilinder, turbo, MHEV | 1.5 driecilinder, turbo | 1.3 viercilinder, turbo, MHEV |
Vermogen | 116 pk | 109 pk | 136 pk |
Vanafprijs | 38.802 euro | 40.757 euro | 40.962 euro |
jippie zegt
Over een paar decenia rijden we gewoon een V12 met z’n allen. Komt het toch nog goed.
kennone zegt
40K voor een instapper. Best veel geld.
mashell zegt
10% van tussenwoning. Of pakweg een modaal jaarsalaris. Was dat niet altijd al zo?
audirs3 zegt
Een tussenwoning van 400k? In Drenthe misschien…
Robert zegt
@mashell: ja. En in acht genomen dat een instapper tegenwoordig aanzienlijk rijker is uitgerust dan bijvoorbeeld 30 jaar geleden (zwart plastic bumpers, raamslingers en arko i.p.v. airco), is het helemaal geen slechte vergelijking.
On topic: het moet toch kinderlijk eenvoudig zijn om middels remapping die 150 pk (of zelfs nog ietsje mmeer) terug te krijgen in die 1.5 TFSI?
Roskampies zegt
3 cylinders motors zijn toch ook echt ruk.
Johanneke zegt
Ja ik vind die 1.0 tsi ook slecht rijden. Constant veel gas geven omdat het niet vooruit te branden is. En ik kan gewoon niet wennen aan het gebrek aan alles zodra je gas geeft. Die turbo delay is echt irritant. Ik stap van atmosferisch met directe gasrespons gewoon over op een ev met directe gasrespons. Al die downsize kloteblokjes kunnen mij gestolen worden.
mashell zegt
Je doet nu net alsof je bij die downsize motoren een merkbaar turbo gat hebt. Maar daar is dat allemaal veel te klein voor. Ik denk dat je veel meer merkt dat het een lange eerste versnelling is en het een heel laag stationair toerental heeft.
Roskampies zegt
Ok 1.5 wellicht ok. Maar kleiner met turbo ik hoop fat het heel blijft na 150k gereden te hebben. Het loopt zo arm dat t bijna afslaat. Het klinkt ok soort tabk geluid een 3 cylinder maar wcht lekker rijden hmm. Kleij bakkie ok. Een superb lees ik hier in. Nl ok. In heuvel , berg gebied is het geen doen.
Jurgen zegt
Heb in mijn BMW F40 118i 1,5 jaar gereden met een 1.5 3 cilinder met 150 pk, kwam er niets mee tekort en reed hartstikke lekker. Maar als je er een 1.0 van maakt zou het inderdaad wel heel erg ruk kunnen zijn, geen ervaring mee verder
cvoo zegt
Ligt helemaal aan het type blok. Ik ben 100% tevreden met mijn 1.5 ecoboost 3 cilinder in de Ford Focus.
christian85 zegt
Ik heb een aantal jaar geleden de focus 1.0 3 cilinder gehad, was echt een prima blok.
JelmerS zegt
Net als de bmw 114i x2 te chippen?
rogerzz zegt
Ja VAG is extreem simpel te chippen zelfs, als de 1.5 met 150pk naar 190pk gaat bij JDE Engineering voor 599 euro, dan gaat een teruggeschroefde 116pk waarschijnlijk ook naar 190pk voor 599 euro voor +74pk. Prima deal, 190pk in een A3 is ruim voldoende.
Overigens heb ik onlangs in een logge Skoda Superb gereden met de 1.5 met 150pk, met ‘slechts’ 1470kg was dat best doable met de DSG. Ik had echt verwacht dat dat niet vooruit te fikken was. Zeker niet snel, maar niet traag.
volvo480gtt zegt
V60 essential edition biedt toch aardig meer auto voor maar iets meer geld. Bizar dat die klasse auto’s tegenwoordig zo veel geld kosten.
papa zegt
golf 8,5 kost ook al 35k, helemaal knettah
lekkerlinksrijden zegt
Maar als het hetzelfde blok is koop je de 30tfsi en even naar de chipboer voor de broodnodige extra paardjes, toch
mashell zegt
Blok is alleen het aluminium met daarin de cilinders. Het kan zijn dat de randzaken (kettingen, slangen, zuigerveren etc.) identiek zijn maar die kunnen ook een kwaliteit lager zijn. Bij de aantallen in de VW group zijn daar toch serieuze besparingen te behalen dus neem ik aan dat ze dat ook doen.
rwdftw zegt
Absoluut! Alle toeleveranciers worden tot op de laatste cent toe uitgeknepen. 5 euro per auto besparen is een half miljoen als je er 100.000 van verkoopt. Het beet ze echter in de kont.
Jaren geleden was er de 1.4. Zat in zo ongeveer alles. Dat ding had een distributieketting. Die wordt gemaakt door met een matrijs schakels te stanzen. Die matrijs slijt door dat gestans en moet na verloop van tijd vervangen worden. Anders krijg je allerlei haarscheurtjes en problemen met je ketting. Maar als je opdrachtgever je tot meer dan de laatste cent toe uitperst, dan stans je gewoon nog 5000 kettingen door ondanks dat die matrijs vervangen moet worden. Niemand die het ziet.
40-90.000 km later staan de klanten stil aan de kant van de weg. Ketting opgerekt. Tandjes geskipped, nokkenasverstellers in de stress. Ik parkeerde de mijne bij de dealer met de melding dat hij wel erg vee lgeluid maakte bij een koude start. Ja nee nu niks te horen, rij maar door. Nee nee, ik laat em lekker staan. Ik pak morgen de 944 wel. Doen jullie maar even luisteren als hij een nacht buiten heeft gestaan.
De volgende middag maar eens gebeld of ik hem weer op kon halen. Het antwoord was nee en alles wat ik noemde is vervangen.
marcomanta zegt
Blijf af van de ienie minie motoren, leuk als je heeeel weinig rijdt, maar verder?