Actie, actie, wij voeren actie! Audi wil de sleutels terugzien van 200 auto’s die boze werknemers van het bedrijf ‘in beslag hebben genomen’.
La tristesse durera toujours. Helaas nóg een nieuwtje vandaag dat te maken heeft met tanende vraag en de daaruit volgende ellende. En dat rechtstreeks afkomstig uit ons fraaie buurland België. Daar huist namelijk een fabriek van VAG, waar het dezer dagen de Audi Q8 e-tron vervaardigt.
A1
Voorheen werd bij Audi Brussels (in Vorst) nog de Audi A1 gebouwd. In de betere tijden was Prins Filip aanwezig om een feestje te vieren en werd Audi geroemd als Top Employer. Maar deze dagen liggen inmiddels ver in het verleden. Door tanende vraag had Audi al aangekondigd te stoppen met de productie van de Q8 e-tron in België. Een potentiële opvolger zou dan in China en/of Mexico gebouwd gaan worden vanaf 2027.
Ontslagen
Deze plannen zijn echter vervroegd. Andere modellen staan ook niet op de planning om in België gebouwd te worden. Dus volgen er ontslagen. Dit jaar zouden ruim 1.400 arbeiders het veld moeten ruimen en volgend jaar nog een 600 medewerkers. Net als in ons eigen Born, zijn deze noeste werklui daar niet blij mee. Dus voeren ze actie.
Actie
Sinds woensdag wordt er gestaakt in de fabriek. Hierbij zijn kennelijk ook 200 gijzelaars genomen. Gelukkig zijn dit geen mensen, maar wel auto’s. De werklui hebben van 200 auto’s op het terrein de sleutels in bezit genomen. Dit zodat de grote boze bovenbazen deze auto’s niet kunnen verplaatsen naar, onder andere, dealers.
Vakbond
Audi vindt dit niet tof en wil nu naar de rechter stappen om een eind aan deze situatie te maken. Vakbond ACV-Metea betreurt dit echter en vreest voor ‘negatieve reacties’ van het personeel als Audi op deze voet verder gaat:
De sleutels hebben we weggenomen net om het sociaal overleg rustig te kunnen voeren. Wanneer de directie nu de wagens zou willen wegnemen, kunnen we geen veiligheid of rust garanderen. Jammer, en ik vrees voor negatieve reacties van het personeel.
Woordvoerder ACV-Meta
Grofvuil
Het lijkt een beetje een omgekeerde wereld. Alsof je hooligans niet aanpakt omdat ze dan geweld gaan gebruiken. Maar goed, aan de andere kant leven we natuurlijk ook in een wereld waar werklieden vaak zomaar bij het grofvuil gezet worden terwijl groot kapitaal beter rendeert dan ooit. Optisch ziet het er in ieder geval niet puik uit voor Audi dat het productie wil verplaatsen naar Mexico of China.
Enfin, uiteindelijk is zoiets een complex verhaal dat vooral opdoemt als het economisch allemaal even wat slechter gaat. Zuerst kommt das fressen dann die Moral. Beslis zelf aan welke kant je in dit geval staat. Zou jij ook wel een Audi Q8 e-tron willen gijzelen? Laat het weten, in de comments!
wimof zegt
Dit is eerder een principe kwestie, ze kunnen zo nieuwe sleutels op chassisnummer bestellen en coderen
SvenB zegt
En dan heb je als eigenaar van een nieuwe audi nog steeds het terechte gevoel dat iemand het slot van je auto zo kan openen.
Mechanisch kan je niet zomaar herprogrammeren.
Starten wordt lastig. Maar alles wat erin ligt is er zo uit.
De kans dat dat daadwerkelijk gebeurd is minimaal. Maar toch.
mashell zegt
Ehh. Moet je voor dat coderen niet toegang hebben tot het voertuig. Dus openen met de reservesleutel? En hier is natuurlijk de bundel weg.
melcon zegt
En wie zou dat moeten doen dan? Degene die dat kunnen hebben en de sleutels (nodig om de auto te openen om te kunnen coderen) en zijn aan het staken… Of dacht je dat een hoge pief die kennis heeft? Vakinhoudelijk hebben die – over het algemeen – bijzonder weinig kennis, niet dat ze dat per se hoeven te hebben natuurlijk in een leidinggevende positie.
panam1 zegt
Stakers moeten naar de EU kijken – zij zijn de auto industrie aan t kapot maken – maar zoals gewoonlijk zijn de vakbonden te dom om dat in te zien – verder, hoe meer er gestaakt wordt hoe sneller bedrijven geen interesse meer hebben om productie in te kopen / te vergeven aan dit soort fabrieken…..
mashell zegt
Vakbonden te dom? Je denkt dat over je heen laten lopen als ze je fabriek willen sluiten je ergens mee helpt? Dat is dom in hoofdletters…
De EU is inderdaad zo dom geweest om aan de wens van een deel van de autolobby tegemoet te komen en heeft inderdaad de euro 7 versoepeld en de 0 emissie deadline van 2030 losgelaten. Wobke Hoekstra maakt meer kapot dan ons lief is…
Dat maakt dat het zowel voor fabrikanten als consumenten afwachten is. Wachten op nieuwe batterijtechniek want nieuwe brandstof motortechniek gaat er niet meer komen, die werd altijd gedreven door strengere emissie normen.
lpgbarrel zegt
Ze willen onderhandelen, en deze 200 sleutels zal hun positie versterken hoop ik. Het ruikt naar diefstal alleen… Maar we weten allemaal dat auto’s bouwen binnen de eu niet competitief is. Dus ik neem aan dat ze omscholing als doel inzetten ;-)
Hubert zegt
Kan Audi ze mooi als keyless verkopen. Kunnen ze er nog extra geld voor vragen.
mashell zegt
Maar deze zijn geen keyless go, deze zijn no-go.
Fernando zegt
Made in PRC is voor mij een NO GO maar een kostelijke auto uit Mexico wil ik evenmin.
VAG is niet goed bezig!
VW is te duur tegenover zijn eigen concurrenten, Audi is passée en een EV Porsche geraak je aan de straatstenen niet kwijt.
mashell zegt
VAG bestaat niet, dat heet al heel lang Volkswagen AG. Volkswagen produceert al heel lang in Mexico. Wat mij betreft staan Audi en Porsche er goed voor, niet alleen heeft Audi net de Q6 in de showroom en recent A5, A6 en Q5 gelanceerd. Maar ze hebben met PPE net als de Koreanen een modern 800V EV platform.
okdoei zegt
Met welke letter begint Volkswagen?
Als je VAG zegt dan weet iedereen in autowereld waar je het over hebt.
melcon zegt
Vertel eens, hoe zou je volkswagen ag afkorten? Zou dat wellicht VAG zijn? Zoals vrijwel iedereen in de automobiel sector volkswagen ag noemt? Zou kunnen hoor maar wellicht vind jij het makkelijker om altijd volkswagen ag te gebruiken, dat kan natuurlijk.
mashell zegt
Nou, ik zou Volkswagen Aktiengesellschaft afkorten als VW AG. Zoals eigenlijk iedereen doet die een reden heeft dat af te korten.
Zie: https://de.m.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_AG
Zelf gebruik ik meestal Volkswagen Group, dat omvat meer het concern dan het beurs vehikel.
cloverleaf zegt
Dom van de vakbond. Staken is een recht, stelen is dat niet. Je hebt de kans alle opgebouwde goodwill te verspelen door rancune. Dom dom dom.
mashell zegt
Precies. De enige manier om nog een iets gedaan te kunnen krijgen van de tegenpartij is nu die sleutels teruggeven.
zjos zegt
VAG zit in zwaar weer. Dat is deels een fout van VAG zelf door te hard op EV in te zetten waar ze nu door de Chinezen weg gespeeld worden maar ook deels een fout van de Europese energie politiek. Europese werknemers zijn al duur en als de energie prijs ook nog eens duur wordt door de groene energie politiek dan wordt het moeilijk concurreren. Dat VAG dan gaat herstructureren en mogelijk productie gaat verplaatsen of beëindigen is een kwestie van overleven. Kan ik ze geen ongelijk in geven.
Als werknemers hiervan de dupe worden moeten die bij de politiek gaan demonstreren die het ondernemersklimaat in Europa hard onderuit halen met hun idiote groene energie en EV politiek.
mashell zegt
Je hoort het jezelf zeggen… Energie is duur door de groene energie politiek? De energie is duur vanwege de eindeloze Oekraïne oorlog. Waardoor wij geen Russisch gas meer afnemen en dus duurder gas moeten kopen, zo simpel is het. De groene energie politiek met zonne energie en windenergie zou juist energie heel goedkoop maken. Dat wil het groot kapitaal dat in fossiele brandstoffen posities heeft niet en dus is er nu een anti EU hetze en het domme volk trapt er gewoon weer in…
Als er iets goed is voor het ondernemersklimaat is het steeds strengere regels want dat jaagt innovatie aan. Zonder dat gebeurt er niks en blijft de status quo gehandhaafd want ook ondernemers doen alleen wat als het moet.
nineelevenheaven zegt
Je hoort het jezelf zeggen…
“Energie is duur door de groene energie politiek? De energie is duur vanwege de eindeloze Oekraïne oorlog. Waardoor wij geen Russisch gas meer afnemen en dus duurder gas moeten kopen, zo simpel is het.”
Gas is duur, omdat onze eigen overheid weigert een procentje van de opbrengst van het grootste gasveld van Europa uit te geven aan herstel, compensatie en toekomstvisie. Nederland is geheel gebouwd op Gronings laagcalorisch gas. Russisch en Noors gas is sowieso duurder, omdat het van hoogcalorisch eerst laagcalorisch moet worden gemaakt. Liever gooit men onze grootste bron van welvaart dicht.
De oorlog in Oekraine wordt misbruikt om Nederland “van het gas af” te krijgen, met als doel toekomstige zelfvoorzienendheid.
Groningen is ooit leeg, olie is ooit op. Door nu de “energietransitie” (kots!) in te zetten kan de financiële pijn voor burgers en bedrijven versneld politiek afgewenteld worden op “De Russen”.
– Tsjonge, het is zo duuuurrrrr en de Russen zijn zoooo slecht! Warmtepompje dan maar? –
We doen hetzelfde als Dubai: overstappen op iets anders voor een andere toekomst. Dubai van olie naar luxury travel bestemming, wij van eigen gasveld naar warmtepompen.
pomoek zegt
Ik denk dat de oorlog in de Oekraïne duidelijk maakt dat we zo snel mogelijk af moeten van fossiele energie af moeten niet alleen vanwege het klimaat maar ook vanwege het feit dat die wordt vooral wordt geleverd door landen die niet perse op goede voet staan met de EU.
mashell zegt
Dat is niet de gemakkelijkste oplossing maar wel de verstandigste.
gallardogt zegt
@mashell quote:
‘De energie is duur vanwege ‘de eindeloze Oekraïne oorlog. Waardoor wij geen Russisch gas meer afnemen en dus duurder gas moeten kopen, zo simpel is het.’
Helemaal mee eens. We zouden de eeuwenoude vriendschappelijke band als Europa met Rusland moeten herstellen, Oekraïne incluis maar dat wil de USA weer niet.
pomoek zegt
Haha, die foto. Met die drie bobo’s tussen het werkvolk. Waarvan één van die bobo’s de memo heeft gemist om zonder stropdas te verschijnen om zo de afstand tussen hen en het plebs wat te verkleinen.