Snel, happen voor die bijtelling stijgt!
Een kunstmatige schaarste creëren is een leuke marketingtool. Je maakt honderd auto’s, brengt er tien op de markt en je kan daarna iedereen met een glimlach op je gezicht vertellen dat je uitverkocht bent en dat men maar geen genoeg kan krijgen van je auto’s. Om daarna die andere negentig auto’s op de markt te kunnen brengen.
Of Audi hetzelfde met de e-tron (rijtest) heeft gedaan is niet bekend, wel zeggen ze nu extra e-trons naar Nederland te willen halen. De e-tron 50 quattro was na de introductie in augustus namelijk binnen twee maanden uitverkocht, zo zeggen de Duitsers. Daarom komen ze nu met extra exemplaren van zowel de e-tron 50 en 55 quattro, zodat zakelijke rijders ze dit jaar nog kunnen rijden en zo die 4 procent bijtelling kunnen halen. Exacte verkoopcijfers en hoeveel e-trons er nog komen, zegt Audi niet.
Dit zal goed nieuws opleveren voor de verkoopgetallen over 2019, maar dat zal ook betekenen dat Audi in 2020 minder e-trons zal kunnen verkopen. Het blijft een slimme zet natuurlijk, want zakelijke rijders hebben lievere dit jaar nog zo’n e-tron. Vanaf 1 januari gaat de bijtelling voor EV’s immers omhoog, waardoor zakelijke rijders tot 45.000 euro 8 procent bijtelling betalen, na die 45.000 euro is het 22 procent. Daarom dat bijvoorbeeld de Tesla Model 3 eind dit jaar nog veel wordt verkocht, er werden meer Model 3’s verkocht dan automerken als Renault en Toyota aan auto’s verkochten. Audi wil daar kennelijk ook aan meedoen, vandaar de extra e-trons. Wie dit jaar nog een e-tron 50 rijdt, betaalt vijf jaar lang minstens 280 euro netto aan bijtelling per maand.
fanboy zegt
Tja, ze zijn nog niet zover met de accuproductie. Anders hadden ze er al wat meer kunnen leveren, zowel in NL als daar buiten.
2wheeler zegt
Tsja, logische zet. Blijf het overigens best een mooie auto vinden, ook in het grijs.
ghost zegt
@2wheeler: liefst aquamarante blue?
E550 zegt
Wat gebeurt er met de Nederlandse markt voor elektrische auto’s zodra de subsidie stopt?
kerre zegt
@e550: kraak, boem, pats en au voor de NLse auto markt. Tevens zal de economie het ook wel gaan voelen. Net als met de afgelopen stikstof, Pfas en andere kleine crisissen.
fanboy zegt
@e550: Wat bedoel je precies? Bijtelling?
Die wordt in een paar jaar afgebouwd.
Volgend jaar is de bijtelling 2x zo hoog, maar tegelijkertijd nog steeds voordeliger dan brandstof auto’s.
En het mooie is dat er veel normalere elektrische auto’s op de markt komen van Europese fabrikanten.
Dus het zal niet in elkaar donderen.
Maar in dit dure segment vallen er wel klappen.
stephane8200 zegt
@fanboy: inderdaad. ID3 en 208 zullen volgend jaar harder gaan lopen.
sollie1984 zegt
@fanboy: bijtelling zal in 2025 stijgen naar 22%. Vanaf dat moment mag elke EV ook wegenbelasting gaan betalen. Wederom een maatregel waar nu alleen de rijkere van hebben kunnen profiteren.
fanboy zegt
@sollie1984: Dan is de prijs van een EV ook gelijk geworden aan een brandstofauto.
flutterby zegt
@e550: iedereen die het overweegt zal voor het stoppen van de subsidie de nieuwe auto aanschaffen, eventueel met duizenden euros het huidige leasecontract afkopen.
Thomas20vt zegt
Waarschijnlijk hetzelfde als met de Polo BlueMotions en de Outlanders…
Thomas20vt zegt
@e550: was voor jou bedoeld ;)
autodrome zegt
Ze schijnen ook best goed te kunnen branden …
vroaaaaaaaaaar zegt
Dat zijn dan voorraadmodelletjes waar je zelf weinig aan kunt configureren, want nieuw produceren binnen 4 weken gaat natuurlijk niet meer lukken. Als Audi slim is trappen ze ‘m dus helemaal vol met dure opties en wordt het “stikken of slikken”.
ghost zegt
@vroaaaaaaaaaar: het zijn modellen die al geproduceerd waren voor klanten buiten Nederland, gezien de grote vraag hier, komen die nu naar Nederland ipv Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, etc. Die mensen daar hebben dus maandje vertraging.
mashell zegt
@ghost: sorry meneer Heinrich uw E-tron komt een maandje later omdat een meneer Rutte in Nederland de dwaling maakt de belasting op elektrische auto’s te verdubbelen, daarom gaat uw bestelde auto nu naar Nederland en moet u een maandje langer wachten. Meneer Heinrich, ik kan nu niet verstaan als u zo door de telefoon schreeuwt.
raoufff zegt
Volgende week zijn ze in de aanbieding bij de AH en krijg je er een gratis Winterdorp huisje bij!
Dutchdriftking zegt
Gewoon een slimme zet, niets nieuws overigens, met de Prius, V60, Outlander en Passat GTE gebeurde precies het zelfde. Vooral jammer dat de rest van Nederland door kromme WLTP regels het verschil op de begroting moet bijleggen….
Godefridus zegt
Ik had verwacht dat jullie wel geinformeerder zouden zijn dan dit. DE reden dat Audi niet meer elektrische auto’s produceert en levert is omdat ze vanaf 2020 aan scherpere regelgeving omtrent de gemiddelde uitstoot van de verkochte auto’s moeten voldoen van de EU en auto’s die dit jaar op kenteken gezet worden daarvoor niet tellen. Omdat de vraag in Nederland zo hoog is, gaan ze waarschijnlijk productiecapaciteit die voor het buitenland bedoeld was omzetten naar NL omdat ze hier zsm geleverd willen hebben waar ze in het buitenland zonder de bijtellingverandering liever een auto hebben die in januari op kenteken gezet is.
De precieze verkoopcijfers worden overigens uitstekend bijgehouden door Databeesje met data van de RDW wat je via http://iserv.nl/files/elektrisch/ kan volgen. 162 E-Trons zijn op naam gezet afgelopen maand, 1118 dit jaar. De Model 3 is in een andere league qua verkoopcijfers, 3.974 afgelopen maand en 18.196 dit jaar. Ben benieuwd waar beide op gaan eindigen!
pablo1971 zegt
@godefridus: dus fabrikanten worden afgerekend op het werkelijk verkochte auto’s x de bijbehorende uitstoot? Best raar, dus dan kan je een soort dumping verwachten tegen het einde van het jaar als ze de vereiste max. uitstoot niet halen.
Godefridus zegt
@pablo1971: Inderdaad. Het gemiddelde van de verkochte auto’s telt. Daarom heeft Fiat de rechten van Tesla gekocht om samen in 1 pool afgerekend te worden aangezien Tesla ruim onder de uitstoot zit met 0 gram CO2 gemiddeld ;). Je kan ook de boete die je krijgt doorrekenen aan klanten maar dan prijs je jouw ‘vieze’ auto’s uit de markt. Heel effectief beleid dus van de EU, al zouden ze het wat meer stapsgewijs in kunnen voeren zodat je niet zo’n rare marktverstorende effecten hebt zoals bij de overgang van deze regeling naar de volgende.
Daarom worden bijvoorbeeld private lease E-Golfjes ook pas na 1-1-2020 uitgeleverd, terwijl voor de zakelijke markt er nog voldoende voorraad is om in 2019 te leveren.
pablo1971 zegt
Best wel bizar, alsof Heineken verplicht een bepaald percentage 0.0 alcoholvrij bier moet verkopen om een boete te ontlopen…?
imarinos zegt
Is ook allemaal niet nieuw dat een fabrikant afgerekend wordt op de gemiddelde uitstoot van hun verkochte auto’s. Kennen jullie de Aston Martin Cygnet nog?!
jometdebanjo zegt
Ik heb een uitstekend idee:
– wegenbelasting betalen volgens benzine tarief met 25% korting want je maakt met 2200kg de weg ook aardig kapot. Betalen!
– maak de stroom maar gratis dan
– bpm heffen!
– bijtelling fors versoberen. Iedereen weer 25% over gehele bedrag
Zo, komt er weer wat geld binnen. Als je echt zo groen bent betaal maar anders is het nep!