Het gaat alsnog om een hele hoop Audi youngtimers.
Waarom zijn er terugroepacties? Simpel, bij het ontwikkelen van een auto ziet men altijd wel iets over het hoofd. In de meeste gevallen gaat het om kleine dingetjes als klemmetjes, schakelaartjes en dergelijke. We maken er nauwelijks melding van omdat je anders elke dag bezig blijft.
Als het gaat om de veiligheid, zijn de terugroepacties wat rigoreuzer en dwingender. Dan valt het al wat meer op. Zeker als het om een groot aantal auto’s gaat. In dit specifieke geval gaat om hele oude Audi’s (Oudi’s voor intimi?). Daarvan zijn de airbags niet al te best. Tot die conclusie is Audi gekomen.
Airbags
Heeft Audi dan slechte airbags gebouwd? Nee, de meeste autofabrikanten assembleren onderdelen en bouwen vrij weinig zelf. De airbags komen bij de Japanse firma Takata vandaan. Deze toeleverancier is al failliet gegaan door een grootschalige problemen met hun airbags.
Dan rijst natuurlijk de vraag: had Audi hier niet eerder tegen kunnen optreden? Nee, niet echt, want de airbags waren voorheen nog wel deugdelijk. Al jarenlang analyseert Audi AG het ‘drijfgas’, dat gebruikt wordt om de airbag te vullen bij een crash. Met de veroudering bestaat de mogelijkheid dat vocht zich kan mengen in dit gas. Dat zorgt er weer voor dat de airbags niet optimaal opgeblazen worden bij een aanrijding.
Audi youngtimers van 2000 en 2001
Het gaat om Audi’s die geproduceerd zijn tussen 2000 en 2001. Het kan voorkomen bij de A4, A6, A8 en de TT. In Duitsland alleen al worden 58.743 Audi youngtimer-bezitters geïnformeerd over de terugroepactie. De generator die het gas in de airbag pompt, vervangt de Audi-garage voor je. Er zijn (gelukkig) nog geen falende airbags geweest en Audi AG geeft aan dat er geen acuut gevaar is.
In totaal gaat het om 205.486 auto’s waarbij de airbag generator kosteloos vervangen wordt. Mocht je een Audi youngtimer hebben met een mogelijk niet perfecte airbag, dan zal je per post uitgenodigd worden door de garage om’m te vervangen. Mocht je bij jouw autobedrijf een of meerdere Audi youngtimers hebben staan, dan geldt hetzelfde.
Via: Auto, Motor und Sport.
Meer lezen? Dit zijn 7 originele Youngtimer occasions!
Met dank aan Frank voor de tip!
rogerzz zegt
De meeste merken geven een soort ‘houdsbaarheiddatum’ aan van 10 jaar voor airbags uit mijn hoofd, dat ze na 20 jaar gratis vervangen worden is best netjes dan toch?
Zo’n A8 D2 doet mij trouwens altijd nog mijn nek omdraaien. Van binnen/motorisch best gedateerd natuurlijk, maar ik vind het toch wel gaaf nog.
Dutchdriftking zegt
@rogerzz: De D2 is zeer mooi. Zeker als S8 of W12.
geelbarrel zegt
@rogerzz: een max leeftijd van airbags staat mij ook bij. Daarboven is auto volledig economisch loss dan. Niet zo duurzaam grbleken en hoe lok je merktrouwen je showroom in….
faalhaas zegt
*Insert onderstuur grap hieronder*
rutgerg zegt
Waarom worden filmpjes tegenwoordig meteen fullscreen afgespeeld als je een artikel opent in de ios app…
stekkerkoning zegt
Reclameinkomsten beuren?
rutgerg zegt
@stekkerkoning: nee gewoon de filmpjes in de artikelen. Dus als ik een artikel met een rijtest open opent ie niet het artikel maar start meteen het filmpje fullscreen. Die moet ik wegklikken om bij het artikel te komen.
heckblende zegt
misschien een idee om de site te bezoeken via een browser? aangezien de app niets meer is dan dat.
Robert zegt
Die keuze heb ik jaren geleden al gemaakt. Werkt tegenwoordig ook wel behoorlijk goed zelfs.
On topic: mooi, dat je straks met je youngtimer Audi weer een stukje passieve veiligheid hebt vernieuwd, zonder kosten. Dit probleem bestaat overigens bij meer merken en is op soortgelijke wijze ook zo aangepakt. Een collega van me heeft een BMW E46, die heeft op deze wijze ook de generator vernieuwd gekregen.
e36thuglife zegt
Ja volges mij was die in de E46 ook van Tatakaka
willeme zegt
@rutgerg: klopt. Het is niet de bedoeling. Ergens een bugje waarschijnlijk. We zijn er mee bezig!
autoriteit zegt
@rutgerg: extreem irritant inderdaad, ik merkte het net op.
mc96 zegt
Een airbag waarvan na 20 jaar een onderdeel moet worden vervangen omdat de werking werking niet meer kan worden gegarandeerd. Vind ik best ver gaan. Wat kun je in redelijkheid van de fabrikant verwachten?
potver7 zegt
In dit geval mag je je gerust afvragen wat deze terugroepactie getriggered heeft. Ze zullen er toch op de één of andere manier achter moeten zijn gekomen dat het onderdeel kuren vertoont, of op z’n minst kuren kan vertonen. Dat het onderdeel na 20 alsnog gratis vervangen wordt wil dus ook alleen maar zeggen dat de verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid daarvoor herleidbaar is naar de fabrikant. Dat ’t zo laat komt kan ook nog te maken hebben met de faillissementsafwikkeling.
Hoe dan ook vind ik het ongeloofwaardig dat er nog geen falende airbags zijn geweest; vermoedelijk bedoelen ze dat er nog geen officiële meldingen zijn geweest van falende airbags, waarvan het probleem aantoonbaar herleid kon worden naar het betreffende onderdeel.
Flatsix zegt
@potver7: Wat deze terugroepactie getriggerd heeft? De marketingafdeling natuurlijk! Gratis reclame over hoe begaan ze wel niet zijn met hun klanten, ondersteunen van het behoud van de Audi-legacy op straat wat ook weer goed is voor de beeldvorming en 205.486 potentiële klanten in je werkplaats voor andere reparaties die ‘toevallig’ gesignaleerd worden.
LaLancia zegt
Mooie auto’s werden er toen gemaakt!
Kevin zegt
Zover als ik op de hoogte ben betreft het de A4, Audi Cabriolet, A6, A8 en TT uit de productieperiode 1997 t/m 1999??
En dan de A4, Audi Cabriolet, A6, A8 en TT met 3-spaaks stuurwiel uit de productieperiode 2000 t/m 2001
e38ossie zegt
Maar aangezien Takata failliet is verklaard (BMW, Toyota enz allemaal al nieuwe airbags gehad). Wie gaat die airbags allemaal produceren dan?
MarcoM zegt
Ik krijg ook het idee dat Audi betreffende klanten een leuk aanbod zullen doen om hun wagen in te ruilen, slim plan.