
Audi heeft de 24 Uur van Le Mans gewonnen. Het merk kwam met de TDI’s vanmiddag binnen op de 1e en 2e plaats.
Onder het oog van 250.000 toeschouwers hebben Audi #2 (Benoit Treluyer, Marcel Fassler en Andre Lotterer) en Audi #1 (Tom Kristensen, Lucas di Grassi en Marc Gene) binnen 24 uur de meeste rondjes op hun naam weten te schrijven. Respectievelijk eindigde zij met 379 en 376 laps. Als derde eindigde de Toyota TS040 Hybrid #8 (Anthony Davidson, Nicolas Lapierre en Sebastien Buemi) met 373 laps.
Door turboproblemen bij de twee winnende Audi’s leek het tot een paar uur geleden dat de Porsche 919 Hybrid #20 de race ging winnen. Maar ook die auto kwam enkele uren voor het einde met problemen in de pit te staan, wat de Audi’s kans tot inhalen gaf.
Dit jaar startte er 54 auto’s aan de Le Mans, waarvan er 38 zijn gefinisht. Het is voor Audi de 13e overwinning in 15 jaar. Porsche heeft in het totaal het vaakst (16 keer) de 24 uur van Le Mans gewonnen.
Vag rulesss de lemans dus
Wel de turbo’s kapot hè! Audi had het toen wel erg benauwd want de Porsche 919 lag plotseling op de eerste plaats en ze moesten ruim een kwartier sleutelen om die turbo’s te vervangen. Volgend jaar beter Porsche, het wordt de hoogste tijd dat Audi op zijn nummer wordt gezet.
@T16: Staat toch al nummer één?
Met stomheid geslagen…
@norge: PANG! In the face!
Vorpsrung durch Techniker
Ik had het Porsche de winst zo gegund… Jammer misschien volgend jaar.
gefeliciteerd.
Joepiejee ♪♫! Congrats aan Audi, maar ook aan Porsche. Spannende race!
Toyota moet toch maar met 3 auto’s gaan rijden.. Bij audi hadden ze problemen bij beide rijdende wagens. de wagens van toyota was sneller maar naardat er na 1 uur al eentje in de vangrail surfte (rijden kon ik het niet noemen met al dat water) hadden ze nog maar 1 ijzer in het vuur. Porsche was toch wel een beetje een blamage.
@lambo4all:
Het lullige is dat ze door die blunder van Lapierre, iets anders kan je het niet noemen, ze de 6 ronden verloren die ze aan het einde achterlagen.
@tupperware: inderdaad, iedereen valt wel over sam bird in die ferrari heen maar hij ree waarschijnlijk gewoon met lapierre mee. En waar lapierre het geluk had dat hij precies tussen iedereen door de vangrail in kegelde had onze vriend Bird dat niet..
@lambo4all:
Juist, die zat gewoon in de spray van Lapierre en toen die haaks rechts ging om niet in de #3 Audi te klappen kon hij eigen nergens meer heen.
Laat onverlet dat het niet handig is om op slicks zo vroeg in de wedstrijd zoveel risico’s te nemen in de stromende regen.
En Bonnanoni al helemaal niet. Heb na de Deltawing-crash op Le Mans nog nooit iemand zo verslagen zien kijken.
Toyota is voor mij de Winaar die zijn gewoon het snelst. En Allard Kalf is een schijt irritante commentator. Moeten ze in de f1 ook doen gewoon zeggen tegen mercedes f1 jij mag minder brandstof meenemen jij bent te snel.
@sjeppie156: niet om het één of ander, die Kalff deed het bijzonder goed. Wat duidelijk met zijn commentaar, gaf ook aan als hij op vragen niet meteen een antwoord had….. Gewoon klasse.
@roppp:
Ik ben geen fan van Kalff, maar hij deed het inderdaad erg goed. En ook echt gewoon 24 uur lang hè :) Eigenlijk ook super knap, ik was allang voor de microfoon in slaap gevallen!
Overigens was Nelson Valkenburg op Eurosport ook weer erg goed. Jammer dat hij bij het grote publiek niet zo bekend. Is een nog relatief jonge gast die we hopelijk nog vaak gaan horen.
Verder super jammer van die regen crash. Dat dunde het LMP1 veld gelijk behoorlijk uit.
Volgend jaar hopelijk zowel Porsche als Toyota met drie auto’s én met Nissan erbij!
@roppp: ik duidt op zijn manier van spreken niet op de inhoud, dat zit namelijk wel snor.
@sjeppie156: Winnaar want de snelste? Rijdt dan een F1, of een dragrace.. Het mooie en technische aan Le Mans is juist het uithoudingsvermogen. Dan mag je mijn part per ronde van ruim drie minuut een seconde per rondje verliezen, maar met het meeste aantal rondjes is Audi toch het mannetje.
Spannende race, binnen vrijwel elke klasse, wel een beetje karig bericht, niks over de LMP2 of GTE klasses
Ondanks dat Audi technische problemen had en tevens opnieuw voor een diesel motor koos (wat een slechtere keuze was) hebben toch het maximale er uit weten te halen.
Als Audi ook volgend jaar nog mee doet, denk ik dat dit niet meer met een diesel motor zal zijn. (Hybride Benzine lijkt toch meer voordelen te hebben, dan Hybride Diesel).
Touché ….. http://www.autojunk.nl/2014/06/audi-verwelkomt-porsche-voor-24-uur-le-mans
Jammer voor Porsche. Had gehoopt dat zij de Audi tirannie ten einde zouden kunnen brengen.
@snorrie11: Nou de Toyota had wel de grootste motor en 1000 pk. Veel meer dan Audi en Porsche en dan nog niet kunnen winnen schandalig gewoon
@madridsta:
Toyota de grootste motor?
Doe jij je huiswerk even opnieuw, Toyota gebruikt een 3.7L NA V8 en Audi 4.0L turbo.
De motor van Toyota levert 520pk en die van Audi 537pk. Het grote verschil zit hem in de efficiëntie van het hybride gedeelte, daar wint de Toyota het op vermogen ruim van de Audi.
De snelste zijn betekent nog niet dat je dan ook automatisch wint op Le Mans, dat hangt van meer factoren af. Toyota #7 viel vanmorgen even na 5 uur stil na 14 uur aan de leiding gelegen te hebben. Toyota #8 verloor door een rijders fout 11 rondjes en had zonder die fout dus met 3 vingers in de neus gewonnen.
Helaas, as is verbrandde turf en dus heeft de Schildpad het van de Haas gewonnen.
Ik word echt misselijk als ik hier al die porkfanboys hoor en hoeveel pech toyota wel niet had. Le mans is meer dan snelle rondes rijden, iedereen had gelijke kansen en audi nr3 moest ook door andermans zn fout stoppen. Geluk of geen geluk, audi is de winnar, deal with it. Maar maar maar… Niks maar. Uiteindelijk hoorden de snelste 3 rondjes toch wel voor audi, en hoe gehaat ze ook niet zijn, 13x winnen in 15 jaar is gewoon knap, of je nou een fan van het merk bent of niet. Zo niet dan ben je gewoon een slechte verliezer. Ik ga ook niet huilen als redbull een gp wint
@arii:
Feit blijft dat ze 9 van die 13 overwinningen gewoon gekocht hebben. Je gaat mij niet wijs maken dat winnen van clubjes goedwillende hobbyisten met een budget waar een F3 team nog zijn neus voor ophaalt enige waarde heeft.
De jaren dat Peugeot meedeed en de laatste 2 jaar hebben ze er voor moeten knokken, op die overwinningen mogen ze van mij terecht trots zijn, de rest was een lachertje.
@madridsta: En dus? De Henessey Venom heeft nog veel meer pk. Waarom heeft die niet gewonnen?
Verder kijken dan het vermogen.
De ouderwetse verbrandingsmotor is toch nog doorslaggevend in deze race dus (Audi zit in de 2MJ klasse, Porker en Toyoda 6MJ). Gewoon een dikke 4.0 V6 TDI tegen een NA 3.7 en een kleine 4pitter turbo…rara wie wint.
Toyota moet zich trouwens een achter de oren krabben of het zin heeft om op deze manier mee te doen geleid door dat Franse team. Als ze willen winnen gooi er dan wat extra geld tegenaan en ontwikkel een echt goede auto in Japan, plus zorg er voor dat de regelementen niet meer pro Audi zijn.
Het was wel weer leuk om te kijken en fijn dat RTL7 de race uitzendt, wat je verder ook vind van Allard (ik stoor me er niet echt aan), in de meeste landen moet je het doen met fragmenten of zit het achter de ‘decoder’.
@jaapiyo: *reglementen
@jaapiyo: Ik heb hier gewoon vanachter de computer in me luie stoel het gevold via livestream, geen irritante commentatoren, geen reclame. Precies zo als het zou moeten
@jaapiyo:
Alsof het aan de auto lag.
Nee dus, die Toyota was ruim snel genoeg, dat er na 14 uur dominantie iets stuk gaat kan gebeuren.
Bij Audi gingen er immers ook 2 turbo’s stuk. Toyota #7 had gewoon de pech dat hij de pits niet haalde.
Wel kunnen ze Lapierre beter dumpen, als een blinde in de stromende regen tussen langzaam rijdende auto’s door proberen te stuiven is gewoon niet handig.
Dat heeft uiteindelijk de #8 de overwinning gekost. Sam Bird was trouwens even lomp, die boorde zijn 458 vol bij de Audi #3 naar binnen.
Audifanboys krijgen een stijve dop in 3..2.. 1..
Gras is groen, de lucht is blauw en Audi wint Le Mans. Ik gun het ze, alleen al omdat de Porsche en Toyota zulke lelijke wagens hebben. Het wachten is nu op de cocky reclame.
blijft toch een gaaf evenement de 24 uur
las wel dat Ferrari ook van plan is om mee te gaan doen aan de Lemans
Ik lees veel negatieve reacties op de winst. NL schaatsteam wat alle wedstijden wint is extreem knap, Spanje dat al vier jaar op rij de grote toernooien wint word in de volksmond ook knap genoemd. Audi die onverslaanbaar is bij een endurance-race is dan weer saai en niet knap?! Raar. Ik vind het een goede prestatie en ze hebben het van alle merken simpelweg hun zaakjes het beste op orde. Knap van Porsche dat ze zo dichtbij waren. Hoop zelf dat ook Mercedes zich hier weer eens aan gaat wagen.
@Bisazza:
Ik kan het wel begrijpen en had de uitslag ook liever anders gezien.
Maar ere wie ere toekomt, zij zijn in Le Mans nog steeds de maatstaf.
Voor Toyota rest slechts de titel in het WEC, die zullen ze heus wel winnen maar dat blijft een troostprijs.
@Bisazza: Ik denk dat het komt omdat mensen die van autosport houden wel weten dat veel van de overwinningen redelijk hol zijn geweest en verder dat dat ook de manier is waarop VAG het graag wil, gezien het feit dat ze in andere aansprekende competities waar veel sterke concurrentie is ze het laten afweten.
Audi is destijds bij Le Mans ingestapt op het moment dat alle andere fabrikanten ermee ophielden (BMW, Mercedes, Nissan, Toyota, Porsche) en ze hebben daarna jarenlang veruit het dikste budget gehad met alleen wat tegenstand van Peugeot (waar ze het dan ook nog vrij lastig mee hadden). Het is een beetje als basketballen met 5 spelers van 2 meter en dan alleen tegen teams met mensen van maximaal 1.80. Dan zegt het volk een cynisch ‘nou nou, knap hoor…’.
Ook de concurrentie met Porsche is nou natuurlijk toch een beetje een raar VAG feestje. Alleen de overwinning tegen Toyota heeft eigenlijk echte waarde in dit alles.
@jaapiyo: VAG laat in andere aansprekende competities waar veel sterke concurrentie is het afweten.
Wereldkampioenschap rally VW polo. VW kampioen
DTM Duitsland Audi, BMW en Mercedes. Audi verleden jaar kampioen, het jaar daarvoor BMW in een sterk eerste jaar.
Zou VAG wel eens naar de formule 1 willen zien gaan, maar zou dan nog wel liever willen zien dat Honda van af volgend jaar terug succes heeft
@winne:
Pssst, VW is in het WRC gestapt toen alle andere fabrikanten zich hadden teruggetrokken, dus dat is geen bijster sterk argument..
Naast felicitaties aan Audi zijn die zeker ook op zijn plaats voor Ligier, zij wonnen met een splinternieuwe auto de LMP2.
Ook Jeroen Bleekemolen en Cooper MacNiell verdienen een eervolle vermelding, de race met z’n tweeën uitrijden is ook best een prestatie.
@tupperware:
De Ligier werd tweede achter een Zytek.
Desondanks een geweldige prestatie voor een nieuw chassis.
@carmasterr:
Verdraait, je hebt gelijk, dan heb ik de pech van #35 dus net even gemist en dat terwijl ik hem bijna zonder onderbreking heb gekeken.
Het was in elk geval een prachtige wedstrijd, zeker als je verder kijkt dan de LMP1.
Zowel de strijd in de LMP2 en de GTE pro was mooi, jammer dat de Aston met o.a. Bruno Senna stuk ging. Dat had een mooi gevecht kunnen worden tot de streep met de Ferrari.
@tupperware: De Ligiers waren idd prima bezig, maar kregen laat in de race allebei problemen. De Ligier van Thiriet kwam met een kapotte voor ophanging te staan, de GDrive auto kreeg een misfire. Knap dat ze toch nog 2e en 3e werden achter de Jota Zytek, die ook geen optimale voorbereiding had met Oliver Turvey die op het laatste moment moest invallen voor Marc Gene (doorgeschoven naar Audi) en Simon Dolan die nog nooit op Le Mans had gereden. Groot ompliment mag ook wel naar Rebellion, dat vierde werd met een auto die écht geen meter gereden had voor de start van de trainingen.
@Alex_79:
Die Rebellion heeft zijn eerste race gehad in de 6 uren van Spa in mei, dus splinternieuw is die niet, wel een knappe prestatie.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heb een groot deel van de nacht meegevolgd en vind het dus enorm spijtig voor de nr 7. 14uur aan kop, de audi’s konden niet mee en dan een simpel elektronisch kabelke dat los komt en wedstrijd is weg. Idioot van de nr 8, komt toch terug op 5 ronden van de audi’s.
Terechte overwinning. Net als de voorgaande wedstrijden blijkt wederom de betrouwbaarheid van de Toyota roet in het eten te gooien. Had toch graag de Audi 1 (gezien de voorgeschiedenis en het harde werk van de monteurs) of de Porsche op 1 gezien. Dan was het pas een mooi verhaal geweest. Porsche heeft me aangenaam verrast. 4 cilinder koffiemolentje achterin en bijna winnen bij de eerste poging. Petje af. Mooi ook voor Aston Martin gezien de dramatische 2013 Le Mans. Bleekemolen ook weer puik gereden.
Allard Kalff ook weer goed werk geleverd met leuke gasten, op die slappe ouwehoer van een Lammers na. Op naar volgend jaar
Wat ging er mis bij porsche? Ik was net niet aan het kijken toen die verdween. De 14 porsche was ook ineens lang in de pit. Allebij hetzelfde betrouwbaarheidsprobleem?
@Hupke: Zoals Webber het zei, de motor was moe…
@Hupke: Timo Bernhard kreeg de Porsche #20 niet meer in de vijfde versnelling, liet m in de vierde staan. Maar daar waar je vroeger met een dikke V12 nog genoeg koppel had om de race uit te rijden, kan dat met de huidige opstelling (V4 turbo plus 8MJ electromotoren) niet zo makkelijk meer, dus trokken ze de #20 en ook de #14 (die hetzelfde probleem kreeg) terug
@Alex_79:
Thnx voor de info, wel een vreemd probleem. Moet wel mechanisch geweest zijn. Electronisch valt vlug te resetten.
Dat ze in raceteams met zulke spitstechnologie een versnellingsbak kapot rijden gaat erbij mij niet in. Dat er 1 versnellingsbak faalt dat is pech, toeval, … maar als ze allebij ongeveer gelijktijdig met hetzelfde probleem komen te zitten is dat waarschijnlijk slecht ontwerp en dat zou toch niet mogen op dat niveau.
Volledig verdient. Gewoon goede endurance race. Waarbij audi laat zien dat ze het kunnen.
Jammer dat er geen spannende eindsprint was. Ik heb denk ik het meest genoten van het GTE gevecht midden in de nacht.
Persoonlijk was Toyota mijn favoriet, ze waren ook de snelste. Maar toch vind ik het een terechte overwinning voor Audi, het is endurance racing een belangrijk deel daarvan is nou eenmaal dat je auto het haalt. (niet dat de Audi geen problemen had)
Erg vet om te kijken, de winst voor Audi is heerlijk! Volgend jaar Porsche..
Ik baalde er echt van dat de nummer 20 Porsche uitviel. Het zag er vlak voor dat moment bedreigend uit voor Audi.
Definitie van Le Mans:
Ruim 50 snelle auto’s rijden 24 uur zo hard mogelijk rondjes en op het einde wint Audi.
Wel, dat was even zwaar de moeite! Weer een enorme topweek achter de rug in Le Mans met als afsluiter een dijk van een race. Mijn grootste pet af voor Audi en Reinhold Joest Racing! Topteams.
Nu maar hopen dat Audi een straatlegale versie maakt om het te vieren :)
Gefeliciteerd Audi! Weer een knappe overwinning!
Knap van Audi dat ze Le Mans weer naar zich hebben weten toe te trekken. Wat ik wel jammer vind is dat ze ondanks deze successen erg weinig van de racetechniek naar de straatauto’s laten doorvloeien. Dat geeft toch het gevoel dat hier 2 afzonderlijke bedrijven bezig zijn (onder dezelfde naam) en dat het racen louter als marketinginstrument wordt gebruikt. Dat laatste is dan weer niet zo vreemd bij Audi.
Grandiose overwinning voor Audi. Toch raar dat Toyota zich steeds laat vangen door van bij aanvang snelle rondjes te willen rijden terwijl Audi op safe speelt met in het achterhoofd : ze houden het toch niet vol. Zonder het stomme ongeval hadden ze misschien zelfs plaats 1,2 en 3 kunnen hebben alhoewel ik Porsche ook een podium plaats gunde.
@speedie:
Audi safe spelen? Ze misten gewoon de snelheid tov toyota dus niks safe.Kijk eens naar de toyota die 3e is geworden…die heeft het toch ook gewoon gehaald met zoveel ronden achterstand.
@redbeams:
Juist, die Toyota lag door een crash en de vervolgschade in de nacht nog op 11 rondjes.
De beste mag van mij winnen, en als dat Audi is, prima.
Het is alleen zo jammer dat die vaginaaltjes dan zo hoog van de toren moeten blazen. Alleen daarom had ik graag gezien dat Toyota zou winnen.
Als een straat Audi ongeveer een kwart van de betrouwbaarheid had die de R18 heeft zou het best een degelijk auto zijn. Ze kunnen het dus wel..
@tupperware: Zo is het ook jammer dat jij gelijk weer negatief tegengeluid moet geven als anti-fanboy.
Komt net zo dom over als fanboy gedrag.
@torsen:
Nope, als autosportliefhebber hou ik het graag bij de feiten.
Als je iets korte tenen had gehad en iets verder dan je neus lang is, had gelezen, dan had je gezien dat ik Audi in dit draadje niet 1 maar zelfs 2 keer gefeliciteerd heb.
@tupperware: ieder merk is trots als ze Le Mans winnen, zo ook Audi uiteraard. Dat noem ik niet hoog van de toren blazen. Dat noem ik superblij zijn met de behaalde prestatie.
Ik heb nooit problemen met m’n Audi, althans niet meer problemen dan wat je met ieder ander merk hebt. Dus ja Audi kan het zeker en dat bewijzen ze nogmaals op Le Mans.
@redbeams: Is dat zo? Voor Toyota no7 uitviel kwam de no2 Audi alleen maar dichterbij.
Na 12 uur racen een achterstand van 1:55 met één pitstop meer voor de no2 Audi.
Uiteindelijk heeft Audi no2 ook gewoon de snelste tijd neergezet.
Ik had niet verwacht dat Audi de winst zou pakken maar omdat Toyota no7 uitgevallen is zullen we het nooit weten.
@torsen
Lees dit maar eens:
http://www.24h-lemans.com/en/news/le-
mans-2014-winner-reactions_2_2_1746_16101.htmltorsen:
http://www.24h-lemans.com/en/news/le-mans-2014-winner-reactions_2_2_1746_16101.html
@redbeams: Daar staat hetzelfde. De rondetijden werden beter, maar niet genoeg om het verschil goed te maken. In het begin hebben ze gewoon teveel laten liggen.
Gezien ze de beste rondetijd met Audi no2 neergezet hebben zat er genoeg potentie in de auto.
@torsen:
Nope…letterlijk vertaald staat er “de rondetijden werden beter maar het was onmogelijk om toyota nr.7 bij te houden”
Zooo jammer van die Toyota nummer 7! D:
Ik heb de meeste tijd doorgebracht op Eurosport! Enkel tijdens de reclames of tijdens de momenten dat ze op Eurosport 2 zaten naar RTL gekeken. Nelson Valkenberg deed het inderdaad erg goed! Op Eurosport was het geluid van de wagens ook beter te horen! Das altijd mooi. En een ander pluspunt van Nelson en collega’s, ze wisten op sommige momenten gewoon goed hun mond te houden zodat je lekker kon genieten van een stukkie onboard!