Deze twee zouden de nieuwe cast voor Cobra 11 kunnen zijn. Maar als het aan Audi ligt, wordt het naar verluidt de line up van hun Formule 1 team vanaf 2025.
Na een decennia durende flirt met de koningsklasse, leek het machtige Volkswagen concern vanaf 2026 opeens met twéé fabrieksteams mee te gaan doen aan de Formule 1. Maar zoals al veel vaker is gebeurd in het verleden, ging dat feest uiteindelijk niet door. Red Bull en Porsche verbraken de verloving toen de muziek in de kerk al speelde. Doch het fabrieksteam van Audi zou wel echt een ding worden…Hoewel…
Door een machtswissel in de top van VAG/Audi, leek ook het team van de boksbeugel opeens op losse schroeven te staan. Het zou toch niet wéér kijken, kijken, niet kopen worden voor VAG? Inmiddels lijkt het nu toch weer door te gaan. Het team trekt althans hier en daar wat mensen aan van andere teams, zoals onlangs nog een monteur van Red Bull Racing. Hoe het verder met de motor en de rest zit, weten we nog niet. Gevoelsmatig is er geen tijd te verliezen. Maar goed, Andreas Seidl zal het wel regelen…
Waar alle fans natuurlijk primair in geïnteresseerd zijn, is wie de poppetjes achter het stuur worden. Ook daar lijkt zich inmiddels een plaatje af te schilderen. Eigenlijk al sinds het team werd aangekondigd, wordt Carlos Sainz in verband gebracht met Audi. Zelfs nog voordat Sainz bij Ferrari de deur is gewezen. Inmiddels lijkt Audi ook een gewenste tweede (of eerste) man op het oog te hebben: Nico Hülkenberg. Deze Duitse veteraan heeft twee jaar aan de zijlijn gestaan, maar bij Haas F1 laten zien dat hij nog steeds de snelheid heeft. En ja, hij is ook Duits. Dat doet het natuurlijk goed voor de PR in Die Heimat.
Zowel Sainz als Hülkenberg lopen eind 2024 uit hun lopende contracten. Zeker voor Hülkenberg lijkt een overgang naar fabrieksteam Audi een puike mogelijkheid zijn F1 carrière een nieuwe impuls te geven. Sainz heeft als drievoudig racewinnaar met recente Ferrari-ervaring misschien wat meer opties. Het nadeel voor beiden is dat ze eerst nog een jaar in een vermoedelijk knakige Sauber zullen moeten doen. Hülkenberg reed overigens al eens een jaar voor het team uit Hinwil.
De Sauber van dit seizoen is zo’n beetje de slechtste auto van het veld, zeker als Alpine zich nog ietsje verbetert. Audi heeft naar verluidt geen interesse de diensten van Bottas en Zhou langer in te huren. Maar los van een jaar investeren in het leren kennen van het team et cetera, is er voor gearriveerde coureurs ook niet veel te winnen door in 2025 voor Stake team Kick te rijden. Tenzij er een wonder gebeurt. Zeker Sainz zal vermoedelijk toch willen onderzoeken of een (korte termijn?) deal bij Mercedes, Red Bull of Aston Martin niet mogelijk is.
Sprekende over korte termijn deals: mocht dit duo inderdaad bij Audi terechtkomen, is het de tweede keer dat het teamgenoten worden. Eerder was dat het geval bij Renault. Sainz kreeg destijds zijn vrijheid van Red Bull, omdat Red Bull onder een contract met Renault uit wilde komen. Ter compensatie van het verscheuren van dat contract, kreeg Renault Carlos Sainz in 2017 als vervanger van de teleurstellende Jolyon Palmer. Hij kwam zodoende naast de Hulk in het team terecht.
In 2018 deden de twee een volledig seizoen, waarin de Duitser de Spanjaard objectief gezien versloeg: 69 (noice) versus 53 punten, en 13-8 in het kwalificatieduel. Om nog maar eens aan te geven dat Hülkenberg best goed is/was. Puik duo dus voor Audi? Of gaat dit project zo hard falen dat deze twee dat helemaal niet moeten willen? Laat het weten, in de comments!
kniesoor zegt
‘Olig’ is een mix tussen ‘olijk’ en ‘jolig’, neem ik aan. Stukje taalvernieuwing op het traject naar de lezer toe en dergelijke.